2013-12-07, 16:35
Medlem
Mack-Bolans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det var väl ett jäkla kacklande om MB var misstänkt eller inte, och nu kommer du dragandes med att han inte var formellt misstänkt. Du verkar tolka in det som att polisen inte misstänkte honom öht därför att polisen inte berättade det offentligt, dock betyder formell med två ll officiell. Nej, MB var inte officiellt misstänkt, dock var han sannolikt misstänkt, troligen på den lägre misstankegraden kan misstänkas. Det som talar för detta är att polisen hade span på MB samt att han förhördes om sina förehavanden aktuellt dygn. Polisen har ställt en viktig fråga till MB i sammanhanget, nämligen, har du något med VB död att göra, den frågan får man inte om man inte kan misstänkas.

Polisen behöver inte vare sig delge en person att polisen kan misstänka denne, eller berätta det för någon annan heller. Vederbörande kan vara misstänkt ändå. Vad är det du inte förstår?

FUP 1004 24/5
Citat:
Micke underrättas om att han ej är misstänkt i denna utredning utan hörs som annan.

Enough said.
Citera
2013-12-07, 16:38
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mack-Bolan
Sanningen är den att KJ drog på sig allt mer ögon från polisen med sitt underliga beteende och uttalanden.

Som tur är så hittade de också rätt så småningom.

Ja, men KJ var underlig innan, många år bakåt i tiden. MB:s motivbild kvarstod, med eller utan KJ:s beteende.
Citera
2013-12-07, 16:41
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
FUP 1004 24/5

Enough said.
Samma förhör:
Citat:
[MB] är fri att gå efter förhöret. Beslut av åkl Ulrika Schönbeck.
Varför behövs det åklagarbeslut om någon som inte kan misstänkas ska vara fri att gå?
Citera
2013-12-07, 16:42
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
FUP 1004 24/5

Enough said.

Har du glömt att han var påspanad som förste man? Sådant tappar inte en skärpt åklagare, utan avslutar påbörjad utredning.
Citera
2013-12-07, 16:48
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Öhhh Halva tråden handlar om hur MB med ev. medhjälpare planterat VB:s blod i KJ:s bagage.

Övriga teorier till att KJ inte är GM.

KJ har endast hanterat VB:s döda kropp dvs. hjälpt någon annan - Osannolikt.
KJ och MB har tillsammans utfört mordet - Osannolikt.

För övrigt en "teori" som till och med KJ själv släppt helt.
Citera
2013-12-07, 16:48
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Ja, men KJ var underlig innan, många år bakåt i tiden. MB:s motivbild kvarstod, med eller utan KJ:s beteende.

Själv tycker jag KJ är den ende med ett motiv i denna soppa.
Svartsjuk, negligerad m.m.
Citera
2013-12-07, 16:53
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CattasBubbla
Så de skyddar honom inte om de vet, men om de misstänker att han styckat nån då skyddar de honom? Inte nog alltså med att både utredare och åklagare ska känna MB, nej de ska ha en så djup vänskap med honom att de inte bara är beredda att offra sina karriärer utan också sätta in en oskyldig kille på livstid?

MB var misstänkt, vilket rimligen innebär att man tror att han kan ha haft något med styckmordet på Vatchareeya att göra. Nej, utredare och åklagare riskerar inte sina karriärer genom att sätta KJ på livstid. KJ är delaktig, det vet åklagarna, men han är inte ensamt skyldig - det vet åklagarna också, men mörkar om.

Edit: Adv. Forssberg har vad jag förstår lyckats snappa upp något som stärker hans tro att klienten är oskyldig. Vilken jag till en del misstänker är en tidningsanka eller missuppfattning av NSD-journalistens artikel som refererades till i tråden. Det skulle i så fall motsäga Forssbergs medgivande att blodbesudlingen i KJ:s bil är besvärande för honom och inte kan bortförklaras. Jag antar därför att Forssberg menar att hans klient inte är skyldig på samtliga åtalspunkter, vilket Forssberg kommer att förklara och trovärdigt försöka plädera för i hovrätten - däremot erkänna brott mot griftefrid och att klientens ansvar inte sträcker sig längre än till brott mot griftefrid. Något av det slaget måste advokaten skissa på tillsammans med sin klent- samt, naturligtvis ha tillräckligt på fötterna för att inte framstå som en slät figur om han inte har täcknig för det han hintade om i intervjun för NSD.
Citera
2013-12-07, 17:01
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland

Varför fattar du inte att det blivit fel från början?
Ser du inte att båda, kanske fler skulle utretts? (se nedan)

1. BO har en hemlig turbulent relation med en gift man, som också är hennes karatetränare.
2. BO har besökt en udda killkompis kvällen hon försvann.
Citera
2013-12-07, 17:07
Medlem
Citat:

Inte någonstans i FUP:en framgår det att KJ var svartsjuk ej heller att han kände sig negligerad som skulle leda till känsloyttrande. Det tillhörde inte hans personlighet.

Han var mer känslomässigt avtrubbad.

På frågan hur var KJ? Svarar de flesta som vanligt, ganska låg.

Har haft anledning, av annan orsak, att läsa på om bla ADD. Min uppfattning lutar åt att det var främst den som utjorde den största nedsättningen.
Citera
2013-12-07, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Det finns ingen som är i närheten av att ha ett lika starkt skäl att mörda VB som MB och AN, sedan kan du anse vad du vill beträffande skuldfrågan. Men den som tror att styckmordet på Vathareeya i alla delar utförts av en ensam gärningsman har ingen kontakt med marken och verkligheten, så mkt kan jag ju säga.
Var står det att KJ är ensam? Har lämnat det öppet tidigare för eventuella medhjälpare men det är inte troligt.
Förstår inte vad för relationer du är van vid då man mördar för att bli av med problem. Det fanns enklare lösningar an mord. Det är ett liv vi pratar om, inte pryl man bara kan kasta då man inte tycker den passar längre
Citera
2013-12-07, 17:15
Medlem
Citat:
För övrigt en "teori" som till och med KJ själv släppt helt.

som jag förstod det var det teorin att någon var ute efter att sätta dit just honom som hämnd, som han droppade. inte planeteringsteorin i sig. vet att målsägarbiträdet hade tolkat det som du lägger fram det, och jag kan ha fel, men i nåt förhör uppfattade jag KJ:s inställning på det sättet.
Citera
2013-12-07, 17:15
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CattasBubbla
Jo det är jag medveten om, men oavsett om man pratar om fullbordat samlag eller inte så känns det märkligt att en tjej som tidigare anmält folk för mindre saker än så, plötsligt skulle nöja sig med ett busskort när hon väl utsätts för ett allvarligt brott.

Hm .. Kanske VB hade ett säkert öga att bedöma utpressningsoffrets ekonomiska värde ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in