Det har vi väl egentligen haft klart för oss ett bra tag. Likafullt är det han som sitter på sannolika. Jag tror att vi ska gräva där vi för närvarande befinner oss och inte bry oss så väldigt mycket om GW och hans pundare. Förundersökningsledningens idéer har åtminstone validerats av en häktningsdomstol. GW:s idéer har inte validerats alls.
Om du läser mina inlägg senaste dygnen litet noggrannare så finner du att jag är inne på ett helt annat spår än GW och hans pundare.
Och du klarar säkert att klura ut vad jag är ute efter. Men det är inget jag skriker ut i tråden än så länge.
Rättsväsendet har inte uttalat sig i frågan sett till artikeln. Så man kan utgå ifrån att artikeln är bluff. Vidare verkar inte företaget ha listat några upphandlingsinkomster från myndigheter tex. vid http://www.solidinfo.se/foretag/voxalys-ab där sådant frekvent brukar listas. Så man kan av företagets redovisning dra slutsatsen att det är arbetsplatsen som företaget fakturerar.
Man kan lite skämtsamt säga att Rättssamhället tycker att analyserna har värdet 0kr eftersom det är så mycket som de har betalat till voxalys.
Den företagsinformationstjänst du länkar till tar sin information från de till Bolagsverket inlämnade årsredovisningarna. I en normal årsredovisning står det absolut ingenting om huruvida, eller till vilken del, företagets intäkter kommer från upphandlingar från myndigheter eller ej, och man kan alltså inte dra några som helst slutsatser om detta från din länk. Jag sitter i styrelsen för ett företag med en årsomsättning på i runda slängar hundra miljoner, där en majoritet av intäkterna kommer från offentliga upphandlingar, och vi har aldrig med så mycket som en flugskit specificerat detta i våra årsredovisningar - i vart fall inte de senaste sex, som jag har undertecknat. Kan du sluta att tvärsäkert jiddra om saker du uppenbarligen inte har den minsta aning om?
Till häktningsdomaren sa hon att hon inte tycker att det föreligger sannolika skäl för häktning och nämnde att hennes klient tidigare är ostraffad, välutbildad, har bra arbete, fru och barn.
Vet inte hur Leif GW definierar småkriminell, men om det stämmer som försvararen uppger idag så är han alltså ostraffad. Antingen har LGW fel om GM eller så definierar LGW "kriminell" på något sätt där man alltså inte behöver vara straffad?
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Det håller jag för uteslutet. Att säga en sån sak om en tidigare ostraffad person torde inte ens GW drista sig till och jag har svårt att se hur man kan vara kriminell som ostraffad. Att vara tidigare straffad är definitionen på kriminell som jag ser det.
Citat:
Ursprungligen postat av Minimoi
Nog för att GW kan svamla men nu sätter ni honom mot Clea Sangborn. Låt mig påminna om att samma försvarare uttryckte detsamma om sin parallella klient "tonårsflickan" i rånmordet i Solna. Clea Sangborn ljög reportrarna i ansiktet om sin klients kriminella bakgrund. Den tonårstjejen var den i rånligan med längst belastningsregister.
Notera i sammanhanget att belastningsregister brukar rensas efter ett antal år (om ingen ny kriminalitet har begåtts under tiden).
Låt oss hoppas att detta mord inte blir nedkokat till en "Pernilla Hellgren"-röra utan några svar. Där fanns också förhoppningar om uppklarning sent om sider.
Citat:
Ursprungligen postat av flakmopedisten
Du kanske har en poäng i allmänhet kring just Sangborn, vad vet jag. En sak kan vi dock utgå ifrån. Om det hade funnits någon nyare brottslighet (alltså yngre än tio år) så hade både polis och massmedia berättat detta. Beteckningen kriminell är oerhört kraftig och är inget man kallar någon som begått ett brott eller ens två. Kriminell är en livsstil eller ett förhållningssätt till livet, av det vi vet om RO så kan han knappast kallas för kriminell ens av de mest inbitna fördömande hatarna av brottslingar på Flashback. Även om han skulle ha haft en kriminell livsstil under tiden för mordet så är han knappast kriminell idag. Och GW skulle verkligen inte kalla någon för kriminell eller småkriminell om denne är ostraffad eller varit kriminell för tio år sedan.
Det är ytterst ovanligt att den som är kriminell i tidiga vuxenlivet lyckas få till ett stabilt liv med en akademisk utbildning. Av vad vi kunnat utläsa har dessutom RO läst på heltid eller mer än heltid och dessutom eventuellt arbetat på universitetet. Jag drar därför slutsatsen att det är i princip uteslutet att han varit kriminell under den tiden. På sin höjd har han umgåtts med kriminella men än så länge finns det inte ens en indikation på att så varit fallet.
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Men vad du härjar om Sangborn. Jag ser ingen anledning för henne att ljuga om en sån sak. Tidigare uttalande kan ha gjorts efter uppgift från klienten, som hon saknat skäl att ifrågasätta.
Vi snarare tolkade innebörden av uttrycket kriminell, visavi Sangborns uttalande och utgick därmed ifrån att om den uppgiften stämmer så bör det inte vara nu häktad person som GW uttalat sig om. Nöjd så?
Jo, Leif GW kan ha pratat om någon annan.
Minimoj skrev "Nog för att GW kan svamla men nu sätter ni honom mot Clea Sangborn"
Det är väl en definitionsfråga. För min del utgick jag från att CS har tagit del av brottsregisterutdraget, dvs Leif GW <-> BRU.
Någon skrev häromdagen och spekulerade i om LGW medvetet planterade en felaktig uppgift. Först tvivlade jag på det, men sen har jag tänkt ett varv till och varför inte? Syftet var kanske att oroa mannen, röra om lite men ändå inte peka åt det hållet. -> Den misstänkte skulle då kanske vara lagom pressad utan att bli alltför försiktig, kanske visa överdrivet intresse för saker som rör målet, något som polisen kanske hade spaning på?
Eller så har jag läst för många deckare, som Hamilkar brukar säga när vi spekulerar lite för fantasifullt
LGW kan i vilket fall ha pekat ut någon annan person, kanske var dom två, eventuellt förundersökningsprotokoll ger kanske svar sen. Eller han kanske kommenterar detta i morgon i Veckans brott, som dock är nedkortat eftersom dom kör en Quick-special. Men några minuter borde han väl ändå hinna ägna detta cold case-fall som han ju har engagerat sig i tidigare.
Angående gallring av domar och strafförelägganden i BRU: Visst, om inga nya förseelser tillkommer så gallras registret. Jag tror att om 39-åringen har dömts för brott innan 29-årsåldern så kommer det kanske ändå fram så småningom på något vis. Man vänder nog på många stenar i mordutredningen. Finns det gammal kriminalitet så skvallrar nog någon.
Men någon färsk (senaste tio åren) sådan syns i vart fall inte i BRU, och därför kan man ju fundera över vad LGW menade. Han kanske pratade om kriminalitet för perioden omkring 1996. 39-åringen verkar ju i alla fall ha skött studierna bra och jobbade parallellt med pluggandet.
Jag är fortfarande lite förundrad av hur MGM lyckats ligga lågt i alla dessa år - OM det nu var han som höll i kniven. Även om han bara är ringaren (vilket det råder ganska delade meningar om i tråden) och inte utförde själva dådet så måste han ha varit delaktig i det - annars skulle han väl inte sitta på sannolika.
Vilken typ av person är MGM, skulle han i så fall vara kapabel att mörda utan att ha något annat känt brott i bagaget och hur har han i så fall sedan lyckats gå vidare med familj och karriär och helt sopa det här under mattan?
Som någon sa, man ska gräva där man står. En sak som jag noterat fram till nyligen är den totala avsaknaden av folk i denna tråd som känner MGM eller åtminstone har haft någon kontakt med honom. Vi pratar om en person som gått på universitetet med en kombinerad ekonom/IT-utbildning, jobbar som konsult på ett IT-bolag och bott i stockholm i hela sitt liv. Denne person borde rimligen haft ett socialt liv, byggt upp ett hyfsat stort kontaktnät genom åren, och borde vara hyfsat "välkänd" i medelålders manliga IT-kretsar (vilka också borde utgöra en hyfsad proportion av flashback-användarna) Jag tittade på hans Linkedin, som faktiskt såg förvånansvärt tunn ut, kortfattat CV med fåtal anställningar och med bara 20 kontakter. En person i hans position på ett IT-bolag borde ha iallafall över 100 kontakter bara bland gamla studiepolare, om jag jämfört med det ser ut hos mina kollegor och gamla studentkamrater. Är han en enstöring med personlighetsproblem som skyr social kontakt eller bara ointresserad av att nätverka?
Det gjordes ju också en del analys av hans studiebetyg, som iochförsig inte gav några bevis men det tydde på en ganska slätstruken akademisk karriär (inga MVG heller, om nu det fanns på kurserna).
Jag tror inte en fullt emotionellt fungerande person kan sopa en sån här händelse under mattan och gå vidare. Å andra sidan så begår en sån person inte ett knivmod till att börja med. Det som framkommit hitintills tycker jag inte heller tyder på att MGM är en kallhamrad psykopat. MGM känns fel som en mördare.
Enligt min åsikt så var MGM inte den begick dådet men på något sätt var närvarande, att han sedan fick ångest (vilket vore det fullt normala) och ringde SOS. Sedan bestämde han sig av någon anledning att inte berätta vad han sett och vet och istället sopa det under mattan. Det måste ha tärt på honom även om han på något sätt lyckats undertrycka ångesten.
Han anställdes av Stockholms Universitet som utvecklare (IT) 1996 och jobbade således parallellt med studierna de sista 2-3 åren.
Som sagt: förefaller vara en ambitiös och skötsam typ.
Ambitiöst ja. Inte konstigt om han då missade två tentor (en HT-96 och en VT-97) som han sen klarade ganska tidigt på nästa termin, och på den ena fick han VG.
Undrar vad han gjorde VT 1994. Det är väl den luckan som finns för eventuellt avtjänande av fängelsestrafff. Eller så jobbade han heltid, byggde upp ett litet kapital för att ha under den fortsatta utbildningen.
Antogs till:
30 p - HT 93 (100%) (30 p godkänt= 100% studietakt) 00 p - VT 94 (0%) 15 p - HT 94 (50%) (15 p godkänt= 50% studietakt)
30 p - VT 95 (100%) (30 p godkänt= 100% studietakt)
30 p - HT 95 (100%) (30 p godkänt= 100% studietakt)
30 p - VT 96 (100%) (30 p godkänt= 100% studietakt)
45 p - HT 96 (150%) (varav 26,5 p? godkänt t o m 1997-01-16, sen klar 97-02-19)
Jag är fortfarande lite förundrad av hur MGM lyckats ligga lågt i alla dessa år - OM det nu var han som höll i kniven. Även om han bara är ringaren (vilket det råder ganska delade meningar om i tråden) och inte utförde själva dådet så måste han ha varit delaktig i det - annars skulle han väl inte sitta på sannolika.
Vilken typ av person är MGM, skulle han i så fall vara kapabel att mörda utan att ha något annat känt brott i bagaget och hur har han i så fall sedan lyckats gå vidare med familj och karriär och helt sopa det här under mattan?
Som någon sa, man ska gräva där man står. En sak som jag noterat fram till nyligen är den totala avsaknaden av folk i denna tråd som känner MGM eller åtminstone har haft någon kontakt med honom. Vi pratar om en person som gått på universitetet med en kombinerad ekonom/IT-utbildning, jobbar som konsult på ett IT-bolag och bott i stockholm i hela sitt liv. Denne person borde rimligen haft ett socialt liv, byggt upp ett hyfsat stort kontaktnät genom åren, och borde vara hyfsat "välkänd" i medelålders manliga IT-kretsar (vilka också borde utgöra en hyfsad proportion av flashback-användarna) Jag tittade på hans Linkedin, som faktiskt såg förvånansvärt tunn ut, kortfattat CV med fåtal anställningar och med bara 20 kontakter. En person i hans position på ett IT-bolag borde ha iallafall över 100 kontakter bara bland gamla studiepolare, om jag jämfört med det ser ut hos mina kollegor och gamla studentkamrater. Är han en enstöring med personlighetsproblem som skyr social kontakt eller bara ointresserad av att nätverka?
Det gjordes ju också en del analys av hans studiebetyg, som iochförsig inte gav några bevis men det tydde på en ganska slätstruken akademisk karriär (inga MVG heller, om nu det fanns på kurserna).
Jag tror inte en fullt emotionellt fungerande person kan sopa en sån här händelse under mattan och gå vidare. Å andra sidan så begår en sån person inte ett knivmod till att börja med. Det som framkommit hitintills tycker jag inte heller tyder på att MGM är en kallhamrad psykopat. MGM känns fel som en mördare.
Enligt min åsikt så var MGM inte den begick dådet men på något sätt var närvarande, att han sedan fick ångest (vilket vore det fullt normala) och ringde SOS. Sedan bestämde han sig av någon anledning att inte berätta vad han sett och vet och istället sopa det under mattan. Det måste ha tärt på honom även om han på något sätt lyckats undertrycka ångesten.
MVG finns inte på universitet. I övrigt håller jag med om bilden av att han verkar vara något av en ensamvarg.
19 jan 2010 - Pris: 3.850.000 kr. Köpare: Rikard Kenneth Oxenstrand. Köpare: Natlada Chekchatree. Säljare: Hans Pettersson. Säljare: Ingegerd Pettersson.
Kan inget om ämnet men undrar ändå hur den 3:e personen som är bokförd
på adressen förhåller sig till de båda andra ? Ursäkta om någon förklarat
tidigare.
Senast redigerad av Fastbuckfreddie 2013-11-25 kl. 15:51.
Ambitiöst ja. Inte konstigt om han då missade två tentor (en HT-96 och en VT-97) som han sen klarade ganska tidigt på nästa termin, och på den ena fick han VG.
Undrar vad han gjorde VT 1994. Det är väl den luckan som finns för eventuellt avtjänande av fängelsestrafff. Eller så jobbade han heltid, byggde upp ett litet kapital för att ha under den fortsatta utbildningen.
Jag vågar nästan sätta en peng på att han hade någon form av sabbatsår större delen av läsåret 93/94.
Läste halva höstterminen -93 och stack sen ut och reste, eller jobbade, eller pluggade programvaror på egen hand.
Har väldigt svårt att tro att en sån kille suttit i fängelse. Speciellt eftersom han måste ha gjort nåt rätt grovt om han skulle få ovillkorligt i den åldern.
19 jan 2010 - Pris: 3.850.000 kr. Köpare: Rikard Kenneth Oxenstrand. Köpare: Natlada Chekchatree. Säljare: Hans Pettersson. Säljare: Ingegerd Pettersson.
Kan inget om ämnet men undrar ändå hur den 3:e personen som är bokförd
på adressen är förhåller sig till de båda andra ? Ursäkta om någon förklarat
tidigare.
3:e personen har ju f ö telefonnummer som i Tärnaby. Varför då ?
Minimoj skrev "Nog för att GW kan svamla men nu sätter ni honom mot Clea Sangborn"
Det är väl en definitionsfråga. För min del utgick jag från att CS har tagit del av brottsregisterutdraget, dvs Leif GW <-> BRU.
Någon skrev häromdagen och spekulerade i om LGW medvetet planterade en felaktig uppgift. Först tvivlade jag på det, men sen har jag tänkt ett varv till och varför inte? Syftet var kanske att oroa mannen, röra om lite men ändå inte peka åt det hållet. -> Den misstänkte skulle då kanske vara lagom pressad utan att bli alltför försiktig, kanske visa överdrivet intresse för saker som rör målet, något som polisen kanske hade spaning på?
Eller så har jag läst för många deckare, som Hamilkar brukar säga när vi spekulerar lite för fantasifullt
LGW kan i vilket fall ha pekat ut någon annan person, kanske var dom två, eventuellt förundersökningsprotokoll ger kanske svar sen. Eller han kanske kommenterar detta i morgon i Veckans brott, som dock är nedkortat eftersom dom kör en Quick-special. Men några minuter borde han väl ändå hinna ägna detta cold case-fall som han ju har engagerat sig i tidigare.
Angående gallring av domar och strafförelägganden i BRU: Visst, om inga nya förseelser tillkommer så gallras registret. Jag tror att om 39-åringen har dömts för brott innan 29-årsåldern så kommer det kanske ändå fram så småningom på något vis. Man vänder nog på många stenar i mordutredningen. Finns det gammal kriminalitet så skvallrar nog någon.
Men någon färsk (senaste tio åren) sådan syns i vart fall inte i BRU, och därför kan man ju fundera över vad LGW menade. Han kanske pratade om kriminalitet för perioden omkring 1996. 39-åringen verkar ju i alla fall ha skött studierna bra och jobbade parallellt med pluggandet.
Kan vara ett falskt minne, men jag får en bild av att LGWP faktiskt vid något tillfälle gått ut med desinformation i syfte att förvilla eller förvirra en förmodad gärningsman. Har någon bättre minne än jag i frågan möjligen?