Citat:
Ursprungligen postat av
Moon The Loon
Det här "Fältöverstegänget" är om jag har förstått saker och ting rätt inte något fiktivt gäng utan ett löst sammanhängande gäng som hängde utanför Fältöversten. Vad är/var statusen för detta gäng.
Är det ungdomar från Östermalm som är lite utav familjernas svarta får eller kommer de utifrån, exempelvis från Östra station?
SibirienKalle vet du något?
Enligt boken ska väl gänget bestå av ungdomar som "bodde i hyresrätterna i Fältöversten, och som räknades som betydligt enklare än omgivande Östermalm". Och dom ska ha gått i Gärdesskolan när dom var mindre.
Sådär kan man ju skriva om man vill frammana klasskillnader. Men jag hade en klasskamrat som bodde i Fältöversten, och hennes pappa var mycket hög tjänsteman i staten och familjen hade hög social status.
Jag känner inte till om just ett sådant gäng funnits i verkligheten, men nog har det funnits busgäng i alla åldrar runt Fältan till o från. För en tio-femton år sen var där ett gäng som följde efter prydliga östermalmsgossar till bankomaten o rånade o misshandlade.
Möjligen var det även så att det en gång i tiden förekom knarkhandel och häleri på några av terrasserna inne i Fältan, men idag tror jag det är låst så att det endast är tillträde för boende.
Allt detta med reservation för att Fältan inte riktigt är mitt territorium. Jag bodde bara i närområdet fram till 1960 (då var Fältan en stor grop där Östermalms hantverkare hade baracker) o 1975-82. Sen har jag regelbundet besökt området från 2005 ungefär.
OT: Nice nick o avatar. Den grafiska symbolen på Moon's tröja har jag på en av gitarrerna här hemma