2014-12-11, 14:46
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Nu är ju jag lite till åren kommen men som gammal farbror gillar jag ju fläskgrytor helskarpt.
Lite extra rökta skinkslaskar från charken, hela champisar massor med olika paprika och ett par lökar en dutt rödvin lite fond och kryddor och du är hemma. Det med ett fluffigt ris till, är så jäkla gott.
Låter riktigt gott det där, fläskgryta är mumma. En annan variant är fläsk, stora bitar av chorizokorvar (eller små hela), gröna och svarta oliver (ej kalamata), syltlök och en rejäl skvätt äppelcider i grytan samt eventuellt några äppelbitar som får sjuda med mot slutet. Timjan, paprikapulver och heta chiliflagor är väldigt gott att använda som krydda i denna gryta, och servars med fördel med ris och äppelgelé.
Citera
2014-12-11, 14:53
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Låter riktigt gott det där, fläskgryta är mumma. En annan variant är fläsk, stora bitar av chorizokorvar (eller små hela), gröna och svarta oliver (ej kalamata), syltlök och en rejäl skvätt äppelcider i grytan samt eventuellt några äppelbitar som får sjuda med mot slutet. Timjan, paprikapulver och heta chiliflagor är väldigt gott att använda som krydda i denna gryta, och servars med fördel med ris och äppelgelé.
Låter mumma det där, ett tips är att ta bort korvskinnet på korvarna så kryddorna i den får riktigt sätta smak på grytan.
Citera
2014-12-11, 15:45
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Låter mumma det där, ett tips är att ta bort korvskinnet på korvarna så kryddorna i den får riktigt sätta smak på grytan.
Bra tips, jag brukar pricka dem med en vass kniv, men skinnet brukar bli hårt i grytan så man sväljer oftast inte det ändå.
Citera
2014-12-20, 13:51
Medlem
Är en kille mellan 25-30 som bor själv och jobbar mycket så det blir mest frys- eller restaurangmat för min del. När jag väl lagar mat hemma vill att det ska gå fort och vara så enkelt som möjligt.
Dvs jag slänger gärna ihop köttfärssås och spaghetti, korv och makaroner osv.

Aldrig använt en ugn - faktiskt.

Jag vill ha tips på maträtter! Det ska ta max 10-15 minuter att laga, och gärna inte vara avancerat direkt. Gärna något man kan koka till (pasta/ris) och steka till. Är lite trött på min "signaturrätt" som dock är jävligt god! Brukar koka pasta samtidigt som jag steker bacon, kryddar med grillkrydda och vitlökskrydda och i med matlagningsgrädde.
Citera
2014-12-20, 14:55
Medlem
MeanMEs avatar
Risotto är ju något du kan variera i det oändliga.
Från rent vegetarisk över fågel, fisk till kött.
Något du aldrig blir less på.

Annat på ris:
Köp basmatiris som för övrigt har lågt GI, ger inga kolhydratchocker med andra ord.

Lär dig koka det.
Skölj riset tills vattnet är klart.
Lättast är att koka det i 5 min i vatten häll av riset i en metallsil, fyll pannan med en 3cm vatten och koka upp, på med silen med riset och täck med lock eller folie, och ångkoka klart tar en 7-10 minuter. Sista 5 minuterna kan du ha i tex tinad/färsk broccoli om du gillar det.

Stek torsk/eller annan vitfisk i bitar lätt med lite hackad chili och hackad vitlök, riv lite ingefära, riv lite limezest (yttersta gröna skalet) blanda i och salta och och ha i en dutt grädde/creme fraiche/kokosmjölk och låt puttra en stund. Smaka av med tex sambal oelek om mer sting önskas.
Funkar lika bra med kycklingbröst.
Citera
2014-12-20, 15:52
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _blackened_
- - - - max 10-15 minuter att laga, - - -

Ganska svår restriktion - och varför!? Helstekt rostbiff, entrecote, ja fläskkarré (oerhört underskattat). Snabbt att bara bryna i stekpannan, sedan sköter ju det sig själv i ugnen! Kanske ösa lite ibland.
Citera
2014-12-20, 17:31
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _blackened_
Är en kille mellan 25-30 som bor själv och jobbar mycket så det blir mest frys- eller restaurangmat för min del. När jag väl lagar mat hemma vill att det ska gå fort och vara så enkelt som möjligt.
Dvs jag slänger gärna ihop köttfärssås och spaghetti, korv och makaroner osv.

Aldrig använt en ugn - faktiskt.

Jag vill ha tips på maträtter! Det ska ta max 10-15 minuter att laga, och gärna inte vara avancerat direkt. Gärna något man kan koka till (pasta/ris) och steka till. Är lite trött på min "signaturrätt" som dock är jävligt god! Brukar koka pasta samtidigt som jag steker bacon, kryddar med grillkrydda och vitlökskrydda och i med matlagningsgrädde.

Tidsrestriktionen gör att du inte hinner laga potatisen. Annars skulle denna kunna vara nåt enkelt och gott. Men tiden räcker inte till. http://www.ica.se/recept/minutbiff-med-potatispure-aligot-och-bacon-717279/

Jag behöver i alla fall koka mina plugg i 20 minuter.
Senast redigerad av christery 2014-12-20 kl. 17:33.
Citera
2014-12-20, 20:37
Medlem
Tror både Jamie Olivier och Gordon Ramsey har gjort program med snabb lättlagad mat. Typ 20-30 min.

Man kan även leta efter gamla program av can't cook, won't cook eller Ready Steady Cook. Har för mig att de svänger ihop maten på typ 20 min.

Ett av mina favvi recept är faktiskt grå Can't Cook, Won't Cook. Fast det brukar ta lite längre än 20 min för mig att slänga ihop.....
Citera
2014-12-22, 19:18
Medlem
Ratis avatar
Vad kan man tänkas servera tillsammans med (vitlöks)gratinerad hummer? Ska endast vara som en lättare lunch eller eventuellt som förrätt så det behöver inte vara något desto mer seriösare.
Kokt potatis känns väl inte som det ultimata.
Citera
2014-12-22, 20:51
Medlem
4-1-Ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Vad kan man tänkas servera tillsammans med (vitlöks)gratinerad hummer? Ska endast vara som en lättare lunch eller eventuellt som förrätt så det behöver inte vara något desto mer seriösare.
Kokt potatis känns väl inte som det ultimata.
En rolig sallad? Gör en ganska syrlig och lätt dressing av hummermajonäs och slunga salladen i. Tips är att ha i passionsfruktskärnor i salladen för ett väldigt sutbilt "Crunch". Vill du ha lite större crunch och mer syra, använd granatäpple
Citera
2014-12-23, 00:37
Medlem
Jag är ute efter ett recept på rödkålssallad som inte är krämig utan mer som pizzasallad. Hittade detta recept. Vad tror ni om det? Kan den göras kvällen innan den ska ätas eller blir den sämre då?
Citera
2014-12-23, 01:46
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cealus
Jag är ute efter ett recept på rödkålssallad som inte är krämig utan mer som pizzasallad. Hittade detta recept. Vad tror ni om det? Kan den göras kvällen innan den ska ätas eller blir den sämre då?
Den kommer att bli bra och den kommer att vinna på att förberedas i god tid innan den skall serveras. Gärna minst en dag innan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in