2013-11-22, 14:47
Medlem
maitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tango1
Är det något krav på att delta i KBT för att medicineras mot ADD/ADHD, med tanke på medicinens natur (missbruksrisk)? Är inte ute efter knark direkt, men vill inte behöva slösa tid på något om det inte skulle fungera som lovat medan medicinen faktiskt har en positiv verkan men vilken jag inte då skulle få ta.

Tvärtom, det är svårt att få delta i KBT eller liknande fastän man ber om det. Den kroniska resursbristen inom allmän sjukvård medger inte terapi åt alla diagnosticerade. I slutändan är det upp till den behandlande läkaren att besluta om terapi behövs eller ej.

Att gå på terapi som medicinerad är faktiskt jättebra för att lära sig få struktur på vardagen. Man har en hel del att lära sig som man inte kunnat uppfatta omedicinerad.

Det finns massor med studier som visar att medicinering med stimulanter ihop med KBT är den absolut bästa behandlingen.
Citera
2013-11-22, 20:28
Medlem
Det är kul ADD tråden har färre svar än vad ADHD tråden har, typsikt ADD att inte orka skriva här och så mycket och typiskt ADHD att skriva jätte mycket och ofta.

Själv är jag ADD och Aspergers gänget och har sjukt svårt att få saker gjorda och saknar impulser att hitta på och göra nya saker.
Är alltid väldigt kortfattad och tycker det är jobbigt att förklara saker därför förkortar jag ner texter och berättelser.

Ni som har ADD, har ni svårt att sjunga med i låttexter? När jag sjunger med i låtar så har jag svårt att uttala alla ord rent och istället blir det halva ord eller mer nynnande hur texten låter.
Citera
2013-11-22, 23:58
Medlem
Etheriels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VTOD
Ni som har ADD, har ni svårt att sjunga med i låttexter? När jag sjunger med i låtar så har jag svårt att uttala alla ord rent och istället blir det halva ord eller mer nynnande hur texten låter.
Jag har oerhört svårt att lära mig låttexter vilket är lite smått problematiskt iom att det är ett stort intresse för mig. Jag kan, efter många om och men, spela en hel låt på gitarr samtidigt som jag sjunger om jag har texten framför mig. Dock så blir mitt gitarrspelande lidande så det låter i slutändan helt fantastiskt dåligt även fast jag varken är en dålig gitarrspelare eller sångerska.
Citera
2013-11-23, 00:07
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etheriel
Jag har oerhört svårt att lära mig låttexter vilket är lite smått problematiskt iom att det är ett stort intresse för mig.
Det hade jag aldrig som barn, kunde räcka att jag hörde en låt 2-3ggr så satt den men nu är det stört omöjligt för sångtext att fastna
Citera
2013-11-23, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peddojanne
Jag vet inte om det är ovanligare, men det är i alla fall svårare att upptäcka eller urskilja från andra potentiella problem/diagnoser (sannolikt större mörkertal). ADD kräver diagnostiskt skicklighet, men det gör i och för sig all psykiatri.
Citera
2013-11-23, 04:07
Medlem
Tango1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maito
Tvärtom, det är svårt att få delta i KBT eller liknande fastän man ber om det. Den kroniska resursbristen inom allmän sjukvård medger inte terapi åt alla diagnosticerade. I slutändan är det upp till den behandlande läkaren att besluta om terapi behövs eller ej.

Att gå på terapi som medicinerad är faktiskt jättebra för att lära sig få struktur på vardagen. Man har en hel del att lära sig som man inte kunnat uppfatta omedicinerad.

Det finns massor med studier som visar att medicinering med stimulanter ihop med KBT är den absolut bästa behandlingen.

Där ser man. Hade fått intrycket av att mina läkare var mer sparsamma med medicinen som de väntat med så länge nu... Tack för svaret!

Citat:
Ursprungligen postat av VTOD
Det är kul ADD tråden har färre svar än vad ADHD tråden har, typsikt ADD att inte orka skriva här och så mycket och typiskt ADHD att skriva jätte mycket och ofta.

Själv är jag ADD och Aspergers gänget och har sjukt svårt att få saker gjorda och saknar impulser att hitta på och göra nya saker.
Är alltid väldigt kortfattad och tycker det är jobbigt att förklara saker därför förkortar jag ner texter och berättelser.

Intressant att du tar upp det här med låttexter - fick mig att relatera min oförmåga att ta till mig av dessa, dvs faktiskt förstå vad det sjungs om, med min alltmer troliga ADD-diagnos. Jag har alltid känt mig lite av ett retard när vänner börjat nynna till en låt de precis hört medan man sitter där och tror att man skippat för många engelska-lektioner när man varigt yngre alternativt att man börjar bli döv då jag inte kan relatera ett endaste av de ord denne sjunger med låten man själv också lyssnat på tidigare.
Citera
2013-11-23, 11:58
Medlem
adagios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etheriel
Jag har oerhört svårt att lära mig låttexter vilket är lite smått problematiskt iom att det är ett stort intresse för mig. Jag kan, efter många om och men, spela en hel låt på gitarr samtidigt som jag sjunger om jag har texten framför mig. Dock så blir mitt gitarrspelande lidande så det låter i slutändan helt fantastiskt dåligt även fast jag varken är en dålig gitarrspelare eller sångerska.
Sitter just nu och försöker spela I Will Follow You Into The Dark med fingerplock på gitarr och sång på det. Det ena fungerar fint, men att kombinera fungerar inte alls. Men jag har inte hållit på och spelat den så flitigt heller å andra sidan, men att sjunga och spela samtidigt är riktigt svårt för mig överlag. Blir för mycket för hjärnan att klara av känns det som.

Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Det hade jag aldrig som barn, kunde räcka att jag hörde en låt 2-3ggr så satt den men nu är det stört omöjligt för sångtext att fastna
Jag hade också väldigt mycket lättare att memorera låttexter som barn. Idag fastnar de inte alls på samma vis som då!
Citera
2013-11-23, 12:00
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adagio
Jag hade också väldigt mycket lättare att memorera låttexter som barn. Idag fastnar de inte alls på samma vis som då!
För mig blev det mycket mycket sämre i 20årsåldern i samband med att jag blev sjuk :/
Citera
2013-11-23, 17:33
Medlem
Etheriels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adagio
Sitter just nu och försöker spela I Will Follow You Into The Dark med fingerplock på gitarr och sång på det. Det ena fungerar fint, men att kombinera fungerar inte alls. Men jag har inte hållit på och spelat den så flitigt heller å andra sidan, men att sjunga och spela samtidigt är riktigt svårt för mig överlag. Blir för mycket för hjärnan att klara av känns det som.

Jo precis. Sen så skulle det väl vara möjligt om man kanske lade ner lite mer tid på att övning... men jag vill ju helst lära mig låten på ca 1 min för annars blir jag uttråkad. Jag finner det lite störande faktiskt hehe
Citera
2013-11-24, 17:57
Medlem
Shit alltså, det som TS konstaterade om sig själv stämmer nästan exakt in på det jag känner.

* Har mycket vänner, ganska stor kompiskrets som jag håller distans ifrån och har bekantskap med många andra.

* Intresserar mig för något, t.ex Italiensk kultur/maffia , läser och skriver ner mängder av sidor, trots att jag inte behöver och jag egentligen ska plugga körkortsteori. Dagen efter skiter jag i allt som har med Italien att göra och nån vecka senare glömmer jag att jag skrivit ner det och hittar det ett halvår senare.

* Har ytterst svårt att välja vid ett vägval, ska jag gå på festen ikväll eller ska jag umgås med grabbarna jag inte träffat på 1 vecka? Längesedan jag var på fest men är jag ens sugen? Nej förresten jag stannar hemma ikväll och skiter i alla. Nej jag går på festen! Så får det bli! Tänk om det suger där?
Jag hänger med grabbarna! Fan nej, måste behålla min distans ifrån dom. Jag går på festen.

* Jag har svårt att vänta på min tur, ofta när jag köat i typ 2 timmar för något, t.ex en biopremiär där jag ska köpa biljetter, så orkar jag inte längre stå där och drar hem istället.

* Utan alkohol eller Coca Cola gör mig halvt deprimerad och känner meningslöshet. Behöver något för att dämpa mitt sinne med.

* Jag har svårt för att sitta och äta när någon bredvid mig tuggar som fan eller smaskar, ät riktigt för fan!!

* Har inte läst om detta är ett symptom men blir väldigt lätt irreterad på folk i allmänhet , många brukar säga ' så efterbliven' till mig i olika sammanhang när jag inte hänger med i en konversation t.ex. Spelar ingen roll om de skojar eller är allvarliga, dom ska oavsett aldrig få sympati från mig i fortsättningen.
Citera
2013-11-24, 21:35
Medlem
Tango1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PowerXL
Shit alltså, det som TS konstaterade om sig själv stämmer nästan exakt in på det jag känner.

* Har mycket vänner, ganska stor kompiskrets som jag håller distans ifrån och har bekantskap med många andra.

* Intresserar mig för något, t.ex Italiensk kultur/maffia , läser och skriver ner mängder av sidor, trots att jag inte behöver och jag egentligen ska plugga körkortsteori. Dagen efter skiter jag i allt som har med Italien att göra och nån vecka senare glömmer jag att jag skrivit ner det och hittar det ett halvår senare.

* Har ytterst svårt att välja vid ett vägval, ska jag gå på festen ikväll eller ska jag umgås med grabbarna jag inte träffat på 1 vecka? Längesedan jag var på fest men är jag ens sugen? Nej förresten jag stannar hemma ikväll och skiter i alla. Nej jag går på festen! Så får det bli! Tänk om det suger där?
Jag hänger med grabbarna! Fan nej, måste behålla min distans ifrån dom. Jag går på festen.

* Jag har svårt att vänta på min tur, ofta när jag köat i typ 2 timmar för något, t.ex en biopremiär där jag ska köpa biljetter, så orkar jag inte längre stå där och drar hem istället.

* Utan alkohol eller Coca Cola gör mig halvt deprimerad och känner meningslöshet. Behöver något för att dämpa mitt sinne med.

* Jag har svårt för att sitta och äta när någon bredvid mig tuggar som fan eller smaskar, ät riktigt för fan!!

* Har inte läst om detta är ett symptom men blir väldigt lätt irreterad på folk i allmänhet , många brukar säga ' så efterbliven' till mig i olika sammanhang när jag inte hänger med i en konversation t.ex. Spelar ingen roll om de skojar eller är allvarliga, dom ska oavsett aldrig få sympati från mig i fortsättningen.

Påminner mycket om vanlig depression - känner du någon variation av symtomen nu när dagarna blir allt mörkare?
Citera
2013-11-26, 22:36
Medlem
maniacs avatar
Här är mitt resultat från http://psychcentral.com/cgi-bin/addquiz.cgi

You scored a total of 44

Inattention Subscale: 21
Hyperactivity/Impulsivity Subscale: 23

Träffade min läkare häromdagen som utan vidare invändningar remitterade mig vidare för utredning. Han hade haft funderingar på om ADHD/ADD kan vara orsaken till mitt "mående", men jag förekom honom genom att ha med mig ett ifyllt test till läkarbesöket då jag själv kom till insikt för en tid sedan. Han berömde mig för det samtidigt som han kände sig dum att inte han kommit på det tidigare.

Well well. Ska väl bli skönt att få veta antar jag. Vad som händer sedan har jag inte en aning om, men något måste hända då mina tidigare strategier för att klara mig genom livet slutat att fungera och det känns verkligen som att allt rasar omkring mig (jag är 43 år).

Fick Voxra utskrivet och jag tycker mig känna en viss effekt redan från dag 1. Om det är inbillning struntar jag egentligen i, då effekten är åt det positiva hållet.
Senast redigerad av maniac 2013-11-26 kl. 22:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in