2013-11-28, 15:16
Medlem
Det är en sak jag har svårt att släppa.hembesöket hos brodern.
Å ena sidan är han rädd om körkortet,å andra sidan sätter han sig
i bilen efter att ha druckit 6 öl.Eller så var han nykter,vad var det
som var så viktigt att han gav sig iväg sen kväll.
Det finns det säkert massor av teorier kring men för
mig känns det som en viktig och central pusselbit.
Det känns som att det var en viktig timme för herr KJ också.
Citera
2013-11-28, 15:17
Medlem
Flutters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
VB:s mobil befinner sig på platser som gärningspersonerna vill att den ska befinna sig utifrån den redogörelse till försvar vid eventuella förhör som bäst gynnar misstänkt part om man händelsevis åker dit. Vilket knappast hade skett om man lyckats med planen att bränna ner ödehuset med VB:s likdelar instoppade. Det krävs inget komplicerat tänkande för det här. Beträffande KJ:s fysiska kapacitet tror jag han fått betydande problem att hantera en ganska vältränad VB på det sätt som troligt verkar ha skett - men det är inte av den anledningen fler än KJ varit inblandade i det här. SÅ är det bara.
Du förklarar ju fortfarande inte vad som får dig att misstänka att det är flera inblandade.

Förutom att: Så är det bara.
Citera
2013-11-28, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonkoping83
Det finns absolut med i utredningen att en inhyrd mördare finns, man vet inte exakt hur och åt vilket håll detta pekar, men kopplingar till en sådan finns via en annan bekant till offret än just KJ.

Så detta spår, en bulvan, är absolut inte helt far off.
Ska man skratta eller gråta,vi pratar om en helt vanlig student.
Citera
2013-11-28, 15:25
Medlem
Flutters avatar
Föresten, något att fundera på. Hade inte KJ gått någon utbildning med hemvärnet? Får man lära sig sånthär då? (Med tanke på alla som tror att han inte kan ha burit ut VB själv.) (Spola fram till 1:07 om du är otålig)

http://www.youtube.com/watch?v=6SoLRJh1Rz8
Citera
2013-11-28, 15:40
Medlem
DyingAtheists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flutter
Föresten, något att fundera på. Hade inte KJ gått någon utbildning med hemvärnet? Får man lära sig sånthär då? (Med tanke på alla som tror att han inte kan ha burit ut VB själv.) (Spola fram till 1:07 om du är otålig)

http://www.youtube.com/watch?v=6SoLRJh1Rz8

Liten inflik bara: Det där är inte något man behöver lära sig eller gå en utbildning för, det är liksom sånt man fattar själv om man är utrustad med lite bondförnuft...
Citera
2013-11-28, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plogbil
Ander* Hert*berg bor på fabriksgatan.

Andrea* Hert*berg som sägs vara KJs kompis bor ju på samma adress som KJ,alltså flottiljvägen 4.

Vid tiden för mordet bodde AH med familjen på Fabriksgatan. Nu har han flyttat och bor på flottiljevägen.
Citera
2013-11-28, 15:58
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Här påstår du att KJ hade anledning att ljuga. Det hade han inte om han talade sanning.

Jag påstår egentligen inte annat än att man bör utgå från att en mordåtalad KAN ha och troligen också HAR god anledning att ljuga i den situation hen befinner sig i. Ska man trots allt tro att personen talar sanning så bör man få fram bra indikationer på det från andra källor än personens egna påståenden. Håller du med om det, eller menar du att vi ska sätta samma tilltro till en sån person som till vem som helst?

Sen anser jag förvisso att KJ är överbevisad om att ha fraktat VB:s döda kropp och är ärligt talat inte nämnvärt intresserad av att det sitter folk här i tråden som anser sig begripa detta bättre än tingsrätten, polisen eller åklagarna. Särskilt inte som man bygger sina invändningar på ren cirkelbevisning i huvudsak. Därmed så kan jag utgå från att allt han säger som står i konflikt med detta fastslagna faktum är mer eller mindre osant. När det gäller själva mordet så ser jag heller ingen anledning att fästa någon tilltro till hans bortförklaringar så länge inte han själv presenterar något rimligt skäl till varför han har fraktat sin döda väns kropp om han inte själv hade ihjäl henne.
Citera
2013-11-28, 16:00
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Uppbackning av mina slutsatser ? Du har säkert noterat att jag i ett inlägg förklarade att jag har förmåga att sätta mig in i hur organisatören av det här tänker, vilket blir ledstjärnan, eller åtminstone blir utgångsläget, i min teori. Vi får väl avvakta och se hur det utvecklar sig framöver.

Ska jag alltså ta det som att du får höga poäng på psykopatiskalan och har personliga erfarenheter av att uppsåtligen och under planerade tortyrliknande former avhända en människa livet?

Det var faktiskt en form av auktoritetsargument jag inte hade väntat mig.

Men allvarligt, jag håller med dig så till vida att vi får vänta och se vad som händer.
Citera
2013-11-28, 16:01
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonkoping83
Det finns absolut med i utredningen att en inhyrd mördare finns, man vet inte exakt hur och åt vilket håll detta pekar, men kopplingar till en sådan finns via en annan bekant till offret än just KJ.

Så detta spår, en bulvan, är absolut inte helt far off.

Att du envisas lille troll? Såg du inte min post förra gången du försökte posta?

Nåväl här kommer den igen för alla som ev. inte fattat att du bara är ett litet lögntroll:

https://www.flashback.org/p46116297#p46116297

Jag kan garantera dig att jag kommer att reprisera länken varenda gång du försöker sticka in trollnäsan hit igen.
Citera
2013-11-28, 16:04
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jag påstår egentligen inte annat än att man bör utgå från att en mordåtalad KAN ha och troligen också HAR god anledning att ljuga i den situation hen befinner sig i. Ska man trots allt tro att personen talar sanning så bör man få fram bra indikationer på det från andra källor än personens egna påståenden. Håller du med om det, eller menar du att vi ska sätta samma tilltro till en sån person som till vem som helst?

Sen anser jag förvisso att KJ är överbevisad om att ha fraktat VB:s döda kropp och är ärligt talat inte nämnvärt intresserad av att det sitter folk här i tråden som anser sig begripa detta bättre än tingsrätten, polisen eller åklagarna. Särskilt inte som man bygger sina invändningar på ren cirkelbevisning i huvudsak. Därmed så kan jag utgå från att allt han säger som står i konflikt med detta fastslagna faktum är mer eller mindre osant. När det gäller själva mordet så ser jag heller ingen anledning att fästa någon tilltro till hans bortförklaringar så länge inte han själv presenterar något rimligt skäl till varför han har fraktat sin döda väns kropp om han inte själv hade ihjäl henne.
Jag håller med om att det finns anledning att ifrågasätta en åtalads berättelse, men det är fel att påstå att hen har all anledning att ljuga.
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jag tycker det är märkligt hur benägna du och många andra är att utgå från att en person som sitter i en position där han verkligen har all anledning att ljuga ändå talar sanning.
Citera
2013-11-28, 16:20
Medlem
FUP-12s avatar
NYTT PERSPEKTIV PÅ RELATIONEN

Jag har blivit intresserad av hur KJ:s och VB:s relation gestaltade sig under månaderna före mordet. Det handlar om att ställa vad KJ uppger i förhör mot den bild som framträder i FUP.

Jag tycker att två saker blir uppenbara: att KJ ljuger om hur deras förhållande verkligen såg ut, samt att det inte alls har framgått – vare sig i förhör eller vid förhandlingen – att deras relation inte var särskilt bra.

Detta har också bäring på frågan om ”motiv” – eller jag skulle snarare säga drivkrafter och predispositioner hos KJ vid tidpunkten för mordet.

Jag har hittills trott att relationen till VB dominerades av att KJ var olyckligt kär och att hans drivkrafter i början av maj var att försöka ta relationen med VB vidare och få något gensvar. I förlängningen av detta perspektiv skulle kvällen den 4/5 ha präglats av att KJ gjorde en framstöt, inte bara av sexuell natur, utan med en djupare känslomässig betydelse, och att den besvikelse som uppstod vid ett avvisande var den utlösande faktorn bakom ett spontant handlade som resulterade i VB:s död.

Numera är jag inte lika säker på detta. Jag tycker det finns utrymme för ett scenario där kvällen den 4/5 var kulmen på en längre process som var präglad av besvikelse, ressentiment och uppbyggda aggressioner mot VB.

Varför tror jag då det?

Svaret, menar jag, står att finna i hur deras relation (såsom den framträder i SMS och FB-konversationer, d.v.s. våra egentliga enda säkra källor) faktiskt gestaltade sig under perioden före mordet.

Så här såg deras relation ut (utifrån FB och SMS). Jag har här tagit fasta på när och hur de umgås, vem som tar initiativ, hur dessa tas emot och vad parterna så att säga vill ha ut av den andre.

Bild över deras kontakter under de 10 veckor som föregick mordet (under denna tid erbjuder informationen i FUP större möjligheter att exakt ange deras kontakter):

http://img834.imageshack.us/img834/3339/pst8.png

Kommenterad tidslinje:

21/12: Det är vid detta tillfälle som KJ har berättat om sina känslor för VB.

6/1: Vid denna tidpunkt står det helt klart att VB har avvisat honom. Det är då hon skriver att hon de inte kommer bli mer än vänner.

7/1: KJ vill träffa VB, men får nej.

8-9/1: VB låser in sig i träningslokalen och KJ erbjuder sig att komma dit och hjälpa henne (på något sätt), men får ingen respons på erbjudandet.

20/1: I en diskussion om mobiler erbjuder sig KJ att ringa VB. Hon säger dock att han kan ”spara pengarna”.

21/1: VB ber KJ ordna fram skjuts till Luleå, vilket är villkoret för hon ska kunna sova över hos KJ.

22/1: VB messar KJ och säger åt honom att ringa.

23/1: VB vill låna pengar av KJ. VB säger också att hon tycker det är synd att KJ inte kan övningsköra med henne.

19/2: KJ vill att VB ska komma över till honom eftersom hans hund har dött. Vid detta tillfälle är VB närvarande och empatisk, men det framgår inte vad KJ får för svar på sin önskan att träffas.

21/2: VB ringer KJ. Får endast till svar ett kort mess: Du hade ringt. Vad ville du?

6/3: Facebookkonversation. VB är ledsen eftersom hon har blivit avstängd från karateklubbens FB-sida. KJ tröstar henne och erbjuder VB att komma förbi hemma hos honom, men hon säger att hon inte orkar.

8/3: Intetsägande FB-konversation om att VB är uppe tidigt på morgonen.

15/3: Intetsägande FB-konversation: KJ säger ”god morgon”. Inget svar.

7/4: VB frågar KJ om skjuts till Luleå.

15/4: KJ frågar VB om hon vill komma förbi och se på film. Han erbjuder sig att hämta henne. VB säger att hon kan tänka sig det, men bara om hon får halstabletter och kakor. Hon säger dock nej till slut.

15/4: Sista Facebookkontakten.

16/4: VB messar och berättar om vad hon vill ha i födelsedagspresent.

16/4: KJ erbjuder sig att hämta VB i Luleå.

17/4: KJ skjutsar troligtvis VB till Luleå, åtminstone befinner han sig på universitetet. I slutet av konversation framgår att något har hänt. VB messar frågan ”är du arg?” Därefter säger hon åt KJ att om han åker hem kan han ställa någon väska i en soffa så att hon kan hämta upp den.

26/4: VB messar ett ”grattis” på födelsedagen i förskott. KJ svarar endast med ett avmätt ”tack”.

2/5: VB messar om att hon är ledsen för att en vän har dött. KJ frågar om VB vill komma över till honom, svaret blir ”nja”.

4/5: VB bjuder in sig själv till KJ för att plugga där.

Några iakttagelser:

Den mest iögonfallande är frekvensen i deras kontakter IRL under perioden 8 veckor före mordet. Här finns endast ett enda tillfälle belagt då KJ och VB verkligen träffas. Ingenting i SMS, FB-meddelanden eller mobilsamtal antyder ens att de har träffats fler gånger.

Detta kan kontrasteras mot den intensiva kontakten i januari månad. Skulle jag peka ut en första brytpunkt skulle jag säga att den infaller i början av februari.

Därefter framstår deras umgänge vara både problematiskt och inte särskilt frekvent. De viktigaste händelserna anser jag vara följande.

Hundincidenten den 19/2. KJ söker kontakt med VB och vill att hon ska komma över eftersom hunden dött. Det framgår inte om detta sker. Jag tror att hon inte kom över. Något som pekar åt det hållet är KJ:s svar två dagar senare: ”Du hade ringt. Vad ville du?” Tonen i detta meddelande tycker jag andas besvikelse och är väldigt långt ifrån den förtroliga och engagerade ton som KJ:s mess tidigare har uppvisat.

Sedan kommer den 6/3. VB är ledsen p.g.a. att hon är avstängd från karateklubbens FB-sida. KJ tröstar henne och erbjuder VB att komma förbi hemma hos honom, men hon säger att hon inte orkar.

Detta skulle jag säga är den andra brytpunkten. Här inleds en period av åtminstone 8 veckor då de endast har 5 kontakttillfällen via mobilen, ytterligare tre – tämligen intetsägande - kontakter på FB och endast träffas en enda gång – den 17/4.

Mötet den 17/4 faller inte väl ut. Resan till Luleå är noga planerad, men något skiter sig. En konflikt uppstår, vilket framgår av messen där VB fråga om KJ är arg och hon säger att han kan lämna väskan på universitetet om han ska dra hem.

Efter denna tidpunkt är definitivt rollerna omvända i jämförelse med januari-mars. Det är VB som tar kontakt med KJ. Responsen är inte alls entusiastisk. VB grattar honom inför födelsedagen den 26/4 och KJ:s enda svar är ”tack”. Punkt. Det är VB som bjuder in sig själv till KJ den 4/5.

Innehållet i kontakterna behöver också kommenteras lite utförligare.

Det mest iögonfallande är asymmetrin i förhållandet generellt.

1. Det tycks vara VB som helt avgör om de ens ska träffas eller inte. Hon är kort sagt i den position att hon kan säga nej - och hon gör det i stort sett hela tiden.

2. Skillnaden i vad den ena förväntar sig av den andra:

KJ vill endast umgås, han söker kontakt och han villkorar inte denna kontakt.

VB:s förhållningssätt präglas dock i hög grad av att hon vill ha något av KJ: halstabletter, kakor, låna pengar, få skjuts till Luleå, övningskörning, födelsedagspresent och en plats att plugga ostört på.

Hon tar också kontakt i vad som kan ses som exceptionella situationer: inlåsningen, FB-avstängningen och vännens död. Hon förväntar sig att han ska finnas där, men när han erbjuder sin närvaro vill hon ändå inte träffas.

Slutsatser:

Jag tycker följande slutsatser är möjliga att dra av sammanställningen.

1. Deras gemensamma relation hade försämrats rejält under en period av två-tre månader.

2. De hade i praktiken ingen kontakt i levande livet under de sista två månaderna – endast 1 tillfälle finns belagt och det slutade i en konflikt.

3. Utan att på något sätt hävda att VB hade en moralisk, än mindre en juridisk, skuld i det som skedde, tycker jag mig uppfatta att hon agerade på ett sätt gentemot KJ under våren som på en och samma gång var ganska okänsligt och egoistiskt. Kort sagt, hon tar honom för given och förväntar sig att han ska finnas där, men på hennes villkor. Jag tror inte hon var medveten om det, inte heller att hon gjorde det av elakhet, men jag tror att detta agerande psykologiskt sett innebar ett riskbeteende när det gällde en person som KJ.

4. Jag tycker kort sagt det finns ett gott underlag för att anta att KJ inte bara hade tröttnat på relationen då mordet skedde utan att han mycket väl kan ha burit på en känsla av besvikelse, ressentiment och uppbyggda aggressioner mot VB.

För att ta det i ekvationsform:

Åklagarnas (och tidigare även min) uppfattning:

Olycklig kärlek + svartsjuka + framstöt + avvisande + besvikelse = spontant handlande som ledde till VB:s död.

Den alternativa uppfattningen:

Olycklig kärlek + upprepade avvisanden under lång tid + upprättandet av distans till det tidigare kärleksobjektet = känsla av att vara förnedrad och utnyttjad med påföljande aggressioner och slutligen ett, åtminstone i tanken förberett, agerande som ledde till VB:s död.
Senast redigerad av FUP-12 2013-11-28 kl. 17:10.
Citera
2013-11-28, 16:34
Medlem
Peckinpahs avatar
Bra sammanfattat, FUP 12.
Intressant att se denna uppställning. Vilken som helst av de två alternativen kan mycket väl ha utlöst ett bråk som slutade illa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in