2012-08-04, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wessla
Ateism från början betyder helt enkelt att man har en avsaknad på tro. Inte att man tror att gud inte finns.

Precis som med politik, håller man inte med nått parti så har man inte helt plötsligt ett eget.

Är det här rätt tycker du?

Förr ansåg jag mig vara ateist. Gud hade ingen plats i mitt medvetande. Hade ingen del i det jag såg och hörde omkring mig. Jag trodde helt enkelt inte det fanns någon Gud.
Jag utgick ifrån att vetenskapen hade alla svar. Trodde på det.

Var jag ateist, eller något annat?
Citera
2012-08-04, 14:31
Medlem
wootens avatar
Att ni öht argumenterar för att tro är ett val, visar lite hur ni manipulerar er själva. Av alla religiösa positioner man kan ha finns det endast en som är falsifierbar, ateism (om det nu ska ses som en religiös position). När jag får skäl att tro på ngt kommer jag att tro. Om dessa skäl kommer eller inte kan jag inte välja. Tills dess så har jag en avsaknad att tro, eftersom jag har en avsaknad av skäl till att tro. Det är inget aktivt val öht
Senast redigerad av wooten 2012-08-04 kl. 14:33.
Citera
2012-08-04, 14:32
Medlem
doublelifts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsgmb
Jag utgick ifrån att vetenskapen hade alla svar. Trodde på det.
Läs igen detta du skrev här ovan. Ingen ser på vetenskap på detta sätt som något som erbjuder alla svar.

Är detta ärligt? tänkte du verkligen vetenskapen hade fel om något vilket gjorde dig troende? Tror du nu inte på vetenskap?

Tänk efter på vad exakt vetenskap är nu.

Annar låter det rätt ateister, du hade helt enkelt ingen tro på Gud, men är otroligt tveksam du verkligen tänkte att det var något problem med vetenskap som gjorde dig troende. Tron på Gud var helt enkelt mer rätt för dig beroede på hur du ser på det.
Citera
2012-08-04, 14:55
Medlem
LittleFlyOnTheWalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wessla
Du motsäger dig när du först berättar det ena men sen håller med det andra? Ateist och en Religionstro är inte relaterade som du verkar tro. Du väljer inte aktivt bort ateism för att du börjar tro på gud. Ateism är inte nånting man tror på, det är en term för att man inte tror på nånting specifikt. Precis som ingenting är en term på nånting subjektivt för tex ett tomt kylskåp, inte för att det existerar ingenting i kylskåpet.

Man kan absolut se det som ett aktivt val att vara ateist...vadå, man kan inte göra ett val att tillhöra någon tro och på det sättet välja att inte vara ateist? I annat fall vill man väl vara ateist, och då väljer man att inte tillhöra någon annan tro. Det är för mig helt klart att man väljer bort ateism om man börjar tro på en gud, förstår inte hur det skulle kunna vara på något annat vis? Och om man tillhör någon tro men sedan slutar tro på gud kan man helt klart välja att bli ateist i stället. Det är ju common sense.
Citera
2012-08-04, 15:09
Medlem
ToBeFranks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsgmb
Är det här rätt tycker du?

Förr ansåg jag mig vara ateist. Gud hade ingen plats i mitt medvetande. Hade ingen del i det jag såg och hörde omkring mig. Jag trodde helt enkelt inte det fanns någon Gud.
Jag utgick ifrån att vetenskapen hade alla svar
. Trodde på det.

Var jag ateist, eller något annat?

Aha... Jag kan förstå om du nu som troende har en viss motvilja mot ateister när du själv var så trångsynt. Jag har svårt att tänka mig att det skulle finnas många ateister som lider av denna trångsynthet.
Citera
2012-08-04, 15:31
Medlem
wootens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LittleFlyOnTheWall
Man kan absolut se det som ett aktivt val att vara ateist...vadå, man kan inte göra ett val att tillhöra någon tro och på det sättet välja att inte vara ateist? I annat fall vill man väl vara ateist, och då väljer man att inte tillhöra någon annan tro. Det är för mig helt klart att man väljer bort ateism om man börjar tro på en gud, förstår inte hur det skulle kunna vara på något annat vis? Och om man tillhör någon tro men sedan slutar tro på gud kan man helt klart välja att bli ateist i stället. Det är ju common sense.
https://www.flashback.org/t1041438. Om tro är ett val, kan man då välja att tro vad som helst som man tycker låter bra? Var kommer det kritiska tänkandet in? Kan man välja bort det? När man gör en film eller skriver en bok, förstår jag att man bara kan välja en värld som låter bra. Men i verkliga livet har vi trots allt en verkligheten utanför oss där våra föreställningar om den måste passa in.
Citera
2012-08-04, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wooten
https://www.flashback.org/t1041438. Om tro är ett val, kan man då välja att tro vad som helst som man tycker låter bra? Var kommer det kritiska tänkandet in? Kan man välja bort det? När man gör en film eller skriver en bok, förstår jag att man bara kan välja en värld som låter bra. Men i verkliga livet har vi trots allt en verkligheten utanför oss där våra föreställningar om den måste passa in.

Men man tror ju på det man tror är sant såklart! Man väljer ju det man tror på, man väljer att tro på det man tror är sant. Jag förstår inte riktigt vad dethär har att göra med trådämnet.

Om man väljer att tro på en gud så väljer man ju det för att det är det man tror på.
Men om man inte tror på någon gud VÄLJER man att vara ateist..
Citera
2012-08-04, 15:56
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Men man tror ju på det man tror är sant såklart! Man väljer ju det man tror på, man väljer att tro på det man tror är sant. Jag förstår inte riktigt vad dethär har att göra med trådämnet.

Om man väljer att tro på en gud så väljer man ju det för att det är det man tror på.
Att vara en ateist är den neutrala utgångspunkten. Hur många gånger ska Wootens förklara för dig för att du ska förstå?
Citera
2012-08-04, 15:57
Medlem
wootens avatar
Citat:

Du menar att du väljer vad du tror är sant? Att du har en förmåga att välja vad som är troligt? Ja, isf är gudstro ett val, men också ett symptom för allvarligt hjärnskada.
Senast redigerad av wooten 2012-08-04 kl. 16:00.
Citera
2012-08-04, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baylife
Att vara en ateist är den neutrala utgångspunkten. Hur många gånger ska Wootens förklara för dig för att du ska förstå?

Ja visst, man kan se det så (visste det innan Wooten hade sagt någonting)
Men man kan för *** också välja att vara ateist. Om man inte är ateist så går man ju från "den neutrala utgångspunkten" till att tillhöra någon tro.
Citera
2012-08-04, 16:01
Medlem
wootens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baylife
Verkligen. Jag förstår inte vad som skulle vara alternativet som default position..
Citera
2012-08-04, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doublelift
Läs igen detta du skrev här ovan. Ingen ser på vetenskap på detta sätt som något som erbjuder alla svar.

Är detta ärligt? tänkte du verkligen vetenskapen hade fel om något vilket gjorde dig troende? Tror du nu inte på vetenskap?

Tänk efter på vad exakt vetenskap är nu.

Annar låter det rätt ateister, du hade helt enkelt ingen tro på Gud, men är otroligt tveksam du verkligen tänkte att det var något problem med vetenskap som gjorde dig troende. Tron på Gud var helt enkelt mer rätt för dig beroede på hur du ser på det.
Jag motsätter mig inte vetenskap. Tvärt om. Islam uppmuntrar vetenskap och kunskap.
Dessa har länge levt i symbios, och vi ska nog vara tacksamma för det. Europa fick mycket till skänks, via framförallt de sydvästra delarna.

Men självklart, den vetenskapsman som försöker ”överbevisa” min tro är ute i ogjort väder. Och pålästa ateister vet dessutom att det inte går.

Ja, tidigare i livet (som ateist?) var jag en trångsynt enkelspårig oengagerad typ, som slött utgick ifrån att vetenskapen hade alla svar, så det var en besvikelse när det gick upp för mig att man de facto bara gissade ur livet uppstod.

Ja, "Tron på Gud var helt enkelt mer rätt för dig beroede på hur du ser på det"

OK. Då var jag ateist alltså.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in