2013-12-01, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoeGaggs
Kanske en dum fråga: vart kommer uppgiften om 2000 spänn ifrån?

T ex från Leif GW Persson i Veckans Brott 2011-03-01 (utskrift):

Citat:
Bredvid honom ligger hans plånbok, den är uppslagen. Pengarna, de 2000 kronorna saknas
i övrigt så finns innehållet i plånboken kvar.
Citera
2013-12-01, 18:59
Medlem
Provokatörs avatar
Citat:
LeBoeuf har rätt om smeknamnet. En av hans fb-vänners vänner använder oxen i en kommentar till ett inlägg om evolution software.

Kanske en dum fråga: vart kommer uppgiften om 2000 spänn ifrån?

Det är inte alls en dum fråga utan högst relevant, även jag är frågande till hur man kan veta detta.

Det skulle kunna vara så att han gjort ett uttag i en bankomat under kvällen/natten. Men vem vet att det verkligen låg 2000 i hans plånka, det kanske låg mer där folk går faktiskt till bankomaten och tar ut pengar fast man redan har pengar på sig. Eller mindre pengar han kanske redan pröjsat för något under kvällen?

Jag finner det underligt varför man tar ut 2000 i cash så mycket behöver inte en student ha på sig om det inte är för ett speciellt ändamål.

Har för mig att någon i tråden kommer även med en uppgift om att han skulle haft en summa pengar på sig som han fått av en släkting, varifrån kommer den uppgiften?

Vad jag sett så är LGWP som står för uppgiften att det försvunnit 2000 ur BOs plånbok och att plånboken med övrigt innehåll påträffades på brottsplatsen.

/Provokatör
Senast redigerad av Provokatör 2013-12-01 kl. 19:03. Anledning: stavvning
Citera
2013-12-01, 19:07
Medlem
rigbos avatar
Jag vet att polisen kollade upp om Per gjort bankomatuttag efter festen men då jag inte hittat några uppgifter om att han tagit ut pengar utgår jag från att han inte gjort det.

Per kom direkt från en resa till hans fars hemtrakter i Ångermanland. Det är inte otroligt att hans farmor och farfar gav honom lite pengar, fattig student som han var. Att man vet hur mycket pengar han har tyder på att någon har sagt att han fått en summa kontanter. Jag har ingen aning om hur mycket kontanter mina bekanta har i sin plånbok så jag tippar på att han fått pengar av någon som har berättat om det i förhör.
Citera
2013-12-01, 19:10
Medlem
Mantillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tevje
Sahlin säger inte "de" utan "han" skall sova, det hörs klart och tydligt i denna felciterade intervju. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=5712453

Sahlin har tidigare i en tidningsartikel sagt "övernattningsställe".
Jag hör klart och tydligt hur han säger "där dom ska sova över natten". Dessutom står det "de" i texten.
Citera
2013-12-01, 19:22
Medlem
bernters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Jag har läst dina inlägg och tycker att du höjer RO till skyarna väldigt mycket, utan att egentligen ha på fötterna för det. Hur många svenskar är inte tekniskt utbildade på universitet och har goda betyg? Jo, väldigt många och i synnerhet i Stockholm. Även om den s.k "underklassen" är överrepresenterad gällande brottslighet skulle det vara tjänstefel att låta en person som RO undgå radarn bara för att han är någon form av ingenjör. I vissa av dina inlägg skriver du som om han vore en Gud fader själv. Jag tror han kan ha varit påverkad av droger i någon form, men herregud, tror du på allvar att det tveklöst är ett måste, att det måste föreligga droganvändning i just hans fall, för han är ju en mönstermedborgare? Tror du är väldigt fel ute om du på allvar tror att det förhåller sig så. Vi har t ex noll insyn i RO:s barndom och vet inte alls vilka störningar hos RO som kan ha utvecklats där och blomstrat upp i vuxen ålder.
Det här med RO´s studiemeriter har väl ändå framställts i lite väl positiva ordalag. Det var väl en blandad kompott av G och VG och det är väl inte speciellt märkvärdigt. Studietiden verkar han ha hållit men i vilken omfattning han jobbat under studierna vet vi inte.
Vad gäller tex civilingenjörsutbildningen har tex antal nybörjarplatser sedan 80-talet(ca 6000) ökat radikalt. Vet ej hur många som börjar varje år numera men skulle gissa runt 15 000-20 000 så det här med Universitetssudier är ju lite av en "dussinvara" i dag och med risk för att få skäll från eventuella ekonomer i tråden så tillhör ju inte ekonomutbildningen de mest krävande direkt.
Senast redigerad av bernter 2013-12-01 kl. 19:31.
Citera
2013-12-01, 19:26
Medlem
MGM::s bekantskapskrets som den ser ut på facebook åtminstone, är jävligt skum. Hur kufig man änvar i gymnasiet så är det ändå ett gäng som hittar dig och vill connecta på facebook. Karln ser knappt ut att ha haft ett liv för it-jobben och thai-grejen.

För övrigt: en av hans fb-vänner har bara 1 vän--> RO. Konstigt för att vara helt ok snygg (vännen alltså)...
Citera
2013-12-01, 19:33
Medlem
Provokatörs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mantilla
Jag hör klart och tydligt hur han säger "där dom ska sova över natten". Dessutom står det "de" i texten.

Du har fel, jag har nu lyssnat noggrant och Bertil Sahlin säger ordagrant:

"Och offret han "host" lämnar festligheterna och beger sig till ett ställe där han ska sova över natten."

Men i texten står det felaktigt:

"Offret går till ett ställe där de ska sova på natten."

Den uppmärksamme lyssnaren kan dock konstatera att Bertil Sahlin dras med matsmältningsproblem och har sura uppstötningar av för mycket snutkaffe. Han harklar, hostar, stönar, hummar och kväver även en liten rap (00:29).

/Provokatör
Senast redigerad av Provokatör 2013-12-01 kl. 19:36.
Citera
2013-12-01, 19:45
Medlem
Mantillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
Du har fel, jag har nu lyssnat noggrant och Bertil Sahlin säger ordagrant:

"Och offret han "host" lämnar festligheterna och beger sig till ett ställe där han ska sova över natten."

Men i texten står det felaktigt:

"Offret går till ett ställe där de ska sova på natten."

Den uppmärksamme lyssnaren kan dock konstatera att Bertil Sahlin dras med matsmältningsproblem och har sura uppstötningar av för mycket snutkaffe. Han harklar, hostar, stönar, hummar och kväver även en liten rap (00:29).

/Provokatör
Haha, det var det mest underhållande inlägget i den här tråden hittills! Tack för det Provo, lite humor skadar inte även i brottsfallsgrävandet. :-) Jag hör faktiskt nu också att han förmodligen säger "han" på ljudinspelningen, så jag släpper den biten.
Citera
2013-12-01, 19:49
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Jag har läst dina inlägg och tycker att du höjer RO till skyarna väldigt mycket, utan att egentligen ha på fötterna för det. Hur många svenskar är inte tekniskt utbildade på universitet och har goda betyg? Jo, väldigt många och i synnerhet i Stockholm. Även om den s.k "underklassen" är överrepresenterad gällande brottslighet skulle det vara tjänstefel att låta en person som RO undgå radarn bara för att han är någon form av ingenjör. I vissa av dina inlägg skriver du som om han vore en Gud fader själv. Jag tror han kan ha varit påverkad av droger i någon form, men herregud, tror du på allvar att det tveklöst är ett måste, att det måste föreligga droganvändning i just hans fall, för han är ju en mönstermedborgare? Tror du är väldigt fel ute om du på allvar tror att det förhåller sig så. Vi har t ex noll insyn i RO:s barndom och vet inte alls vilka störningar hos RO som kan ha utvecklats där och blomstrat upp i vuxen ålder.
Men herregud!

Jag skriver ju "till synes en mönstermedborgare".

Fundera gärna över vad "till synes" kan betyda i detta fall.
Senast redigerad av SibirienKalle 2013-12-01 kl. 19:54.
Citera
2013-12-01, 19:51
Medlem
Citat:
MGM::s bekantskapskrets som den ser ut på facebook åtminstone, är jävligt skum. Hur kufig man änvar i gymnasiet så är det ändå ett gäng som hittar dig och vill connecta på facebook. Karln ser knappt ut att ha haft ett liv för it-jobben och thai-grejen.

För övrigt: en av hans fb-vänner har bara 1 vän--> RO. Konstigt för att vara helt ok snygg (vännen alltså)...

Och den inneboende donnan som han enligt någon i tråden ska vara så extremt god vän med, är han väl inte ens FB-vän med öht? Nu har inte varenda människa fejjan, men väldigt många iaf....
Citera
2013-12-01, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle
Men herregud!

Jag skriver ju "till synes en mönstermedborgare".

Fundera gärna över vad "till synes" kan betyda i detta fall.

Jag tolkade det som "till synes mönstermedborgare, om han nu inte brukade droger". Att han skulle kunna flippa ur utan tyngre droger än knark, har jag dock inte sett dig skriva någonstans, men det kanske du också tror?
Citera
2013-12-01, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mantilla

Det här är vad jag hör Bertil Sahlin säga till Sveriges Radio (2013-11-22):
Citat:
Ja det här var 14 oktober 96 då och det pågick en fest på KTH
Och det här är tidigt på morgon, när det är slut på festen,
och offret han lämnar festligheterna och .. (?) beger sig till ett ställe där han ska sova på natten. Och sen blir han knivmördad på den vägen så han kommer aldrig fram dit han ska. (harkel) Det är en anhållen person men det är alldeles för tidigt om utredningsåtgärder och så vidare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in