2013-11-25, 00:42
Medlem
flakmopedistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar

Alla pratar om hur "okänt" Swartlings är, det menar jag är trams. Folk i området visste mycket väl om ridskolan, det var ingen dold verksamhet precis.
Den stora vita skylten borgade antagligen för detta...få kan ha missat den. De flesta reagerar nog också över det ovanliga namnet och en privat ridskola i stan.

Undras hur familjen Swartling som äger ridskolan ställer sig till den publicitet de får. Knappast bra publicitet. Någon tidning kallade nyligen mordet för "Swartlingmordet".
Citera
2013-11-25, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
RO kan ha mördat PH och försvunnit från platsen. Därefter har någon annan tagit PH:s pengar men sedan fått dåligt samvete för att han inte hjälpte den skadade, och då ringt sos alarm.

Det här känns som den helt klart möjligt händelseförlopp: Men samtidigt känns det märkligt att två grova brottslingar skulle finnas på samma plats vid samma tid(om de inte är vänner dvs). Känner spontant att RO inte stämmer in på profilen som larmade SOS(röst, val av ord, ålder)
Citera
2013-11-25, 00:48
Medlem
DyingAtheists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Fast jag har aldrig förstått det där med pundarkniv. Stod det Denna kniv får endast användas av pundare på skaftet? Det kan väl finnas många andra anledningar till att vara vårdslös med en billig kniv än att man pundar?

...t.ex att man är hantverkare eller bara en vanlig hemmafixare. Som sommarjobbande (hantverkaryrke) student hade jag alltid en "pundarkniv" på mig. De flesta "pundarknivarna" sitter nog i bältet på vanliga hederliga arbetare och inte i handen på en pundare.
Citera
2013-11-25, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmskisen
Frågan är om denna historien handlar om två personer, BO och GM, eller om det finns någon mer.

Själv tror jag på två men kan ju inte uteslutas en till. Medgärningsman, langare, tjuv, vittne etc.

Blir spännande när det börjas släppas detaljer kring den bevisning som finns.

När under häktningstiden kan man tänka sig att detaljer kring bevisningen kommer ut till offentligheten?
Citera
2013-11-25, 00:51
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheDiggler
När under häktningstiden kan man tänka sig att detaljer kring bevisningen kommer ut till offentligheten?
När åtal väcks.
Citera
2013-11-25, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AussieRedMan
På den tiden hade väl KTH sina systemvetenskapliga linjer ute på elektrum i kista?

Ok. Ja, då kanske 39-åringen läste IT-kurserna på SU - även geografiskt.
Citera
2013-11-25, 01:13
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
God tanke, bra jobbat! Det låter väldigt logiskt! Den som ringde SOS är en person med samvete, ingen mördare, en äldre person dessutom. (Inom det samvetet ryms att plocka på sig pengar.) Man hör att det är en lirare, någon som blivit förvånad över vad den fått se, och som av förklarliga skäl (allmänt tjuveri, inte mord), ogärna pratar vidare med polisen. Pengarna som personen tog, tror jag svidit rejält i plånkan dagen efter.

Gm tror jag inte är talbar förrän långt senare. Att ha ihjäl någon är en upplevelse jag inte tror medger en vägbeskrivning, av något enda slag. Dessutom var syftet att ha ihjäl, inte att rädda.

Alla pratar om hur "okänt" Swartlings är, det menar jag är trams. Folk i området visste mycket väl om ridskolan, det var ingen dold verksamhet precis.
Ja, just precis så jag tänkte. Så tolkade jag telefonsamtalet. Det verkar ha varit i raseri mordet skedde, då tror jag inte man börjar plocka pengar av BO ute på gatan. Bara att avlägsna sig snabbt som attan.
Citera
2013-11-25, 01:14
Medlem
stecares avatar
Jag har nu följt tråden i ett par dagar och en sak som slår mig är att det är många personer som verkar ha hakat upp sig på vad leif GW har sagt. Vilket förvisso kan förklaras av att många blaskor inte daterar uttalandet han gjorde i veckans brott för två år sedan.

Utgår man ifrån att användaren Salamanders inlägg är sanna så kände alltså inte Polisen till RO först förrän efter det veckans brott avsnittet. -Det var alltså efter det som rösten blev igenkänd av arbetskollegor, och RO blev alltså sedermera intagen till förhör? (känner inte till de korrekta juridiska begreppen).

Salamander berättar vidare (vilket även bekräftas av leif GWs indicier i veckans brott: "-det finns en anledning att vi inte har kniven med oss här idag") att det finns DNA på kniven. Salamander berättar dock att det ska finns DNA från ytterligare en person.

Detta är det som jag personligen tror är anledningen till att inte RO blir anhållen/häktad redan då 2011. Polis/åklagare vill alltså inte riskera att RO går fri utan väntar istället på att antingen kunna utesluta/höra denna tredje person, eller hitta annan kompletterande bevisning.

Salamanders inlägg:
https://www.flashback.org/find_posts_by_user.php?userid=609301

Ang. kniven, så vill jag minnas att en annan användare gör gällande att denna hört att RO brukade i självförsvarssyfte bära kniv vid tiden för mordet.
Citera
2013-11-25, 01:16
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brottsfall
Med google map kan man zooma rätt nära: http://goo.gl/maps/G6bgt Ser ut som det hänger en kedja där, men det har ju gått 17 år nu. Var det inte någon som skrev i tråden i förrgår att PH brukade gena den vägen och då klättrade över en grind, eller minns jag fel? Ska se om jag hittar.

Edit: Nej, klättrandet handlade tydligen om nästa stängsel:

Hittade två gamla intressanta inlägg från 2011:
https://www.flashback.org/sp29261196
https://www.flashback.org/sp29261198

Supermarine skriver att h*n bor i området och nämner grinden:
Citat:
Ursprungligen postat av Supermarine
Man kan inte komma ut därifrån utan att antingen klättra över staketet intill gångvägen eller ta sig in på området genom gjutjärngrinden.

Jag tolkar det som att man slapp klättra över staketet om man använde grinden, i vart fall vid tidpunkten då Supermarine skrev inlägget.
Gjutjärnsgrinden mot Valhallavägen brukade nog vara olåst medan grinden i Gunnebostängslet på baksidan av området tros ha varit låst.

Gunnebostängslet var högt och ville man gena var man nog tvungen att klättra över det och då tjänade man ingen tid alls eftersom man bara sparade 40 meter eller så.
Senast redigerad av SibirienKalle 2013-11-25 kl. 01:41.
Citera
2013-11-25, 01:19
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Fast jag har aldrig förstått det där med pundarkniv. Stod det Denna kniv får endast användas av pundare på skaftet? Det kan väl finnas många andra anledningar till att vara vårdslös med en billig kniv än att man pundar?
Är ganska - men inte alldeles - säker på att GW vid något tillfälle uttalat att kniven eller slidan hade slitmärken eller något sådant som visade att den sannolikt använts vid inbrott. För att pilla upp fönster eller liknande. Och då var det troligast att kniven tillhört en missbrukare/småtjuv.
Citera
2013-11-25, 01:21
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheDiggler
Det här känns som den helt klart möjligt händelseförlopp: Men samtidigt känns det märkligt att två grova brottslingar skulle finnas på samma plats vid samma tid(om de inte är vänner dvs). Känner spontant att RO inte stämmer in på profilen som larmade SOS(röst, val av ord, ålder)
Det skrevs tidigare om ett fältöverstengäng. Snubben som då snott BO:s pengar är då väl insatt i områdets geografi.
Citera
2013-11-25, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brottsfall
Supermarine skriver att h*n bor i området och nämner grinden:
Citat:
Ursprungligen postat av Supermarine
Man kan inte komma ut därifrån utan att antingen klättra över staketet intill gångvägen eller ta sig in på området genom gjutjärngrinden.

Jag tolkar det som att man slapp klättra över staketet om man använde grinden, i vart fall vid tidpunkten då Supermarine skrev inlägget.
Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle
Gjutjärnsgrinden mot Valhallavägen brukade nog vara låst medan grinden i Gunnebostängslet på baksidan av området tros ha varit låst.

Fattas det ett 'inte' i meningen om "Gjutjärnsgrinden mot Valhallavägen brukade nog vara låst" ?

Citat:
Gunnebostängslet var högt och ville man gena var man nog tvungen att klättra över det och då tjänade man ingen tid alls eftersom man bara sparade 40 meter eller så.

Ja, så har jag förstått det angående stängslet, att det behövde man klättra över. Bra att veta att det utgjorde ingen direkt tidsvinst att ta den vägen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in