2013-11-12, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fallone
du missar helt poängen.
Poängen förstod jag i första inlägget. Det är inte intressant att diskutera. Detta är.
Citera
2013-11-12, 21:26
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beeenjamin
Varför lägger du ner så mycket tid för att förklara enkla grejer för några som är efterblivna?
Vet inte. Jag har nåt skumt behov.
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle 12345
Jag missar inte de orden, men det är inte de orden jag invänder mig emot. Mitt förra inlägg förklarade vad jag invänder mig emot väldigt tydligt. Här följer en rekapitulering utav det inlägget: Du verkar mena att det alltid, oavsett rådande ekonomisk situation, är fel att ha pengar på börsen i tre år (Är det korrekt uppfattat av mig?). Det menar jag är en stel och förenklad uppfattning.
Är du full? Du säger att du inte missar de orden men i nästa mening så utelämnar du dem? Samtidigt skrev jag i inlägget du citerar; Man kan ligga investerad i en vecka om man känner för det.

Själv ligger jag all in.

Jag lägger ner det här nu.
Citera
2013-11-27, 20:15
Medlem
Vad är bra med Avanza Zero?

Jag har alltid undrat vad det är som är så himla bra med Avanza Zero, visst den är gratis.
Men annars det är en vanlig indexfond som följer OMXS30. Är det inte bättre (roligare) att skaffa en lite mer inriktad fond som förvaltas ganska aktivt. Det känns som att man skulle kunna tjäna mera pengar över tid på det. Eller har jag fel?
Citera
2013-11-27, 20:26
Medlem
Inte nödvändigtvis, jag kör med några olika fonder och Avanza Zero är min favorit. Jag sög en artikel om att passiva fonder ökade mer i värde än aktiva, ingen källa på det dock.
Citera
2013-11-27, 21:24
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wsop
Jag har alltid undrat vad det är som är så himla bra med Avanza Zero, visst den är gratis.
Men annars det är en vanlig indexfond som följer OMXS30. Är det inte bättre (roligare) att skaffa en lite mer inriktad fond som förvaltas ganska aktivt. Det känns som att man skulle kunna tjäna mera pengar över tid på det. Eller har jag fel?
90% av fondförvaltarna underpresterar mot index. Bara det är argument nog.

Safe Withdrawal Rate för S&P är historiskt 4% (så mycket kan man plocka ut varje år om man vill leva på kapitalet, med minimal risk att kapitalet tar slut, tex som pensionär).

Tar din fondförvaltare 1% av det så tar han alltså 25% av din årliga inkomst. 1,5% blir hela 37,5%!

Vad det innebär för kapitalet på lång sikt att förvaltaren årligen tar ut 25%-40% av SWR kan man ju fundera över.
Citera
2013-11-28, 22:24
Medlem
Soulsurfers avatar
Slängde in 1k på Avanza Zero i förrgår för att testa. Råkade då genomföra ett köp på fel konto, så jag sålde direkt då jag vill ha fonden på det rätta kontot såklart innan jag påbörjar sparandet seriöst. Tjänade 4 kr på att köpa och sedan sälja direkt Min första fondvinst /stolt.
Citera
2013-11-29, 08:57
Medlem
Armadass avatar
Bumpar denna tråd i hopp om att få svar.
Har ett paket på väg från Amsterdam och förväntad leveranstid är idag (har dock inte fått någon info om när).
Det är UPS som levererar och det kommer till min dörr. Saken är den st jag är på jobbet och hyr lägenheten i andra hand.
Vad händer med paketet om de inte får tag på mig ?
Citera
2013-12-09, 10:31
Medlem
Jag har en fundering jag hoppas få lite synpunkter på. Jag har 2 barn som jag tänkte börja månadsspara till, detta sparande kommer att ligga på 18-20 år. Det kommer att ligga på 400 i månaden totalt för båda barnen just nu då de ekonomiska medlen för en högre månatligt sparande inte finns.

Jag är varken speciellt insatt, inte heller har jag något stort intresse i fond, aktie sparande. Är det en dålig ide att lägga dessa pengar varje månad i avanza zero, eller ska jag välja en till fond?

Med vänlig hälsning,
Andreas
Citera
2013-12-09, 10:46
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ovanskogs
Jag har en fundering jag hoppas få lite synpunkter på. Jag har 2 barn som jag tänkte börja månadsspara till, detta sparande kommer att ligga på 18-20 år. Det kommer att ligga på 400 i månaden totalt för båda barnen just nu då de ekonomiska medlen för en högre månatligt sparande inte finns.

Jag är varken speciellt insatt, inte heller har jag något stort intresse i fond, aktie sparande. Är det en dålig ide att lägga dessa pengar varje månad i avanza zero, eller ska jag välja en till fond?

Med vänlig hälsning,
Andreas
Vi vet ju inte framtiden. Det borde ju vara bättre än mycket andra alternativ (som säg inte är 100% aktier eller har högre avgifter), ett annat alternativ är väl en global indexfond.
https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/2300/amf-aktiefond-varlden
https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/2346/danske-invest-global-index

(Vore intressant att veta vad de följer / varför danske invest har gått bättre, den kostar 10% mer.)
Citera
2013-12-09, 10:56
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
(Vore intressant att veta vad de följer / varför danske invest har gått bättre, den kostar 10% mer.)
Därför att AMF Världen är aktivt förvaltad och underpresterar då givetvis mot en indexfond
Citera
2013-12-09, 11:36
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ovanskogs

Med vänlig hälsning,
Andreas

Ja, det är ett utmärkt alternativ. Dels är det nästintill omöjligt att hitta en fond som kommer ge bättre avkastning, med samma låga risk, om du inte har en spåkula, och framför allt är det inget courtage på Avanza Zero vilket är avgörande när du ska månadsspara med låga belopp.
Citera
2013-12-09, 11:38
Medlem
Tack för era svar. Något att fundera på. Hur än jag gör, hur ser på en kapitalförsäkring för detta långsiktiga sparande? Jag vet egentligen inte vad det innebär, men jag läste tidigare i den här tråden att en sån skulle man ha! Googlar jag på det blir jag inte mycket klokare, lust att förklara det för mig som för en 12 åring?!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in