2013-12-01, 20:18
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Jag tolkade det som "till synes mönstermedborgare, om han nu inte brukade droger". Att han skulle kunna flippa ur utan tyngre droger än knark, har jag dock inte sett dig skriva någonstans, men det kanske du också tror?
Att jag inte skriver det betyder inte att jag inte tror att det skulle kunna ske. I de lugnaste vatten...

Det jag skrivit är helt enkelt vad man kan säga utifrån de fakta som varit kända vid den tidpunkt jag skrivit det jag skrivit. Spekulationer har jag varit försiktig med när det gäller hans karaktär.

Konstigare än så är det inte.

Dock får jag inte ihop honom med en typ som bär en extra stor Morakniv med brytmärken.
Citera
2013-12-01, 20:39
Medlem
Moon The Loons avatar
Det här "Fältöverstegänget" är om jag har förstått saker och ting rätt inte något fiktivt gäng utan ett löst sammanhängande gäng som hängde utanför Fältöversten. Vad är/var statusen för detta gäng.
Är det ungdomar från Östermalm som är lite utav familjernas svarta får eller kommer de utifrån, exempelvis från Östra station?

SibirienKalle vet du något?
Citera
2013-12-01, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bernter
Det här med RO´s studiemeriter har väl ändå framställts i lite väl positiva ordalag. Det var väl en blandad kompott av G och VG och det är väl inte speciellt märkvärdigt. Studietiden verkar han ha hållit men i vilken omfattning han jobbat under studierna vet vi inte.
Vad gäller tex civilingenjörsutbildningen har tex antal nybörjarplatser sedan 80-talet(ca 6000) ökat radikalt. Vet ej hur många som börjar varje år numera men skulle gissa runt 15 000-20 000 så det här med Universitetssudier är ju lite av en "dussinvara" i dag och med risk för att få skäll från eventuella ekonomer i tråden så tillhör ju inte ekonomutbildningen de mest krävande direkt.

På högskola och universitet skrivs betygen endast ut i IG, G eller VG. Man kan exempelvis inte få ett MVG som i grundskolan/gymnasiet. Nu ser dock betygsskalan ut på ett annat vis sedan några år tillbaks och betyg ges från A-F. Så har MGM haft flera VG har han gjort bra ifrån sig på universitetet.
Citera
2013-12-01, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoeGaggs
MGM::s bekantskapskrets som den ser ut på facebook åtminstone, är jävligt skum. Hur kufig man änvar i gymnasiet så är det ändå ett gäng som hittar dig och vill connecta på facebook. Karln ser knappt ut att ha haft ett liv för it-jobben och thai-grejen.

För övrigt: en av hans fb-vänner har bara 1 vän--> RO. Konstigt för att vara helt ok snygg (vännen alltså)...
Den snygga vännen har nog gift sig och har nytt namn Det tycks A.L. gjort och har nu tilläggsnamnet Ehn har tyderligen inte loggat ut det gamla
Citera
2013-12-01, 21:22
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moon The Loon
Det här "Fältöverstegänget" är om jag har förstått saker och ting rätt inte något fiktivt gäng utan ett löst sammanhängande gäng som hängde utanför Fältöversten. Vad är/var statusen för detta gäng.
Är det ungdomar från Östermalm som är lite utav familjernas svarta får eller kommer de utifrån, exempelvis från Östra station?

Enligt boken ska väl gänget bestå av ungdomar som "bodde i hyresrätterna i Fältöversten, och som räknades som betydligt enklare än omgivande Östermalm". Och dom ska ha gått i Gärdesskolan när dom var mindre.

Sådär kan man ju skriva om man vill frammana klasskillnader. Men jag hade en klasskamrat som bodde i Fältöversten, och hennes pappa var mycket hög tjänsteman i staten och familjen hade hög social status.

Jag känner inte till om just ett sådant gäng funnits i verkligheten, men nog har det funnits busgäng i alla åldrar runt Fältan till o från. För en tio-femton år sen var där ett gäng som följde efter prydliga östermalmsgossar till bankomaten o rånade o misshandlade.

Möjligen var det även så att det en gång i tiden förekom knarkhandel och häleri på några av terrasserna inne i Fältan, men idag tror jag det är låst så att det endast är tillträde för boende.

Allt detta med reservation för att Fältan inte riktigt är mitt territorium. Jag bodde bara i närområdet fram till 1960 (då var Fältan en stor grop där Östermalms hantverkare hade baracker) o 1975-82. Sen har jag regelbundet besökt området från 2005 ungefär.

OT: Nice nick o avatar. Den grafiska symbolen på Moon's tröja har jag på en av gitarrerna här hemma
Citera
2013-12-01, 21:33
Medlem
Provokatörs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle
Enligt boken ska väl gänget bestå av ungdomar som "bodde i hyresrätterna i Fältöversten, och som räknades som betydligt enklare än omgivande Östermalm". Och dom ska ha gått i Gärdesskolan när dom var mindre.

Sådär kan man ju skriva om man vill frammana klasskillnader. Men jag hade en klasskamrat som bodde i Fältöversten, och hennes pappa var mycket hög tjänsteman i staten och familjen hade hög social status.

Jag känner inte till om just ett sådant gäng funnits i verkligheten, men nog har det funnits busgäng i alla åldrar runt Fältan till o från. För en tio-femton år sen var där ett gäng som följde efter prydliga östermalmsgossar till bankomaten o rånade o misshandlade.

Möjligen var det även så att det en gång i tiden förekom knarkhandel och häleri på några av terrasserna inne i Fältan, men idag tror jag det är låst så att det endast är tillträde för boende.

Allt detta med reservation för att Fältan inte riktigt är mitt territorium. Jag bodde bara i närområdet fram till 1960 (då var Fältan en stor grop där Östermalms hantverkare hade baracker) o 1975-82. Sen har jag regelbundet besökt området från 2005 ungefär.

OT: Nice nick o avatar. Den grafiska symbolen på Moon's tröja har jag på en av gitarrerna här hemma

Det var inte så OT ändå Kalle, det enda gäng som jag drar mig till minnes och som till vissa delar kom från och höll till mycket på Östermalm var modsen (angående symbolen i Moons avatar) men det var på 80-talet.

/Provokatör
Citera
2013-12-01, 21:34
Medlem
Mantillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moon The Loon

Fältöversten är ett kvarter på Valhallavägen/Karlaplan som förutom shoppingcentret består av hyreslägenheter som byggdes på 70-talet i något socialpolitiskt syfte att bryta Östermalms överklassprägel genom att implantera hyresgäster från andra klasser som den dåtida bostadsförmedlingen kunde allokera dit. Det blev naturligtvis en väldig kontrast till övriga delar av den här stadsdelen, och de som figurerar i boken du pratar om "hänger" inte bara runt kvarteret Fältöversten, de bor där, ve och fasa!
Citera
2013-12-01, 21:41
Medlem
Provokatörs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mantilla
Fältöversten är ett kvarter på Valhallavägen/Karlaplan som förutom shoppingcentret består av hyreslägenheter som byggdes på 70-talet i något socialpolitiskt syfte att bryta Östermalms överklassprägel genom att implantera hyresgäster från andra klasser som den dåtida bostadsförmedlingen kunde allokera dit. Det blev naturligtvis en väldig kontrast till övriga delar av den här stadsdelen, och de som figurerar i boken du pratar om "hänger" inte bara runt kvarteret Fältöversten, de bor där, ve och fasa!

Dessa hyresrätter ombildades till bostadsrätter 2008. Fältöversten och dess boende får numera anses som en helt integrerad del av Östermalm.

/Provokatör
Citera
2013-12-01, 21:52
Medlem
Mantillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
Dessa hyresrätter ombildades till bostadsrätter 2008. Fältöversten och dess boende får numera anses som en helt integrerad del av Östermalm.

/Provokatör
OK, men nu handlar den här tråden om ett brott som begicks 1996, inte dagens bostadsdemografi. Häng med nu, Provo.
Citera
2013-12-01, 21:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mantilla
Haha, det var det mest underhållande inlägget i den här tråden hittills! Tack för det Provo, lite humor skadar inte även i brottsfallsgrävandet. :-) Jag hör faktiskt nu också att han förmodligen säger "han" på ljudinspelningen, så jag släpper den biten.

Nej Sahlin säger faktiskt inte förmodligen "han" på ljudinspelningen. Sahlin säger klart och tydligt han.
Citera
2013-12-01, 21:53
Medlem
bernters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av colliflower
På högskola och universitet skrivs betygen endast ut i IG, G eller VG. Man kan exempelvis inte få ett MVG som i grundskolan/gymnasiet. Nu ser dock betygsskalan ut på ett annat vis sedan några år tillbaks och betyg ges från A-F. Så har MGM haft flera VG har han gjort bra ifrån sig på universitetet.
Hur det ser ut nu är irrelevant, men visst är det som du säger att det var IG, G och VG i betygsskalan, och det tog jag för givet att alla visste om då den andra typen av betygsskala endast fanns på Teknisk Högskola och var 3,4 och 5. Hur det var på Handels har jag ingen aning om. För övrigt så hade RO något mindre än en tredjedel VG:n.
Senast redigerad av bernter 2013-12-01 kl. 21:58.
Citera
2013-12-01, 22:02
Medlem
Mantillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tevje
Nej Sahlin säger faktiskt inte förmodligen "han" på ljudinspelningen. Sahlin säger klart och tydligt han.
Som jag sa, jag har släppt den biten och ett tips är att det borde du också göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in