2013-11-24, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykopatchefer
Sannolikt stängda dörrar pga förundersökningssekretess.

Jo, det är väl det som kommer att åberopas. Ber om ursäkt för att jag tjatar men jag har svårt att se vad som skulle kunna förstöras i en förundersökning om man håller en öppen häktningsförhandling när brottet är så gammalt. Indikerar åklagarens begäran att man misstänker en medhjälpare? Vem skulle kunna förstöra bevis mm pga öppen häktningsförhandling? Eller handlar åklagarens begäran om den sekretesstandard som verkar breda ut sig allt mer, ett förhållningssätt som kritiseras allt mer från t ex advokatsamfundet och journalister?

Cantwell i Aftonbladet
Citat:
Sedan blev vi utkörda, ty i vår tid hålls häktningsförhandlingar bakom stängda dörrar så fort en åklagare hostar till. Domarna säger lydigt ja utan att nämnvärt reflektera över faktumet att *offentlig insyn i förhandlingar är av vikt för rättssäkerheten.

Citat:
Ursprungligen postat av flakmopedisten
Det är lyckta dörrar på alla häktningsförhandlingar där grova brott avhandlas. Och brottet behöver inte vara särskilt anmärkningsvärt heller, räcker med att förundersökning pågår. Åklagaren får garanterat genom begäran om lyckta dörrar.

Ok. Men är det bra? Fast det kanske bör avhandlas i någon annan tråd.
Senast redigerad av Brottsfall 2013-11-24 kl. 14:04.
Citera
2013-11-24, 13:55
Medlem
Minimois avatar
O.C. snurrar till det i den vidriga artikeln om rånmordet i Solna. Häktningsförhandlingar har alltid hållits bakom stängda dörrar. Det som en del ibland verkar tro, är att det är antingen eller - stängt respektive öppet från början till slut. Häktningsförhandlingar är öppna den första stunden och sedan igen i slutet, när domaren meddelar beslutet. Däremellan får åhörarna gå ut och vänta.

Jaha, var det artikeln om Ljungsbro-häktningen. O.C. har snurrat till det när han skrev om Solnamordet också (om de stackars, stackars tonårstjejerna som nu är åtalade).
Senast redigerad av Minimoi 2013-11-24 kl. 13:59.
Citera
2013-11-24, 14:00
Medlem
flakmopedistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimoi
O.C. snurrar till det i den vidriga artikeln om rånmordet i Solna. Häktningsförhandlingar har alltid hållits bakom stängda dörrar. Det som en del ibland verkar tro, är att det är antingen eller - stängt respektive öppet från början till slut. Häktningsförhandlingar är öppna den första stunden och sedan igen i slutet, när domaren meddelar beslutet. Däremellan får åhörarna gå ut och vänta.
En häktningsförhandling kan vara öppen eller sluten. Dock är de flesta slutna.
Citera
2013-11-24, 14:07
Medlem
Minimois avatar
Citat:
En häktningsförhandling kan vara öppen eller sluten. Dock är de flesta slutna.

Har du ens varit på någon häktningsförhandling?
Citera
2013-11-24, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macca2013
Hon har väl medborgarskap, hon har väl bott här med honom ett tag. Dessutom bara för att han sitter inne så har de inte skiljt sig.

Om denna process blir långdragen hoppas jag de har någon form av försäkring som kan täcka hans inkomstbortfall, deras villa kostar ju en bit över 3 miljoner och har de lån på den ligger de förmodligen pyrt till om ingen släkting kan sponsra dem eller hon har en rimlig lön för att finansiera huset. Det blir nog inga fler dyra väskor på ett tag iaf. Mest synd om sonen förstås.
Citera
2013-11-24, 14:55
Medlem
Citat:
Jag är fullständigt övertygad om att det var fler än BO och GM där. Antagligen en kamrat till GM eller med medgärningsman.
Det är lyckta dörrar på alla häktningsförhandlingar där grova brott avhandlas. Och brottet behöver inte vara särskilt anmärkningsvärt heller, räcker med att förundersökning pågår. Åklagaren får garanterat genom begäran om lyckta dörrar.

Jag tittade på programmet där GW uttalar sig och jag tror att det kommer visa sig att GW har totalt fel. GW säger att BO flydde från en GM, jag tvivlar starkt på det. BO bar på en stor väska och skulle knappast gå in i mörkret på en öde plats. Det måste ha varit fråga om att man gemensamt bestämt sig för att gå till platsen. GW säger också att GM är en pundare mellan 25-35. Nu vet vi att så inte är fallet. RO var knappast någon nedgången narkoman vid den här tiden. Vi vet inget om hans drogvanor eller liknande vid tiden för mordet men han fullföljde heltidsstudier på Stockholms universitet vid tidpunkten (se det av mig länkade studieutdraget i mitt tidigare inlägg).

För övrigt uttalar inringaren "stadion" med östermalmsdialekt.

GW har som sagt haft fel förr, han hade väl t ex helt fel i sina teorier om Hagamannen också. Även Hagamannen var en etablerad familjefar, om än något av en working class hero och ingen konsultlirare, men GW trodde väl Hagamannen var en grovt kriminell och udda typ som satt inne mellan dåden.
Citera
2013-11-24, 15:06
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
GW har som sagt haft fel förr, han hade väl t ex helt fel i sina teorier om Hagamannen också. Även Hagamannen var en etablerad familjefar, om än något av en working class hero och ingen konsultlirare, men GW trodde väl Hagamannen var en grovt kriminell och udda typ som satt inne mellan dåden.
Ja GW är ju ingen gärningsmannaprofilerare precis utan grundar sina gissningar på statistisk sannolikhet och då går det åt helvete med jämna mellanrum.
Citera
2013-11-24, 15:10
Medlem
Intressant. Inget DNA eller teknisk bevisning, enligt misstänktes advokat:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17901241.ab
Citera
2013-11-24, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn

Ja, intressant.

Citat:
Hon säger att åklagaren bara presenterat "en typ av bevisning".

– Jag tycker inte att den är tillräcklig för häktning, säger Clea Sangborn.

Det ska inte röra sig om någon teknisk bevisning, som exempelvis dna-spår, enligt försvararen. I övrigt vill hon inte kommentera ärendet.

– Utredningen är i ett känsligt läge, säger hon.

Undrar vad det är åklagaren har presenterat. Någon form av röstanalys? Fast det skulle ju i så fall kunna kallas för en sorts teknisk bevisning. Indicier kan väl knappast räcka för att häkta på sannolika skäl? Är det någon som har lämnat uppgifter som vittne till polisen? Eventuell medhjälpare/kompis på plats? Någon som 39-åringen i förtroende skulle ha erkänt brottet för?
Citera
2013-11-24, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn

Mm, onekligen intressant. Jag har känt mig i stort sett övertygad om att detta är rätt person, men nu tvekar jag rejält. Visst kan det vara han som har gjort det, men har svårt att det ska räcka till fällande dom. Med "en typ av bevisning", är det troligtvis rösten som avses, och det känns minst sagt vanskligt att säkerställa att det är en specifik person av 9 miljoner svenskar, och särskilt inte efter 17 år.
Citera
2013-11-24, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brottsfall
Vet inte riktigt varför Expressen (artikel igår/idag) fortsätter att referera till Leif GW:s två år gamla uppgifter i Veckans Brott. Expressen känner ju till den anhållnes ID. Så här skrev Resumé:

Man kan verkligen fundera om Leif GW hade rätt där. Det blir ju förvirrande att läsa artiklar där man, som expressen.se gjorde igår, intervjuar den anhållnes fru och sen bakar in LGW:s uppgifter om "25 år", "småkriminell" mm.

Men vem vet, LGW kanske har rätt namn, bara lite fel på åldern, och det kanske dolde sig blandmissbruk och småkriminalitet bakom de framgångsrika universitetsstudierna. Vi får väl se om LGW pudlar nästa vecka. Han kan ju faktiskt ha fel, precis som många spekulerar i just nu.

Citat:
Ursprungligen postat av Proff-Pojkstreck
Jag utesluter inte alls att vår käre GW faktiskt får rätt till slut. Jag ser det inte alls som otänkbart att [39-åringen] faktiskt förekommer i BR.

Försvararen till tingsrätten idag enligt AB:
Citat:
Till häktningsdomaren sa hon att hon inte tycker att det föreligger sannolika skäl för häktning och nämnde att hennes klient tidigare är ostraffad, välutbildad, har bra arbete, fru och barn.

Vet inte hur Leif GW definierar småkriminell, men om det stämmer som försvararen uppger idag så är han alltså ostraffad. Antingen har LGW fel om GM eller så definierar LGW "kriminell" på något sätt där man alltså inte behöver vara straffad?
Citera
2013-11-24, 15:35
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brottsfall
Försvararen till tingsrätten idag enligt AB:

Vet inte hur Leif GW definierar småkriminell, men om det stämmer som försvararen uppger idag så är han alltså ostraffad. Antingen har LGW fel om GM eller så definierar LGW "kriminell" på något sätt där man alltså inte behöver vara straffad?
Det håller jag för uteslutet. Att säga en sån sak om en tidigare ostraffad person torde inte ens GW drista sig till och jag har svårt att se hur man kan vara kriminell som ostraffad. Att vara tidigare straffad är definitionen på kriminell som jag ser det.

Rör det sig inte om teknisk bevisning kan jag spontant bara tänka mig ett vittne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in