2013-11-13, 07:44
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Handskar.

Så KJ använder handskar och slänger dessa men tar hem tejprullen och lägger den på badrumsskåpet?
Handskarna borde ju haft blod från rullen där man tar i rullen. Några sådana handskar har inte hittats.
Citera
2013-11-13, 07:46
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Tror du han dog med handskarna på?

Har ingen uppfattning om det, och mitt inlägg var en kommentar på någons inlägg. Sa också att jag inte lägger vikt på frågan, undrade mest om det kan vara så att liklukten kan komma ifrån handsken, den har utsatts för väta och doft kan ha spridits?

Hur är det med påsen då, likdoft?
Citera
2013-11-13, 07:50
Medlem
Cyborg_ses avatar
En liten artikel om Polisen i Luleå... så kanske ni förstår vår skepsis till hur saker och ting fungerar i Norr.

http://www.kuriren.nu/nyheter/?articleid=7094807
Citera
2013-11-13, 08:05
Medlem
Citat:
Du är ute och cyklar, det finns inget som talar för att han är inblandad i VBs död, enligt åklagaren så har han en fullgott alibi, han är utesluten och avfärdad som GM.

Det skulle inte spela någon roll om så MB hade mördat 10 kvinnor förut av samma andledning, det skulle ändå vara KJ som satt åtalad idag för att utredningen visar att det är han som är skyldig.

Att vara i kontakt med någon per telefon är inte ens i närheten av att jämföras med att vara den sista som såg henne i livet.

Det finns inget på MB, inte ett skit, som gör att polisen anser att han ens är skäligen misstänkt.

Det du med fler sysslar med är rena trakasserier och förtal, helt utan att ni har någon som helst grund eller belägg för vad ni påstår, annat än era fantasier och starka vilja att han ska vara den skyldige.

Fullgott alibi före han åkte hem med Taxi, fruns alibi ger jag inte mycket för.

Du säger att det inte spelar någon roll av vad han har för förflutet. Med tanke på att han har varit VB:s älskare så är det relevant. Man brukar syna personer i brottsoffrets närhet. Det gör honom givetvis inte per automatik skyldig till något, men det bör göra honom intressant för utredningen.
Så intressant att man gör en grundlig undersökning, antingen för att fria eller fälla.

Eftersom husrannsakan mot KJ inte har gett någon brottsplats eller något mordvapen, hade det varit på sin plats att man tittat på andra alternativ.

Jag anser inte att det är trakasserier att anse att det finns andra tänkbara gärningsmän. Jag har läst FUP och följt rättegången och jag tycker att man har gjort ett undermåligt jobb, då man så hårt har låst sig vid KJ som gärningsman.

Min enda vilja är att rätt gärningsman ska sitta bakom lås och bom. Jag måste säga att jag inte i dagsläget är helt övertygad om att så är fallet. Det kan givetvis vara så, men utredningen och förhör har inte gett mig den övertygelsen.

Jag har ingen som helst relation till vare sig KJ eller MB.
Jag bor långt ifrån Boden. Vad som har väckt mitt intresse för detta brottsfall är att jag har personer med AS i min närhet.

Jag tycker att det är märkligt att du så benhårt anser att KJ är skyldig.

För MB, om han nu är helt oskyldig, hade det varit bra med en grundligare utredning.
Citera
2013-11-13, 08:08
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av no-logo
Har KJ fått några frågor av åklagarna om den försvunna kniven (med egentillverkat skaft), det försvunna stämjärnet eller den försvunna ryggsäcken?

Har följt rättegången men inte sett något om det.

Edit: Tänkte på Bergan 90-120 liters ryggsäck. Kanske var för osäkra uppgifter från förhörda vittnet AB om den.
Kanske likadant med kniven som KJ själv uppger att den hamnat på återvinningen efter att hunden bitit sönder den men som förhörda vittnen sett vid en tidpunkt nära inpå mordet. Har inte vittne och tidpunkt i huvudet nu.

Det stämjärn som beskrivs av ett vittne är just ett stämjärn. De C-formade spår som syns på hennes rygg är inte från det stämjärnet som beskrivs.
Citera
2013-11-13, 08:08
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Jag är emellertid säker på att åklagarna – med gott stöd av målsägandebiträdet – kommer att ha betydligt lättare för att hävda att bevisningen sammantagen är så övertygande mot den tilltalade att rätten bör ha lätt att fastställa skuldfrågan. Den bedömningen gör jag mot bakgrund av blodfyndet och likdoften i den tilltalades bil, fyndet av tejprullen i hans bostad med en minimal blodbesudling från Vachtareeya och raderingen av samtliga sms-kontakter med Vatchareeya i nära anslutning till hennes försvinnande med mera. Jag beaktar också den icke hållbara – och också över tid förändrade - förklaringen från den tilltalade till blodfynden och liklukten i bilen. Vidare är de uteblivna faktiska telefonsamtalen från 22-åringen till Vachtareeya i tiden efter försvinnandet omöjliga att förstå. Särskilt som det framkommit att han ringt ”låtsassamtal” till hennes mobil.
http://www.kuriren.nu/nyheter/?articleid=7097996

Intressant att den gamla åklagaren anser att likdoften har betydelse medan Bodström menade att det va lika med noll i bevisvärde. Hur ska domstolen värdera bevisen?

MB har också raderat sms, bara säger. Jo, KJ har nog med saken att göra, svårt att veta hur.
Citera
2013-11-13, 08:15
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Så KJ använder handskar och slänger dessa men tar hem tejprullen och lägger den på badrumsskåpet?
Handskarna borde ju haft blod från rullen där man tar i rullen. Några sådana handskar har inte hittats.

Okej, så inga blodiga handskar har alltså hittats?
Citera
2013-11-13, 08:17
Medlem
Citat:
Det är alltså ren ironi vilket som ska anses vara trovärdigt, men med svårighet att få fram detta inser jag nu att poängen inte gick fram angående förtroendet.

Proffs eller inte så överväger det i alla fall rena SKL analyser mot skvaller och konspirationer.
Det trodde jag du visst redan att jag är emot fable
r och konspirationer om det inte finns direkta underlag dsv.

Tja proffstyckare har rätt att påstå att utredningen är usel, men jag anser inte det och det är också min rätt att ha den åsikten, så vad som är rätt eller fel i den saken får väl domstolen utvisa helt enkelt om utredningen håller i sak.

Däremot så tror jag man överskattar förundersökningarna och tror man ska ha massor av bevis som är så övertygande att alla anser att det räcker, så är det sällan.

Jag undrar hur man lyckades fälla människor för mord tidigare då man inte hade den tekniska bevisningen som DNA? Måste varit domstolen och deras syn på beviskrav som ändrats betydligt under åren antar jag. Nåväl det duger gott med enbart indicier i bland det handlar ofta om rimlighet vilket du alltid missar då du blandar in för mycket fiction.

1. Skitsnack, du är väldigt osäker på din sak och det syns i din text.

2. Vad jag påpekade var att frågorna som ställts till SKL inte omfattar tid och matchningsförsök. Eftersom detta inte gjorts så kan inte SKL besvara de relevanta invändningarna från försvaret och ej heller tex. bevisa att det är samma tejp eller bevisa att tejprullarna funnits i samma hylla i affären. Faktum är att polisen inte ens frågat den tilltalade ifall det är dennes tejp. Vad gäller blodet i bilen så vore det ju väldigt relevant för utredningen och bevisläget att få reda på saker som när det koagulerat, ifall ytan påverkats av något och hur gammalt det är samt fördelningen av ämnen i blodet.

3. Att utredningen inte är bra framgår med all tydlighet av fup:en. Det är inte bara att den är dålig utan att myndigheten själv skriver att den är dålig.

4. Vanligtvis så är det bättre att ha få starka bevis än många svaga bevis.

5. Du kan väl studera några morddomar istället för att bara hitta på en massa svammel. Fingeravtryck, mordvapen, vittnen till dådet duger förövrigt utmärkt även idag.
Citera
2013-11-13, 08:19
Moderator
OYs avatar
Citat:
Okej, så inga blodiga handskar har alltså hittats?

Jo, med blod på ovansidan, faktiskt lite märkligt att det inte hittades på greppsidan om jag kallar det så. Tror inte den handsken har med gärningen att göra, besudlad i efterhand, tänker på den läckande camelbacken. Andra handskar, om de använts, ligger eldade sex fot under markytan tror jag.

EDIT;Det samma gäller benen tror jag. De verkar tvättade därför att vatten har läckt på dem, kanske när de låg i en ryggsäck nära där man hittade blod i bilen. Blev en pöl vid ryggan som träckte mot listen. Kan förklara det spåret.
Senast redigerad av OY 2013-11-13 kl. 08:26.
Citera
2013-11-13, 08:44
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Jag förstår inte hur man tänker när man säger att det inte skett en utredning kring MB. Faktum är ju att hela utredningen fokuserade mer på honom än på KJ.

Man hade span och utredning på KJ den 9,10, 11 och 12, det är 4 dagar. MB hade man huvudfokus på, inklusive span, den 13, 14,15,16,17,18 och den 19. Det är 7 dagar.

Det mest korrekta slutsatsen borde bli hur de kunde ha sån tunnelseende när det gäller MB så de glömde bort att utreda KJ.

När kroppsdelarna hittas så händer det saker, det påvisar därmed att VB inte bara var försvunnen utan även mördad. Då faller det sig naturligt att återigen blicka mot den man som man känner till var den sista som såg henne.

Men, släpper de bara MB då, nej, han pressas ändå i ett nytt förhör dagen efter att KJ grips och ytterligare ett nytt förhör ännu senare, trots att man hittat blodet i KJs bil. Slutsatsen blir att han ska utredas tills det inte finns minsta tvivel kring att han är inblandad.

Ni som påstår att det inte skett någon utredning kring MB, hur menar ni då och hur många alternativa GM får så här enormt mycket utredningstid i andra fall, där det inte funnits något som direkt talar mot den som utreds?
Besynnerligt tillfällighet att så fort span upphörde på MB flyttades sannolikt benen till ödehuset för att därefter upptäckas.
Citera
2013-11-13, 08:44
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Vad jag förstår har inga fingeravtryck hittats på tejpbitarna som fanns kvar på VB. Det talar för en klartänkt och lugn tejpare.
Använder likadan tejp på jobbet, lägg till silikonhandskar på det, ibland blir man galen efter ett par bitar som envetet biter sig fast på handskarna.
Senast redigerad av larsingvarsfru 2013-11-13 kl. 09:01.
Citera
2013-11-13, 08:45
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Varför gör inte advokaten en begäran om fler analyser då?
MB är inte och har inte varit delgiven misstanke här av förklarliga skäl. Vill du skylla på att han inte är utredd ring försvaret för dom kan begära en hel del om dom vill,. Men eftersom dom inte har gjort det så är det mycket snack och liten verkstad. Det betyder att advokaten inser att caset inte leder till någon MB, men det är bra att snacka om det., Men hans åtgärder uteblir.

Att en försvarsadvokat inte agerar trots att han har befogenheter att begära mer undersökningar och analyser är ju beklämmande inte sant? Varför går försvaret inte på åklagarna om mer utredning?
Lite väl sent kan jag tycka dessutom , och advokatens triumfkort har ju fallerat allihop, så vad ska han göra nu?

MB kanske anmäler advokaten för falsk tillvitelse.,
Ja för min del är saken utredd och man har gjort så gott man kunnat på de bevisen man har.
En koncentrerad FUP utan en massa sidomaterial är vad dom levererat. Det ska räcka för att fälla den här för mord, men man vet inte hur Tingsrätten resonerar då beviskraven har en tendens att vara utom rimlighet,. Men jag tror det räcker ändå-
Advokaten kan inte begära mer utredningsåtgärder gällande MB. Han står inte inför rätta. Att t.ex. utreda var han befann sig på kvällen 4 maj, eller att ens att fråga honom, är off topic i åtalet mot KJ.
Senast redigerad av Quarrel 2013-11-13 kl. 08:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in