2013-10-03, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meikochan
Snabb fråga.

Är det anonymt om jag skulle föra över pengar till Kapiton via swedbank
sen till min wallet, för att sedan betala saker på TOR?
Raka svar uppskattas.

Jag ursäktar om denna fråga har ställts förut, men jag kunde inte hitta den.

Bankgirocentralen ger alltid handlaren (Kapiton) fullständigt namn och adress på den som betalat. Så nej, ni är inte anonyma om ni betalar via Bankgiro. Varför tror ni att Kapiton inte kräver ID om man skickar via Bankgiro? Jo, för de har redan ditt namn.
Citera
2013-10-03, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ui
Någon som vet om man kan ändra var blockchain sparas på hårddisken?
Nu sparas den i %appdata%, men inte så kul att slösa flera gigabyte utrymme på SSD-disken när man likaväl kunnat spara det på en större mekanisk disk.
Förutom detta så undrar jag även vilket pris det är som gäller.

Om folk vill köpa 100 bitcoins till olika pris mellan 115 och 120 dollar, och jag lägger ut 100 bitcoins för 115 dollar. Eller tvärt om, folk vill sälja 100 BC till olika pris mellan 115 och 120 dollar, och jag köper 100BC för 120 dollar.
Vilket pris är det som gäller? Är det säljarnas eller köparnas?
Citera
2013-10-03, 19:52
Medlem
Meikochans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av markerpenna
Bankgirocentralen ger alltid handlaren (Kapiton) fullständigt namn och adress på den som betalat. Så nej, ni är inte anonyma om ni betalar via Bankgiro. Varför tror ni att Kapiton inte kräver ID om man skickar via Bankgiro? Jo, för de har redan ditt namn.

Men sedan när man överför sina bitcoin till ens wallet, blir inte bitcoinen svårare att spåra tillbaks till mig?

Hur skulle jag annars kunna göra för att skaffa anonyma bitcoins?

Ursäkta för alla dumma frågor.
Citera
2013-10-03, 20:59
Medlem
surpriseds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meikochan
Men sedan när man överför sina bitcoin till ens wallet, blir inte bitcoinen svårare att spåra tillbaks till mig?

Hur skulle jag annars kunna göra för att skaffa anonyma bitcoins?

Ursäkta för alla dumma frågor.

Du kan köpa bitcoins med ditt swedbank konto men detta KAN spåras tillbaka till dig. Sedan så kan man ju spekulera i hur pass mycket energi polisen skulle lägga ner på det, då det fortfarande är ganska svårt. Om du vill vara helt anonym så köp bitcoins från en sida som accepterar Ukash. Ukash kan man köpa från pressbyrån och då får du en kod som motsvarar den summan pengar du köpt ukash för. Tänk då på att inte betala ukashen med kort, om du vill vara extremt anonym
Citera
2013-10-03, 21:06
Medlem
Meikochans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av surprised
Du kan köpa bitcoins med ditt swedbank konto men detta KAN spåras tillbaka till dig. Sedan så kan man ju spekulera i hur pass mycket energi polisen skulle lägga ner på det, då det fortfarande är ganska svårt. Om du vill vara helt anonym så köp bitcoins från en sida som accepterar Ukash. Ukash kan man köpa från pressbyrån och då får du en kod som motsvarar den summan pengar du köpt ukash för. Tänk då på att inte betala ukashen med kort, om du vill vara extremt anonym

Jag tackar väldigt mycket för hjälpen.
Citera
2013-10-03, 22:25
Medlem
oyvindss avatar
LOL

SR gick ner, alla blev tagna av panik... var long, förlorade ungefär $500 för jag dumpade longs och satt stora shorts, blev ungefär $2700 så $2200 till mjölk. Tack alla ni som dumpade långt nere! TACK!

Marknaden går vidare utan SR, alla som var på SR har tydligen flyttat sig över till

http://sheep5u64fi457aw.onion/market/

annars finns BMR fortfarande:

http://5onwnspjvuk7cwvk.onion/

LE i USA kan slå sig på magen och skryta av att dom skapade en paus på ungefär 1 timme i den svarta marknaden...
Citera
2013-10-03, 23:49
Medlem
hur kommer silkroads nedstängning påverka bitcoinpriset?

jag undrar hur många 100000tals bitcoins som försvann nu när FBI tog silkroads server. den datorn lär ju vara värd minst 100 miljoner dollar med tanke på hur många bitcoins som ligger lagrad på den.

den står nånstans i USA i FBIs bevisrum. undra om nån har funderat på att försöka sno den
Citera
2013-10-03, 23:50
Medlem
Gicka666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoxpuff07

jag undrar hur många 100000tals bitcoins som försvann nu när FBI tog silkroads server. den datorn lär ju vara värd minst 100 miljoner dollar med tanke på hur många bitcoins som ligger lagrad på den.

den står nånstans i USA i FBIs bevisrum. undra om nån har funderat på att försöka sno den

Dom tog 26 000 bitcoins. Fick med sig cirka 3.6 miljoner dollar.

http://www.bbc.co.uk/news/technology-24373759
Citera
2013-10-04, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gicka666
Dom tog 26 000 bitcoins. Fick med sig cirka 3.6 miljoner dollar.

http://www.bbc.co.uk/news/technology-24373759

var det inte att bara Ross William Ulbricht hade 26k bitcoins?
Citera
2013-10-04, 00:28
Medlem
Gicka666s avatar
Citat:
var det inte att bara Ross William Ulbricht hade 26k bitcoins?

Ingen som vet det riktigt, men 26000 bitcoin hos kontona på SR låter rimligt tycker jag, jag menar, det är enbart användarnas bitcoins dom fick tag på, inte många av säljarna för dom flyttar sina bitcoins snabbt och ofta.
Citera
2013-10-04, 07:36
Medlem
oyvindss avatar
Citat:

Nyheten är redan absorberad och förbi nu. Hur det gick: Total panik då nyheten kom, total crash i marknaden ifrån $126 till $86.

Nu är vi tillbaks på $118.87, över 2/3 av nedgång är redan kört upp igen. Att SR är borta kommer inte alls ha någon effekt på USD/BTC nu (redan prisat in) men det kommer sannolikt få en stor effekt på USD/SEK.

USD/BTC var redan prisat efter Bitstamp i mina ögon. Någon kollade och någon kollar fortfarande MtGox och tror den "börsen" där man endast kan köpa BTC och inte göra uttag har något med priset på USD/BTC å göra. SR satt ett värde på BTC som var relaterad till MtGox. Dom tjänster som har tagit över för SR nu (Sheep/BMR) använder endast Bitstamp (och CBX) för prisar på deras marknadsplatser. Vad betyder det? Rent enkelt betyder det att priset på BTC/SEK (=Svenska Kapiton) sannolikt kommer ligga närmare i SEK vad USD/BTC (på Bitstamp) blir justerad för USD/SEK än hittills.

Kapiton har den senaste tiden varit prisat mellan Bitstamp och MtGox (ungefär Bitstamp+MtGox / 2). Jag tror Kapiton kommer ligga närmare Bitstamp i SEK framöver. Inte bra för oss som har tjänad en "acceptabel" procent på å köpa BSTP och sälja KPTN - men "life goes on". Just nu ligger best bid hos Kapiton nära, best bid är ungefär $119.8 och Bitstamp är på $118.87. Volymen på Kapiton har varit nästan noll senaste 24 timmer. Det kommer garanterad ta sig upp igen när alla förstår att SRs stängning inge kommer påverka något.

Ut över det tror jag inte SRs stängning kommer påverka något som helst. Faktisk är det lite positivt att 26k BTC nu är tagit av marknaden en period (Jag vet FBI/polisen i USA säljer bilar, hus och motsvarande efter rättegång och dom, vi kan endast spekulera i vad dom kommer göra med dom men så jag förstår det kan som faktiskt sälja dom på något tidpunkt).
Citera
2013-10-04, 08:32
Medlem
Framförallt verkar silkroad har varit väldigt dåligt skött, de som tar över efter silkroad kommer förhoppningsvis inte vara lika dåligt skötta. Så Bitcoin kommer gå starkare ur det här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in