2013-12-01, 18:05
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mantilla
Minst en av avsikterna med det här forumet är väl att med gemensamma krafter försöka reda ut vem som har begått ett visst brott, grundat på offentligt tillgänglig information (grävande) men också på de uppgifter som lämnas direkt här av medlemmar. Sådana uppgifter ska tåla att synas i sömmarna, annars är de ovidkommande och ska - precis som i en verklig brottsutredning - tas med en nypa salt och läggas åt sidan för att inte fördunkla sanningen som ju finns någonstans. Vidsynta "jag vill tro på allt"-attityder lär inte föra saken framåt. Inte heller galna spekulationer som att det "kan faktiskt vara så att RO har ett begränsat umgänge". Hur f-n bedriver man affärer om man har ett "begränsat umgänge"? Tror du det är därför LinkedIn finns, för att man vill vara för sig själv? Naturligtvis har RO haft ett mycket stort umgänge - om än inte privat - som har hört honom prata massor med gånger, och personer som ägnar sig åt affärer och företagande följer ofta nyhetsrapporteringen ganska väl, så att anta att de skulle ha missat ett av Sveriges mest uppmärksammade mord under de senaste 2 decennierna är inte helt troligt. Pass för att en sådan kan ha hört av sig till polisen så att utredarna har sådan information utan att den kommit till allmänhetens kännedom.

RO har haft ett mycket begränsat umgänge sett till hans studier, studieresultat och cv. Han har stympat sig själv. Han är för duktig för att inte ha kommit längre. Med de studier han har bakom sig och den energin, borde han ha ett kontaktnät med hundratals personer. Han valde att gifta sig med en ung thailändska, hälften så gammal, garanterat fri från minnen av den här nyheten. Jag kom inte ihåg rösten, och det tror jag få gör, dessutom börjar jag tro nu att mgm försökt härma en lirare, alla vet hur "knegarkalle från eken" låter. Det udda är i så fall varför mgm valt att larma? Svaret är nog tyvärr att mgm planterade in rån-teorin, och det lyckades. I alla år har man trott att BO blev rånad! Därför har GM gått fri. RO är en smart kille, det ser man på hans studieresultat. Tragiskt.

RO stämmer inte in på någon gm-profil, och han stämmer inte heller in på en make-till-ung-thaitjej-profil. Faktum är att det oftast är knegarkillar som gifter sig med unga asiatiskor, mgm har kanske gått in i knegarprofilen ända sedan den natten när han kanske förställde rösten till knegarkalle?

Sammanfattning:
GM ringer och förställer rösten, låter som en knegare.
GM planterar in teorin om rån, och lyckas.
GM undgår rättvisan eftersom polisen söker efter en pundare, utifrån rösten och rånteorin.
GM undviker för mycket exponering på både jobb- och dejtingmarknaden.
GM anhålls efter det att en cold-casegrupp gjort ett omtag, och tittar på mordet utifrån en ny teori. Troligen handlar den om svartsjuka.

Jag tror att det är GM som larmar, syftet är att bidra med vilseledande information. Det är alldeles för mycket detaljer i berättelsen, vilket är typiskt för en lögnare. En uppringare som sett ett mord skulle bara sagt: "Skynda, en person är svårt skadad, samt uppgett adressen." Inget snack om sig själv, ingen detaljerad beskrivning av brottet med mera… dessutom skulle personen självklart ha frågat vad den ska göra. Stanna kvar, var, med mera. Teorin om att en slusk ringt och larmat tror jag inte längre, tidpunkten och platsen är för undanskymd. Det var trots allt en måndagsmorgon.
Senast redigerad av Cinnabar 2013-12-01 kl. 18:17.
Citera
2013-12-01, 18:15
Bannlyst
Citat:
Kanske hit och dit, jag har aldrig någon annanstans i rapporteringen hört någon från utredningen nämna att man vet att någon/några andra personer skulle sova på samma ställe som BO den natten. Felcitering av SR? Felsägning av krimmaren? I så fall är det en ointressant uppgift, men i annat fall inte. Synd att svenska reportrar är så otroligt slarviga numera att man ska behöva hänga upp sig på sådana här saker. Hade jag intervjuat krimmaren hade jag direkt frågat "Du säger de. Finns det andra personer i BO:s närvaro efter festen som ni känner till?". Och hade jag varit en felciterad krimmare hade jag påpekat det till SR.

Sahlin säger inte "de" utan "han" skall sova, det hörs klart och tydligt i denna felciterade intervju. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=5712453

Sahlin har tidigare i en tidningsartikel sagt "övernattningsställe".
Citera
2013-12-01, 18:25
Medlem
Citat:
Vad tycker du att det bevisar att någon vet vad han har för smeknamn? Därifrån till att identifiera en bandad röst på telefon är steget rätt långt, eller hur? Nu är/var ju RO en aktiv affärsman i många år, så om det verkligen var han som ringde och hans röst är så fantastiskt lätt att känna igen så borde ju rimligen någon med lite närmare bekantskap ha identifierat den redan. Nej du, gamla "jobbarkompisar" som påstår sig "känna igen" än det ena än det andra, men först EFTER att MGM:s identitet har blivit känd i medier som detta ger jag inte mycket för, och det gör inte utredarna heller, kan jag lova.

Hade RO hetat Karl, hade jag accepterat att det inte är märkligt om någon skribent kallar honom "Kalle" för det är så pass vanligt smeknamn på en person som heter Karl, men "Oxen", ja, det är helt enkelt den typ av smeknamn (oavsett efternamn) som bara en initierad krets har kännedom om, därför får man nog förmoda att Biffen med stor sannolikhet haft väldigt nära samröre med Oxen! Därmed inte sagt att Biffen, även om han nu t,om kanske varit hemma hos Oxen, talar 100% sanning för det. Det trista är väl att ingen utomstående blir trovärdig om man nu ska hårddra det så pass?
Citera
2013-12-01, 18:28
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Hörni alla som är lite seriösa i den här tråden. Jag vill gärna ha er feedback på den artikel angående romanen "Fältöversten" som publicerades på Resumé 10/1 2013 (länk: http://www.resume.se/nyheter/media/2013/01/09/gws-team-pa-vag-att-losa-mordgatan-i-ny-bok-av-journalist/

Min tolkning av GW:s sista kommentar (fetad av mig) är att bokens "fiktiva" gärningsman är den verkliga gärningsmannen enligt GW:s uppfattning. I så fall har väl RO utpekats helt felaktigt i den här tråden?

GW höll vid den där tiden fortfarande på med att sprida falska uppgifter!
Citera
2013-12-01, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle
Nej, jag har verkligen inte uppfattningen att den ena eller andra typen av människor inte mördar. Var har du fått det ifrån?

Däremot ställer jag nog upp litet högre kriterier och vill ha fram mer fakta innan jag drar några slutsatser. Och det blir ibland fel när en användare skriver ut en hypotes som sedan förvandlas till trådsanning. Men visst, vill du ha ett exempel på hur jag har funderat så kommer det här. Men kom ihåg: detta är bara en av många funderingar jag har:

Som framgått här i tråden är RO till synes något av en mönstermedborgare.

Dock: det finns inget som säger att han aldrig haft några ljusskygga aktiviteter för sig. På det gymnasiun han gick förekom en del våld och droger. Fanns elever som sålde,före och/eller efter skoltiden. Bland dem fanns även en och annan välartad elev som sålde till välartade ungdomar. Jag har ingen aning om huruvida RO gjorde något sådant, men rent teoretiskt bör han ha haft möjlighet att göra det.

Ett annat exempel (och här vill jag poängtera att jag har god insyn i it-branschen och även viss insyn i de företag som RO jobbat på): Det förekommer, även om det inte är direkt vanligt, att systemutvecklare och ittekniker använder olika former av stimulantia för att periodvis kunna jobba extremt mycket. Från tonårsnördarna som dricker litervis med koffeindrycker till en och annan som väljer amfetamin. Återigen: jag har ingen aning om huruvida RO har använt något sådant.

OM (säger OM) RO har hållit på med något av ovanstående, så kommer saken i ett helt annat läge.

Jag har läst dina inlägg och tycker att du höjer RO till skyarna väldigt mycket, utan att egentligen ha på fötterna för det. Hur många svenskar är inte tekniskt utbildade på universitet och har goda betyg? Jo, väldigt många och i synnerhet i Stockholm. Även om den s.k "underklassen" är överrepresenterad gällande brottslighet skulle det vara tjänstefel att låta en person som RO undgå radarn bara för att han är någon form av ingenjör. I vissa av dina inlägg skriver du som om han vore en Gud fader själv. Jag tror han kan ha varit påverkad av droger i någon form, men herregud, tror du på allvar att det tveklöst är ett måste, att det måste föreligga droganvändning i just hans fall, för han är ju en mönstermedborgare? Tror du är väldigt fel ute om du på allvar tror att det förhåller sig så. Vi har t ex noll insyn i RO:s barndom och vet inte alls vilka störningar hos RO som kan ha utvecklats där och blomstrat upp i vuxen ålder.
Citera
2013-12-01, 18:31
Medlem
Cap. Morgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Vi har så vitt vi vet två av varandra oberoende personer i tråden som menar att RO kallas/kallade för "Oxen" och så vitt jag förstår var "biffen" den som först kom att kalla RO för "Oxen". Hur förklarar ni det då, ni som menar att "biffen" bara trollar?

Kalle har fått för sig att en viss typ av människor inte mördar, så att han är skeptisk är en sak, men annars tycker jag man ska fundera över det biffen skriver.

ROs aktiebolag heter ju Oxens Personaluthyrning AB...
Citera
2013-12-01, 18:32
Medlem
LeBoeuf har rätt om smeknamnet. En av hans fb-vänners vänner använder oxen i en kommentar till ett inlägg om evolution software.

Kanske en dum fråga: vart kommer uppgiften om 2000 spänn ifrån?
Citera
2013-12-01, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cap. Morgan
ROs aktiebolag heter ju Oxens Personaluthyrning AB...

Ja, men är det allmänt känt att det också var RO:s smeknamn på 90-talet?
Citera
2013-12-01, 18:41
Medlem
Citat:
Men... Du snurrar in dig allt mer i det du säger! Vad tror du en konsult gör? Sitter i en skrubb och tittar på en dataskärm? Nu var det inte huvudsakligen just hans LI-kontaktnät jag avsåg, det var bara ett exempel på att man i ett arbete som aktiv mot kund inte har "litet umgänge".

Men snälla "konsult" betyder vad som helst. Någon skrev till och med att att Oxen var i framgångsrik i näringslivet. Han är en enkel programmerare och inget annat, han satt inte i en skrubb men väl på sin arbetsplats och programmerade, utan allt för mycket kundkontakt.
Citera
2013-12-01, 18:42
Medlem
Cap. Morgans avatar
Citat:

Vad nu det ska ha med ev trollning att göra?!
Citera
2013-12-01, 18:43
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:

Men alltså, smeknamn kan en stor grupp känna till, man behöver inte vara nära bekant. Vet inte hur många smeknamn som passerat mina öron, utan att jag varit bekant med personen i fråga, mer än ytligt. Det enda relativt säkra är att man kanske har träffats.
Citera
2013-12-01, 18:50
Medlem
bernters avatar
Citat:
Men... Du snurrar in dig allt mer i det du säger! Vad tror du en konsult gör? Sitter i en skrubb och tittar på en dataskärm? Nu var det inte huvudsakligen just hans LI-kontaktnät jag avsåg, det var bara ett exempel på att man i ett arbete som aktiv mot kund inte har "litet umgänge".
Gör dig inte dummare än vad du är! Klart han har kundkontakter, men skillnaden i hur mycket folk du möter kan vara "milsvidd" när du jobbar som konsult, och det hoppas jag du förstår. Önskvärt vore att du lär dig vara mer nyanserad, det säger liksom ingenting att en person har titeln konsult och är registrerad på Linkedin. Du verkar heller inte ha förstått att alla har inte samma förmåga att identifiera en röst, speciellt svårt blir det såklart om rösten förställs.

Såg att konsult kommenterats ovan men det skadar nog inte att upprepa det.
Senast redigerad av bernter 2013-12-01 kl. 19:36. Anledning: edit
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in