2013-12-09, 12:08
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ovanskogs
Tack för era svar. Något att fundera på. Hur än jag gör, hur ser på en kapitalförsäkring för detta långsiktiga sparande? Jag vet egentligen inte vad det innebär, men jag läste tidigare i den här tråden att en sån skulle man ha! Googlar jag på det blir jag inte mycket klokare, lust att förklara det för mig som för en 12 åring?!

Kort förklarat är Kapitalförsäkring ett konto som schablonbeskattas med en viss procentsats per år. Hos oss så dras skatten direkt från kontot fyra gånger per år. På en kapitalförsäkring kan du även välja en förmånstagare där 101% av kontots värde tillfaller denne om du skulle avlida.

Ett annat alternativ är Investeringssparkontot som också har schablonbeskattning som är förtryckt i din deklaration. Du har möjlighet att gå på bolagsstämmor men kontot går inte att "öronmärka" på samma sätt som en kapitalförsäkring, skulle du avlida så tillfallet kontot dödsboet.

Gällande kontoform och sparhorisont kan man generellt sett tänka på om det förekommer några avgifter för kontot som kan tänkas äta upp sparandet. Läs gärna vår sparekonom Claes Hembergs resonemang gällande detta för investeringssparkontot här. Rent generellt så räcker det med att ha en avkastning på 2-3 procent för att det ska löna sig att ha en kapitalförsäkring eller ett investeringssparkonto med de räntesatser vi har idag. Detta kan givetvis förändra sig under åren.

Om du har fler frågor om detta är du varmt välkommen att fortsätta ställa de till oss i den här tråden alternativ att du ringer till vår kundsupport på 08-562 250 00 så hjälper vi dig gärna, oavsett om du är kund eller inte.

/Hanna, Avanza Bank
Citera
2013-12-27, 20:36
Medlem
Soulsurfers avatar
Är det bara jag eller har den gått upp rätt mycket nu på sista tiden? Är total nybörjare och jag undrar om ni som har större summor placerade i fonden funderar på att sälja och vänta in en nedgång? Jag är långsiktig, men om ras kan undvikas så är det en fördel, men tror ni ett ras kommer att ske snart? Det vore intressant att veta vad andra tänker och tror då jag är nyfiken och samtidigt vill lära mig lite.
Senast redigerad av Soulsurfer 2013-12-27 kl. 20:39.
Citera
2014-01-02, 15:53
Medlem
Hur tror ni att fonden kommer gå 2014? Något att satsa på?
Citera
2014-01-02, 16:03
Medlem
Beeenjamins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daniieleriksson
Hur tror ni att fonden kommer gå 2014? Något att satsa på?

Baseras på börsen..
Går börsen bra så blir fonden kanon.
Citera
2014-01-02, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beeenjamin
Baseras på börsen..
Går börsen bra så blir fonden kanon.
Jo precis det är ju en index fond. Men hur tror ni börsen ska gå? Har försökt läst runt lite. Men jag upplever att alla spekulerar olika.
Citera
2014-01-02, 17:06
Medlem
Det beror nog mest på att ingen vet hur börsen kommer att gå
Citera
2014-01-02, 17:19
Medlem
AnaheimDuckss avatar
Allt hänger på bolagens vinster för 2014. Jag skulle tippa på konsolidering fram tills SKF redovisar för helåret 2013, och först då kommer vi se åt vilket håll börsen svänger. Utvecklingen i fjol är långt över snittet och det är inte många som skulle fortsätta att räkna med dessa multiplar som vi har idag.

Det är såklart väldigt svårt att sia om börsens exakta utveckling för 2014, men att vi skulle se ytterligare ett +20% år är väldigt osannolikt i min mening. Småbolag tror jag kommer drabbas hårdast om konjunkturen börjar svikta igen och jag tror att storbolag som inte följde med fjolårets utveckling är ett bättre alternativ för 2014 än index i helhet. Nu finns det såklart en möjlighet att slutmånaderna gick väldigt bra för stobolagen, men jag tror fortfarande dagens värderingar blir svåra att bevara.
Citera
2014-01-04, 15:13
Medlem
"Dr doom" tror på ett ljust 2014, det är något jag tror på iaf Har dock gått bra ett tag nu, slutet av 2014-2015 kanske det är dags för nästa kris?

http://www.svd.se/naringsliv/pessimisten-nu-optimist_8865166.svd
Citera
2014-01-10, 01:14
Medlem
Bodjos avatar
Vilken sparform är bäst att ha om man bara har för avsikt att lägga in runt 500-1000 kr i månaden på Avanza Zero?
Citera
2014-01-15, 09:11
Medlem
Gunnebostängsels avatar
Har ca 100k som just nu ligger på ett bankkonto och gör ingenting. Skulle vilja få åtminstone ca 50k av dessa att växa någonstans över några år så jag fick upp ögonen för avanza zero. Det är en ny värld för mig och jag håller fortfarande på o lär mig så avanza zero verkar vara ett hyfsat säkert kort.

Frågor till er som har lite koll:

- Är Avanza Zero ett bra alternativ för detta typ av belopp?

- Bör jag sätta in hela beloppet på en gång eller mindre summor månadsvis? Eller hybrid?

- Lönar det sig med kapitalförsäkring eller ISK?

Tacksam om någon kan hjälpa en färsking
Citera
2014-01-15, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gunnebostängsel
Har ca 100k som just nu ligger på ett bankkonto och gör ingenting. Skulle vilja få åtminstone ca 50k av dessa att växa någonstans över några år så jag fick upp ögonen för avanza zero. Det är en ny värld för mig och jag håller fortfarande på o lär mig så avanza zero verkar vara ett hyfsat säkert kort.

- Bör jag sätta in hela beloppet på en gång eller mindre summor månadsvis? Eller hybrid?

Högsta engångsinsättning är 25000:-. Läste någon tidigare tråd som gav rådet att sätta in ca 10k per månad för att få lite bättre spridning på sparandet. Avanza Zero är iaf en fin sparform.
Citera
2014-01-15, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gunnebostängsel

Hoppas att du med säkert kort inte tror att det är låg risk för det är det verkligen inte, tvärt om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in