2010-08-03, 00:15
Medlem
skinner5000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biznizmannr1
Har märkt att när OMX faller så faller AZ mer än OMX och när den stiger så stiger den alltid mer än OMX.. förstår inte varför så stor del av innehavet ligger i Nordea borde bytas ut mot handelsbanken
Avanza Zero är identiskt med OMXS30 indexet i innehåll. Alltså samma 30 bolag och samma procentfördelning mellan bolagen. Därför byter man inte ut Nordea mot mer Handelsbanken t.ex.

OMXS30 består av de 30 mest omsatta aktierna på stockholmsbörsen. När nya bolag ökar aktieomsättningen och därför tar en plats på OMXS30 och knuffar ned något annat bolag. Ja då gör sig Avanza Zero sig av med det "nedknuffade" bolaget och köper in det som tagit sig upp istället. Självklart håller man samma procentsats också.

Då de olika aktierna i OMXS30 hela tiden ändras i omsättningsnivåer så ändras såklart också indexet. Det är därför det ibland kan diffa några hundradelars procent ibland mellan OMXS30 och Avanza Zero. Förvaltarna på Zero måste ju hela tiden anpassa fonden efter indexet och det tar ju ibland lite tid.
Senast redigerad av skinner5000 2010-08-03 kl. 00:18.
Citera
2010-08-03, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skinner5000
Förvaltarna på Zero måste ju hela tiden anpassa fonden efter indexet och det tar ju ibland lite tid.

Dataprogrammet?
Citera
2010-08-03, 00:40
Medlem
skinner5000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenny999
Dataprogrammet?
Sköts allt helt automatiskt? Ja i sådana fall så är det ju dataprogrammet som tar lite tid på sig innan det lyckats köpa till sig den exakta mängden aktier så att Zero motsvarar OMXS30 igen efter en indexförändring.
Citera
2010-08-03, 00:43
Medlem
Citat:
Sköts allt helt automatiskt? Ja i sådana fall så är det ju dataprogrammet som tar lite tid på sig innan det lyckats köpa till sig den exakta mängden aktier så att Zero motsvarar OMXS30 igen efter en indexförändring.

Vet inte men det borde vara "lätt" och det smidigaste sättet att följa ett index och en av de största orsakerna att indexfonder är billiga/gratis. Från http://sv.wikipedia.org/wiki/Indexfond:

"Eftersom förvaltningen i hög grad kan automatiseras med datorer och fondbolaget slipper betala de förvaltare och analytiker som en aktivt förvaltad fond behöver kan en indexfond klara sig med lägre förvaltningsavgifter, i storleksordningen 0,1 till 0,5 procent per år (jfr 1,5 till 3,0 procent för aktiva fonder). Indexfonder "
Citera
2010-08-03, 09:40
Medlem
Citat:

Det är ganska intressant för jag har lagt märke till det också. Jag såg att OMX30 gick upp en hel del igår men samtidigt kunde man köpa Zero till gårdagens index?
Citera
2010-08-03, 11:10
Medlem
Lägger man Avanza Zero och OMXS 30 i samma diagram på avanza ser det ut att vara en ganska rejäl skillnad i 3-årsdiagrammet!? Dock till Zeros fördel, men...
Citera
2010-08-06, 01:58
Medlem
Nu när jag har arbete tänkte jag börja lägga undan lite pengar varje månad. Om jag då tänkte lägga sparpengarna i fonder, ca 3000 per månad, är detta avanza zero ett bra alternativ då?

Obs att jag är helt, totalt, maximalt, toppgrön inom fonder/aktier.

Hur fungerar det i praktiken? Kan jag sätta en stående överföring till ett konto inom avanza zero, eller måste jag varje månad själv gå in och köpa fonderna?
Citera
2010-08-06, 02:03
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av missliidol
Nu när jag har arbete tänkte jag börja lägga undan lite pengar varje månad. Om jag då tänkte lägga sparpengarna i fonder, ca 3000 per månad, är detta avanza zero ett bra alternativ då?

Obs att jag är helt, totalt, maximalt, toppgrön inom fonder/aktier.

Hur fungerar det i praktiken? Kan jag sätta en stående överföring till ett konto inom avanza zero, eller måste jag varje månad själv gå in och köpa fonderna?

Du kan sätta upp stående överföring och valet av avanza zero låter perfekt om du inte kan så mycket om finans. Eventuellt kanske överväga kapitalförsäkring också för att undvika skatten och skapa möjlighet att omplacera utan att utlösa skatt.
Citera
2010-08-06, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kenny999
Lägger man Avanza Zero och OMXS 30 i samma diagram på avanza ser det ut att vara en ganska rejäl skillnad i 3-årsdiagrammet!? Dock till Zeros fördel, men...

Du ska inte jämföra med OMXS30 då det är ett prisindex (tar inte hänsyn till utdelningarna). Jämför med tex SIX30 Return Index (SIX30RX).

Här har du en jämförelse från Avanza Zeros start:
http://img40.imageshack.us/img40/9453/avanzazero.jpg
Citera
2010-08-07, 21:39
Medlem
Har för tillfället 30000 i en fond som heter offensiv 100 på handelsbanken. Hade dessutom tänkt sätta in 30000 till och månadsspara en liten slant. Kan det vara en idé att sätta in allt på zeron istället?

Vilka avgifter är det man slipper på zeron och är dessa så astronomiska?

Och vad innebär det egentligen med kapitalförsäkring när ni diskuterar zeron? Vet att man inte får röra pengarna första året då, vilket inte är något problem men får man betala en extra slant för kapitalförsäkring?
Citera
2010-08-07, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inodlog
Har för tillfället 30000 i en fond som heter offensiv 100 på handelsbanken. Hade dessutom tänkt sätta in 30000 till och månadsspara en liten slant. Kan det vara en idé att sätta in allt på zeron istället?

Vilka avgifter är det man slipper på zeron och är dessa så astronomiska?

Och vad innebär det egentligen med kapitalförsäkring när ni diskuterar zeron? Vet att man inte får röra pengarna första året då, vilket inte är något problem men får man betala en extra slant för kapitalförsäkring?

Du får röra pengarna första året hur mycket du vill, du får däremot skatta 1 % varje år går dock att komma förbi det med Zero genom att sälja 99 % av innehavet den 31 december och köpa tillbaka den 1 januari. Du slipper skatt på den "eventuella" vinsten
Citera
2010-08-07, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hold
Du får röra pengarna första året hur mycket du vill, du får däremot skatta 1 % varje år går dock att komma förbi det med Zero genom att sälja 99 % av innehavet den 31 december och köpa tillbaka den 1 januari. Du slipper skatt på den "eventuella" vinsten

Och det är inga kostnader när man säljer och köper då? Men vad är fördelen med att ha kapitalförsäkring? Ingen vinstskatt? Hur går det till? Det är väl inte banken som får vinstskatten om jag väljer att placera på en bank?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in