Citat:
Tack för era svar. Något att fundera på. Hur än jag gör, hur ser på en kapitalförsäkring för detta långsiktiga sparande? Jag vet egentligen inte vad det innebär, men jag läste tidigare i den här tråden att en sån skulle man ha! Googlar jag på det blir jag inte mycket klokare, lust att förklara det för mig som för en 12 åring?! 

Kort förklarat är Kapitalförsäkring ett konto som schablonbeskattas med en viss procentsats per år. Hos oss så dras skatten direkt från kontot fyra gånger per år. På en kapitalförsäkring kan du även välja en förmånstagare där 101% av kontots värde tillfaller denne om du skulle avlida.
Ett annat alternativ är Investeringssparkontot som också har schablonbeskattning som är förtryckt i din deklaration. Du har möjlighet att gå på bolagsstämmor men kontot går inte att "öronmärka" på samma sätt som en kapitalförsäkring, skulle du avlida så tillfallet kontot dödsboet.
Gällande kontoform och sparhorisont kan man generellt sett tänka på om det förekommer några avgifter för kontot som kan tänkas äta upp sparandet. Läs gärna vår sparekonom Claes Hembergs resonemang gällande detta för investeringssparkontot här. Rent generellt så räcker det med att ha en avkastning på 2-3 procent för att det ska löna sig att ha en kapitalförsäkring eller ett investeringssparkonto med de räntesatser vi har idag. Detta kan givetvis förändra sig under åren.
Om du har fler frågor om detta är du varmt välkommen att fortsätta ställa de till oss i den här tråden alternativ att du ringer till vår kundsupport på 08-562 250 00 så hjälper vi dig gärna, oavsett om du är kund eller inte.
/Hanna, Avanza Bank
Har dock gått bra ett tag nu, slutet av 2014-2015 kanske det är dags för nästa kris?