2013-09-06, 22:06
Medlem
dharmabumps avatar
blog om diagnos och behandling: http://dunu.info/ett-hardlindat-stalbad-ett-lofte/
Citera
2013-09-06, 22:09
Medlem
alltid-i-blasvaders avatar
Någon sa till mig attf olk med ADD är statliga tjack pundare är de någon sanning i det.
Citera
2013-09-06, 22:38
Medlem
dharmabumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alltid-i-blasvader
Någon sa till mig attf olk med ADD är statliga tjack pundare är de någon sanning i det.
här för att trolla? någon anknytning till ADD? eller psykofarmaka?
Citera
2013-09-06, 22:59
Medlem
Hej,

Fick för cirka två år sedan ADHD diagnos istället för ADD med förklaringen - inre hyperaktivitet. Alltså ingen hyperaktivitet i sättet mot andra utan att jag hade ångest, "stress" som var den inre hyperaktivitet. Har någon varit med om liknande diagnossättning? När jag säger att jag har ADHD tror ingen mig då jag är den "lugnaste" och "lataste" människan de träffat (+ svårt att koncentrera mig). Typisk ADD enligt mig.

Har inte läst igenom hela tråden så ursäktar om svar redan finns där. Vore dock intressant att veta om fler fått samma diagnos på likande kriterier /N
Citera
2013-09-06, 23:03
Medlem
B.Jeltsins avatar
Kom in här av en slump, men jag tänkte bara passa på att säga att många sjukdomar i stil med ADD/ADHD (samt många andra typer av sjukdomar) börjar i magen. Detta var något som fadern till den moderna medicinen, Hippocrates, konstaterade redan för 2000 år sedan.

Genom att återställa balansen i magen, läka tarmen, få in bra bakterier och dylikt så kan man förbättra tillstånden och till och med läka väldigt många sjukdomar.

Försök börja äta så som människan gjorde förr i tiden, dvs paleo-mat/stenålderskost. Människan har utvecklas under miljontals år, men det var först för ca 10000 år sedan, när vi gick över till ett lantbrukarsamhälle, som vi började äta spannmål (i form av bröd, pasta osv.)

Jag har själv stor erfarenhet av detta då jag själv har autoimmun hypotyreos (låg ämnesomsättning), och jag mår sanslöst mycket bättre sedan jag började äta rätt mat (observera att det är stor skillnad på vad som i dagens samhälle anses vara rätt mat och vad som egentligen är rätt).
Citera
2013-09-06, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.Jeltsin
Kom in här av en slump, men jag tänkte bara passa på att säga att många sjukdomar i stil med ADD/ADHD (samt många andra typer av sjukdomar) börjar i magen. Detta var något som fadern till den moderna medicinen, Hippocrates, konstaterade redan för 2000 år sedan.

Genom att återställa balansen i magen, läka tarmen, få in bra bakterier och dylikt så kan man förbättra tillstånden och till och med läka väldigt många sjukdomar.

Försök börja äta så som människan gjorde förr i tiden, dvs paleo-mat/stenålderskost. Människan har utvecklas under miljontals år, men det var först för ca 10000 år sedan, när vi gick över till ett lantbrukarsamhälle, som vi började äta spannmål (i form av bröd, pasta osv.)

Jag har själv stor erfarenhet av detta då jag själv har autoimmun hypotyreos (låg ämnesomsättning), och jag mår sanslöst mycket bättre sedan jag började äta rätt mat (observera att det är stor skillnad på vad som i dagens samhälle anses vara rätt mat och vad som egentligen är rätt).

Satt faktist och övervägde och läste på idag ifall jag ska börja med råkost. För att jag gillar äta hälsosamt.
Bara äta grönsaker, frukter, nötter osv.
Vegansk råkost utan att värma maten över 45 grader eller om det var 43 för att inte gå miste om näringsämnen.

funderar på detta färsdiga schema:
http://www.gymgrossisten.com/dokument/bibliotek/rakostdiet_v4.pdf

Någon som har provat det här med råkost någonting? Hur tror ni det påverkar oss med add? Ska inte äta för att gå ner i vikt så blir inte grinig
Citera
2013-09-07, 07:45
Medlem
ManMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nekjam
Hej,

Fick för cirka två år sedan ADHD diagnos istället för ADD med förklaringen - inre hyperaktivitet. Alltså ingen hyperaktivitet i sättet mot andra utan att jag hade ångest, "stress" som var den inre hyperaktivitet. Har någon varit med om liknande diagnossättning? När jag säger att jag har ADHD tror ingen mig då jag är den "lugnaste" och "lataste" människan de träffat (+ svårt att koncentrera mig). Typisk ADD enligt mig.

Har inte läst igenom hela tråden så ursäktar om svar redan finns där. Vore dock intressant att veta om fler fått samma diagnos på likande kriterier /N

Det är i stort sett det jag har. Har diagnosen ADHD men är vanligtvis rätt lugn utåt. Ser lite sprallig och otålig ut, rör på händer och fötter etc, men är väldigt sansad och lugn. Kaoset sitter i huvudet.

Citat:
Ursprungligen postat av Osykk
Satt faktist och övervägde och läste på idag ifall jag ska börja med råkost. För att jag gillar äta hälsosamt.
Bara äta grönsaker, frukter, nötter osv.
Vegansk råkost utan att värma maten över 45 grader eller om det var 43 för att inte gå miste om näringsämnen.

funderar på detta färsdiga schema:
http://www.gymgrossisten.com/dokument/bibliotek/rakostdiet_v4.pdf

Någon som har provat det här med råkost någonting? Hur tror ni det påverkar oss med add? Ska inte äta för att gå ner i vikt så blir inte grinig

Tror inte just råkost är rätt väg att gå. Mycket mat behöver tillagas för att eliminera miljögifter, antinutrienter och för att öka biotillgängligheten och upptaget av såväl mikro- som makronutrienter. Urvalet av mat blir dessutom rätt begränsat, vilket inte bara blir dyrt och tråkigt, utan potentiellt hälsovådligt.

Vad du istället bör satsa på i så fall är ett mellanting. Tillaga saker varsamt, på låg värme och med skonsamma metoder såsom ångning och kokning. Undvik att steka eller ugnsbaka fleromättade fetter samt socker och reducerande sockerarter. Undvik socker, vete, ofermenterad soja, tillsatser och mjölkprodukter. Ät naturligt, ekologiskt, färgglatt och med mycket grönsaker.

Att äta lite mer protein och fett och minska en aning på kolhydraterna är det vissa som gillar, och det är också något som kommer naturligt med kosten jag förespråkar ovan. Detta är i min mening ett betydligt bättre upplägg, med åtminstone en del stöd i vetenskapen. Det är ungefär så jag äter faktiskt, fast jag får i mig en jävla massa mjölkprodukter och socker kring träning.
Citera
2013-09-07, 21:12
Medlem
Vad jag har förståt det har add/adhd folket för lite dopamin som håller en pigg och koncentrerad.

Adhd:are blir hyperaktiva och måste göra ljud från sig, prata osv för att inte bli trötta.

Vad gör då add:are? blir vi rastlösa för att hålla igång och inte bli för trötta? är det därför vi dagdrömmer och stänger ute allt, för att vi inte kan koncentrera oss och ta in allt utefrån?

Någon som kan förklara? hur det fungerar med allt...
Citera
2013-09-11, 12:44
Medlem
Hej. Efter ett 25-årigt liv med upprepade och återigen upprepade mönster och diffusa diagnoser från sporadiska möten med läkare och psykdoktorer som jag inte lyckats hålla någon kontinuitet med så är jag så jävla trött. Jag har läst allt (nåväl), och grubblat på allt men kommer självklart ingen vart för jag fastnar bara i mitt eget huvud. Skit samma, jag känner igen mig i ADD-diagnosen så mycket och jag orkar inte vänta på utredning för det kommerinte bli något om jag inte pushar och är aktiv och det kan jag uppenbarligen inte.

Jag kan hosta upp pengar för att få en snabb utredning hos Ola Lundin, och jag undrar alltså om det är seriöst, samt värt det?? Må hända att jag inte har ADD, jag kanske är bipolär, kroniskt deprimerad, eller bara lat och dum. Spelar ingen roll, jag vill ha hjälp att veta vad mitt problem är, åtminstone utesluta några, så jag kan gå vidare på något vis i mitt liv, nu.

Får jag hjälp med detta av Dr Ola? Har någon här personliga erfarenheter? Låt säga att jag gör en utredning, vi kommer fram till något, vad händer sen? Medicin diskuteras förstår jag, men får jag också råd om olika stödfunktioner, psykoterapi, kbt, dbt, hur jag hittar sånt osv, om jag behöver det?

Tål att upprepas, men man ska vara jävligt frisk för att orka vara sjuk. Rörigt. PMa gärna svar, lär väl glömma bort detta. Kram.
Citera
2013-09-11, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjaumjau
Hej. Jag har läst allt (nåväl), och grubblat på allt men kommer självklart ingen vart för jag fastnar bara i mitt eget huvud. Skit samma, jag känner igen mig i ADD-diagnosen så mycket och jag orkar inte vänta på utredning för det kommerinte bli något om jag inte pushar och är aktiv och det kan jag uppenbarligen inte.
Tål att upprepas, men man ska vara jävligt frisk för att orka vara sjuk. Rörigt. PMa gärna svar, lär väl glömma bort detta. Kram.
Du kan be om Voxra och säga att andra antidepp inte funkat (Voxra är inget 1:a-hands preparat) så får du se om det ger dig mer vakenhet under vaken tid.. och samtidigt be om utredning hos en allmänläkare.
Citera
2013-09-12, 16:45
Medlem
nocturne.no2s avatar
Tänkte berätta hur det går för mig..
1 juli ca - ringer VC och vill ha tid hos läkare för utredning av ADD
11 september (igår) - läkaren skickar mig vidare till en kurator för vidare bedömning
10 oktober - en första träff med kurator

Läkaren sa att jag inte nödvändigtvis har ADD på grund av ett (1) skäl - att jag inte är deprimerad. Jag var noga med att poängtera att mina symptom inte beror på depression, och berättade också att jag aldrig varit deprimerad onormalt långa perioder. Sen har jag väl först på senare tid upptäckt att mina "måttstockar" gällande depression är lite udda, då jag är uppväxt med folk med instabilitet, ångest, ätstörningar, bipolär sjukdom, borderline etc.. Personligen skulle säga att jag aldrig har varit varken lycklig eller nedstämd i några längre perioder öht, men eftersom jag nu flyttat hemifrån och börjat plugga på uni känner jag att jag möter mycket större problem i vardagslivet vilket gör att jag mår mycket sämre. Läkaren hade uppfattningen att ADD per definition inkluderar perioder av depression, vilket enligt det jag läst inte stämmer.

Jag var noga med att poängtera att jag haft dessa problem så länge jag kan minnas, och att mina föräldrar kan intyga detta. Ändå skickar han mig på labb eftersom min fysiska trötthet, urusla koncentrationsförmåga, stress och förvirring kanske har med dåliga blodvärden att göra? Eller kanske så har min lever pajat ihop, som i och för sig såg så bra ut för ett år sedan? Så, fick snacka lite om vädret med någon översocial labb:are medans hon snodde lite blod av mig. Ingen biggie det här, men drygt att läkaren inte var insatt i förhållandet mellan depression och ADD vilket kommer orsaka mer än en månad extra väntetid. Sen kände jag mig kanske inte jättepeppad på att prata om mitt psykiska mående till honom eftersom jag inte kände någon vidare tillit. Jag kan inte berätta om att jag försökt självmedicinera, jag vill inte berätta om mina självdestruktiva sidor och vågar inte berätta om mina kriminella och socialt avvikande sidor.

Så, det går skit. Sen ska jag fan i mig ta med anteckningar nästa gång, när läkaren frågade vilka symptom jag hade i vardagen blev det givetvis tankekaos (jag har ju ADD, liksom..) trots att jag skrivit ner kanske 30-40 anekdoter och mönster från mitt egna liv.
Senast redigerad av nocturne.no2 2013-09-12 kl. 16:51.
Citera
2013-09-18, 04:09
Medlem
SwirlyShirleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nocturne.no2
Tänkte berätta hur det går för mig..
1 juli ca - ringer VC och vill ha tid hos läkare för utredning av ADD
11 september (igår) - läkaren skickar mig vidare till en kurator för vidare bedömning
10 oktober - en första träff med kurator

Läkaren sa att jag inte nödvändigtvis har ADD på grund av ett (1) skäl - att jag inte är deprimerad. Jag var noga med att poängtera att mina symptom inte beror på depression, och berättade också att jag aldrig varit deprimerad onormalt långa perioder. Sen har jag väl först på senare tid upptäckt att mina "måttstockar" gällande depression är lite udda, då jag är uppväxt med folk med instabilitet, ångest, ätstörningar, bipolär sjukdom, borderline etc.. Personligen skulle säga att jag aldrig har varit varken lycklig eller nedstämd i några längre perioder öht, men eftersom jag nu flyttat hemifrån och börjat plugga på uni känner jag att jag möter mycket större problem i vardagslivet vilket gör att jag mår mycket sämre. Läkaren hade uppfattningen att ADD per definition inkluderar perioder av depression, vilket enligt det jag läst inte stämmer.

Jag var noga med att poängtera att jag haft dessa problem så länge jag kan minnas, och att mina föräldrar kan intyga detta. Ändå skickar han mig på labb eftersom min fysiska trötthet, urusla koncentrationsförmåga, stress och förvirring kanske har med dåliga blodvärden att göra? Eller kanske så har min lever pajat ihop, som i och för sig såg så bra ut för ett år sedan? Så, fick snacka lite om vädret med någon översocial labb:are medans hon snodde lite blod av mig. Ingen biggie det här, men drygt att läkaren inte var insatt i förhållandet mellan depression och ADD vilket kommer orsaka mer än en månad extra väntetid. Sen kände jag mig kanske inte jättepeppad på att prata om mitt psykiska mående till honom eftersom jag inte kände någon vidare tillit. Jag kan inte berätta om att jag försökt självmedicinera, jag vill inte berätta om mina självdestruktiva sidor och vågar inte berätta om mina kriminella och socialt avvikande sidor.

Så, det går skit. Sen ska jag fan i mig ta med anteckningar nästa gång, när läkaren frågade vilka symptom jag hade i vardagen blev det givetvis tankekaos (jag har ju ADD, liksom..) trots att jag skrivit ner kanske 30-40 anekdoter och mönster från mitt egna liv.

Jag har ADD (diagnostiserad), jag lider inte av depression öht. Det är låååååångt ifrån en regel måste jag säga. Jag uppfyllde liksom ändå 7/9 av kriterierna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in