2013-12-01, 16:15
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namram
Nån som har testat Herrljungas premium-must? Jag har tidigare testat Herrljungas vanliga must och tyckte inte den var god så jag antar att deras premium-must också är skit?

Och då har jag smakat den...

Skulle påstå att den var ganska vattnig och inte särskilt speciell alls.

Herrljunga Premium julmust 2013

Volym: 57cl
Pris: 11,95SEK

Utseende:
Kort krämvit och tät skumkrona.
Djup och mörkt rödbrun i färgen med drag åt mörk kastanj snarare än mörkt oxblod.

Doft:
Ren men lätt och fruktig doft med inslag av muscovado, katrinplommon och pomerans.

Smak:
Torr till halvtorr med medel syra och lätt kropp.
Lätt fruktig och väldigt vattnig i smaken. Fruktigheten är dock inte så tydlig eller framträdande att det blir svårt att ge direkta exempel på frukt eller bär att referera till; möjligtvis en hint av dadlar om något.
Kort något syrlig eftersmak.

Sammanfattningsvis:
Min bedömning är att det är "en must i mängden" av låg kvalitet (Dock ej katastrofal.), alltså inget som hotar någon av de övriga "finmustarna". Fylligheten (Som jag gärna ser i en julmust.) är minst sagt frånvarande och det är enligt mig mest ett önsketänk från producenten att det skulle finnas en "tydlig enbärskaraktär". Den balanserad kryddningen är inte heller något jag hittar; om man inte menar balanserad som i "platt mot marken"...

Det finns helt klart bättre must för pengarna om känner att man vill musta loss.

Jag kommer dock att köpa några flaskor till för att se hur den utvecklar sig med lite lagring.

Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Frågar igen, någon som hittat Zeunerts i sydvästra Skåne dvs Malmö/Lund?

City Gross i både Lund och Malmö samt ICA Kvantum Mobilia i Malmö har åtminstone tidigare haft så kolla med dem till att börja med.
Citera
2013-12-01, 19:24
Medlem
Dr.Strangeloves avatar
Firat första advent med att avsmaka årets första julmust, Nygårdas ekfatslagrade, och den är väl god men saknar djupet och den där rundheten i smaken som utmärker bl.a. Zeunerts och Nygårdas bourbonfatslagrade.

Kul att Apotekarnes också utkommer med en ny variant. Den ser jag fram emot att testa.
Citera
2013-12-01, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla

Och då har jag smakat den...
Tack för din detaljerade recension!

Förstärkte min bild av att Herrljunga inte gör så bra julmust.
Citera
2013-12-01, 22:19
Medlem
Hittade en back apotek-Arnes i källaren från 2010, som stått orörd i mörker och svalt... Vi tog en varsin här hemma, och den va riktigt god! Inget fel på den alls!
Citera
2013-12-02, 10:34
Medlem
Killerolavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Terragg
Hittade en back apotek-Arnes i källaren från 2010, som stått orörd i mörker och svalt... Vi tog en varsin här hemma, och den va riktigt god! Inget fel på den alls!

Har en back ApotekArne från 2011 ståendes i jordkällaren, får bli att ta av den på julafton!

Smakade Herrljungas premium must häromdagen också, riktigt vattnig smak, ingen höjdare.
Citera
2013-12-03, 01:18
Medlem
Läste att läsk på glasflaska kommer att försvinna småningom eftersom det är så få som köper läsk i back. Trist tycker jag eftersom man alltid drack Apotekarnes m.m. på glasflaska när man var liten. Att dricka på PET är inte samma sak.
Citera
2013-12-03, 07:47
Medlem
Killerolavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namram
Läste att läsk på glasflaska kommer att försvinna småningom eftersom det är så få som köper läsk i back. Trist tycker jag eftersom man alltid drack Apotekarnes m.m. på glasflaska när man var liten. Att dricka på PET är inte samma sak.

Mailade faktiskt Carlsberg (som gör ApotekArnes must, bland annat) om just detta för ett tag sedan, då jag likt som du var rädd att det skulle försvinna.

"Hej

Tack för ditt mail.

Vi har kvar lättöl, Ramlösa, Vichyvatten och Jul/Påskmusten på röd-backen i butik. Vi har inga planer på att sluta med returglassystemet i s.k. rödbacken. Saknar du våra produkter i din butik, kontakta butiksansvarig och framför dina önskemål.

Med vänliga hälsningar

Carlsberg Sverige"
Citera
2013-12-03, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Killerolav
Mailade faktiskt Carlsberg (som gör ApotekArnes must, bland annat) om just detta för ett tag sedan, då jag likt som du var rädd att det skulle försvinna.
Låter ju bra. Tror att must på 33 cl-flaska finns kvar i några år till iaf. Men sen är det nog kört. Försäljningen av läsk i back minskar ju för varje år.
Citera
2013-12-03, 16:11
Medlem
Wutnoshits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killerolav

Varför skriver du så? Det heter Aportekarnes eftersom det grundades av ett gäng apotekare. Har inget att göra med en apotekare vid namn Arne. Aportekarnes är gammal staving på Apotekarnas.

Ont: Köpte en flaska av den där Herrljungas som jag tänkte smaka av närmare julafton, men om den är så vidrig som vissa säger kanske det är bäst att låta bli....Den kostade ändå bara 13 kr för min del.
Citera
2013-12-03, 16:19
Medlem
elektronikfreaks avatar
Har faktisk ett 6-pack Apotekarnes julmust 1 1/2 liters flaskor som bara blivit ståendes nere i källaren sedan förra julen... oöppnade så klart. Undrar om man vågar sig på att öppna dom ett år senare?
Citera
2013-12-03, 16:20
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elektronikfreak
Har faktisk ett 6-pack Apotekarnes julmust 1 1/2 liters flaskor som bara blivit ståendes nere i källaren sedan förra julen... oöppnade så klart. Undrar om man vågar sig på att öppna dom ett år senare?
Klart du kan! Har själv några flaskor Zeunerts inköpta December 2011 som stått i i en sval källare.
Dom smakade utmärkt och faktiskt något mer "lagrade".
Citera
2013-12-03, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elektronikfreak
Det var som fan. Är du säker på att det inte är 1,4 liters-flaskor då?

Ont: Nej det ska absolut inte vara några problem att dricka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in