Citat:
Ursprungligen postat av
Mula
Vi pratar om en person som gått på universitetet med en kombinerad ekonom/IT-utbildning, jobbar som konsult på ett IT-bolag och bott i stockholm i hela sitt liv. Denne person borde rimligen haft ett socialt liv, byggt upp ett hyfsat stort kontaktnät genom åren, och borde vara hyfsat "välkänd" i medelålders manliga IT-kretsar (vilka också borde utgöra en hyfsad proportion av flashback-användarna) Jag tittade på hans Linkedin, som faktiskt såg förvånansvärt tunn ut, kortfattat CV med fåtal anställningar och med bara 20 kontakter. En person i hans position på ett IT-bolag borde ha iallafall över 100 kontakter bara bland gamla studiepolare, om jag jämfört med det ser ut hos mina kollegor och gamla studentkamrater. Är han en enstöring med personlighetsproblem som skyr social kontakt eller bara ointresserad av att nätverka?
Det gjordes ju också en del analys av hans studiebetyg, som iochförsig inte gav några bevis men det tydde på en ganska slätstruken akademisk karriär (inga MVG heller, om nu det fanns på kurserna).
Jag tror inte en fullt emotionellt fungerande person kan sopa en sån här händelse under mattan och gå vidare. Å andra sidan så begår en sån person inte ett knivmod till att börja med. Det som framkommit hitintills tycker jag inte heller tyder på att MGM är en kallhamrad psykopat. MGM känns fel som en mördare.
Enligt min åsikt så var MGM inte den begick dådet men på något sätt var närvarande, att han sedan fick ångest (vilket vore det fullt normala) och ringde SOS. Sedan bestämde han sig av någon anledning att inte berätta vad han sett och vet och istället sopa det under mattan. Det måste ha tärt på honom även om han på något sätt lyckats undertrycka ångesten.
Jag kan hans bransch mycket bra och har under åren träffat mycket folk av hans sort.
Det är faktiskt inte alldeles ovanligt att folk med hans utbildning och karriär har få anställningar och få kontakter på ex.vis LinkedIn.
I hans fall tycker jag det känns troligt att han är något blyg och tillbakadragen som person (vilket ger få kontakter) samtidigt som han gjort bra, eller mycket bra ifrån sig på sitt nuvarande jobb. Med den relativt sett höga lön han har måste han rimligen vara uppskattad, och då finns det ingen anledning för honom att byta.
Han var en av de först anställda på sitt nuvarande jobb och har fått vara med och se företaget växa. Det brukar också leda till ett begränsat intresse för externa kontakter och jobbyte.
Och företaget han jobbar på är höggradigt nischat och har sannolikt små,och exakta kontaktytor hos sina kunder, som är få till antalet. Således finns ingen anledning för företaget att synas i breda sammanhang (och företaget är ganska okänt även i den bransch där dom har sina kunder. Jag har kollat!)
Sen håller jag med dig om att han inte känns som en som skulle kunna begåmett sådant dåd och hålla tyst om det.