2013-11-26, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stokson
Håller med i mycket förutom finlandsspåret som jag inte förstår. Absolut att alt 2 är troligast, med väskan som främsta argument.

Vidare kan vi slå fast att ringaren far med en massa omotiverade osanningar och kan kopplas till platsen antingen som den som höll i kniven eller inte, dvs minst delaktig.

Hur kommer det då sig att MGM tas in nu igen, han var föremål för utredning även tidigare, enligt cold case? Förmodligen har man haft ett antal indicier mot honom hela tiden och nu fått ytterligare en bit, kanske efter vb 2011 och i kombination med diverse span därefter.

Jag tror Mgm är både ringaren och gärningsman.

En intressant fråga. Var bodde MGM i okt 96, utöver att han var skriven i Vaxholm. Det skulle vara extremt intressant om det visade sig vara Sibyllegatan
Nej finlandsspåret förstår jag inte heller nåt av av. Tycker han låter som vilken random snubbe som helst här från Stockholm kunde göra. Dock kanske han pratar med en dragning åt missbrukarhållet om det är något. Alternativt att det beror på någon fylla/stress..
Senast redigerad av Stockholmskisen 2013-11-26 kl. 23:30.
Citera
2013-11-26, 23:30
Medlem
Flor-Idas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SebbeStockholm
Du misstar mig tydligen för någon med någon som helst koll på språkvetenskap. Jag kan nada!

Det enda jag säger, är att när jag väl tycker mig höra att någon har finskt påbrå så stämmer det till minst 80 % av fallen. Alltså när det är någon som de flesta inte hör något på. Men jag missar även en massa som har finskt påbrå där jag inte hör det jag talar om.

Det är något extremt subtilt i talet som jag har svårt att sätta fingret på. Kan det vara jag som inbillar mig? Tänkbart, och jag förstår att du är skeptisk. Det hade jag också varit. Men såvida jag inte ägnar mig åt självbedrägeri (vilket iofs är ett vanligt förekommande fenomen), så har jag ännu inte "feldiagnostiserat" någon som jag trott haft finskt påbrå.

Hmm. För egen del brukar jag se på utseendet om någon har finskt påbrå. Jag skulle nog också säga att jag aldrig feldiagnosticerat hittills. Och jag tycker att RO ser väldigt finsk ut. Någon som vet vad hans mamma heter. Pappan ser ut att vara svenne.
Citera
2013-11-26, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Totalt ointressant och säkert redan någon som påpekat detta men utskriften från samtalet missar ett "kom igen" från uppringaren i hans sista replik.

Inte alls ointressant. Vet dock inte om det var just "kom igen" som han sa, svårt höra om det är t ex "kolla"? Det var inte den enda missen i utskriften från 2009, det hade också fallit bort ett "Sibylle..." vilket t ax Provokatören hade upptäckt. Skrev snabbt en ny utskrift i morse av SOS-samtalet (You Tube).

Citat:
SOS larmsamtal 1996-10-14 kl 05:04

S = SOS-operatör

O = Oidentifierad person

S: SOS Alarm.

O: Ja hej, det ligger en knivskuren snubbe på… Valhallavägen tror jag det heter, Swartlings ridskola.

S: Telefonnumret till dig?

O: Det vet jag fan inte alltså.

S: Vadådå var ringer du från då?

O: Eh, Karlavägen tror jag.

S: Jaa.

O: Full som ett svin jag gick förbi och såg ett rån, det var en snubbe i grå jacka.

S: Jaha.

O: Alltså…

S: Var ringer du från för ställe nu?

O: Karlaplan någonstans, Karlavägen – jag vettefan.

S: Är det en telefonkiosk eller är det…?

O: Det är det.

S: Jaha.

O: Men hörru, jag måste kuta(?) tillbaka och se hur det är med han alltså – han fick många knivhugg.

S: Aa, var var det här någonstans sa du?

O: Öh, Swartlings ridskola på… fan vad heter det, Sibylle … Valhallavägen. Kommer* inte härifrån. Valhallavägen.

S: Swartlings ridskola?

O: Ja för fan! Ligger vid Stadion ungefär.

O: (Kolla?Kom?) jag måste skynda tillbaka och kolla hur snubben mår alltså. Det här är inge bra, han fick många hugg – jag bara kuta.

S: Aa jag skickar dit polisen.

O: Hej.
(tagit bort "Jag" innan "kommer")

Senast redigerad av Brottsfall 2013-11-26 kl. 23:40.
Citera
2013-11-26, 23:41
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Gillar inte att spekulera löst, men kan tänka mig att de saknat någon pusselbit länge i stil med teknisk bevisning som de plötsligt fått möjlighet att plocka. Kniv finns ju, och på den kanske också DNA eller andra spår. Så har de haft honom under span tills det att han kastat något ifrån sig, typ ett tuggummi, plastpåse eller liknande och DNA/fingeravtryck har matchat.

Avancerat att vänta på kast av tuggummi i 17 år… men den där klubben tjejen jobbar på kanske bidragit på något sätt? Razzior förekommer ju, eller?
Citera
2013-11-26, 23:42
Medlem
Jag känner mig inte riktigt nöjd med GW:s beskrivning av Valhallagrillen: "...men speciellt på nätterna så brukar det då i anslutning till den här korvkiosken uppehålla sig... diverse element som man säger, och som även handlar med annat än korv..."

Jag har ätit där otaliga gånger utan att ha sett de där "diverse elementen". Jag har bara sett fyllehungriga festprissar, bleka studenter som suttit för länge med inlämningsuppgifter, någon kvällsjobbare på väg hem, uttråkade taxi- och busschaffisar i väntan på nästa körning, o s v. På nätterna brukade dessutom dörren vara låst så att kunderna fick äta utomhus, och då var det ingen som frivilligt hängde där någon längre stund en oktobernatt.

Men... Sedan är det en annan detalj som skaver, och det är att jag inte tror att Valhallagrillen hade öppet till klockan fem en måndagsmorgon. Vid den tiden var det vanligen stendött. Däremot hände det, precis som skrivits tidigare i tråden, att Nestors (numera Järnvägsgrillen) hade öppet sent när det var stora fester eller tentapubar på KTH. Då kom det en konstant ström av folk på väg till bussar och tunnelbana och stannade till och köpte en korv. Min misstanke är att det är Nestors som är "kiosken" som BO handlade i och att GW helt enkelt pekar ut fel ställe.
Citera
2013-11-26, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moderskepp
Det verkar som om många förutsätter att MGM befann sig på festen. Detta finns det ju inga uppgifter om. Jag tror att tillställningen var ganska sluten och att sannolikheten att han befann sig där är låg.

Från svenskamord.se, 24 nov
Den häktade, RO, förekom tidigt i utredningen. Han och offret hade varit på samma fest innan, vill jag minnas.

Inget bevis men en "uppgift" så att säga
Citera
2013-11-26, 23:50
Medlem
MrFolds avatar
Om ringaren INTE försöker förställa sig så uppfattar jag det som att han pratar ganska typisk "jobbarstockholmska" av den typ som jag uppfattar att främst folk födda på 40-60-talet använder. Det är absolut inte nån mer extrem "tira grabbar"-söderslang, men det är precis så här infödingar som jobbar som rörkrökare, bilmekar, servicetekniker och liknande och idag är nånstans från 40+ och uppåt låter. Närradiostationer som Rockklassiker som riktar sig mycket till den här gruppen har ofta reklamjinglar för transportbilar och liknande där killen som pratar (det är alltid en kille) brukar låta nånting i den här stilen.

Jag skulle alltså vilja hävda att han pratar (eller försöker prata) både dialekt OCH sociolekt.

Nånstans från de som är födda en bit in på 70-talet och framåt uppfattar jag det som att den här typen av "stååkhåålmska" har börjat minska och ersättas av lite annorlunda dialekter/sociolekter, även om man förvisso hör på exempelvis mina ungar varifrån de kommer.

Hur det här går ihop med den misstänkte som nu sitter häktad har jag däremot ingen uppfattning om. Det bör givetvis tilläggas att jag på inget vis är expert på vare sig fonetisk analys eller dialekter. Dock är jag 08 sen födseln själv och i ovannämnd "målgrupp", låt vara mer dialektalt än "sociolektalt"
Citera
2013-11-26, 23:58
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Om ringaren INTE försöker förställa sig så uppfattar jag det som att han pratar ganska typisk "jobbarstockholmska" av den typ som jag uppfattar att främst folk födda på 40-60-talet använder. Det är absolut inte nån mer extrem "tira grabbar"-söderslang, men det är precis så här infödingar som jobbar som rörkrökare, bilmekar, servicetekniker och liknande och idag är nånstans från 40+ och uppåt låter. Närradiostationer som Rockklassiker som riktar sig mycket till den här gruppen har ofta reklamjinglar för transportbilar och liknande där killen som pratar (det är alltid en kille) brukar låta nånting i den här stilen.

Jag skulle alltså vilja hävda att han pratar (eller försöker prata) både dialekt OCH sociolekt.

Nånstans från de som är födda en bit in på 70-talet och framåt uppfattar jag det som att den här typen av "stååkhåålmska" har börjat minska och ersättas av lite annorlunda dialekter/sociolekter, även om man förvisso hör på exempelvis mina ungar varifrån de kommer.

Hur det här går ihop med den misstänkte som nu sitter häktad har jag däremot ingen uppfattning om. Det bör givetvis tilläggas att jag på inget vis är expert på vare sig fonetisk analys eller dialekter. Dock är jag 08 sen födseln själv och i ovannämnd "målgrupp", låt vara mer dialektalt än "sociolektalt"

Exakt och han saknar de typiska östermalms "i"na som brukar märkas från gymnasiet och uppåt.
Citera
2013-11-26, 23:58
Medlem
Provokatörs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggros
Jag känner mig inte riktigt nöjd med GW:s beskrivning av Valhallagrillen: "...men speciellt på nätterna så brukar det då i anslutning till den här korvkiosken uppehålla sig... diverse element som man säger, och som även handlar med annat än korv..."

Jag har ätit där otaliga gånger utan att ha sett de där "diverse elementen". Jag har bara sett fyllehungriga festprissar, bleka studenter som suttit för länge med inlämningsuppgifter, någon kvällsjobbare på väg hem, uttråkade taxi- och busschaffisar i väntan på nästa körning, o s v. På nätterna brukade dessutom dörren vara låst så att kunderna fick äta utomhus, och då var det ingen som frivilligt hängde där någon längre stund en oktobernatt.

Har samma uppfattning, han raljerar lite i vanlig ordning. Har för mig att dom var en av få på den tiden om inte den enda som hade kolgrill.

Citat:
Men... Sedan är det en annan detalj som skaver, och det är att jag inte tror att Valhallagrillen hade öppet till klockan fem en måndagsmorgon. Vid den tiden var det vanligen stendött. Däremot hände det, precis som skrivits tidigare i tråden, att Nestors (numera Järnvägsgrillen) hade öppet sent när det var stora fester eller tentapubar på KTH. Då kom det en konstant ström av folk på väg till bussar och tunnelbana och stannade till och köpte en korv. Min misstanke är att det är Nestors som är "kiosken" som BO handlade i och att GW helt enkelt pekar ut fel ställe.

Har heller inget minne av att det var öppet där dygnet runt vid den tiden. är dom det ens idag? Ville man ha en korv sena vardagsnätter så var det korvmojjen Dag och Natt (tror jag den heter) på Erik Dahlbergsgatan nere vid Lidingövägen som alltid haft dygnetruntöppet.

/Provokatör
Citera
2013-11-27, 00:04
Medlem
Angående rösten. Idag hörde jag en äldre man, 55-70 på bussen som satt och pratade i mobilen. När jag skulle gå av så satt där en max 20 år gammal kille och pratade med knarrig gubbröst om något viktigt, kanske jobbrelaterat. Ansiktet och rösten hörde inte ihop någonstans. MGM kan mycket väl ha valt att låta äldre och mer "vanlig knegare".
Citera
2013-11-27, 00:17
Medlem
Citat:

Inlägg på Flashabck om Nestors: https://www.flashback.org/sp21146827

Intressant. Det har ju stått i tidningen Mitt i Lidingö (2012) och sagts i Cold Case-programmet 2008 att PH köpte något i en kiosk vid Östra Station, vid ca 04:40, på ett ställe stod det 04:45. Nestors stämmer ju rätt bra med med dom uppgifterna.

Nestors (numera Järnvägsgrillen) ligger här:
Google map: http://goo.gl/maps/Ihy6c
Google Streetview: http://goo.gl/maps/pD84X

Från tidningen Mitt I Lidingö (skärmdump), 2012, där intervjuas både LGWP och krimkommissarie Bertil Salin:
https://www.flashback.org/sp46313050
Citat:
"Det hetaste fallet går tillbaka till den 14 oktober 1996. Lantmäteristudenten Per Häggström, 25, var på väg hem från en fest på KTH. Han handlade i en kiosk på Östra station vid halv fem på morgonen."

Sammanfattning från ColdCase-avsnitt 2008:
http://svenskamord.se/index.php?topic=649.0
Citat:
"Vid 04.40 befinner han sig vid östra Station och gör där ett inköp i en kiosk."

Vore intressant att försöka göra en tidsberäkning över tänkbara vägar/scenarier. Det är ganska knappt med tid nu, om PH fortfarande var kvar vid Östra Station ca 04:40/04:45, om han ska hinna gå, lagom berusad, in på ridskolans område, där sen gärningsmannen ska hinna knivhugga flera gånger, öppna plånbok, sen ta sig till telefonkiosken Karlavägen/Nybrogatan (om han verkligen ringde därifrån, men ingen uppgift har ju motsagt detta).

Tvivlar nog nu därför ännu mer på att GM skulle ha hunnit ta vägen förbi fyndplatsen för knivslid-stället vid ca Valhallavägen/Villagatan och sen ta sig tillbaks några kvarter österut, till telefonkiosken för att ringa SOS alarm kl. 05:04. Antingen var dom två GM, och dom tog olika vägar efter gärningen, eller så tappade (eller slängde) GM knivslidan på fyndplatsen Valhallavägen/Villagatan INNAN mordet.

(eller så ringde han från en annan telefonkiosk, men varför ta sig tillbaks till Östra station där det nog befann sig lite mer människor jämfört med Karlavägen/Nybrogatan?)

rigbo:s karta: http://sv.tinypic.com/view.php?pic=2iw828k&s=5
Mina tidigare funderingar angående i vilken ordning saker gjordes: https://www.flashback.org/p46311950#p46311950

Edit: Nähä, Provokatören hade skrivit att det är osäkert om Nestors hade öppet dygnet runt: https://www.flashback.org/sp46325130

Man undrar ju vad det är för vittnesuppgifter som ska hävda att PH setts köpa något i en kiosk vid Östra Station.
Senast redigerad av Brottsfall 2013-11-27 kl. 00:57.
Citera
2013-11-27, 00:42
Medlem
slemwalkers avatar
Som icke Sthlmare, var det kallt den aktuella kvällen? Det var ju relativt grönt på träden och i gräset. Jag tänker på om GM eventuellt hade handskar på sig. Vet vi om det har säkrats fingeravtryck på kniv, slida eller plånbok? Var det en äkta pundarkniv, var det därför slidan kastades för att i samma veva torka bort fingeravtryck med sin jacka kanske? Var kniven avtorkad när man fann den? Blod på plånboken, någon som vet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in