2013-11-25, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle
Har tagit del av litet uppgifter om RO och skulle beskriva honom som begåvad, ambitiös, skötsam, litet blyg och kanske aningens datanördstämpel.

Ingen kriminell, missbrukande eller vådsam typ vad det verkar.

"flippar" han med alkohol i kroppen? (Riktigt full)
Citera
2013-11-25, 15:53
Medlem
Citat:
Jag vågar nästan sätta en peng på att han hade någon form av sabbatsår större delen av läsåret 93/94.

Läste halva höstterminen -93 och stack sen ut och reste, eller jobbade, eller pluggade programvaror på egen hand.

Har väldigt svårt att tro att en sån kille suttit i fängelse. Speciellt eftersom han måste ha gjort nåt rätt grovt om han skulle få ovillkorligt i den åldern.

Han kan ju ha dömts för brott innan det eventuell fängelsestraffet VT 1994. Men det hela är ganska oklart, man får ju onekligen intrycket av en skötsam och ambitiös person.
Citera
2013-11-25, 15:55
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mula
Vi pratar om en person som gått på universitetet med en kombinerad ekonom/IT-utbildning, jobbar som konsult på ett IT-bolag och bott i stockholm i hela sitt liv. Denne person borde rimligen haft ett socialt liv, byggt upp ett hyfsat stort kontaktnät genom åren, och borde vara hyfsat "välkänd" i medelålders manliga IT-kretsar (vilka också borde utgöra en hyfsad proportion av flashback-användarna) Jag tittade på hans Linkedin, som faktiskt såg förvånansvärt tunn ut, kortfattat CV med fåtal anställningar och med bara 20 kontakter. En person i hans position på ett IT-bolag borde ha iallafall över 100 kontakter bara bland gamla studiepolare, om jag jämfört med det ser ut hos mina kollegor och gamla studentkamrater. Är han en enstöring med personlighetsproblem som skyr social kontakt eller bara ointresserad av att nätverka?
Det gjordes ju också en del analys av hans studiebetyg, som iochförsig inte gav några bevis men det tydde på en ganska slätstruken akademisk karriär (inga MVG heller, om nu det fanns på kurserna).

Jag tror inte en fullt emotionellt fungerande person kan sopa en sån här händelse under mattan och gå vidare. Å andra sidan så begår en sån person inte ett knivmod till att börja med. Det som framkommit hitintills tycker jag inte heller tyder på att MGM är en kallhamrad psykopat. MGM känns fel som en mördare.
Enligt min åsikt så var MGM inte den begick dådet men på något sätt var närvarande, att han sedan fick ångest (vilket vore det fullt normala) och ringde SOS. Sedan bestämde han sig av någon anledning att inte berätta vad han sett och vet och istället sopa det under mattan. Det måste ha tärt på honom även om han på något sätt lyckats undertrycka ångesten.
Jag kan hans bransch mycket bra och har under åren träffat mycket folk av hans sort.

Det är faktiskt inte alldeles ovanligt att folk med hans utbildning och karriär har få anställningar och få kontakter på ex.vis LinkedIn.

I hans fall tycker jag det känns troligt att han är något blyg och tillbakadragen som person (vilket ger få kontakter) samtidigt som han gjort bra, eller mycket bra ifrån sig på sitt nuvarande jobb. Med den relativt sett höga lön han har måste han rimligen vara uppskattad, och då finns det ingen anledning för honom att byta.

Han var en av de först anställda på sitt nuvarande jobb och har fått vara med och se företaget växa. Det brukar också leda till ett begränsat intresse för externa kontakter och jobbyte.

Och företaget han jobbar på är höggradigt nischat och har sannolikt små,och exakta kontaktytor hos sina kunder, som är få till antalet. Således finns ingen anledning för företaget att synas i breda sammanhang (och företaget är ganska okänt även i den bransch där dom har sina kunder. Jag har kollat!)

Sen håller jag med dig om att han inte känns som en som skulle kunna begåmett sådant dåd och hålla tyst om det.
Senast redigerad av SibirienKalle 2013-11-25 kl. 15:57.
Citera
2013-11-25, 15:58
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdfeud
Så pass personlig information har jag inte tillgång till.
Citera
2013-11-25, 16:01
Medlem
Jag är inte förvånad över att MGM lyckats ligga lågt. Det händer ju att det kan slå slint totalt för fulla(och svartsjuka?) människor (de brukar därför sällan dricka sig aspackade...) och nu verkar det som att han förmodligen ringde SOS efter dådet och det tycker jag stämmer väl med bilden av honom för övrigt :ambitiös och noggrann.

Att ringa SOS för att på något sätt gardera sig, att försöka förvilla andra människor är väl ett rätt rationellt val om man tror sig vara väldigt smart och kanske dessutom rent av är det. Han har ju varit van vid att ha flyt och trodde sig väl helt enkelt ha flyt med telefonsamtalet också. Även om han var en tekniknörd är det sjukt vad tekniken gått framåt sedan 1996. MGM har ju aldrig i sin vildaste fantasi kunnat föreställa sig att hans SOS-samtal skulle kunna avlyssnas på nätet på något som heter You Tube och att var och varannan människa skulle sitta klistrade vid nätet och kunna surfa på sajter som berättar om hans dåd. 1996 var internet fortfarande i sin linda och det fanns inte särskilt många hemsidor alls.
Citera
2013-11-25, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdfeud
går ju inte att gärningen skett under ett patologiskt rus. differentialdiagnostiskt kan temporallobsEP inte heller uteslutas.
Citera
2013-11-25, 16:03
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brottsfall
Han kan ju ha dömts för brott innan det eventuell fängelsestraffet VT 1994. Men det hela är ganska oklart, man får ju onekligen intrycket av en skötsam och ambitiös person.
Skulle jag våga mig på en gissning så skulle det vara att han kan ha varit i sällskap med någon eller några vänner, som var av den stökigare sorten. Kanske nån med missbruksproblem och kniv.

En situation har uppstått - oklart av vilken anledning. En har huggit med kniven. En annan har blivit livrädd och ringt, men vill/vågar inte träda fram för att inte avslöja vännen/vännerna.

Om alla hade tagit nåt starkare än alkohol kan det ju vara vem som helst av dem som flippat och huggit.
Citera
2013-11-25, 16:09
Medlem
Ursäkta om frågan redan besvarats, men var MGM inne på förhör, om än inte som misstänkt, redan tidigt i utredning 96/97?
Citera
2013-11-25, 16:11
Medlem
rigbos avatar
Jag skulle tippa att studieuppehållet 1994 beror på värnplikt. På den tiden var det fortfarande väldigt många som gjorde värnplikt och det finns inget annat uppehåll i hans studier där en militärtjänstgöring kan ha ägt rum. Han började på SU hösten efter han tog studenten.

Den tredje personen som är skriven på MGM:s adress är en person som haft det dåligt ekonomiskt och på nätet skrivit att hon letat efter någonstans att bo. Troligtvis har hon fått boende av sin kamrat RO.
Citera
2013-11-25, 16:14
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Det fetmarkerade, kan han ha blivit knivhuggen på annan plats och sedan släpad in bakom huset?

Kan Per ha sett något misstänkt och gått för att kolla, exempelvis ett pågående inbrott?

Annars, varför skulle Per bege sig 40 meter in på området, bakom ett hus, med känd eller okänd person. Talar inte i så fall speciellt mycket för rån.

Att han skulle gena i mörkret med en tung väska, för att spara några tiotal meter känns orimligt.
Eftersom PH var drygt 190, vägde runt 90 och det är litet uppförsbacke från Valhallavägen till fyndplatsen känns det inte så troligt att han släpats. Dessutom borde det blivit rejäla blodspår.

Jag har däremot, precis som du, funderat över om han kan ha hört eller sett något (inbrott, rop på hjälp) och gått in för att hjälpa till.

Annars tycker jag det är väldigt svårt att se varför han skulle ha gett sig in i det mörka hörnet. Intvingad av en rånare? Men det var ytterst få rån i det området på den tiden.

Citat:
Det är alltså inte klarlagt att Rikard bodde i området vid tiden för mordet. Han var i alla fall skriven hos föräldrarna som bor i Vaxholm.

Det går bussar från tekniska högskolan på Valhallavägen till Vaxholm. Busshållplatsen ligger cirka 400 meter från brottsplatsen. Första bussen går 05:49 nu för tiden, vet inte hur tidtabellen såg ut 1996.

Är det möjligt att Rikard var på väg till eller stod och väntade på bussen till Vaxholm.
Det skulle mycket väl kunna vara så att han väntade på bussen. Och vem vet - kanske fanns det andra han kände som också väntade på bussen. På hans Gymnasieskola förekom det en del våld och droger, och den låg så till att de flesta av hans skolkamrater sannolikt tog bussen från samma hållplats.
Citera
2013-11-25, 16:15
Medlem
Citat:
Det är alltså inte klarlagt att [39-åringen] bodde i området vid tiden för mordet. Han var i alla fall skriven hos föräldrarna som bor i Vaxholm.

Han folkbokfördes på Valhallavägen 2000, men man kan ju ha tillgång till en lägenhet ändå. Polisen lär väl kartlägga detta.

Citat:
Det går bussar från tekniska högskolan på Valhallavägen till Vaxholm. Busshållplatsen ligger cirka 400 meter från brottsplatsen. Första bussen går 05:49 nu för tiden, vet inte hur tidtabellen såg ut 1996.

Är det möjligt att [39-åringen] var på väg till eller stod och väntade på bussen till Vaxholm.

Ja, det är en teori som har presenterats i tråden. Så oavsett om man har tillgång till någon övernattningslägenhet eller bor hemma så är det inte konstigt att befinna sig i området.
Citera
2013-11-25, 16:16
Medlem
Mulas avatar
Citat:
Jag kan hans bransch mycket bra och har under åren träffat mycket folk av hans sort.

Det är faktiskt inte alldeles ovanligt att folk med hans utbildning och karriär har få anställningar och få kontakter på ex.vis LinkedIn.

Du har rätt, det finns många duktiga personer som trivs med att jobba i nischade branscher och "flyga under radarn", jag har själv ett par sådana i bekantskapskretsen. Tack för infon, det hjälper till att ge en bild av MGM.

Citat:
Skulle jag våga mig på en gissning så skulle det vara att han kan ha varit i sällskap med någon eller några vänner, som var av den stökigare sorten. Kanske nån med missbruksproblem och kniv.

Jag tycker det låter som en vettig teori. Kanske någon gammal ungdomskompis som han gick ut med, enligt uppgift här så var hans gymnasieskola av det "stökigare" slaget. Han kan ju ha fått dödshot om han berättade, personen hade ju trots allt bevisat att han kunde mörda.
Vissa här avfärdar ju helt tanken att MGM var "ringaren", jag kan själv säga att jag inte alls håller det för uteslutet. Jag kan i varje fall inte avgöra någon ålder bara genom att höra rösten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in