2013-11-27, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SebbeStockholm
Fri bevisprövning. Jo, det stämmer. Men, det är ju i domstol, och skulle någon anhållas tar man säkerligen ett nytt enligt gängse rutiner för att inte försvaret ska kunna hävda fel i provtagning el liknande. Att polisen i hemlighet skulle ta ett prov från en misstänkt är dessutom lagvidrigt. Tvångsmedel, provtagningar m.m. Måste regleras i lag och förordning. Skulle polis börja syssla med sånt och det accepterades, skulle vi nog få europadomstolen på oss.
Etikfrågan ställdes aldrig. Men det skulle inte förkastas som bevis för att det togs på ett lagvidrigt sätt.

Citat:
Ursprungligen postat av disqus
Instämmer! Nu kanske det blir lite väl mycket CSI men tänk om Polisen lyckats spåra GM via kniven (inte genom DNA) i kombination med andra indicier, vittnesmål etc. Jag tänker att kniven kanske hade ett tillverkningsnummer och att man lyckats spåra källan till kniven? Eller att kniven haft något säreget som kan kopplas ihop med andra brott/personer? Något sällsynt ämne på kniven som kan kopplas till annan plats? Vet att sannolikheten är minimal, om man hittat sånt borde man också funnit GMs DNA, men jag leker bara med tanken som sagt. Borde ju finnas en herrans massa tänkbara sätt att spåra knivens ursprung och innehavare.
Finns inga serienummer på Mora-knivar.
Senast redigerad av Greycap 2013-11-27 kl. 17:54.
Citera
2013-11-27, 17:52
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greycap
Det är väl fri bevisbörda, heter det så? Så borde väl teoretiskt fungera.

Citat:
Fri bevisprövning. Jo, det stämmer. Men, det är ju i domstol, och skulle någon anhållas tar man säkerligen ett nytt enligt gängse rutiner för att inte försvaret ska kunna hävda fel i provtagning el liknande. Att polisen i hemlighet skulle ta ett prov från en misstänkt är dessutom lagvidrigt. Tvångsmedel, provtagningar m.m. Måste regleras i lag och förordning. Skulle polis börja syssla med sånt och det accepterades, skulle vi nog få europadomstolen på oss.
Fri bevisföring kallas det ni åsyftar, vilket innebär att man kan åberopa vad som helst som bevis så länge det har med saken att göra, enkelt uttryckt. Sen är det upp till domstolen att pröva värdet av den åberopade bevisningen i relation till åklagarens gärningsbeskrivning.
Citera
2013-11-27, 17:55
Medlem
rigbos avatar
Det fanns inga spårbara fingeravtryck vare sig på kniven eller telefonkiosken.

Citat:
Ursprungligen postat av DN 1996-10-30
Utöver inspelningen har polisen inte mycket till spår att gå efter. På kniven som användes vid mordet och låg kvar på brottsplatsen har teknikerna inte funnit några fingeravtryck som avslöjar ifall rånmördaren är en tidigare noterad brottsling. Polisen fann inte heller några användbara fingeravtryck på telefonkiosker i och omkring korsningen, varifrån larmsamtalet ringdes.

Att pengar saknades hos offret behöver inte betyda att rån var syftet med överfallet. Det finns flera fall där en person mördat och sen passat på att ta lite pengar när han ändå höll på. Jag vill minnas att morden på Pernilla Hellgren och Nathalie Johansen t ex var mord med helt andra motiv än rån men likväl stal GM pengar/plånbok. Det kan finnas en personlig koppling mellan offret och gärningsmannen i detta fall.

Om den nu häktade är GM så kullkastas alla teorier som hittills varit aktuella. Det gäller att tänka helt nytt med motvibild och upprinnelse till brottet.
Citera
2013-11-27, 17:58
Medlem
Bob-Ortons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orsa
Jag fäste mig vid nattbussen (fetad). Om vittnesuppgiften är rätt befann sig Per på södra sidan av Valhallavägen. Han hade ju inte så långt hem till Löjtnantsgatan (om det var där han bodde) och skulle bara tjäna ett par hållplatser. Min gissning är att hans väska var ganska tung (jag känner igen situationen, när jag gick på Teknis trodde inte morsan att det fanns mat i Stockholm och min väska blev också tung när jag varit hemma). Därför tror jag inte ett ögonblick på att Per blev jagad och smet in på Svartlings för att klättra över staketet som det har uppgivits. Jag tror i stället att Per med sin tunga väska vandrar hemåt och i höjd med Villagatan upptäcker ett pågående rånförsök (ev. i mittallén) och att det är den nu misstänkte GM som är rånoffret, rejält berusad och på väg hem. Rånaren är den man som senare ringer larmtjänst. Per avbryter rånförsöket och låt säga att rånaren då tar fram "tjuringen" för att hota och tappar slidan på marken. Per låter sig inte skrämmas och rånaren flyr bort längs Valhallavägen och in på Svartlings med Per efter sig (man kan föreställa sig att Svartlings är ett tillhåll som rånaren använt förut). Per som är förtrogen med området inser att rånaren är fast på området som är omgärdat av staket och avser att ta fast honom. Tumult uppstår och Per blir olyckligtvis knivhuggen.
Varför har då RO anhållits? Låt säga att han tog upp knivslidan och därmed kom hans fingeravtryck att hamna på den. Om RO var rejält berusad (det är han som är "Full som ett svin jag gick förbi och såg ett rån" i historien som ringaren/rånaren diktar ihop) kanske han olyckligtvis inte minns något av detta. Vid något senare förhör har rånaren kanske lyckats beskriva (fotokonfrontation?) RO som därför identifieras och anhålls (och häktas för utredning, har polisen egentigen något annat val).
Sammanfattningsvis är Per en hjälte och jag delar Leif GW uppfattning om vem som är mördaren.
Bra tänk! Du rätar ut många frågetecken med din teori. Du har en trolig förklaring till varför Per befann sig på Swartlings.
Citera
2013-11-27, 18:08
Medlem
disquss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greycap
Finns inga serienummer på Mora-knivar.
Ok, inte ens något på slidan eller insidan av den? Prislapp eller butikens egna EAN-kod kan ha suttit kvar på den i form av en sticker. Long shot, I know
Citera
2013-11-27, 18:08
Medlem
SebbeStockholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Fri bevisföring kallas det ni åsyftar, vilket innebär att man kan åberopa vad som helst som bevis så länge det har med saken att göra, enkelt uttryckt. Sen är det upp till domstolen att pröva värdet av den åberopade bevisningen i relation till åklagarens gärningsbeskrivning.

Både "fri bevisprövning" och "fri bevisföring" är korrekta uttryck om vi ska vara petiga.
Citera
2013-11-27, 18:22
Medlem
SebbeStockholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rigbo

Att pengar saknades hos offret behöver inte betyda att rån var syftet med överfallet. Det finns flera fall där en person mördat och sen passat på att ta lite pengar när han ändå höll på. Jag vill minnas att morden på Pernilla Hellgren och Nathalie Johansen t ex var mord med helt andra motiv än rån men likväl stal GM pengar/plånbok. Det kan finnas en personlig koppling mellan offret och gärningsmannen i detta fall.

Om den nu häktade är GM så kullkastas alla teorier som hittills varit aktuella. Det gäller att tänka helt nytt med motvibild och upprinnelse till brottet.

Sant. Och alla som kollat på en amerikansk deckare/polisserie "vet" att man ska sno pengarna för att det ska se ut som ett rån och försvåra för polisen. Det sitter i bakhuvudet och kräver inte en alltför kall hjärna för att tänka ut även i stundens hetta.

Det enda rimliga motiv jag kan komma på om RO är GM är snetändning på alkohol eller droger.
Citera
2013-11-27, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orsa
Per låter sig inte skrämmas och rånaren flyr bort längs Valhallavägen och in på Svartlings med Per efter sig (man kan föreställa sig att Svartlings är ett tillhåll som rånaren använt förut). Per som är förtrogen med området inser att rånaren är fast på området som är omgärdat av staket och avser att ta fast honom. Tumult uppstår och Per blir olyckligtvis knivhuggen

Är tveksam till att man följer efter en knivman, i natten in på ett enskilt område med träd som döljer insyn.
Citat:
Varför har då RO anhållits? Låt säga att han tog upp knivslidan och därmed kom hans fingeravtryck att hamna på den. Om RO var rejält berusad (det är han som är "Full som ett svin jag gick förbi och såg ett rån" i historien som ringaren/rånaren diktar ihop) kanske han olyckligtvis inte minns något av detta. Vid något senare förhör har rånaren kanske lyckats beskriva (fotokonfrontation?) RO som därför identifieras och anhålls (och häktas för utredning, har polisen egentigen något annat val).
Sammanfattningsvis är Per en hjälte och jag delar Leif GW uppfattning om vem som är mördaren.

39-åringens försvarare säger att det inte finns någon teknisk bevisning. Och rigbo har hittat en DN-artikel 1996-10-30 där det står att polisen inte har så mycket spår att gå på:
Citat:
Ursprungligen postat av rigbo
Citat:
Ursprungligen postat av DN 1996-10-30
Utöver inspelningen har polisen inte mycket till spår att gå efter. På kniven som användes vid mordet och låg kvar på brottsplatsen har teknikerna inte funnit några fingeravtryck som avslöjar ifall rånmördaren är en tidigare noterad brottsling. Polisen fann inte heller några användbara fingeravtryck på telefonkiosker i och omkring korsningen, varifrån larmsamtalet ringdes.
Citera
2013-11-27, 18:25
Medlem
SebbeStockholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja

Fri bevisföring är rätten för parterna att åberopa alla former av bevisning.

Fri bevisprövning innebär att domstolen inte behöver underkänna bevis pga hur bevisningen uppkommit. Även bevisning som polis har kommit åt genom en olaglig handling får domstolen pröva. Till skillnad från USA där bevisning som tagits fram olagligt måste underkännas av domstol.
Citera
2013-11-27, 18:28
Medlem
rigbos avatar
Citat:
Sant. Och alla som kollat på en amerikansk deckare/polisserie "vet" att man ska sno pengarna för att det ska se ut som ett rån och försvåra för polisen. Det sitter i bakhuvudet och kräver inte en alltför kall hjärna för att tänka ut även i stundens hetta.

Det enda rimliga motiv jag kan komma på om RO är GM är snetändning på alkohol eller droger.
Dessutom säger personen som ringer SOS och som i övrigt försöker lägga ut villospår att det är ett rån.

Citat:
Full som ett svin, jag gick förbi och såg ett rån, det var en snubbe i grå jacka.

Rånspåret kan vara betydligt svalare än vad vi tidigare trott.
Citera
2013-11-27, 18:34
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brottsfall
Är tveksam till att man följer efter en knivman, i natten in på ett enskilt område med träd som döljer insyn.

39-åringens försvarare säger att det inte finns någon teknisk bevisning. Och rigbo har hittat en DN-artikel 1996-10-30 där det står att polisen inte har så mycket spår att gå på:

Jag uppfattar att Per var en storvuxen och trygg norrlänning. En sketen pundare, ens med kniv, kanske inte skrämde honom. Eller också är det så att det var två rånare och kanske bara den utan kniv som smet in på Swartlings.
Beträffande teknisk bevisning. Polisen brukar inte lämna ut all information. Knivslidan borde ha fingeravtryck, åtminstone av någon.

Edit: Och den andre. med kniven, kom efter. Ev. för att frita sin kompis som Per kanske haffat.
Senast redigerad av Orsa 2013-11-27 kl. 18:39.
Citera
2013-11-27, 18:34
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggros
Men... Sedan är det en annan detalj som skaver, och det är att jag inte tror att Valhallagrillen hade öppet till klockan fem en måndagsmorgon. Vid den tiden var det vanligen stendött. Däremot hände det, precis som skrivits tidigare i tråden, att Nestors (numera Järnvägsgrillen) hade öppet sent när det var stora fester eller tentapubar på KTH. Då kom det en konstant ström av folk på väg till bussar och tunnelbana och stannade till och köpte en korv. Min misstanke är att det är Nestors som är "kiosken" som BO handlade i och att GW helt enkelt pekar ut fel ställe.

Jag minns också att numera Järnvägsgrillen kunde ha extra nattöppet just som du skriver och enligt mitt minne var det där bo handlade, LGWP säger väl aldrig rakt ut att det var hos Valhallagrillen?

Däremot pratar han om diverse element osv. Antar att det är platsen där knivslidan återfanns som gör V-grillen intressant tillika med placeringen utmed bos gångväg; nog kunde det förekomma ett och annat där men blev lite förvånad över det närmast kategoriska utpekandet som "elementtillhåll".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in