2013-12-01, 20:19
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beden
(3-3x) = 0

3(1-x)

= -1

(8-2x^2) = 0

2(4-x^2)

= -4

Rätt?
I ditt fall skriver du 3(1--1)=0 => 3(1+1)!=0.
Alltså måste x vara positivt ett. Så att du får 3(1-1)=0.

Men för att lösa den är det lättare att du skriver 3-3x=0 => -3x=-3
Dividera båda led med -3 => x=1

8-2x^2=0 -> faktorisera ut -2 -> -2(x-2)(x+2)=0 -> dividera med -2 => (x-2)(x+2)=0.
Vilket nu ger dig lösningarna 2 och -2.
Citera
2013-12-01, 20:22
Medlem
inneskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av faradaydaniel
så det är inte svårare än så att det finns en definition som säger att en avbildning P som uppfyller P = P^2 kallas för en projektion. och att en matris determinant som projiceras enbart kan anta två värden, 1 eller 0. (jag tyker mej ha läst att en projektion har determinanten 0...)

Om man bortser från att det inte är så himla enkelt att se att det som sker är en projicering...?

Din matris kan inte ha determinanten 1.

Notera att A^t är en 2×3 matris, detta innebär att det finns en nollskild vektor v så att A^t v = 0 (detta lämnar jag till dig att inse varför). Notera då att för denna vektor så gäller det att

Pv = A(A^t*A)^-1)*A^t v = A(A^t*A)^-1) 0 = 0

Så alltså finns det en nollskild vektor v så att Pv = 0, vilket innebär att det(P) = 0.
Senast redigerad av innesko 2013-12-01 kl. 20:25.
Citera
2013-12-01, 20:26
Medlem
adequates avatar
Citat:
så det är inte svårare än så att det finns en definition som säger att en avbildning P som uppfyller P = P^2 kallas för en projektion. och att en matris determinant som projiceras enbart kan anta två värden, 1 eller 0. (jag tyker mej ha läst att en projektion har determinanten 0...)

Om man bortser från att det inte är så himla enkelt att se att det som sker är en projicering...?
Nä, det är kanske inte det lättaste att inse. Men hinten är i namnet, heter en matris P så brukar det vara en projektion.
Citera
2013-12-01, 20:27
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Låt A vara en 3x2-matris. Antag att A^tA är inverterbar. Bestäm determinanten för matrisen P=A(A^tA)^(-1)*A^t.

jag förstår inte riktigt....
Här kommer en fullständig lösning, så kan vi kanske släppa just denna uppgift för evigt:

Vi har P=A(A^tA)^-1 A^t och vill veta determinanten.

FEL approach är att börja sätta allmänna värden för matrisernas element då detta inte leder någonvart, snarare förvirrar det bara.

BRA är att se att om vi skulle multiplicera med A^t från vänster, skulle vi få A^tA(A^tA)^-1=I. Vi ser att P:s komposition slutar med A^t, så vi provar att multiplicera med P själv. Vi får:

P^2=A(A^tA)^-1 A^tA(A^tA)^-1 A^t=A(A^tA)^-1 I A^t=P

Vi har nu ett nytt samband. Eftersom P^2 och P är samma, måste determinanterna vara samma. Betecknar vi det(P) som p får vi: det(P^2)=det(P)^2=p^2, samtidigt som det(P^2)=det(P)=p

Vi har då p=p^2, för något reellt tal p. Det är just detta p vi är intresserad av.

Och därmed sätter jag p för denna diskussion.
Citera
2013-12-01, 20:50
Medlem
sp3tts avatar
Citat:
Låt A vara en 3x2-matris. Antag att A^tA är inverterbar. Bestäm determinanten för matrisen P=A(A^tA)^(-1)*A^t.

jag förstår inte riktigt....
Citat:
Ursprungligen postat av Nimportequi
Här kommer en fullständig lösning, så kan vi kanske släppa just denna uppgift för evigt:

FEL approach är att börja sätta allmänna värden för matrisernas element då detta inte leder någonvart, snarare förvirrar det bara.

BRA är att se att om vi skulle multiplicera med A^t från vänster, skulle vi få A^tA(A^tA)^-1=I. Vi ser att P:s komposition slutar med A^t, så vi provar att multiplicera med P själv. Vi får:

Vi har nu ett nytt samband. Eftersom P^2 och P är samma, måste determinanterna vara samma. Betecknar vi det(P) som p får vi: det(P^2)=det(P)^2=p^2, samtidigt som det(P^2)=det(P)=p

Vi har då p=p^2, för något reellt tal p. Det är just detta p vi är intresserad av.

Snabbare: A^t är 2x3. Den kan alltså inte vara injektiv. Därmed kan inte P = A(A^tA)^(-1)*A^t vara injektiv. Alltså det(P) = 0
Citera
2013-12-01, 20:51
Medlem
Nails avatar
Citat:

...

En fjäder i hatten till dig!
... och medalj till sp3tt.
Senast redigerad av Nail 2013-12-01 kl. 20:54.
Citera
2013-12-01, 21:09
Medlem
Citat:
Fast du är inte helt klar; som jag skrev i mitt förra inlägg måste du verifiera de två förslag på lösningar som du härlett. Du kan dessutom, likt jag gjorde, göra omskrivning enligt:

sqrt(3000)=sqrt(30*100)=sqrt(30)*sqrt(100)=10*sqrt (30)

sqrt(30) går inte att förenkla vidare, det inses genom att inse att det inte finns några kvadrater i primtalsfaktoriseringen av 30.

Ville bara ta upp den här uppgiften som nimportequi löste igen. Är svaret x = 30 ?

Frågan såg ut såhär :

x = 10 sqrt ( x + 5)
Citera
2013-12-01, 21:52
Medlem
bombastixs avatar
Citat:
Ville bara ta upp den här uppgiften som nimportequi löste igen. Är svaret x = 30 ?

Frågan såg ut såhär :

x = 10 sqrt ( x + 5)

x = 50 + sqrt( 3000 )
x = 50 +10sqrt(30) är svaret. andra roten på andragradaren är en falskrot.
Citera
2013-12-01, 21:57
Medlem
Samma uppgift:

Kylarsystem innehåller en blandning av vatten och glykol. Ju mer glykol i blandningen, desto lägre temperatur klarar sig kylaren från frostskador.

Antag att kylsystemet har volymen V liter (8) innehållande p % glykol (10%). Hur mycket måste man tappa ur från kylaren av denna blandning och sedan fylla på med ren glykol för att den nya blandningen efteråt ska innehålla q % (20%) glykol?"

Blir svaret 0,89? Är det så många liter man måste tappa?
Citera
2013-12-01, 22:32
Medlem
Har en fråga.

När man jobbar med räta linjens ekvation och gör en uträkning för att få fram lutningen (k = (y2-y1)/ (x2- x1) ) så brukar man oftast få fram ett heltal, men ibland blir lutningen ett bråk.

Här är en uppgift som jag kan använda som exempel :

Citat:
Skriv på allmän form ekvationen för linjen genom punkterna (2,8) och (5,10).

K = (10 - 8) / (5 - 2) = 2/3

K = 2/3

Nu när jag ska få fram m-värdet, ska uppställningen se ut såhär:
y= kx + m

10 = 2/3 * 5 + m

Nu kommer jag fram till poängen, jag vet inte hur jag ska göra så fort jag konfronteras av ett bråk som lutning. Med vad skall jag multiplicera 5:an med? både täljare och nämnare??
Citera
2013-12-01, 22:47
Medlem
bombastixs avatar
Citat:
Har en fråga.

När man jobbar med räta linjens ekvation och gör en uträkning för att få fram lutningen (k = (y2-y1)/ (x2- x1) ) så brukar man oftast få fram ett heltal, men ibland blir lutningen ett bråk.

Här är en uppgift som jag kan använda som exempel :

K = (10 - 8) / (5 - 2) = 2/3

K = 2/3

Nu när jag ska få fram m-värdet, ska uppställningen se ut såhär:
y= kx + m

10 = 2/3 * 5 + m

Nu kommer jag fram till poängen, jag vet inte hur jag ska göra så fort jag konfronteras av ett bråk som lutning. Med vad skall jag multiplicera 5:an med? både täljare och nämnare??

du multiplicerar bara med täljaren
2/3 * 5 betyder ju
2/3 + 2/3 + 2/3 + 2/3 + 2/3 = 10/3
alltså 10 = 10/3 +m
m = 10-(10/3)
Citera
2013-12-01, 22:51
Medlem
Zvis avatar
Beräkna 57,33 / 95,2-63,7

Obs ingen parantes i nämnaren.. Får fel svar
Citera