Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-11-28, 16:37
  #55645
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plogbil
Ander* Hert*berg bor på fabriksgatan.


Andrea* Hert*berg som sägs vara KJs kompis bor ju på samma adress som KJ,alltså flottiljvägen 4.


Om du slår upp Andrea* Hert*berg på ENIRO så står han skriven på både addresser.
I AH FUP förhör 18 Juni, 2013 står det at AH nyligen flyttat till flottiljvägen 4

AH förhör 18 Juni, 2013:
AH säger att han är på väg att flytta till egen lägenhet på Flottiljvägen 4 i Boden.
AH säger att han ofta har besök av flickvännen EA hh Sävast i sin nya
lägenhet.


Så när AH eksakt har flyttat är lite svårt att komma underfund med.
Citera
2013-11-28, 16:44
  #55646
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Om du slår upp Andrea* Hert*berg på ENIRO så står han skriven på både addresser.
I AH FUP förhör 18 Juni, 2013 står det at AH nyligen flyttat till flottiljvägen 4

AH förhör 18 Juni, 2013:
AH säger att han är på väg att flytta till egen lägenhet på Flottiljvägen 4 i Boden.
AH säger att han ofta har besök av flickvännen EA hh Sävast i sin nya
lägenhet.


Så när AH eksakt har flyttat är lite svårt att komma underfund med.

Han är folkbokförd på Fabriksgatan till den 21/6 och därefter på Flottiljvägen.
Citera
2013-11-28, 17:12
  #55647
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plogbil
Sitter och lyssnar igenom förhören från tingsrätten,varför i helvete kastade dom inte ut idioten som sitter och hostar konstant?!
Fjärde förhöret och förhöret med MB blir ju outhärdligt att lyssna på när man hela tiden bara hör den hostande idioten!

Det är maffia-MB som hyrt in honom för att man inte ska höra darret på hans röst när han ljuger. Samme man satt och hostade utanför MBs hus när MB mördade en skrikande VB den där ödesdigra kvällen. Detta evinnerliga hostande gjorde att grannarna inte hörde någonting.

Skämt åsido, håller med... störigt som fan!
Citera
2013-11-28, 17:23
  #55648
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ebh
Kan det vara så enkelt att det har regnat en hel del på kroppen,
eller är man hundraprocentigt säker på att den tvättats??
Annars är väl det som tyder på tvättning avsaknaden av dna.

Om hon nu var styckad i ett vattendrag eller älven, varför släpa upp delarna flera kilometer upp på land? Och in i ett hus?
Mer troligt att de 5-6 millimeterarna regn har rengjort vissa delar. Alternativt att gm ville tvätta av dem för att de inte skulle bloda ner styckplatsen, för att det binder gm till mordet.
Citera
2013-11-28, 17:31
  #55649
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
NYTT PERSPEKTIV PÅ RELATIONEN


Älskar dina (och några andras) jobb med denna typ av sammanfattningar. Det var denna uppfattning jag fick när jag läste FUP men sen blir man lätt förvirrad när man ser hur folk härinne skriver om hur bra kontakt de hade osv. Jag tror VB har tagit honom för givet. Han ska hjälpa henne när hon behöver, lyssna när hon behöver spy av sig. Kanske var det därför hon kom hem till honom den kvällen? Jag vet själv hur jag är de gånger jag varit olyckligt kär. Man vill bara snacka av sig med någon. KJ var kanske en bra lyssnare och sa det hon ville höra. Kanske hon kommit till honom den kvällen för att snacka om MB och börjat med att vara väldigt dömande mot MB. När sen KJ börjat hålla med och säga dumma saker om MB själv så har VB kanske blivit förbannad. Hon har kanske börjat jämföra KJ med MB och hånat honom. Och då har det slagit slint tillslut.
Citera
2013-11-28, 17:34
  #55650
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peckinpah
Bra sammanfattat, FUP 12.
Intressant att se denna uppställning. Vilken som helst av de två alternativen kan mycket väl ha utlöst ett bråk som slutade illa.

Jag håller med. Men visst får man medge att det är ett magert underlag när det att försöka få ut nån slags motiv ur det vi vet om deras relation och om KJ rent allmänt sett. Om vi av någon outgrundlig anledning haft tillgång till sms- och fb-trafiken men inga tekniska fynd på KJ och heller inte det där svårförklarliga undvikandet av att ringa till VB:s telefon så skulle jag nog ha sagt att han var undantaget som bekräftade regeln att den siste kände mannen som sett kvinnan i livet också är mördaren (åtminstone om han har/haft nån slags relation till henne).

Är det någon som lyssnat igenom förhören där han talar om sin relation till Vatchareeya? Hur låter han? Kan man höra någon skillnad mot när han talar om annat?

Jag tror att nyckeln till någon slags förståelse av vad som hände kan ligga i BUP-journalerna i kombination med hans nära anhörigas kännedom om honom. Samtidigt är det nog inte omöjligt heller att detta kan vara ett sånt mord som i stort kommer att förbli en gåta, även om han så småningom helt eller delvis erkänner. Mycket av snacket i krimtrådarna förutsätter att det alltid finns en förklaring att få: Ett motiv, ett detaljerat händelseförlopp som framstår som åtminstone logiskt begripligt. Men kanske finns det inte nåt sånt här: Bara en samling händelser där den ena leder till den andra utan att vare sig kedjan eller de enskilda händelserna går att förstå hur mycket man än tittar på det utifrån med sitt allra skarpaste förstoringsglas.
Citera
2013-11-28, 17:38
  #55651
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mynameisherb
Vet ej om någon nämt det här men kan de vara så att KJ kanske styckat VB i vatten? Huggit henne och sedan släpat ner henne i en grundare del av luleälven? kan förklara varför benen ser tvättade ut

I så fall var det bara att låta henne flyta vidare... Enkelt o smidigt. Styckningen har inte skett för att stycka, utan mer troligt för att kunna flytta, för styckningen skedde på en plats som knyter en viss person till mordet.

Och här tycker jag faktiskt att denna orsak talar emot mb som gm. Jag tror han har haft kraft att flytta vb ändå. Utan att ha behövt stycka henne. Det är antagligen inte det lättaste.
Citera
2013-11-28, 18:04
  #55652
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jag håller med. Men visst får man medge att det är ett magert underlag när det att försöka få ut nån slags motiv ur det vi vet om deras relation och om KJ rent allmänt sett. Om vi av någon outgrundlig anledning haft tillgång till sms- och fb-trafiken men inga tekniska fynd på KJ och heller inte det där svårförklarliga undvikandet av att ringa till VB:s telefon så skulle jag nog ha sagt att han var undantaget som bekräftade regeln att den siste kände mannen som sett kvinnan i livet också är mördaren (åtminstone om han har/haft nån slags relation till henne).

Är det någon som lyssnat igenom förhören där han talar om sin relation till Vatchareeya? Hur låter han? Kan man höra någon skillnad mot när han talar om annat?

Jag tror att nyckeln till någon slags förståelse av vad som hände kan ligga i BUP-journalerna i kombination med hans nära anhörigas kännedom om honom. Samtidigt är det nog inte omöjligt heller att detta kan vara ett sånt mord som i stort kommer att förbli en gåta, även om han så småningom helt eller delvis erkänner. Mycket av snacket i krimtrådarna förutsätter att det alltid finns en förklaring att få: Ett motiv, ett detaljerat händelseförlopp som framstår som åtminstone logiskt begripligt. Men kanske finns det inte nåt sånt här: Bara en samling händelser där den ena leder till den andra utan att vare sig kedjan eller de enskilda händelserna går att förstå hur mycket man än tittar på det utifrån med sitt allra skarpaste förstoringsglas.

Sen ska man inte glömma att de kan träffas irl. Dessutom hade VB en nyfiken mamma som höll koll på vad dottern gjorde. Finns inte så mycket skrivna bevis på de träffar hon och MB hade heller. Sen kan det finnas andra män som VB också hade relationer med, av dessa finns inte heller några dokumenterade spår på facebook.

Med tanke på mammans nyfikenhet så kan även VBs tuggummi och halstabletter som hon vill ha av KJ stå för något annat. Två udda människor varav KJ säkert gillade lite kodade meddelanden. Inget jag vet, men något man kan ta med i sina tankar när man studerar FUP-12s annars fina och föredömliga sammanställning.
Citera
2013-11-28, 18:09
  #55653
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flutter
Föresten, något att fundera på. Hade inte KJ gått någon utbildning med hemvärnet? Får man lära sig sånthär då? (Med tanke på alla som tror att han inte kan ha burit ut VB själv.) (Spola fram till 1:07 om du är otålig)

http://www.youtube.com/watch?v=6SoLRJh1Rz8

Ingår allt som oftast i soldatutbildning att lära sig olika bärtekniker för att enskilt eller med andra förflytta en skadad kamrat. Ja, man kan lyfta och förflytta mer vikt än man kan tro om man använder sig av de här teknikerna, bl a. det som brukar kallas brandmannagrepp.

http://www.flickr.com/photos/lisasbilder/565157374/

Om jag inte minns fel så sysslade KJ med hemvärnssjukvård, han var sjukvårdare, och då brukar man få lära sig de här teknikerna. Har för mig att KJ även varit hemvärnsungdom, och även i den verksamheten kan man få lära sig det här.
Citera
2013-11-28, 18:14
  #55654
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Ja, du lyckades missförstå. En fingeravtrycksanalys som misslyckas ger resultatet att det misslyckas, inte att det inte har utförts.
Fasen också, jag som aldrig har fel, hehe, skämt å sido,
Det var ju bra att detta blev ordentligt utrett i alla fall och jag måste säga att det är ett väldigt märkligt uttalande åklagaren gör i förhör, ljudspår 2 om just dessa avtryck på tejprullen
Citera
2013-11-28, 18:23
  #55655
Medlem
Ställer om min fråga från i natt:

Ljudfilerna från rättegången, är alla i ett komplett "paket"
Eller kan man beställa resterande förhör och slutpläderingar separat??
Var/hur gör man detta? Det är framförallt slutpläderingarna jag vill höra
Citera
2013-11-28, 18:24
  #55656
Moderator
OYs avatar
Varför tror åklagarna att benen har tvättats, finns det något konkret som tyder på det? Att blodet har utsatts för vätska begriper jag att man kan se, men har man sett att blodet inte har runnit i en riktning(legat still, utsatts för regn) istället för att verka utsmetat så att säga?

Och om benen var tvättade förutom en miss på vristen, hur kan då blodet från VB finnas där? KJ förutsätts ju ha tvättat benen noggrant för att få bort sitt DNA, men hur visste han att hans DNA inte fanns där VB vattenpåverkade blod fanns och därför inte tvättade de partierna noga?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback