2013-11-24, 21:44
Medlem
Bultmans avatar
Jag tycker det är lite märkligt med det här att det skulle vara så ojämn kvalitet på olika flaskor av Aventus när parfymer man kan skaffa på vilket varuhus som helst luktar lika flaska efter flaska, så hur kommer det sig att ett så ansett parfymhus som Creed inte klarar av det?
Citera
2013-11-24, 21:57
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kumho
Jag får usel hållbarhet av VIW. GIT och Aventus är riktigt bra på min hud och med de batcher jag har.
Aventus batchen är C42B11Z01.
Ja exakt så för mig också..VIW helt fantastisk sommardoft men håller typ 2 timmar, det orkar man inte med, tur man bara köpte en 30ml.

Om jag läser batcherna rätt så verkar 2011 och 2012 produktionerna ha den mer uppskattade formulan medan de från 2013 är mer rökiga och uppskattas inte av lika många?
Citera
2013-11-24, 21:59
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bultman
Jag tycker det är lite märkligt med det här att det skulle vara så ojämn kvalitet på olika flaskor av Aventus när parfymer man kan skaffa på vilket varuhus som helst luktar lika flaska efter flaska, så hur kommer det sig att ett så ansett parfymhus som Creed inte klarar av det?

Det kanske är en medveten korrigering, om någon har tid, ork, lust kanske man kan höra med kundsupporten hos Creed?

Mig veterligen finns det ju ett liknande fall på den populära Dior Homme Intense, de lite äldre från runt 2007 doftar annorlunda jämfört med nyare 'tappningen', har för mig Ritinkin vet mer om detta...
Senast redigerad av NirvanA 2013-11-24 kl. 22:06.
Citera
2013-11-24, 22:06
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bultman
Det kan ju vara så att Creed använder fler "naturliga" ingredienser än många andra och att dessa kan variera i styrka/doft. Designerdofterna görs ju i stort sett enbart på syntetiska kemikalier som alltid får samma karaktär om man blandar dem på samma sätt.
Citera
2013-11-24, 23:33
Medlem
Nic78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Det kan ju vara så att Creed använder fler "naturliga" ingredienser än många andra och att dessa kan variera i styrka/doft. Designerdofterna görs ju i stort sett enbart på syntetiska kemikalier som alltid får samma karaktär om man blandar dem på samma sätt.

Jag har samma teori. Det finns få dofter som luktar så äkta och naturliga som Creeds enligt mig. Man känner ju aldrig en tillstymmelse till alkohol när man luktar på deras dofter. Ju naturligare råvaror desto kortare hållbarhet borde kunna vara en rimlig förklaring då det är svårt att få till dofter som sitter på huden länge utan kemikalier.
Citera
2013-11-25, 00:12
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av injection
Skickade e-mail till parfumdreams angående Aventus batch

S042B 13U02
A42B1 3P01

Dem två batch säljer dem, tycker inte det är värt att beställa eftersom jag har S04 och den är inte något att ha, luktar som en billig rakvatten långt ifrån att den är värd 2000 kr!! Har inte testat den med A42 men tror inte att det är så stor skillnad. Vaför ska dem jävlas så? Får hem en sample Aventus jag gillade skarpt och sen när jag beställde en flaska får jag hem 120 ml rakvatten som luktar piss! .

Om jag visste att jag skulle få hem en flaska utav den doften jag luktade i samplen jag fick så hade jag betalat 3000 kr utan problem! Livet är orättvist ibland...

Ber om ursäkt för sent svar men batchnummret på min dåliga Aventus är LT42B13001.

Jag har en hemmagjord teori att Aventus blev mer efterfrågad än vad man trodde från början och av den anledningen stresstillverkade fram en stor mängd för att möta efterfrågan
Med ett mindre lyckat resultat som följd.
Citera
2013-11-25, 05:37
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Det kanske är en medveten korrigering, om någon har tid, ork, lust kanske man kan höra med kundsupporten hos Creed?

Mig veterligen finns det ju ett liknande fall på den populära Dior Homme Intense, de lite äldre från runt 2007 doftar annorlunda jämfört med nyare 'tappningen', har för mig Ritinkin vet mer om detta...

Har dom inte dragit ner på irisen i de nyare versionerna av DH och DHI pga att blomman är dyr?

Edit: Verkar inte heller som min teori ang flaskstorlek på Creed skulle ha nån speciell bokstav eller siffra stämmer.
Citera
2013-11-25, 08:39
Medlem
Nic78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaCucaracha
Har dom inte dragit ner på irisen i de nyare versionerna av DH och DHI pga att blomman är dyr?

Mycket riktigt som du säger så minskade de ner på irishalten eftersom det är en av de absolut dyraste råvarorna inom parfymeriet. De ändrade även några av de andra noterna till viss del i dessa nya versioner.
Citera
2013-11-25, 15:42
Medlem
chrizps avatar
vad är en bra parfym för en normal 20 åring, budget på högst 400kr?
Senast redigerad av chrizp 2013-11-25 kl. 15:45.
Citera
2013-11-25, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrizp
vad är en bra parfym för en normal 20 åring, budget på högst 400kr?
Det vet DU bäst själv. Ta dig till din närmaste Kicks/Åhlens och sniffa ihjäl dig! Sen kan du skriva ner dom du tyckte var goda & söker efter dom med hjälp av tex Prisjakt, där får du det billigaste priset på på en svensk sida!
Citera
2013-11-25, 18:33
Medlem
Hardans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hardan
Fick precis hem min Aventus och tre samples:
  1. Creed - Green Irish Tweed
  2. Amouage - Reflection
  3. Xerjoff - Uden

Vad har ni för tankar kring dessa? Ska ta mig en ordentligt stund med dem ikväll.

Även sugen på att beställa hem samples på Royal Oud, Midnight in Paris & Memoir Man.

Några andra uppstickare ni har som kan vara värda att kika på?

Sådär ja, då har vi testat alla. Största besvikelsen var Uden, då den dog i princip efter två timmar på mig. Var väl en trevlig citrus doft men inget mer än så.

Reflection är intressant, men i min umgängeskrets så tycker de att den luktar lite väl mycket kvinna. Dock så gillade jag den!

Green Irish Tweed är uppfriskande, men drydownen var lite av en besvikelse.

Några andra jag bör beställa samples från? Funderar starkt på att beställa en Tobacco Vanille från staterna...
Citera
2013-11-26, 05:36
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hardan
Sådär ja, då har vi testat alla. Största besvikelsen var Uden, då den dog i princip efter två timmar på mig. Var väl en trevlig citrus doft men inget mer än så.

Reflection är intressant, men i min umgängeskrets så tycker de att den luktar lite väl mycket kvinna. Dock så gillade jag den!

Green Irish Tweed är uppfriskande, men drydownen var lite av en besvikelse.

Några andra jag bör beställa samples från? Funderar starkt på att beställa en Tobacco Vanille från staterna...

Beställa från USA är väl inte att rekommendera iom risken för tull på en såpass dyr vara. Kolla parfuma.com istället. 185€ där. Eller köp en split från något Basenotes eller nåt, tror en spanjor splittar den nu på basenotes.

Kan hålla med angående Reflection även om jag inte tycker den är så jättefeminin. Testa Jubilation XXV, Epic och Honour och se vad du tycker. Lyric spelar lite i samma liga som Reflection, alltså lite mer unisex.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in