2013-11-24, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av montevideos
Någon sålde bitcoins för 147 miljoner dollar nyligen

http://www.coindesk.com/194993-btc-transaction-147m-mystery-and-speculation/

Ingen använder bitcoin till något annat än att spara och tjäna pengar på vilket förmodligen innebär att det kommer gå utför snabbt när någon med stor wallet börjar dumpa och folk får panik.

Skulle personen sålt dessa bitcoin skulle bubblan mycket väl kunna spricka.
Citera
2013-11-24, 13:03
Medlem
Bimboankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Derp321
Ingen använder bitcoin till något annat än att spara och tjäna pengar på vilket förmodligen innebär att det kommer gå utför snabbt när någon med stor wallet börjar dumpa och folk får panik.

Fel, finns massor med folk som köper knark osv. om det nu har börja dyka upp sidor som tar emot BTC som betalning så finns det oxå folk som spenderar BTC som på dessa sidor.
Citera
2013-11-24, 13:48
Medlem
72mms avatar
Citat:
I förhållande till antalet som bara spekulerar eller investerar så är det väl fortfarande en minoritet som köper något för Bitcoin. Det betyder ju inte att Bitcoin inte används på andra sätt. Det skiftas redan runt mer värde via Bitcoin än Paypal.

Citat:
Kursen skulle absolut ha reagerat. I framtiden kommer kursen med all säkerhet falla kraftigt vid många tillfällen när stora ägare väljer att sälja mycket på en gång. Men det finns säkerligen åtskilliga investerare som värderar Bitcoin efter teknisk och funktionell potential och för dem är nog ett stort kursfall bara ett köptillfälle. Vi har ju faktiskt inte sett hur marknaden skulle reagera på ett stort ras än, efter varje peak så hamnar kursen på en mycket högre nivå än innan. Det skulle vara intressant att se hur marknaden hanterade ett dropp till $150-200, alltså pre-sommar peak-värdet på över $300.
Citera
2013-11-24, 14:12
Medlem
Gynekologstols avatar
Är det någon som vet om det finns något företag i Sverige som erbjuder SEPA-betalning mot kontanter? Det känns väldigt tveksamt att behöva sätta in dem på en bank och sedan använda internetbanken.

Jag läste på Forex hemsida, men jag kunde endast hitta att de erbjuder kassaservice för BG/PG.
Citera
2013-11-24, 14:32
Medlem
Trillskes avatar
Citat:

Gäller dock att analysera detta på rätt sätt. Bubblan sprack i April. Den som köpte på toppen av bubblan, sämsta tänkbara tillfälle, är uppe i ca 350% idag. Går det ner på 0 - att folk slutar använda bitcoins - har vi ett helt annat scenario, men att bubblor spricker behöver i sig inte vara hela världen.

En annan aspekt som är bra att veta är att om du tror att bitcoins bara används av folk som spekulerar så kan du ingenting alls om bitcoins. Således en farlig marknad för dig att investera i. Vem ska du lyssna på - hur vet du att den personen har koll? Finns mycket information på nätet och en absolut majoritet är skit. Detsamma gäller tyvärr nyhetssändningarna du ser på TV. Inte bara i Sverige, globalt har en majoritet av sändningarna som försökt sig på att förklara läget varit fullständigt fel ute.

Överlag, krävs väldigt mycket eget reflekterande och kritiskt granskande i den här marknaden. Vilket inte bara är negativt, det är även roligt att vara tidig med information.
Citera
2013-11-24, 15:31
Medlem
Murkelpurkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 72mm
I förhållande till antalet som bara spekulerar eller investerar så är det väl fortfarande en minoritet som köper något för Bitcoin. Det betyder ju inte att Bitcoin inte används på andra sätt. Det skiftas redan runt mer värde via Bitcoin än Paypal.

Kursen skulle absolut ha reagerat. I framtiden kommer kursen med all säkerhet falla kraftigt vid många tillfällen när stora ägare väljer att sälja mycket på en gång. Men det finns säkerligen åtskilliga investerare som värderar Bitcoin efter teknisk och funktionell potential och för dem är nog ett stort kursfall bara ett köptillfälle. Vi har ju faktiskt inte sett hur marknaden skulle reagera på ett stort ras än, efter varje peak så hamnar kursen på en mycket högre nivå än innan. Det skulle vara intressant att se hur marknaden hanterade ett dropp till $150-200, alltså pre-sommar peak-värdet på över $300.

nu vet jag inget om de där coinsen blev sålda eller inte, men runt 03.00-05.00 så rasade kursen ca 100$ på 20 minuter. på samtliga stora marknader.
där måste det ha hänt något
Citera
2013-11-24, 15:37
Medlem
Räknas det som skattebedrägeri om man inte skulle redovisa sin vinst på bitcoins i sin deklaration? Har gått ca 1000 kr plus bara. Några extrema påföljder kan väl inte vara att vänta om man skulle bli påkommen med det?
Citera
2013-11-24, 15:50
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fppE
Räknas det som skattebedrägeri om man inte skulle redovisa sin vinst på bitcoins i sin deklaration? Har gått ca 1000 kr plus bara. Några extrema påföljder kan väl inte vara att vänta om man skulle bli påkommen med det?
Liten summa, men det kan vara så.

Dessutom är bitcoins rätt uppmärksammat så jag skulle inte chansa om jag var du.
Citera
2013-11-24, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Liten summa, men det kan vara så.

Dessutom är bitcoins rätt uppmärksammat så jag skulle inte chansa om jag var du.

Men jag menar, det handlar om 300 kr i skatt som jag skippar isåfall. Vad kan det bli för påföljder av detta?
Och hur stor chans är det egentligen att dom kollar upp en insättning på mitt konto på 3200 kronor?
Citera
2013-11-24, 16:41
Medlem
En sak som ofta tas upp som en stor fördel med Bitcoin är att betalningarna är irreversibla något som för en konsument ofta kan vara något mycket negativt.
Men för de som av misstag råkar få in en större summa bitcoin på sitt konto och för de som sysselsätter sig med att blåsa andra så är det säkert önskvärt.

Tror att detta med irreversibilitet kommer stoppa bitcoin från att få något större genomslag i handeln. Folk handlar ju mycket hellre på faktura eller kort då man som konsument skyddas överlägset med dessa mot misstag och blåsande mor & farbröder.
Citera
2013-11-24, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Det låter väldigt godtyckligt att beskatta bitcoins med 30% och anta ett ingångsvärde på 0kr. Det innebär att man börjar med en förlust på 30% som måste hämtas igen när man köper sina bitcoins. Har du källa på att det fungerar så?

Detta går under beskattning av kapital. Man betalar 30% i skatt på mellanskillnaden mellan inköp och försäljning. Om man inte har kvitto på inköp att dra av, så räknas alltså allt som vinst.

Jag tror det finns en 20%-regel, som går ut på att du får lov att ta upp 20% av vinsten som inköpskostnad ifall du inte har kvitto på inköpen. Men jag vet inte om den gäller när man gräver sina egna bitcoins.

Citat:
Ursprungligen postat av fppE
Men jag menar, det handlar om 300 kr i skatt som jag skippar isåfall. Vad kan det bli för påföljder av detta?
Och hur stor chans är det egentligen att dom kollar upp en insättning på mitt konto på 3200 kronor?
Det är först när du säljer dina bitcoins som du har en vinst du skall skatta för. Om du säljer dem via en vanlig svensk web-sida, så kommer de att bokföra transaktionen och ha koll på vart kronorna skickades (alltså ditt bankkonto). I USA finns omfattande regler för hur detta skall gå till så att det är spårbart. Jag vet inte exakt hur det är i Sverige, men jag förväntar mig att skatteverket har rätt att göra revision och begära utdrag.

Varför inte behålla dina bitcoins, och använda dem i stället? Om de nu kommer att bli mer allmänt accepterade.

Alternativt kan du stämma träff med någon på stan som köper dina bitcoins utan kvitto.
Citera
2013-11-24, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 72mm
Gör det? Källa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in