2013-11-24, 23:54
Medlem
Minimois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KUKARNAS
Pengarna tycker jag också verkar konstigt. Vad vet vi om BO pengar. Varför har en student 2000 kr i plånboken när man varit på studentfest?

Har man sett att han gjort det uttaget från bankomat under kvällen? 2000 kr? Känns som att han skulle köpa droger i fyllan och villan efter festen på morgonen. Rejält gasad. Han kanske gör sällskap med GM för att möta upp langaren vid Ridskolan.

Det tycker inte jag är så konstigt. Det var mer kontanttider och han kom direkt från hemorten. PH kan ha fått dem i present av föräldrar och/eller släktingar. Jag minns inte när han fyllde år, men han kan ha fått dem som gåva eller tack för hjälpen med någonting däruppe.
Citera
2013-11-24, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
De kursblock han började ht 1996 fick han registrera om sig på terminen efter, måste åtminstone varit vissa moment han inte klarade. Ser dock nu att han klarade tentor både 23 oktober och 30 oktober, så inget som visar att han var alltför skärrad efter mordet som begicks 14 oktober.

Instämmer. Studierna flöt ändå på hyfsat bra och han klarade två tentor i oktober 1996.

Det finns små tentamissar, precis som för många andra studenter. Vem vet, han kanske dessutom missade avsiktligt för att se om han kunde få VG. För VT 1997 så fick han i vart fall VG på den eftersläpande tentan som godkändes 97-09-23.

Det är intressant att tolka registerutdraget, men när det inte finns något direkt studieuppehåll efter 96-10-14, eller flera missade tentor på rad så tycker jag att det är svårt att dra några slutsatser om samband till det som hände 96-10-14. Det betyder inte att studierna - om 39-åringen är GM - inte påverkades men det är svårt att tydligt se det.
Citera
2013-11-24, 23:57
Medlem
Frågan är om denna historien handlar om två personer, BO och GM, eller om det finns någon mer.

Själv tror jag på två men kan ju inte uteslutas en till. Medgärningsman, langare, tjuv, vittne etc.

Blir spännande när det börjas släppas detaljer kring den bevisning som finns.
Citera
2013-11-25, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brottsfall
Det borde väl vara tre möjligheter (kanske fler?):
  • Två personer på plats - den andra har angivit 39-åringen som GM
  • SOS-inringaren har identifierats (som 39-åringen)
  • 39-åringen har bekänt för någon vän, terapeut + någon ytterligare uppgift som inte varit känd tidigare som Hamilkar skrev, kanske DNA på kniven som polisen tidigare inte har kunnat knyta till någon person förrän man hade fått uppgiften om erkännande

Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle
Det fetade: En obekräftad bekännelse räcker inte för sannolika skäl (då skulle domstolarna vara fullt sysselsatta med folk som bekänt Palmemordet ). Om han däremot uppgivit detaljer som bara varit kända för GM och polisen kanske det blir en annan femma.

Men hur sannolikt är det om han nu nekar blankt?

Du kanske har rätt. Det är väl inte så sannolikt att han skulle ha erkänt för vän i t ex skrift eller så att det hamnade på band.

Citat:
Och det där med dna: Om inte advokaten blåljuger så fanns ju inte dna med i bevisningen. "Bara en viss typ av bevisning" sade advokaten. Eftersom dna och annan teknisk bevisning verkar saknas kan det väl bara handla om att någon berättat eller att ringarens röst identifierats?

Någon har hittat ett foto där han leker med en kniv som är väldig lik mordvapnet?

Men du kanske har rätt, det kanske bara finns två alternativ.
Citera
2013-11-25, 00:04
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
RO kan ha mördat PH och försvunnit från platsen. Därefter har någon annan tagit PH:s pengar men sedan fått dåligt samvete för att han inte hjälpte den skadade, och då ringt sos alarm.

God tanke, bra jobbat! Det låter väldigt logiskt! Den som ringde SOS är en person med samvete, ingen mördare, en äldre person dessutom. (Inom det samvetet ryms att plocka på sig pengar.) Man hör att det är en lirare, någon som blivit förvånad över vad den fått se, och som av förklarliga skäl (allmänt tjuveri, inte mord), ogärna pratar vidare med polisen. Pengarna som personen tog, tror jag svidit rejält i plånkan dagen efter.

Gm tror jag inte är talbar förrän långt senare. Att ha ihjäl någon är en upplevelse jag inte tror medger en vägbeskrivning, av något enda slag. Dessutom var syftet att ha ihjäl, inte att rädda.

Alla pratar om hur "okänt" Swartlings är, det menar jag är trams. Folk i området visste mycket väl om ridskolan, det var ingen dold verksamhet precis.
Citera
2013-11-25, 00:06
Medlem
KUKARNASs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimoi
Det tycker inte jag är så konstigt. Det var mer kontanttider och han kom direkt från hemorten. PH kan ha fått dem i present av föräldrar och/eller släktingar. Jag minns inte när han fyllde år, men han kan ha fått dem som gåva eller tack för hjälpen med någonting däruppe.

Då hade det rimliga varit att GM sett pengarna när BO köpte något på kiosken 4:45 och bestämde sig för att följa efter och råna. Nu är detta med all sannolikhet ett svartsjukemord och det tror jag för GM relation till BO och antalet hugg med kniven. Ett vansinnesdåd. Utfört av någon som är sjukligt svartsjuk och fylld med sprit och eller andra droger. Denna tar pengarna för att det skall likna ett rån. Fine. Jag tror pengarna här försenat utredningen.

Det som inte talar för att det är ett brott gjord i affekt är slidans placering. Man kutar inte tillbaka på samma väg där mordet skett minuterna innan, helt öppet för förbipasserande trafik och där tappar något. Nej den har GM frivilligt eller av en slump tappat där när han följer efter BO på motsatta sidan vägen hem.

GM kan ha hittat kniven på festen och haft med sig cykel dit. Avvikit en stund innan BO lämnat för att ställa sig och lurpassa och följa efter på andra sidan Vallhallavägen.

Ungefär så lär det ha skett. Vi får se hur det stämmer med åtalet.
Citera
2013-11-25, 00:08
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brottsfall
Du kanske har rätt. Det är väl inte så sannolikt att han skulle ha erkänt för vän i t ex skrift eller så att det hamnade på band.

Någon har hittat ett foto där han leker med en kniv som är väldig lik mordvapnet?

Men du kanske har rätt, det kanske bara finns två alternativ.
Litet knepigt detta, och jag är inte alls säker på att jag har rätt.

Ska bli intressant att se vad som så småningom presenteras i bevisväg.

Det man är litet rädd för att ju att bevisen i realiteten är rätt svaga men att polis och åklagare säger sig vara säkra på att det är han. Efter Quick-träsket faller inte sånt i god jord...
Citera
2013-11-25, 00:10
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KUKARNAS
Då hade det rimliga varit att GM sett pengarna när BO köpte något på kiosken 4:45 och bestämde sig för att följa efter och råna. Nu är detta med all sannolikhet ett svartsjukemord och det tror jag för GM relation till BO och antalet hugg med kniven. Ett vansinnesdåd. Utfört av någon som är sjukligt svartsjuk och fylld med sprit och eller andra droger. Denna tar pengarna för att det skall likna ett rån. Fine. Jag tror pengarna här försenat utredningen.

Det som inte talar för att det är ett brott gjord i affekt är slidans placering. Man kutar inte tillbaka på samma väg där mordet skett minuterna innan, helt öppet för förbipasserande trafik och där tappar något. Nej den har GM frivilligt eller av en slump tappat där när han följer efter BO på motsatta sidan vägen hem.

GM kan ha hittat kniven på festen och haft med sig cykel dit. Avvikit en stund innan BO lämnat för att ställa sig och lurpassa och följa efter på andra sidan Vallhallavägen.

Ungefär så lär det ha skett. Vi får se hur det stämmer med åtalet.

Det känns otroligt att en student på ekonomlinjen, målinriktad med bra studieresultat, samtidigt knallar runt med morakniv. Det får jag inte ihop.
Citera
2013-11-25, 00:11
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Alla pratar om hur "okänt" Swartlings är, det menar jag är trams. Folk i området visste mycket väl om ridskolan, det var ingen dold verksamhet precis.
Vad? Ingen har sagt något om att Swartlings var okänt för folk i området.

Tvärtom har bl a jag sagt att folk i närområdet kände till Swartlings. Men att det däremot var tämligen okänt för folk som inte var från området och som inte red där eller gick i någon av skolorna i närheten.
Citera
2013-11-25, 00:14
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Det känns otroligt att en student på ekonomlinjen, målinriktad med bra studieresultat, samtidigt knallar runt med morakniv. Det får jag inte ihop.
Nej, jag får inte heller ihop det.

Några här i tråden vill förklara det med att GM planerat dådet så djävulskt noga att han införskaffat en kniv som varit sliten på pundarvis för att leda misstankarna åt annat håll.

Själv tycker jag det känns mer sannolikt att det funnits en tredje person med i spelet. En missbrukare/sjavig typ som kunde förväntas ha kniv på sig och även tappa fattningen och bli mycket våldsam.
Citera
2013-11-25, 00:14
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle
Vad? Ingen har sagt något om att Swartlings var okänt för folk i området.

Tvärtom har bl a jag sagt att folk i närområdet kände till Swartlings. Men att det däremot var tämligen okänt för folk som inte var från området och som inte red där eller gick i någon av skolorna i närheten.

Okej.

För mig låter uppringaren som Berra som brukar sno bilar i kvarteret, och det kan fortfarande vara så att gm tog pengarna. Gm har inget samvete alls.
Citera
2013-11-25, 00:15
Medlem
Flor-Idas avatar
Citat:

Det kan finnas en logisk förklaring. T.ex. att kniven använts vid ett studentspex eller annat trivialt. Att han bara råkade ha den på sig just den kvällen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in