2015-10-28, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralKaffe
då jag förstått det som att Elvanse både är effektivare och har mindre biverkningar
Du vill ha en medicin med så lite biverkningar som möjligt. Finns det några fördelar med Concerta jämfört med Elvanse? Sedan finns ju Strattera.
Citera
2015-10-28, 16:45
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyfang
Du vill ha en medicin med så lite biverkningar som möjligt. Finns det några fördelar med Concerta jämfört med Elvanse? Sedan finns ju Strattera.

Jo, det finns fördelar med alla mediciner - beroende på vilken genetisk mutation du har som är den störst bidragande faktorn i dina symptom.

Om man har en felaktig DAT1 -gen, så har man fel på dopamintransportören, som tar upp dopaminet från receptorerna alldeles för fort - i det fallet så är Concerta det absolut bästa preparatet - den hämmar nämligen dopaminåterupptaget och har m ao direkt effekt på källan till ens problem.

Elvanse kan vara bättre om man har fel på dopaminreceptorerna istället (DRD4 vntr-7 är en mutation som det handlar om i det fallet), då den verkar stöta till dom genom frisläppning av dopamin.

Strattera förefaller vara bäst när man har mestadels ouppmärksamhet, och helt avsaknad av hyperaktivitet - man måste dock sätta in medicinen mycket långsammare än vad man trott innan, för att undvika insättningssymptom. Många klarar inte att vänta så länge, och sätter ofta in för hög dos i början, med resultat att man ger upp och övergår till Amfetamin-preparat.

Generellt sett kan man välan säga att Amfetamin i regel är hyfsat för dom flesta, till skillnad från dom andra preparaten - det betyder dock inte att det är OPTIMALT för alla.
Citera
2015-10-28, 20:53
Medlem
Resorbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjor1987
Elvanse kan vara bättre om man har fel på dopaminreceptorerna istället (DRD4 vntr-7 är en mutation som det handlar om i det fallet), då den verkar stöta till dom genom frisläppning av dopamin.

Intressant. Hur skiljer sig effekten från metyl/amfetamin isf?
Citera
2015-10-28, 20:58
Bannlyst
Nej det är i riktlinjerna att först ska man testa Ritalin/concerta. Sen amfetamin.

Citat:
Ursprungligen postat av GeneralKaffe
Jag menade mer att slippa behöva gå på igenom Concerta/osv behandling innan Elvanse, då jag förstått det som att Elvanse både är effektivare och har mindre biverkningar, dvs. att behöva eventuellt plåga mig igenom preparat som ger sämre effekt och bieffekter utan uppenbar anledning.
Citera
2015-10-28, 21:02
Bannlyst
Det är helt olika från person till person, vissa föredrar metylphenidat and amfetamin...

Personligen så blir jag "introvert" på metyl, amf blir jag piggare, socialare av (mer normal, jag lider av Atypisk depression)

Citat:
Ursprungligen postat av Resorb
Intressant. Hur skiljer sig effekten från metyl/amfetamin isf?
Citera
2015-10-28, 21:09
Medlem
GeneralKaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EJenner
Nej det är i riktlinjerna att först ska man testa Ritalin/concerta. Sen amfetamin.

Såg dock nu efter egen efterforskning att dom nya riktlinjerna från läkemedelsverket från Augusti 2015 gällande behandling ADD/ADHD så står Elvanse, Ritalin och Strattera som alternativen för rekommenderad första insättning för vuxna och inte Concerta.

https://lakemedelsverket.se/upload/halso-och-sjukvard/behandlingsrekommendationer/godkanda-lakemedel-adhd-behandling.pdf

Lustigt även att det finns något nu som heter Elvanse Vuxen, men innehåll och styrka är exakt samma som den vanliga Elvanse, och finns enbart i samma 30/60/70.
Senast redigerad av GeneralKaffe 2015-10-28 kl. 21:14.
Citera
2015-11-04, 09:46
Medlem
Nån med add som känner ett glapp i övergången från tanke till handling? Ex att minsta lilla jobbiga grej som ska göras leder till en enorm brottningsmatch mellan att göra el låta bli
Senast redigerad av TryggaRekan 2015-11-04 kl. 09:58.
Citera
2015-11-04, 14:08
Medlem
Loxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TryggaRekan
Nån med add som känner ett glapp i övergången från tanke till handling? Ex att minsta lilla jobbiga grej som ska göras leder till en enorm brottningsmatch mellan att göra el låta bli

Jag har ingen diagnos, men känner verkligen igen det!
Citera
2015-11-04, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loxus
Jag har ingen diagnos, men känner verkligen igen det!
Det lustiga är att jag funnit ett botemedel mot detta å det är psykedelisk svamp. Istället för att trippa iväg blir jag förstärkt och trötthet o tveksamheter inför vissa handlingar blir som bortblåsta. En kompis sade -du har ju fått adhd
Citera
2015-11-04, 21:42
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Det lustiga är att jag funnit ett botemedel mot detta å det är psykedelisk svamp. Istället för att trippa iväg blir jag förstärkt och trötthet o tveksamheter inför vissa handlingar blir som bortblåsta. En kompis sade -du har ju fått adhd

Vilken svamp, och vilken dos talar vi om? Det bör nämnas att mikrodoser av både LSD och Psilocybin (som är det verksamma ämnet i en del psykedeliska svampar) tydligen har effekter som påminner mer om stimulanter i dom doserna - effekterna som beskrivs verkar ligga någonstans mellan Amfetamin och Modafinil - en sorts vakenhetsförhöjande effekt, alltså.

Problemet med sånt här är att medlen nästan aldrig är konstanta - olika LSD-batchar har olika styrka, och olika svampar har olika nivåer av psilocybin. Man kan med andra ord aldrig veta exakt vad man får eller tar - om man inte framställer sina doser själv, i en strikt laboratoriemiljö.

Något som väldigt få psykonauter har möjlighet, mental kapacitet, eller intresse av att göra, för den delen.

Slutsatsen är att jag inte rekommenderar att någon använder mikrodoser som behandling...

Det finns andra, mer utforskade och kontrollerbara preparat att ta.
Citera
2015-11-04, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjor1987
Vilken svamp, och vilken dos talar vi om? Det bör nämnas att mikrodoser av både LSD och Psilocybin (som är det verksamma ämnet i en del psykedeliska svampar) tydligen har effekter som påminner mer om stimulanter i dom doserna - effekterna som beskrivs verkar ligga någonstans mellan Amfetamin och Modafinil - en sorts vakenhetsförhöjande effekt, alltså.

Problemet med sånt här är att medlen nästan aldrig är konstanta - olika LSD-batchar har olika styrka, och olika svampar har olika nivåer av psilocybin. Man kan med andra ord aldrig veta exakt vad man får eller tar - om man inte framställer sina doser själv, i en strikt laboratoriemiljö.

Något som väldigt få psykonauter har möjlighet, mental kapacitet, eller intresse av att göra, för den delen.

Slutsatsen är att jag inte rekommenderar att någon använder mikrodoser som behandling...

Det finns andra, mer utforskade och kontrollerbara preparat att ta.
2gram lsd svamp ska det va. Första gången ja tog det blev det mer visuella effekter, typ starkare färger på tvn o texten blev inzoomad. Andra gången blev jag bara kroppsligt påverkad kände mig mer distinkt o bestämd, kunde sitta ute bland folk på krogen mera avslappnad. Tog 2g bägge gångerna
Citera
2015-11-04, 23:40
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
2gram lsd svamp ska det va. Första gången ja tog det blev det mer visuella effekter, typ starkare färger på tvn o texten blev inzoomad. Andra gången blev jag bara kroppsligt påverkad kände mig mer distinkt o bestämd, kunde sitta ute bland folk på krogen mera avslappnad. Tog 2g bägge gångerna

Jag skulle råda dig att sänka dosen betydligt, om du tvunget vill göra det igen. 0,5 - 1 g borde vara betydligt bättre - klarhet utan underliga visuella fenomen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in