2014-06-30, 07:14
Medlem
Varfr ska man kpa en Svensk indexfond som ligger p all time high just nu?`Ljligt riskabelt. ven om man tnker lngsiktigt r det inte ngon vidare bra tidpunkt.
Citera
2014-06-30, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jajgert
Varfr ska man kpa en Svensk indexfond som ligger p all time high just nu?`Ljligt riskabelt. ven om man tnker lngsiktigt r det inte ngon vidare bra tidpunkt.

Ingen kan frutsp hur lnge brsen kommer fortstta stiga. Nrma dig marknaden med ett mnadssparande. ka andelen rntor om du knner dig osker men fortstt mnadssparandet i vtt och torrt.
Citera
2014-06-30, 17:56
Medlem
416.5hps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
Hej!

Fonden investerar i de aktier som SIX30RX bestr av. Det innebr att fondens totala vrde motsvaras av flera olika aktier och att frdelningen viktas efter hur frdelningen ser ut fr indexet. Fondens NAV-kurs bestms, enkelt beskrivet, genom att man rknar fram fondens totala vrde och dividerar med det totala antalet andelar. De underliggande aktierna i indexet rr sig under brsdagen och eftersom fonden har ett motsvarande viktat innehav s utvecklas fondens vrde likt index. Du kan inte lsa in fondandelar mot aktier utan nr du sljer dina andelar s fr du din frsljningslikvid insatt p det konto som du slt andelarna frn.

Du kan lsa mer om Avanza Zero och ven se hur fonden utvecklat sig historiskt p lnken nedan:

https://www.avanza.se/utbud/avanza-zero

/Dan, Avanza

Tack fr svar! Jag blev dock inte mycket klokare. r fondbolaget eller ngon annan skyldig att kpa eller slja fondandelar till NAV-kursen? (Jag gissar: Nej) Vad r mekanismen fr kopplingen mellan brspriset p fondandelen och brspriset p fondens aktier?
Citera
2014-07-01, 15:59
Medlem
Querijuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jajgert

Tjenixen, lite s jag tnkte..Men tnkte ungefr likadant om bostder i Stockholm och ah hr str man 30 bast gammal och har kvar sin hyresrtt...
Lite svrt att rkna ut sdant? Men har du en formel som kan berkna sdant, s pma grna.
Jag kpte lite avanza zero nu och ett mnadsspar p 5lax. Kan ju bli pannkaka sklart
Citera
2014-07-01, 16:17
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Querijuice
Lite svrt att rkna ut sdant? Men har du en formel som kan berkna sdant, s pma grna.
Gr inte och finns inte.

Brsen var ATH 1994 ocks, frresten. Eller 1980. Eller andra orkneliga gnger i historien. Jag hade grna investerat d om jag hade haft pengar.

Men kan man tajma marknaden s r det givetvis bara att gratulera.
Citera
2014-07-02, 09:35
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 416.5hp
Tack fr svar! Jag blev dock inte mycket klokare. r fondbolaget eller ngon annan skyldig att kpa eller slja fondandelar till NAV-kursen? (Jag gissar: Nej) Vad r mekanismen fr kopplingen mellan brspriset p fondandelen och brspriset p fondens aktier?

Hej igen,

Det r ingen som r "skyldig" att kpa fonden. Men den NAV-kurs som rknas fram varje dag r den som man kper till om man nskar kpa fonden. Den aktuella kursen r fast och inte frhandlingsbar. De underliggande aktierna styr, som jag skrev tidigare, kursen p fonden, allts om aktierna som fonden ger gr upp s blir fondens andelar dyrare att kpa dvs NAV-kursen gr upp.

/Dan, Avanza
Citera
2014-07-06, 17:38
Medlem
Slja Avanza Zero

Jag behver ta ut lite frn mitt AZ-konto. Ngon som vet om pengarna gr direkt till mitt bankkonto eller om det jag sljer frst gr till mitt ISK-konto?
Citera
2014-07-06, 17:51
Medlem
Jinxedds avatar
Slj->ISK kontot->Bankkonto
Citera
2014-07-06, 17:54
Medlem
Precis det jag misstnkte! Tack fr svar!
Citera
2014-07-19, 23:11
Medlem
Vad tror ni om utsikterna fr fonden? Vrt att g in med 10-50k fr en som i s fall inviger sin aktiehandelskarrir?

Sias en del om konjunkturlget. r fallgropen stor eller vad tror ni?
Citera
2014-07-19, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gitarrguden
Vad tror ni om utsikterna fr fonden? Vrt att g in med 10-50k fr en som i s fall inviger sin aktiehandelskarrir?

Sias en del om konjunkturlget. r fallgropen stor eller vad tror ni?

Som vanligt s r frgan hur lng sparhorisont har du? Med tanke p att rntan nyligen snkts och kommer hllas lg s finns inte s mycket alternativ. Dessutom ser konjunkturen ut att sakta frbttras. Dock s r brsen dyr sett till historiska p/e. Brsen kommer antagligen att tuffa p. Om du vljer att g in kp inte fr allt p samma gng och lgg inte hela ditt sparande p svenska aktier/fonder utan sprid riskerna.
Citera
2014-07-20, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ketchup25000
Som vanligt s r frgan hur lng sparhorisont har du? Med tanke p att rntan nyligen snkts och kommer hllas lg s finns inte s mycket alternativ. Dessutom ser konjunkturen ut att sakta frbttras. Dock s r brsen dyr sett till historiska p/e. Brsen kommer antagligen att tuffa p. Om du vljer att g in kp inte fr allt p samma gng och lgg inte hela ditt sparande p svenska aktier/fonder utan sprid riskerna.

Sparhorisonten ligger kring 5 r, minst. Eller kanske upp till 10, vem vet.

Lter som en bra id att investera lite i taget s jag kanske stter in 10k t gngen oregelbundet beroende p knslan kring brsen. Du har helt rtt i att det r vrt att sprida riskerna, vilka andra fonder skulle vara vrda att komplettera med fr att "globalisera" sitt sparande mer? Med lg risk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in