2013-11-27, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Är det bara jag som hör att inringaren börjar säga "han sa" då sos-operatören avbryter honom?

"Full som ett svin jag gick förbi och såg ett rån, det var en snubbe i grå jacka.
 Han sa..."

Kanske. Det är svårt att höra.
O: Full som ett svin jag gick förbi och såg ett rån, det var en snubbe i grå jacka.

S: Jaha.

O: Alltså…

eller då kanske ??:
O: Full som ett svin jag gick förbi och såg ett rån, det var en snubbe i grå jacka.

S: Jaha.

O: Asså

Den som gjorde utskriften 2009 skrev "alltså". Det kan vara ett otydligt "alltså", "asså". Kanske "han sa", men jag är tveksam, lutar mer åt "asså". Flera med goda öron kan väl lyssna och säga hur man tycker det låter.

http://www.youtube.com/watch?v=RptWW-3fgbs

Utskrift 2013-11-26 korrigerad med "Sibylle"

Edit:
Citat:
Ursprungligen postat av Netforce42
Tycker det låter som "Asså".

Ja, jag lutar åt det också.
Citera
2013-11-27, 16:00
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apan-ola

Vidare känns det också klart att han är bekant med Swartlings ridskola. Inte bara för att det är en mindre känd stadsdelsreferens, i synnerhet för en som inte kommer därifrån, utan återigen utifrån sättet han säger det. Ridskolan finns med redan initialt, han tar upp den igen och inte förrän avslutningsvis när larmoperatören ställer sig frågande till platsen blir han explicit med ett "för fan!" och direktreferens till Stadion.

Hm... Jag bodde som sagt i området när mordet inträffade. Min minnesbild är att jag direkt insåg var det måste vara (trots att jag aldrig besökt eller ens varit inne på ridskoleområdet) pga att det fanns en stor skylt som upplyste om att ridskolan låg där och som jag lagt märke till när jag promenerat förbi. Jag gick in på Google Maps och försökt hitta skylten, men det finns ingen vad jag kan se. Dock: Ridskolan finns ju inte kvar (den flyttade ut till Täby 2005. Därefter fick jag idén att bildgoogla och: simsalabim:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17891673.ab

Jag är lite imponerad av mitt eget minne får jag säga :-) Även om det enda som kommer ut av det i det här fallet verkar vara slutsatsen att hypotesen att ringaren måste ha god lokalkännedom försvagas avsevärt.
Citera
2013-11-27, 16:01
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brottsfall
Någon som har tillgång till medieregistret och kan söka på artiklar som tagit upp TV3 Efterlyst och mordet, sändningstillfälle efter tidpunkten för mordet (1996-10-14) och år 2000?

Aftonbladet 1996-10-18:

Citat:
...naturliga kopplingar. Det här är ett parallellfall till Kastellholmsmordet i somras, säger Bo Wide. - Ett synnerligen brutalt mord som bara händer så där pang, bom. Det polisen vet är följande: Per Häggström kom till insparksfesten vid Tekniska högskolan...

Svenska Dagbladet 1996-12-19:

Citat:
Stockholm: Polisen har fått in flera tips om mordet på 25-årige Per Häggström, sedan hans föräldrar utfäst en belöning om 75 000 kronor till den som bidrar till att mordet klaras upp, uppger ABC Nyheterna.

Aftonbladet 1997-02-23:

Citat:
Polisen har fått ett mycket hett tips i jakten på Per Häggströms mördare. - En person ringde till vårt program "Efterlyst" i torsdags och sa att han visste vem det var som ringde och larmade om mordet, säger programledaren Hasse Aro.

Expressen 2001-10-16:

Citat:
...säga är att min klient är misstänkt för ett uppmärksammat mord. Mannen som delgetts misstanke om dådet är känd av polisen...med att få provsvaren. - Mannen är skäligen misstänkt för mord, säger spaningschefen Bo Wide. Polisens förhoppning är att

SvD 2001-10-17:

Citat:
Blodprov kan lösa mord på student

*Ett blodprov kan komma att lösa det fem år gamla mordet på en student på Valhallavägen i Stockholm. Provet har tagits på en man som är känd för polisen för annan brottslighet.;Nu är han skäligen misstänkt för det...

Edit: Jag har inte möjlighet plocka fram de fullständiga artiklarna.
Senast redigerad av Troian 2013-11-27 kl. 16:13.
Citera
2013-11-27, 16:06
Medlem
Troians avatar
Ber om ursäkt om denna länk redan postats:

http://web.archive.org/web/20020226023127/http://www.expressen.se/article.asp?id=84910

Någon satt alltså anhållen 2001.
Citera
2013-11-27, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boney M
Är det brottsligt för polisen att kolla DNA på ett papper som den MGM kan ha tagit i under ett förhör 1996 som de sedan matchat mot DNA på kniven/slidan?
Det är väl fri bevisbörda, heter det så? Så borde väl teoretiskt fungera.
Citera
2013-11-27, 16:47
Medlem
SebbeStockholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greycap
Det är väl fri bevisbörda, heter det så? Så borde väl teoretiskt fungera.

Fri bevisprövning. Jo, det stämmer. Men, det är ju i domstol, och skulle någon anhållas tar man säkerligen ett nytt enligt gängse rutiner för att inte försvaret ska kunna hävda fel i provtagning el liknande. Att polisen i hemlighet skulle ta ett prov från en misstänkt är dessutom lagvidrigt. Tvångsmedel, provtagningar m.m. Måste regleras i lag och förordning. Skulle polis börja syssla med sånt och det accepterades, skulle vi nog få europadomstolen på oss.
Citera
2013-11-27, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Hm... Jag bodde som sagt i området när mordet inträffade. Min minnesbild är att jag direkt insåg var det måste vara (trots att jag aldrig besökt eller ens varit inne på ridskoleområdet) pga att det fanns en stor skylt som upplyste om att ridskolan låg där och som jag lagt märke till när jag promenerat förbi. Jag gick in på Google Maps och försökt hitta skylten, men det finns ingen vad jag kan se. Dock: Ridskolan finns ju inte kvar (den flyttade ut till Täby 2005. Därefter fick jag idén att bildgoogla och: simsalabim:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17891673.ab

Jag är lite imponerad av mitt eget minne får jag säga :-) Även om det enda som kommer ut av det i det här fallet verkar vara slutsatsen att hypotesen att ringaren måste ha god lokalkännedom försvagas avsevärt.

Har också funderat över om det var väl skyltat. Bra att du hittade bilden. Skylten ser ut att ha suttit vid denna fordons-infart, Google Streetview: http://goo.gl/maps/iPPWG nära det som adresseras Valhallavägen 99 (satellitbild)
Finns gatubild även på Hitta.se

Området mot Lidingövägen begränsas nästan hela vägen av en hög mur, förutom en liten bit nära korsningen Lidingövägen/Valhallavägen, men där ser jag ingen fordonsinfart. Så skylten borde ha suttit vid fordonsinfarten mot Valhallavägen 99 och då kan ju inringaren ha sett skylten, särskild om inringaren några minuter senare ringde från Karlavägen/Nybrogatan.
Citera
2013-11-27, 17:19
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rigbo
Jag måste korrigera en uppgift jag tidigare gett. Jag skrev i min karta att han handlade något vid Östra Station 04:45 ca. Efter att ha gått igenom allting en gång till hittar jag ingenstans där det står att han faktiskt köpte något. Han ska däremot ha synts utanför 7-eleven vid Östra Station 04:45 ca. Det finns vad jag sett ingen uppgift alls om att han ska ha köpt något någonstans efter det att han lämnade festen på KTH.

En annan uppgift är att ett vittne sett honom vid Östra Station tittandes på busstidtabellerna för nattbuss 94 vars tur han dock missade eftersom den gick 04:38.

Jag fäste mig vid nattbussen (fetad). Om vittnesuppgiften är rätt befann sig Per på södra sidan av Valhallavägen. Han hade ju inte så långt hem till Löjtnantsgatan (om det var där han bodde) och skulle bara tjäna ett par hållplatser. Min gissning är att hans väska var ganska tung (jag känner igen situationen, när jag gick på Teknis trodde inte morsan att det fanns mat i Stockholm och min väska blev också tung när jag varit hemma). Därför tror jag inte ett ögonblick på att Per blev jagad och smet in på Svartlings för att klättra över staketet som det har uppgivits. Jag tror i stället att Per med sin tunga väska vandrar hemåt och i höjd med Villagatan upptäcker ett pågående rånförsök (ev. i mittallén) och att det är den nu misstänkte GM som är rånoffret, rejält berusad och på väg hem. Rånaren är den man som senare ringer larmtjänst. Per avbryter rånförsöket och låt säga att rånaren då tar fram "tjuringen" för att hota och tappar slidan på marken. Per låter sig inte skrämmas och rånaren flyr bort längs Valhallavägen och in på Svartlings med Per efter sig (man kan föreställa sig att Svartlings är ett tillhåll som rånaren använt förut). Per som är förtrogen med området inser att rånaren är fast på området som är omgärdat av staket och avser att ta fast honom. Tumult uppstår och Per blir olyckligtvis knivhuggen.
Varför har då RO anhållits? Låt säga att han tog upp knivslidan och därmed kom hans fingeravtryck att hamna på den. Om RO var rejält berusad (det är han som är "Full som ett svin jag gick förbi och såg ett rån" i historien som ringaren/rånaren diktar ihop) kanske han olyckligtvis inte minns något av detta. Vid något senare förhör har rånaren kanske lyckats beskriva (fotokonfrontation?) RO som därför identifieras och anhålls (och häktas för utredning, har polisen egentigen något annat val).
Sammanfattningsvis är Per en hjälte och jag delar Leif GW uppfattning om vem som är mördaren.
Senast redigerad av Orsa 2013-11-27 kl. 17:30.
Citera
2013-11-27, 17:37
Medlem
SebbeStockholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orsa
Jag fäste mig vid nattbussen (fetad). Om vittnesuppgiften är rätt befann sig Per på södra sidan av Valhallavägen. Han hade ju inte så långt hem till Löjtnantsgatan (om det var där han bodde) och skulle bara tjäna ett par hållplatser. Min gissning är att hans väska var ganska tung (jag känner igen situationen, när jag gick på Teknis trodde inte morsan att det fanns mat i Stockholm och min väska blev också tung när jag varit hemma). Därför tror jag inte ett ögonblick på att Per blev jagad och smet in på Svartlings för att klättra över staketet som det har uppgivits. Jag tror i stället att Per med sin tunga väska vandrar hemåt och i höjd med Villagatan upptäcker ett pågående rånförsök (ev. i mittallén) och att det är den nu misstänkte GM som är rånoffret, rejält berusad och på väg hem. Rånaren är den man som senare ringer larmtjänst. Per avbryter rånförsöket och låt säga att rånaren då tar fram "tjuringen" för hota och tappar slidan på marken. Per låter sig inte skrämmas och rånaren flyr bort längs Valhallavägen och in på Svartlings med Per efter sig (man kan föreställa sig att Svartlings är ett tillhåll som rånaren använt förut). Per som är förtrogen med området inser att rånaren är fast på området som omgärdat av staket och avser att ta fast honom. Tumult uppstår och Per blir olyckligtvis knivhuggen.
Varför har då RO anhållits? Låt säga att han tog upp knivslidan och därmed kom hans fingeravtryck att hamna på den. Om RO var rejält berusad (det är han som är "Full som ett svin jag gick förbi och såg ett rån" i historien som ringaren/rånaren diktar ihop) kanske han olyckligtvis inte minns något av detta. Vid något senare förhör har rånaren kanske lyckats beskriva (fotokonfrontation?) RO som därför identifieras och anhålls (och häktas för utredning, har polisen egentigen något annat val).
Sammanfattningsvis är Per en hjälte och jag delar Leif GW uppfattning om vem som är mördaren.

Inte ett helt otänkbart scenario. Personer som är så aspackade som bekanta till RO har beskrivit att han blir brukar ganska ofta bli rånade tyvärr. Känner ett par sådana.

Möjligen kan det vara något märkligt att Per väljer att följa efter en person som uppenbarligen har kniv, men sådant har hänt tidigare. Speciellt om han känner sig övermodig av alkohol.

Sedan är det då märkligt att GM ringer SOS och "avslöjar" att det förekommit ett rån, och därmed ger polisen en hint om vilken typ av person de ska leta efter. Om GM är uppringaren och han pratar om ett rån är det mer troligt att det just inte är ett rån som skett.

Det skulle behöva vara två rånare som gjort rånet och som Per sedan jagat. Dock blir det något mer osannolikt att han skulle följa två rånare som dessutom har kniv. Lite väl dumdristigt kan jag tycka för att jag ska gilla det scenariot. Dessutom brukar jagade personer skiljas åt för att minimera risken att åka fast. Ytterligare en besvärande omständighet som talar mot detta scenario är att en rånare som är bekant med ridskolan knappast skulle springa dit om han vet att det är en återvändsgränd. Känns ju ganska dumt. Att Per också skulle ha kunnat hänga efter rånaren med en tung väska är också osannolikt.
Citera
2013-11-27, 17:44
Medlem
disquss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DivJunk
Jag tror fortfarande att själva kniven är central i utredningen.
Om man bortser från DNA så finns det säkert någon (om än svag) koppling till MGM. Hur många icke hantverkare springer omkring med morakniv kl 5 på morgonen?
Instämmer! Nu kanske det blir lite väl mycket CSI men tänk om Polisen lyckats spåra GM via kniven (inte genom DNA) i kombination med andra indicier, vittnesmål etc. Jag tänker att kniven kanske hade ett tillverkningsnummer och att man lyckats spåra källan till kniven? Eller att kniven haft något säreget som kan kopplas ihop med andra brott/personer? Något sällsynt ämne på kniven som kan kopplas till annan plats? Vet att sannolikheten är minimal, om man hittat sånt borde man också funnit GMs DNA, men jag leker bara med tanken som sagt. Borde ju finnas en herrans massa tänkbara sätt att spåra knivens ursprung och innehavare.
Citera
2013-11-27, 17:46
Medlem

Bra Trojan.

Det undrades i tråden när Efterlyst kan ha sänt om fallet 1994-2000. Aftonbladet skrev alltså den 23 feb 1997 om Efterlyst "Polisen har fått ett mycket hett tips i jakten på Per Häggströms mördare. - En person ringde till vårt program "Efterlyst" i torsdags och sa att han visste vem det var som ringde och larmade om mordet, säger programledaren Hasse Aro". Kanske sändes Efterlyst torsdagen den 20 feb 1997 (såvida inte en person bara ringde ändå, utan att det hade sänts något program den veckan). Men frågan är om det var första Efterlyst om fallet.

Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Ber om ursäkt om denna länk redan postats:

http://web.archive.org/web/20020226023127/http://www.expressen.se/article.asp?id=84910

Expressen 2001:
Citat:
"Mannen som delgetts misstanke om dådet är känd av polisen sedan tidigare. Enligt Expressens källor sitter han sedan en tid frihetsberövad för annan brottslighet.

För drygt en vecka sedan delgavs mannen misstanke om att ha mördat Per Häggström. Samtidigt togs blodprov på honom. Materialet har sänts till Statens kriminaltekniska laboratorium (SKL) för analyser.

Inom någon vecka räknar polisen med att få provsvaren.

- Mannen är skäligen misstänkt för mord, säger spaningschefen Bo Wide.
Citat:
Polisen har upprepade gånger förgäves försökt komma i kontakt med uppringaren och bland annat lämnat ut inspelningen till medier.

Inget har hjälpt och en av polisens teorier är därför att det var mördaren själv som ringde.

Intressant med Expressen-artikeln och uppgiften att en man satt anhållen 2001. Det framgick inte i artikeln i Allehanda 2005 om polisen anhöll den misstänkta mannen 2001, där stod det bara att han förhördes och delgavs misstanke:
Citat:
Fem år efter mordet togs en misstänkt man in till förhör. Mannen hade utfört ett liknade rån i Täby. Han hade dessutom själv ringt till larmcentralen. Polisens misstankar mot mannen stärktes eftersom det visade sig att han hade kopplingar till Svartlings ridskola.

Eftersom det togs DNA på mannen 2001 och den häktade 39-åringens försvarare CS säger att det inte finns någon teknisk bevisning så kanske det inte är samma man. Såvida dom inte gör om någon DNA-analys på kniven, eventuella prover från KH?
Citera
2013-11-27, 17:47
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SebbeStockholm
Inte ett helt otänkbart scenario. Personer som är så aspackade som bekanta till RO har beskrivit att han blir brukar ganska ofta bli rånade tyvärr. Känner ett par sådana.

Möjligen kan det vara något märkligt att Per väljer att följa efter en person som uppenbarligen har kniv, men sådant har hänt tidigare. Speciellt om han känner sig övermodig av alkohol.

Sedan är det då märkligt att GM ringer SOS och "avslöjar" att det förekommit ett rån, och därmed ger polisen en hint om vilken typ av person de ska leta efter. Om GM är uppringaren och han pratar om ett rån är det mer troligt att det just inte är ett rån som skett.

Det skulle behöva vara två rånare som gjort rånet och som Per sedan jagat. Dock blir det något mer osannolikt att han skulle följa två rånare som dessutom har kniv. Lite väl dumdristigt kan jag tycka för att jag ska gilla det scenariot. Dessutom brukar jagade personer skiljas åt för att minimera risken att åka fast. Ytterligare en besvärande omständighet som talar mot detta scenario är att en rånare som är bekant med ridskolan knappast skulle springa dit om han vet att det är en återvändsgränd. Känns ju ganska dumt. Att Per också skulle ha kunnat hänga efter rånaren med en tung väska är också osannolikt.

Jo, visst kan det vara två personer, men dom delar på sig och bara han med kniven springer in på Svartlings. Den andre kanske går in efter Per och blir vittne till händelsen, blir skraj och springer därifrån ner till Karlavägen och ringer. Eller möjligen tvärt om, det är knivmannen som kommer sist.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in