Citat:
Bitcoin är rätt unikt, men den bästa jämförelsen är commodity money. Värdet kommer ifrån att bitcoin har egenskaper som värderas för att de underlättar handel. Bitcoins är knappa, delbara, portabla, homogena och durabla. Detta är egenskaper för "bra" pengar. Kollar du på alla råvaror som använts som pengar historiskt så har de haft dessa egenskaper i någon omfattning (kryddor, guld, silver etc).Kort och gott, Bitcoin har värdefulla egenskaper. Detta är inte luft, utan ytterst reella egenskaper. Kan man sin ekonomiska historia så vet man att pengar växte fram naturligt på marknaden. Bitcoin är unikt då det är skapat för att ha de egenskaper som marknaden tenderar att värdera hos valutor, och erbjuder samtidigt något nytt som aldrig existerat tidigare. Att omedelbart kunna överföra värde till andra sidan jorden utan en bank är värdefullt. Att kunna lagra värde på ett sätt som gör det omöjligt att konfiskera är värdefullt. Att kunna ingå överenskommelser som är omöjliga att bryta är värdefullt.
Jag ser Bitcoin som ett ganska bra test för en persons förståelse för pengar. Om man inte ser potentialen så saknar man enligt mig åtminstone någon grundläggande insikt angående pengar (eller tekniken). Jag säger inte definitivt att Bitcoin kommer lyckas. Det är fortfarande väldigt experimentellt. Men det finns så många potentiella användningsområden att jag omöjligt kan se någon rationell grund för att det kommer misslyckas med 100% sannolikhet.
Citat:
Ja, altcoins är ett hot mot en av de viktigaste egenskaper för en valuta, knapphet. Om någon altcoin slår igenom så är den upplevda knappheten borta. Då finns det potentiellt oändligt med coins istället för ett tak på 21 miljoner, och kryptovalutors framtid blir betydligt mer osäker då de inte håller vad de lovar. Jag tror dock inte att det finns någon större risk för detta då nätverkseffekterna är så pass viktiga för valutor. Bitcoins försprång går inte att komma ikapp såvida man inte kan erbjuda någon avsevärd förbättring, vilket ingen av kopiorna gör. Bitcoin är en potentiell standard för värdeöverföring på internet. Det är svårt nog att ersätta standarder även när den nya standarden är uppenbart bättre. Det är bara att kolla på hur det går för USA och metersystemet. Att vara först är extremt stort i det här sammanhanget
Förövrigt tror jag att det är dåligt för bitcoin att det dyker upp så många andra nya nätcoins. Urholkar trovärdigheten i mina ögon. Okej om det bara fanns en ny hokuspokus-valuta att hitta acceptans för, men nu flödar nätet över av dessa. När jag startar The_Bunkcoins om en vecka ska jag haussa sönder det här forumet