2013-12-07, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Originalchili lagas med fördel på kött hackat med kniv eller i större bitar. Dock inte bitar i gulaschstorlek utan ca 1,5 x 1,5 cm. Visst kan du använda färs men autentiskt blir det inte. Idealet är som sagt hackat kött med kniv.

Högrev (chuck) är helt utmärkt som styckningsdetalj. Kör på det! Ta inte bort det feta eller bindväv (collagen). Det för saftighet till chilin.

2-3 h för högrev är på tok för länge om du kör på mindre bitar eller hacket. Räcker nog med 1.30 för bitar av sockerbitstorlek och 40 minuter för hackat kött.

~Paul~

Varför inte i "chilistorlek", grytbitar lr Köttsopps storlek? Att chuck är utmärkt vet jag. Sen att färs inte är "autentiskt" vet jag oxå. Men det var väl inte frågan?

Sen är väl högrev bara en del av chuck?
Citera
2013-12-07, 22:03
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SLIP
Varför inte i "chilistorlek", grytbitar lr Köttsopps storlek? Att chuck är utmärkt vet jag. Sen att färs inte är "autentiskt" vet jag oxå. Men det var väl inte frågan?

Sen är väl högrev bara en del av chuck?
Men ursäkta då. Det är inte lätt att veta vad du vet och vad du inte vet med tanke på din initialfråga.

Varför jag föreslog mindre bitar eller hackat kött var pga att chili lagas på lite olika sätt. Det finns således olika skolor. Den ena förespråkar hela bitar kött, den andra hackat kött med kniv.

Helt klart är ju att hackat kött går snabbare att laga än hela bitar. Färs går förstås ännu fortare men då avlägsnar man sig från originalet ganska mycket.

Ja, högrev en bara en bit av chuck men högrev är det du får om du handlar i svenska butiker. Chuck är en amerikansk styckningsdetalj som inte saluförs inrikes. Varje land har nämligen sina egna styckningsscheman.

~Paul~
Citera
2013-12-07, 22:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tankar
RABARBERPAJ 225⁰ ca 15-20 min

5 stora rabarberstänger
0,5 dl strösocker + 1 msk potatismjöl

125 gram smält margarin
1,5 dl strösocker
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver

Sätt ugnen på 225⁰ och smörj en pajform.
Skär rabarbern i bitar och lägg den i formen.
Strö över socker och potatismjöl.
Smält margarinet och låt det svalna.
Blanda mjöl och bakpulver.
Rör ihop mjöl, bakpulver, socker och margarin.
Fördela smeten över rabarbern.
Grädda pajen gyllengul i ca 15-20 min

Vaniljvisp blir gott till rabarberpajen

Härligt tips. Ska pröva det.
Citera
2013-12-07, 22:14
Medlem
Citat:
Men ursäkta då. Det är inte lätt att veta vad du vet och vad du inte vet med tanke på din initialfråga.

Varför jag föreslog mindre bitar eller hackat kött var pga att chili lagas på lite olika sätt. Det finns således olika skolor. Den ena förespråkar hela bitar kött, den andra hackat kött med kniv.

Helt klart är ju att hackat kött går snabbare att laga än hela bitar. Färs går förstås ännu fortare men då avlägsnar man sig från originalet ganska mycket.

Ja, högrev en bara en bit av chuck men högrev är det du får om du handlar i svenska butiker. Chuck är en amerikansk styckningsdetalj som inte saluförs inrikes. Varje land har nämligen sina egna styckningsscheman.

~Paul~

Därav jag sa laga den mitt i natten :P Klockan är 04.11. Och orkar inte vänta mer 30 min så vart färsen Vill bara skapa disskution om "riktig" chili con carne Kött som kött. Blir Gulash på chucken. Men blir nog chili i natt och i morgon iaf

Men om du ser nått kul med Tonfisk med keso (sås/röra) så vore jag tacksam. Vet att du sitter på en massa recept.
Senast redigerad av SLIP 2013-12-07 kl. 22:23.
Citera
2013-12-07, 22:27
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Därav jag sa laga den mitt i natten :P Klockan är 04.11. Och orkar inte vänta mer 30 min så vart färsen Vill bara skapa disskution om "riktig" chili con carne Kött som kött. Blir Gulash på chucken. Men blir nog chili i natt och i morgon iaf
OK, jag kunde ju omöjligtvis ha vetat att klockan är så mycket där du lever/bor. Mitt i natten är ju en ganska diffus angivelse .

Trots det försökte jag tala om för dig att hackat kött är en bra kompromiss. Det tar kanske 20 minuter längre tid att laga än färs men resulterar i ett avsevärt mer autentiskt chili-recept.

Gulasch är ju en helt annan sak. Bitarna bör vara i marshmallows-storlek och dessa tar mycket längre tid att laga än CCC.

Lycka till hur som helst, in and out.

~Paul~

PS Återkommer med tonfisktips i morgon, har lite att göra ikväll .
Citera
2013-12-07, 22:30
Medlem
Men som jag satte in lite sent. Så nått kul med tonfisk och Cottage Cheese (keso) vore kul. Just nu funtar jag på keso röra med feta och lite örter.
Citera
2013-12-07, 23:01
Medlem
christerys avatar
Citat:
Men som jag satte in lite sent. Så nått kul med tonfisk och Cottage Cheese (keso) vore kul. Just nu funtar jag på keso röra med feta och lite örter.

Gör en macka, en baugette som du delar (öppnar) och så är det bara slafsa in skivad tomat, sallad, keson och tonfisken. Om det nu är färdig tonfisk på burk, är den färsk så är det nog inte en sån bra idé
Citera
2013-12-07, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Gör en macka, en baugette som du delar (öppnar) och så är det bara slafsa in skivad tomat, sallad, keson och tonfisken. Om det nu är färdig tonfisk på burk, är den färsk så är det nog inte en sån bra idé

Fryst tyvärr. Men burk rör jag inte Så den halstrar jag, mer en nyttig måltid med keso och sallad.
Citera
2013-12-08, 02:59
Medlem
christerys avatar
Citat:
Fryst tyvärr. Men burk rör jag inte Så den halstrar jag, mer en nyttig måltid med keso och sallad.

Tja, då föll ju mitt snabba recept i alla fall. Synd att slösa färsk/rå tuna på en macka.

Men ingredienserna keso+tomat+sallad+tonfisk tror jag passar i alla fall, men det är ju inte nåt jag testat med färsk/rå tonfisk utan bara burkvarianten. Perfekt om man är lite småhungrig och har allt hemma. Tar 2 minuter att fixa.
Citera
2013-12-10, 17:21
Medlem
JerryCottons avatar
Har två kaniner som jag tänkte laga till ikväll. Dock noll med inspiration. Idéer?
Citera
2013-12-10, 17:27
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Har två kaniner som jag tänkte laga till ikväll. Dock noll med inspiration. Idéer?
Använd dem till kinesisk mat, på samma sätt som kyckling .

~Paul~
Citera
2013-12-10, 17:40
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Använd dem till kinesisk mat, på samma sätt som kyckling .

~Paul~

Bra där Paul! Har några burkar hoisinsås och kinesiskt matlagningsvin som jag måste bli av med. Har morötter, haricots verts, paprika, lök, ingefära, vitlök och broccoli hemma gällande grönsaker. Något med detta kanske?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in