2013-11-28, 16:32
Medlem
test1fys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PowerXL
Shit alltså, det som TS konstaterade om sig själv stämmer nästan exakt in på det jag känner.
* Har inte läst om detta är ett symptom men blir väldigt lätt irreterad på folk i allmänhet , många brukar säga ' så efterbliven' till mig i olika sammanhang när jag inte hänger med i en konversation t.ex. Spelar ingen roll om de skojar eller är allvarliga, dom ska oavsett aldrig få sympati från mig i fortsättningen.

Du uppfyller en del kriterier för hyperaktivitet också så det är möjligt att du har ADHD. Gräv lite mer i det och tänk på om du hade dessa symptom innan du började skolan. Dina symptom är ju ganska allmänna må jag säga, att vara lättirriterad, lättdistraherad och en förmåga att sätta sig in i saker betyder absolut inte att du har en diagnos. Men ring till din vårdcentral och säg att du vill träffa din läkare angående en ADHD/ADD-utredning.

Angående det sista, folk med ADHD/ADD är normalt empatiska; däremot har man själv alltid rätt i en diskussion t.ex.. Tjurskallighet är nog rätt vanligt men det är det ju bland icke-dampmänniskor också.

Ha det fint!

Citat:
Ursprungligen postat av maniac
Här är mitt resultat från http://psychcentral.com/cgi-bin/addquiz.cgi

You scored a total of 44

Inattention Subscale: 21
Hyperactivity/Impulsivity Subscale: 23

Jag fick 38 varav 26 på inattention och jag utreds för tillfället för ADD. Måste på ett sätt vara skönt att göra diagnosen när man är lite äldre, då läkarna förmodligen har större tillit till en då. Jag blir bemött med en viss skepsis, inte för att jag inte har symptom utan eftersom jag är ung. De tänker väl att jag bara är ute efter knark eller att jag är en hypokondriker, typ.

Dock är ju diagnos i tidig ålder givetvis bättre, så underlättar man alla vardagsbekymmer som orsakas av diagnosen.
Senast redigerad av test1fy 2013-11-28 kl. 16:42.
Citera
2013-11-29, 13:11
Medlem
Någon som vet vart jag kan vända mig för att få en add utredning så snabbt som möjligt? bor på Östermalm.

Börjar plugga till mars och jag har inte tid att vänta i 1 år på en bedömning liksom.

Har kontaktat unga vuxna men det var en jävla kö så det finns inte på kartan, finns det några privatpsykatrier? det kanske kostar skjortan? någon med erfarenhet snälla ?!

Hur lång tid tar en utredning ungefär?

Kan man få hjälp dvs medicin, samtal osv under tiden?
Citera
2013-11-29, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halfyellow
Någon som vet vart jag kan vända mig för att få en add utredning så snabbt som möjligt? bor på Östermalm.

Börjar plugga till mars och jag har inte tid att vänta i 1 år på en bedömning liksom.

Har kontaktat unga vuxna men det var en jävla kö så det finns inte på kartan, finns det några privatpsykatrier? det kanske kostar skjortan? någon med erfarenhet snälla ?!

Hur lång tid tar en utredning ungefär?

Kan man få hjälp dvs medicin, samtal osv under tiden?

Det finns ju privata mottagningar som är landstingsanslutna och då gäller högkostnadsskyddet.. men vilka dom är vet jag ej tyvär. Det tar några månader har jag för mig, jag har förträngt alla dom hemska minnena vad gäller utredning..
Citera
2013-11-29, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av General-portion
Det finns ju privata mottagningar som är landstingsanslutna och då gäller högkostnadsskyddet.. men vilka dom är vet jag ej tyvär. Det tar några månader har jag för mig, jag har förträngt alla dom hemska minnena vad gäller utredning..

Fick du hjälp under tiden? För jag klarar inte av dehära..

Någon annan här på fb som vet någon privatmottagning som är landstingsanslutna?
Citera
2013-11-29, 19:49
Medlem
dharmabumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adagio
Sitter just nu och försöker spela I Will Follow You Into The Dark med fingerplock på gitarr ...
Hm. En av anledningarna till att jag gav upp Metamina efter några månader var att mitt fingerspel försämrades kraftigt. Jag blev märkbart fumligare med händerna, vilket irriterade mig då jag är van att repetera timmar dagligen utan mankemang. Ut med Metaminat, och fumligheten försvann.
Citera
2013-11-30, 12:46
Medlem
Ni som har fått en diagnos, var ni tvugna att vara helt drogfria i 6 månader innan utredredningen började? kärringen i telefonen sa nämligen det
Citera
2013-11-30, 13:43
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ni som har fått en diagnos, var ni tvugna att vara helt drogfria i 6 månader innan utredredningen började?
Droger togs inte ens upp när jag gjorde utredning(uruselt gjord utredning) eller när jag testat olika mediciner.

Citat:
kärringen i telefonen sa nämligen det
En del läkare/mottagningar är mer på om droger medans andra nöjer sig om du kommer dit nykter, oavsett vad så ska du inte använda droger när utredningen görs och klarar du inte av att hålla dig ren den tiden så bör du allvarligt fundera på vafan du sysslar med.
Citera
2013-11-30, 14:17
Medlem
adagios avatar
Citat:
Ni som har fått en diagnos, var ni tvugna att vara helt drogfria i 6 månader innan utredredningen började? kärringen i telefonen sa nämligen det
Likadant för mig som för skribenten ovan.
Citat:
Ursprungligen postat av dharmabump
Hm. En av anledningarna till att jag gav upp Metamina efter några månader var att mitt fingerspel försämrades kraftigt. Jag blev märkbart fumligare med händerna, vilket irriterade mig då jag är van att repetera timmar dagligen utan mankemang. Ut med Metaminat, och fumligheten försvann.
Det var lite märkligt. Fast å andra sidan kan man ju få darriga händer av CS. Hade du nåt problem med motoriken på andra sätt?
Citera
2013-11-30, 22:14
Medlem
dharmabumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adagio
Det var lite märkligt. Fast å andra sidan kan man ju få darriga händer av CS. Hade du nåt problem med motoriken på andra sätt?
Skakiga händer, ja, men det tror jag är sertralinet... som jag stått på fram och tillbaka under flera år. Men skakningarna upphör, eller märks inte, eller besvärar mig, när jag spelar.

Ren fumlighet är något annat och stod klart i samband med insättningen av Metamina. Någon med samma erfarenhet?
Citera
2013-11-30, 23:55
Medlem
Edrics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dharmabump
Skakiga händer, ja, men det tror jag är sertralinet... som jag stått på fram och tillbaka under flera år. Men skakningarna upphör, eller märks inte, eller besvärar mig, när jag spelar.

Ren fumlighet är något annat och stod klart i samband med insättningen av Metamina. Någon med samma erfarenhet?
Är visserligen på Elvanse, men någonslags fumlighet dyker upp när man sitter och skriver för hand. Har vanligtvis svårt att skriva bra som det är, men nu är det fler bokstäver än vanligt som skrivs fel eller avslutas för hastigt.
Citera
2013-12-01, 01:08
Moderator
Arne.Ankas avatar
Kan fumligheten komma av att hjärnan arbetar snabbare än kroppen så det blir otakt?
Citera
2013-12-01, 04:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maniac
http://psychcentral.com/cgi-bin/addquiz.cgi

Detta test är väldigt lik de jag fick ta hos min psykolog. Detta var alltså INNAN jag visste att de var frågor ang ADD/ADHD.
Fick även två formulär ang depression då hos sa att ADHD/ADD och depression är ganska snarlik.
Det är pga hennes åsikt och dessa papper som jag nu försöker få igång en utredning.
Två av tre människor jag pratat med anser att de är nödvändigt, den tredje är skolläkaren och hon ansåg att de inte behövdes skickas någon remiss då hon anser jag sköter de så bra just nu.
Och de är problemet, bara för att jag sköter allt bra nu betyder de inte att de kan raseras vilken dag som helst.

Fick ett smärre brakedown förra veckan och ringde själv till psyk och bokade en tid hos en läkare.
Kan nu bara hoppas på det bästa.

Jag själv tror mig filurat ut anledningen till varför jag får sådan ångest ibland.
Kan jag inte fokusera så kan jag inte prestera, kan jag inte prestera så hamnar jag efter i skolarbetet, hamnar jag efter i skolarbetet så blir jag stressad och orolig och sedan kommer det som en käftsmäll.

Jag har egentligen alltid små dippar, men dom är SMÅ.
Det är de som är den största skillnaden.
Skolans hjälp? Att skriva ut Atarax vilket enbart leder till en seghet från helvetet, fokusen är totaldöd och jag orkar inte ens tänka. Vad leder de till? Ett sämre mående.

Skiter helt enkelt att gå via dom nu, jag anser att jag sköter det bättre själv. Så slipper de finnas massa mellanhänder.

Ni som gjort en utredning, hur gick den till och hur lång tid tog det?
Jag vill få göra det så snart som möjligt så skolan inte skiter sig totalt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in