2013-12-07, 15:15
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mack-Bolan
Jag är helt med dig matematiker, visst det kunde gjorts mer, men det hade inte gjort skillnand i sak.
Fortfarande skulle vissa skrika om plantering etc.

Den raderade sms-trafiken går inte återskapa, inget att göra åt.
Mb:s bilar och bostad och Sushibar, javisst men enligt kunniga var detta inte möjligt pga tillräcklig misstanke inte fanns.

Vidare skulle jag vilja ha Åberget mer genomsökt samt madrass och dushdraperiet vara eller icke vara fastställt.
avsaknaden om tidigare saker i KJ:s ägo ryggsäck, vattensäck och verktyget ("stämjärnet") anser jag vara mycket kompromenterande förutom övrig teknisk bevisning.

Finns väl ingen härinne som skriker om plantering ? Vem i så fall - och varför ?
Citera
2013-12-07, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Det bror på vad MB skrev i SMS:et. Han kanske skrev: Vi ses kl 21 i ......... Jag är med min fru då skicka inte medlande. Förstår du? Skicka inte medlande, vi ses kl 21!

Det var precis den här svaga länken i "MB åker taxi"-spåret jag sköt in mig på i min textvägg för några sidor sedan. Antagligen var inlägget för långt, för ingen har bemött det, men kontentan var följande:

Det är orimligt att tänka sig att MB skulle gjort upp om ett möte med VB i de "saknade SMS:en". Varför? Jo, helt enkelt därför att hans telefon fanns kvar och beslagtogs! Han skulle aldrig tagit risken att konversationen eventuellt skulle kunna återskapas - något han inte säkert kunde veta om det var möjligt - och därmed skjuta i sank hela hans vittnesmål om meddelandenas innehåll och i praktiken binda honom till mordet. Om de här meddelandena faktiskt existerat, skulle MB:s telefon vara lika försvunnen och förstörd som VB:s. Men det var den inte.

Och utan SMS om ett möte, faller hela taxi-spåret.

Senast redigerad av SanLiTun 2013-12-07 kl. 15:22.
Citera
2013-12-07, 15:22
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag tror Uno börjar bli riktigt opålitlig.
Vid söket i det tidigare vattenfyllda värnet sökte kriminalsökhunden (likhunden) Puck på sid 391:

Ingen markering. Men två dagar senare markerar Uno inne i värnet på sid 397:

Uno markerar även utanför på sid 398.

Ingen annan hund markerar inne i det tidigare vattenfyllda rummet. Däremot markerar Kompis strax utanför:

"Bordsytan" antar jag är avsatsen vid trappan precis utanför rummet, foto 2, sid 392. Något bord finns inte.

På sidan 395 markerar Uno och Kompis på olika ytor.

Har VB varit i eller utanför värnet som död?
På foto 1 sid 392 syns rummets två skottgluggar. Här syns de även ur en annan vinkel: http://img46.imageshack.us/img46/8396/xonz.jpg Hyllan utanför skottgluggarna är praktiskt taget oåtkomliga om man inte är hund. Att släpa dit ett lik och sedan hämta det måste vara ogörligt, iaf om man är ensam. Jag bedömer att VB inte har varit där Uno markerade utanför rummet.

Det går en ca 100 meter lång gångstig från vägen till Gammelängsfortet till värnet. Precis före värnet finns ett ca 2,5 meter högt stup skyddat av ett lättforcerat stängsel. http://img811.imageshack.us/img811/1034/7k2d.jpg Själva värnet är byggt i betong och är ca 40 meter långt. Nedför stupet går en söndervittrad trappa, svårt att gå även utan lik. Inne i värnet finns en lång korridor som sträcker sig utefter hela värnets längd: http://img534.imageshack.us/img534/2666/mqbm.jpg På vänster sida finns skottgluggar och på höger sida några ingångar utan dörr. Det är mörkt trots att jag var där i fullt dagsljus. Längst bort i östra änden är det kolmörkt, det gick inte att gå där utan medhavd lampa.

Korridoren slutar i en trappa: http://img10.imageshack.us/img10/3739/y9du.jpg. Detta är samma vy som i FUP, sid 392, foto 2. Vattnet i värnet syns, fast det har frusit till is. Isen upp till skottgluggarna syns tydligt här: http://img19.imageshack.us/img19/7872/tbgj.jpg. Det var utanför högra skottgluggen som Uno markerade från insidan. Han lyckades även krypa ut ur gluggen. Här syns trappan nerifrån: http://img855.imageshack.us/img855/3231/ht3m.jpg.

Jag bedömer att VB inte har varit inne i värnet heller. Det är ett jättejobb att släpa en kropp fram till värnet och nedför och uppför trappan. Och den måste vara emballerad för att inte skadas. Placeringen i rummet eller utanför kan inte utföras utan lampa. Och det verkar totalt meningslöst.

Nu hoppas jag ingen ifrågasätter längre att jag har varit på span i Boden.

Jag har problem att få fram vissa av bilderna. Någon fler som bara får upp en eller två bilder?
Citera
2013-12-07, 15:24
Medlem
Mack-Bolans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Finns väl ingen härinne som skriker om plantering ? Vem i så fall - och varför ?

Öhhh Halva tråden handlar om hur MB med ev. medhjälpare planterat VB:s blod i KJ:s bagage.

Övriga teorier till att KJ inte är GM.

KJ har endast hanterat VB:s döda kropp dvs. hjälpt någon annan - Osannolikt.
KJ och MB har tillsammans utfört mordet - Osannolikt.
Citera
2013-12-07, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mack-Bolan
Öhhh Halva tråden handlar om hur MB med ev. medhjälpare planterat VB:s blod i KJ:s bagage.

Övriga teorier till att KJ inte är GM.

KJ har endast hanterat VB:s döda kropp dvs. hjälpt någon annan - Osannolikt.
KJ och MB har tillsammans utfört mordet - Osannolikt.

Lägg därtill:

MB behåller en mobiltelefon som är att betrakta som en rykande pistol om vissa SMS i den går att återskapa - Osannolikt.
Citera
2013-12-07, 15:27
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SanLiTun
Det var precis den här svaga länken i "MB åker taxi"-spåret jag sköt in mig på i min textvägg för några sidor sedan. Antagligen var inlägget för långt, för ingen har bemött det, men kontentan var följande:

Det är orimligt att tänka sig att MB skulle gjort upp om ett möte med VB i de "saknade SMS:en". Varför? Jo, helt enkelt därför att hans telefon fanns kvar och beslagtogs! Han skulle aldrig tagit risken att konversationen eventuellt skulle kunna återskapas - något han inte säkert kunde veta om det var möjligt - och därmed skjuta i sank hela hans vittnesmål om meddelandenas innehåll och i praktiken binda honom till mordet. Om de här meddelandena faktiskt existerat, skulle MB:s telefon vara lika försvunnen och förstörd som VB:s. Men det var den inte.

Och utan SMS om ett möte, faller hela taxi-spåret.

Om han åker hem med taxin, troligtvis ensam som taxichauffören minns det, hänger av sig kavajen efter den viktiga middagen. Byter om och möter upp VB kring Åberget i någon av sina numera sålda bilar.

Telefon blev kvar i kavajfickan. Vissa i tråden skriver om och om igen om MBs dåliga minne så denna gång håller jag med och tror han glömde telefonen i kavajfickan i Sävast.

Ser man detta som scenario så blir observationen av vittnet vid Lejonbacken mer överensstämmande i tid.
Senast redigerad av highfive 2013-12-07 kl. 15:29.
Citera
2013-12-07, 15:29
Medlem
CattasBubblas avatar
Citat:
"Vet" polisen att MB mördat VB skyddar de honom inte, det är klart. Men efterson misstanken mot MB resulterade i span på honom samtidigt som flera i poliskåren förmodligen är bekant med MB, eller kanske rent av har en vänskapsrelation med honom, är det ju knappast långsökt att man inte vill att MB ska vara gärningsman - oändligt mycket bekvämare då att det kan var ett ufo som KJ, för vilken vänskapsrelation kan KJ ha, vilken förlust för samhället och Boden blir det om KJ sitter på livstid. Nej, jag tycker inte jag säger emot mig själv - det är kanske du som inte vill förstå ?
Så de skyddar honom inte om de vet, men om de misstänker att han styckat nån då skyddar de honom? Inte nog alltså med att både utredare och åklagare ska känna MB, nej de ska ha en så djup vänskap med honom att de inte bara är beredda att offra sina karriärer utan också sätta in en oskyldig kille på livstid?

Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Vet du säkert att AB går i skola i Kalix? I polisförhöret på sidan 1089 i fup säger han så här:

"Jag är uppvuxen i Boden där jag har varit bosatt i hela mitt liv. Jag går för närvarande i
gymnasiet och har nu sommarlov.
Min mamma heter PS och min pappa heter MB. Jag bor hos min mamma
i en lägenhet i centrala Boden."

Ja jag vet säkert att AB går i skola i Kalix. Varför det står gymnasiet kan jag dock inte förstå då han är född 92 och alltså 21 år. Och han har en lägenhet där men bor hos sin mamma när han besöker Boden.
Ja det är inget fel att bolla tankar och ideér, det är väl det ett diskussionsforum är till för, det jag reagerar på (inte specifikt med dig) är att man inte tar minsta hänsyn till folk utan misstänkliggör halva Boden utifrån de mest harmlösa uttalanden eller bara för att de råkat gå på samma skola, bott på samma gata, eller för att de ser ut på ett visst sätt. Det är trots allt verkliga människor som får verkliga problem IRL av det som skrivs här tänker jag.

Jag tycker KJ är svår att tolka i vissa lägen av den anledningen att man vet att han inte är som alla andra. Det vi tycker är konstigt och reagerar på kanske är fullt normalt i hans skalle. Men jag får också känslan ibland att han droppar lite som du säger. Sen är det väl så att vi kan sitta här och analysera vartenda ord som folk sagt i förhören, men i verkliga livet så minns vi ibland fel, vi glömmer saker, vi säger fel ord, vi ilsknar till och säger nåt dumt osv. Men det ges inget utrymme för något av detta i analyserandet, utan allt tas bokstavligt och blir en absolut sanning liksom.
Citat:
Man måste ungefär passera med masten vinkelrätt åt vänster. Gränsen går vid 15 grader från masten.
Okej, för närmaste vägen hem är att köra rakt genom Drottninggatan och då hamnar man ju ca 300 m från där masten är tänkte jag.
Citera
2013-12-07, 15:30
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CattasBubbla
Okej, för närmaste vägen hem är att köra rakt genom Drottninggatan och då hamnar man ju ca 300 m från där masten är tänkte jag.
Ja, man kommer nära masten, men i fel riktning.
Citera
2013-12-07, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Om han åker hem med taxin, troligtvis ensam som taxichauffören minns det, hänger av sig kavajen efter den viktiga middagen. Byter om och möter upp VB kring Åberget i någon av sina numera sålda bilar.

Telefon blev kvar i kavajfickan. Vissa i tråden skriver om och om igen om MBs dåliga minne så denna gång håller jag med och tror han glömde telefonen i kavajfickan i Sävast.

Det är inte logistiken som är den svaga punkten, det är om MBs berättelse om de saknade SMS:en skulle verifieras eller avslöjas som lögn om meddelandena kunde återskapas som är pudelns kärna. Stämmer hans version i TR på ett ungefär? Inget problem att behålla mobilen. Är hans vittnesmål en lögn? Ja, då skulle vi aldrig sett röken av hans mobil.
Citera
2013-12-07, 15:34
Medlem
CattasBubblas avatar
Citat:
I juridisk mening krävs inte fullbordat samlag för att övergreppet ska rubriceras som våldtäkt.
Jo det är jag medveten om, men oavsett om man pratar om fullbordat samlag eller inte så känns det märkligt att en tjej som tidigare anmält folk för mindre saker än så, plötsligt skulle nöja sig med ett busskort när hon väl utsätts för ett allvarligt brott.
Citera
2013-12-07, 15:35
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Det har ifrågasatts om MB skulle hinna handla på ICA Kvantum kl 15:44 och på Coop Forum redan kl 15:47. Därför gjordes en tidsstudie i torsdags morse. http://img19.imageshack.us/img19/1705/fz1w.jpg Det visar att det är möjligt, även om man kan räkna med kö på lördagar, och han kanske behövde leta.

Som biresultat av tidsstudien uppmärksammades att ICA Kvantum har både penslar och ägg, alltså de varor han köpte på Coop Forum. Och ICA Kvantum är granne med två färgaffärer...

Sedan går klockorna i kassasystem ibland fel.
Citera
2013-12-07, 15:41
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SanLiTun
Det är inte logistiken som är den svaga punkten, det är om MBs berättelse om de saknade SMS:en skulle verifieras eller avslöjas som lögn om meddelandena kunde återskapas som är pudelns kärna. Stämmer hans version i TR på ett ungefär? Inget problem att behålla mobilen. Är hans vittnesmål en lögn? Ja, då skulle vi aldrig sett röken av hans mobil.

Borde inte KJ slängt sina mobiler all världens väg om han var skyldig? Varför behöll han dem? Finns en likhet mellan dessa personers sms:ande. Skillnaden är att för den ena gick sms:en att återskåpa, men inte för den andre. Likheten är att båda behöll sina mobiler. Hade MB slängt/påstått sig tappat sin telefon så hade det troligtvis varit han som fått genomgå en p7 i Huddinge istället.

Jag läste tidigare i tråden om att någon poängterade att tiden inte stämde från det taxin passerade, VB skulle gått från KJ och vittnets observation. Trodde det var det du också menade i ditt långa inlägg. Som jag får för mig så tror jag inte VB gått någon gång tidigare från KJ mot MB. Kanske var det därför hon virrade runt Åberget. Kanske hon även var lite rädd för att KJ skulle komma efter och därför valde hon att inte gå efter vägen som går vid älven, utan i stället valde hon den alternativa vägen som kan leda till att mobilen övergår från 3g till 2g ett antal minuter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in