Citat:
Och då har jag smakat den...
Skulle påstå att den var ganska vattnig och inte särskilt speciell alls.
Herrljunga Premium julmust 2013
Volym: 57cl
Pris: 11,95SEK
Utseende:
Kort krämvit och tät skumkrona.
Djup och mörkt rödbrun i färgen med drag åt mörk kastanj snarare än mörkt oxblod.
Doft:
Ren men lätt och fruktig doft med inslag av muscovado, katrinplommon och pomerans.
Smak:
Torr till halvtorr med medel syra och lätt kropp.
Lätt fruktig och väldigt vattnig i smaken. Fruktigheten är dock inte så tydlig eller framträdande att det blir svårt att ge direkta exempel på frukt eller bär att referera till; möjligtvis en hint av dadlar om något.
Kort något syrlig eftersmak.
Sammanfattningsvis:
Min bedömning är att det är "en must i mängden" av låg kvalitet (Dock ej katastrofal.), alltså inget som hotar någon av de övriga "finmustarna". Fylligheten (Som jag gärna ser i en julmust.) är minst sagt frånvarande och det är enligt mig mest ett önsketänk från producenten att det skulle finnas en "tydlig enbärskaraktär". Den balanserad kryddningen är inte heller något jag hittar; om man inte menar balanserad som i "platt mot marken"...
Det finns helt klart bättre must för pengarna om känner att man vill musta loss.
Jag kommer dock att köpa några flaskor till för att se hur den utvecklar sig med lite lagring.
Citat:
City Gross i både Lund och Malmö samt ICA Kvantum Mobilia i Malmö har åtminstone tidigare haft så kolla med dem till att börja med.