Citat:
Ursprungligen postat av
LeonVance
Nu snackar vi häktning, inte fällande dom.
Om det är så, då lär han behöva hicka upp namnet på den han fick saken ifrån. Kan han inte det är ett sådant påstående värt noll.
Givetvis är det graverande om han inte kan säga var han i så fall har fått den ifrån, men är ändå inte övertygad att det skulle räcka. Tror att alla har saker i sina hem de fått de senaste 17 åren, utan att komma ihåg var/vem man fått det ifrån. Är det något värdefullt bör man dock komma ihåg det.
Citat:
Ursprungligen postat av
flakmopedisten
Det ska dock påpekas att beviskraven inte förändras bara för att det gått lång tid. För att få till en fällande dom så måste åklagaren ha något av följande (jag förenklar grovt här):
* Erkännande till polisen (eller vid tex telefonavlyssning)
* Vittne (detta kan ju också vara en medgärningsman eller någon han erkänt för)
* Teknisk bevisning i form av DNA (häri kan det även kompletteras med tex handskada på RO)
Enbart att rösten är väldigt lik räcker inte. Det räcker inte ens om man skulle få ett helt osannolikt genombrott inom forensiska vetenskapen och kunna identifiera någons röst helt säkert på ett sjutton år gammalt brusigt telefonsamtal. Av det enkla skälet att den misstänkte helt enkelt kan bortförklara det.
Skoavtryck kan uteslutas då marken inte var sådan och det gått så lång tid efteråt att GMs skor vid dådet sedan länge är kastade. Telefonpositionering kan vi också antagligen glömma eftersom GM antagligen inte hade en mobil och de flesta telefoner var fortfarande NMT vilket inte ger samma möjligheter till positionsbestämning, särskilt inte i efterhand.
Mitt tips är att det faktiskt finns DNA på kniven och/eller knivslidan. All erfarenhet talar för att vid våldsamma knivmord så skadas oftast gärningsmannen själv. PH hade dessutom värjningsskador varför man kan ha säkrat hudavskrap och annat under PHs naglar.
Vissa typer av bevis blir svagare med tiden. Om jag går in på polisstationen och säger att för en halvtimme sedan såg jag person X mörda person Y, så skulle de undersöka det grundligt, likaså om person X nyss erkänt mordet på person Y som ägt rum tidigare idag.
Om jag däremot säger att mitt vittnesmål eller X erkännande ägde rum för 17 år sedan så är det knepigare. Varför har jag inte sagt något förrän nu. Även om det kan finnas skäl så blir det fler frågetecken, varför har jag inte sagt något, hur trovärdig är jag osv.
Sedan finns ju också alternativet att jag säger att X kom till mig igår och erkände att han mördade Y för 17 år sedan. Också här finns flera frågetecken, har X sagt så till mig för att få uppmärksamhet, eller hittar jag på alltihop för polisen för att få uppmärksamhet eller för att jag har något otalt med X. Om X nekar i polisförhör så krävs det mycket mer för att komma någonstans.
När det gäller DNA-bevis är det givetvis lika starkt oavsett hur lång tid som har gått. Nu säger ju advokaten att det inte är DNA. Nog för att hon inte är objektiv, men tvivlar ändå på att hon totalt blåljuger i media.