Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
I alla fall om man ska gå efter den snäva betydelsen. Jag hade inget problem att ateister var evolutionister och trodde att livet kommit till av sig självt, men om man nu hävdar att ateister kan tro på utomjordingar som befruktar jorden, då blir det mer problematiskt.
Det kan snarare vara t.ex scientologer som fjärmar sig scientologin p.g.a alltför markerad dogmatik inom scientologi-konfessionen.. och vill framhärda sig som ateister men med kvarvarande kanske ofrivillig trosadaptering av något som attraherat.. men förpackar det i förklaringar om kosmologiska utläggningar och de faktorer som hypiotetiskt kan genererqa liv, sbara man ger starkare slags tillro till vetenskap/SCIENCE.. med det tangera övertro på vetenskaplighetens faktiska roll, och faktiska potential.
Eller tvärtom, ateister som hyser attraktion mot scientologiska delar, inte fullfjädrade scientologiska konfessioneister, men har delar som utgör den portion magi de behöver, för att ges något som överensstämmer bättre med deras avsaknad av gudstro enl., traditionell monoteism - men sällan uttalar det.. däremot argumenterar väldigt starkt för de vetenskapligt klingande retoriken.
Med förankring i ateism, så klart, då det framkommit väldigt täta och konsekventa bemötanden ur olika infallsvinklar, men då förirrar jag mig i spekulation som inte ens är intressant, det intressanta är hur en gudstro, kommit att utgöra hela existensens fundament och kapat allt till att ha tolkningsföreträdet, då nästan alla troende får för sig att ateism, är ett ställningstagande - jag tror inte det, om jag har fel, så har jag fel, men ateism för att inte vara ateism, för ateisten som alltid är en person : behöver omedelbar sensitiv beröring.. då ateism förhåller sig till värdlsighet, när det handlar om investering..
... nuet har en helt annan betydelse för ateisten än för teisten, då teist förskjuter historiens betydelse, liksom fyller på om framtiden som om den redan upplevt framtid . det i sig är väldigt förunderligt! särskilt när man pratar om allmänmedvetande, då dycker jag teisterna är ute och förvirrar sig i galaxerna utan att förstå hur intrasslad gudaförklaringen frmstår.. (dvs lögnerna, vita el. svarta.. är så uppenbara på ngt sätt)
men du ahr mig på ignore.. nice.. skulle nu gud vilja säga något via mig.. så har du missat den kanalen, tuktig ponke. absolut inte förutfattad..
..hoppas nu inte för mycket på jesus.. för du har bestämt var ha är, hela din attityd skriker om att du vill inbilla jesus om vad han är, genom ditt beteende här inte minst. (och då är jag inte religiös mer än att jag, likso också äger livet och med det har samma inträde till allt vad mänskligt är, med et, också de gudomliga förklaringarna om gud, var personen än är, han den store fadern, kanske kommer som en transa på din dödsbätt ttsp.. hoppas.. en gud i ateistiskt transförpackning, kommen att ta dig i handen, .. ska be för dig och lägga in en postis till gud om att han ser till att göra det lite roligare och lättare för dig i himmelriket så du slipper bekymra dig om en anka verkligen kvackar, så onödiga bryderier - att du ska behöva ordmärka.. och bläddra bibel för att kunna utröna ateism från teism därifrån, och bli angripen för det.
Hemskt ju, att förtappade varelser påstår att din bibeltolkning inte riktigt gills.