2013-11-28, 08:52
Medlem
SebbeStockholms avatar
Gjorde bort mig lite i ett inlägg och bröt mot en regel, så jag kan komma att bli avstängd inom kort.

Två sista bidrag från mig: de många huggen behöver inte tyda på blint raseri från gm. Kan också vara för att säkerställa att BO verkligen skulle avlida och därmed inte kunna vittna mot en GM han känner identiteten på.

Läs salamandels allla inlägg och reflektera över vad han vill säga med dem och om det han säger stämmer eller ej.

Ha det bra!
Citera
2013-11-28, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SebbeStockholm
Gjorde bort mig lite i ett inlägg och bröt mot en regel, så jag kan komma att bli avstängd inom kort.

Två sista bidrag från mig: de många huggen behöver inte tyda på blint raseri från gm. Kan också vara för att säkerställa att BO verkligen skulle avlida och därmed inte kunna vittna mot en GM han känner identiteten på.

Läs salamandels allla inlägg och reflektera över vad han vill säga med dem och om det han säger stämmer eller ej.

Ha det bra!

Du har helt rätt. Och då kan det stämma med att en annan student (som var på den aktuella festen) knivhögg honom. Telefonsamtalet till SOS kan dock verka konstigt om man vill att någon skall dö, men om man då utgår ifrån att mördaren försökte säkerställa att ingen skulle misstänka just honom, utan att syftet var att rikta ljuset mot en utsocknes "pundare", så klarnar bilden. Och det förklarar också varför han aldrig tycks ha återvänt till P för att kolla hur han mådde (= jävligt dåligt, vilket han borde ha upptäckt om han verkligen sprungit tillbaka och då hade han förmodligen stannat tills ambulansen kom).
Citera
2013-11-28, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stor snajdarn
Är lite trött nu... men för att citera medlemmen Brottsfalls inlägg där han visar ändringar i SOS-samtalet.

Jag hakar upp mig på denna meningen med fetad text:

"Öh, Swartlings ridskola på… fan vad heter det, Sibylle … Valhallavägen. Kommer inte härifrån. Valhallavägen"

Hade inte den misstänkte jobbat på företaget Evolution? Deras besöksadress är Sibyllegatan 49.

Nu vet inte jag om den gatan ligger i närheten (orkar inte kolla) så att det kanske inte är så konstigt att inringaren svamlar om den?

Men spontant är det ett konstigt sammanträffande tycker jag. Och att det kanske är möjligt att i denna stressade situation så säger han bort sig lite.Typ att vanan att uppge företagets adress kickar in?

Vet inte.. Kanske dax att gå och lägga sig?

Gonatt

Ja, men när jobbade han på Evolution då? Kan ju varit väldigt nyligt....
Citera
2013-11-28, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Om ringaren INTE försöker förställa sig så uppfattar jag det som att han pratar ganska typisk "jobbarstockholmska" av den typ som jag uppfattar att främst folk födda på 40-60-talet använder. Det är absolut inte nån mer extrem "tira grabbar"-söderslang, men det är precis så här infödingar som jobbar som rörkrökare, bilmekar, servicetekniker och liknande och idag är nånstans från 40+ och uppåt låter. Närradiostationer som Rockklassiker som riktar sig mycket till den här gruppen har ofta reklamjinglar för transportbilar och liknande där killen som pratar (det är alltid en kille) brukar låta nånting i den här stilen.

Jag skulle alltså vilja hävda att han pratar (eller försöker prata) både dialekt OCH sociolekt.

Nånstans från de som är födda en bit in på 70-talet och framåt uppfattar jag det som att den här typen av "stååkhåålmska" har börjat minska och ersättas av lite annorlunda dialekter/sociolekter, även om man förvisso hör på exempelvis mina ungar varifrån de kommer.

Hur det här går ihop med den misstänkte som nu sitter häktad har jag däremot ingen uppfattning om. Det bör givetvis tilläggas att jag på inget vis är expert på vare sig fonetisk analys eller dialekter. Dock är jag 08 sen födseln själv och i ovannämnd "målgrupp", låt vara mer dialektalt än "sociolektalt"

Du har helt rätt. Men folk som är språkligt medvetna är givetvis insatta i det här och är man dessutom duktig på att härma dia- och sociolekt kan man relativt lätt göra det. Har själv en släkting med klasskomplex som verkligen övat hårt på att "prata fiiiint" (så som hon uppfattar "överklass- stockholmska typ) och relativt väl lyckas med det, även om det i vissa specifika sammanhang alltid är så att hon vid släktsammankomster kommer av sig och kan börja prata "brett och bonnigt" ibland.

Jag har hakat upp mig lite på att inringaren både säger Vaaaalhallavägen och Vallhallavägen. Det menar jag innebär att han knappast är utsocknes, för då hade han väl inte sagt Vallhallavägen alls.
Citera
2013-11-28, 09:16
Medlem
Då jag endast arbetade med RO i ett fåtal projekt i början av 2000-talet kanske jag inte är rätt person att bedöma hur han var på fritiden men man får ändå en uppfattning av någon som person. Han höll sig mycket för sig själv men var trevlig som kollega.

Han känns liksom inte som en person som skulle mörda någon i raseri på den platsen mitt i natten. Det enda som jag kan tänka mig är om han blivit retad/mobbad på något sätt alt svartsjuk på någon (relationsdrama). I så fall skulle han nog inte göra det själv utan ta med en kriminellt belastad vän för att skrämmas och det hela kanske spårade ur?

Jag har säkert fel och då får jag väl i slutändan skriva att jag har arbetat med en mördare på CV:t. Vad vet jag.

Tragiskt mord är det iaf men jag tror inte på slumpen om det nu skulle vara RO som är inblandad på ngt sätt. Isåfall har han en helt annan personlighet som han lyckats dölja mkt väl utåt.
Citera
2013-11-28, 09:19
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mula
Jag är också lite inne på det. Jag får inte ihop det med RO som ensam gärningsman, utan det kan ha varit fler inblandade. Vi har tidigare varit inne på RO's uppväxt och gymnasiebakgrund, även om han själv var en välanpassad person så hade han kanske vänner från barndomstiden som var mindre välanpassade och drog in honom i något den aktuella kvällen?

Möjligt. Skulle dock vilja hävda att det finns en tendens här i krimtrådarna att väva hypoteser med flera inblandade GM. Vet inte riktigt vad det beror på, kanske för att det kan vara en naturlig tendens när man inte får ihop alla pusselbitar att s a s uppfinna en med-GM för att man tycker att en sån knyter ihop de lösa trådarna. I det här fallet känns det ändå inte osannolikt om det nu var ett personrån som spårade ur, vid rån är det nog betydligt vanligare än vid många andra brott att flera GM agerar tillsammans.

Däremot känns det mindre sannolikt att häktad person skulle ha ingått i en rånarliga utifrån vad man fått veta om honom.
Citera
2013-11-28, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stor snajdarn

/--/
"Öh, Swartlings ridskola på… fan vad heter det, Sibylle … Valhallavägen. Kommer inte härifrån. Valhallavägen"
/--/

Fick en (långsökt) tanke om "felsägningen"; kanske syftar det inte på gatan utan på grillen; var "Valhallagrillen" (då) en "Sibyllagrill"?
Som flera varit inne på kan mordet haft sin upprinnelse vid grillen; GM uppmärksammade där att BO var stadd i kassa, någon form av dispyt/gruff uppstod etc och GM följde efter BO.
Om GM vid grillen fattade beslutet att "plocka" BO kan platsen ha "satt sig mentalt" hos GM så att han i sitt uppjagade/ev berusade tillstånd (nästan) nämner grillen i sos-samtalet.

Edit: googlade lite och tydligen startade deras franchise -97.. Talar inte för teorin
Men kanske saluförde de Sibyllas korv/burgare och hade iögonfallande skyltning om det.
Citera
2013-11-28, 09:55
Medlem
MrFolds avatar
Ang ringarens

Citat:
O: Öh, Swartlings ridskola på… fan vad heter det, Sibylle … Valhallavägen. Kommer* inte härifrån. Valhallavägen.

Väver man ihop meningen med:

Citat:
O: Karlaplan någonstans, Karlavägen – jag vettefan

...och jobbar från antagandet att ringaren åtminstone i denna del inte ljuger så får man ett tänkbart scenario som ser ut så här:

- Ringaren sneddar över de dubbla körbanorna på Valhallavägen. Ungefär jämsides med t-baneuppgången från Stadion (som han ju refererar till) finns en vägpassage mellan körbanorna.

- Ringaren springer Grev.Turegatan ner mot Karlavägen

- När han kommer ner på Karlavägen tar han vänster i riktning mot Karlaplan

- 2 kvarter och cirka 150 meter senare befinner han sig vid korsningen med just Sibyllegatan. Han har då förflyttat sig ungefär 750 meter. Vi får anta att han sprungit (oavsett vilka skäl han har att avlägsna sig från brottsplatsen) och bör då ha hunnit dit på cirka 3-4 minuter. Om han nu inte var så berusad som han sa iofs...

- Här finns en telefonkiosk (kan det verifieras?) som han ringer ifrån. Referenserna kan då förklaras med att han:
a) Ser vägskylten Sibyllegatan på en husfasad när han tittar upp
b) Ser framför sig ca 400 meter längre fram hur Karlavägen mynnar i Karlaplan (som har en mindre park i mitten med en cirkulationsplats runt omkring sig)

Vad gör ringaren sen? Uppenbarligen återvänder han inte till brottsplatsen. En rimlig tanke är att han försöker ta sig in mot city. Från punkten ovan är det cirka 900 meter till Stureplan och Östermalmstorgs T-banestation. OM det nu är så att han inte vill vara för nära brottsplatsen när han ringer, har han skaffat sig ett rimligt avstånd till eventuella polisbilar. Har han viss lokalkännedom så vet han kanske också att såna högst troligt kommer från cityhållet och då kommer att åka Kungsgatan - Sturegatan upp mot ridskolan. Alternativt så kommer de norrifrån via Valhallavägen. Östermalm har gott om smågator där han hursomhelst kan ta sig obemärkt ner mot city.
Citera
2013-11-28, 10:02
Medlem
Motalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Fick en (långsökt) tanke om "felsägningen"; kanske syftar det inte på gatan utan på grillen; var "Valhallagrillen" (då) en "Sibyllagrill"?
Som flera varit inne på kan mordet haft sin upprinnelse vid grillen; GM uppmärksammade där att BO var stadd i kassa, någon form av dispyt/gruff uppstod etc och GM följde efter BO.
Om GM vid grillen fattade beslutet att "plocka" BO kan platsen ha "satt sig mentalt" hos GM så att han i sitt uppjagade/ev berusade tillstånd (nästan) nämner grillen i sos-samtalet.

Edit: googlade lite och tydligen startade deras franchise -97.. Talar inte för teorin
Men kanske saluförde de Sibyllas korv/burgare och hade iögonfallande skyltning om det.

Gillae din tanke i detta inlägg.

Kan det vara så att Ringaren förknippar jag menar . att alla korvmojjar är Sibyllamojjar. I såfall om Sibylle är förknippat med korv så är det ju per se inte en freudiansk felsägning eller ett försök att ge villseöedande info
Citera
2013-11-28, 10:02
Medlem
eireanns avatar
Hur många knivhugg fick han och vilket var det dödande. Knivhuggen han fick i ansiktet var de nära ögonen? Mördaren kanske tänkte i fyllan att om han gör Per blind så kan han inte identifiera honom men eftersom Per knappast låg stilla så missade han?
Fanns det några som helst blodspår vid/eller på väg till telefonkiosken?
Citera
2013-11-28, 10:17
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Ang ringarens

Väver man ihop meningen med:

...och jobbar från antagandet att ringaren åtminstone i denna del inte ljuger så får man ett tänkbart scenario som ser ut så här:

- Ringaren sneddar över de dubbla körbanorna på Valhallavägen. Ungefär jämsides med t-baneuppgången från Stadion (som han ju refererar till) finns en vägpassage mellan körbanorna.

- Ringaren springer Grev.Turegatan ner mot Karlavägen

- När han kommer ner på Karlavägen tar han vänster i riktning mot Karlaplan

- 2 kvarter och cirka 150 meter senare befinner han sig vid korsningen med just Sibyllegatan. Han har då förflyttat sig ungefär 750 meter. Vi får anta att han sprungit (oavsett vilka skäl han har att avlägsna sig från brottsplatsen) och bör då ha hunnit dit på cirka 3-4 minuter. Om han nu inte var så berusad som han sa iofs...

- Här finns en telefonkiosk (kan det verifieras?) som han ringer ifrån. Referenserna kan då förklaras med att han:
a) Ser vägskylten Sibyllegatan på en husfasad när han tittar upp
b) Ser framför sig ca 400 meter längre fram hur Karlavägen mynnar i Karlaplan (som har en mindre park i mitten med en cirkulationsplats runt omkring sig)

Vad gör ringaren sen? Uppenbarligen återvänder han inte till brottsplatsen. En rimlig tanke är att han försöker ta sig in mot city. Från punkten ovan är det cirka 900 meter till Stureplan och Östermalmstorgs T-banestation. OM det nu är så att han inte vill vara för nära brottsplatsen när han ringer, har han skaffat sig ett rimligt avstånd till eventuella polisbilar. Har han viss lokalkännedom så vet han kanske också att såna högst troligt kommer från cityhållet och då kommer att åka Kungsgatan - Sturegatan upp mot ridskolan. Alternativt så kommer de norrifrån via Valhallavägen. Östermalm har gott om smågator där han hursomhelst kan ta sig obemärkt ner mot city.

Telefonkioskarna (två) fanns vid Nybrogatan x Karlavägen, ett kvarter före Sibyllegatan.
Citera
2013-11-28, 10:34
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orsa
Telefonkioskarna (två) fanns vid Nybrogatan x Karlavägen, ett kvarter före Sibyllegatan.

Den snabbaste vägen från Swartlings till telefonkioskarna vid Nybrogatan x Karlavägen är via Stadions T-banestation, men det är osäkert om den var öppen då (jag minns inte när SL hade nattrafik hela veckan). Hasse Aro skulle älska den flyktvägen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in