Citat:
Ursprungligen postat av
hoxpuff07
hur kommer silkroads nedstängning påverka bitcoinpriset?
Nyheten är redan absorberad och förbi nu. Hur det gick: Total panik då nyheten kom, total crash i marknaden ifrån $126 till $86.
Nu är vi tillbaks på $118.87, över 2/3 av nedgång är redan kört upp igen. Att SR är borta kommer inte alls ha någon effekt på USD/BTC nu (redan prisat in) men
det kommer sannolikt få en stor effekt på USD/SEK.
USD/BTC var redan prisat efter Bitstamp i mina ögon. Någon kollade och någon kollar fortfarande MtGox och tror den "börsen" där man endast kan köpa BTC och inte göra uttag har något med priset på USD/BTC å göra. SR satt ett värde på BTC som var relaterad till MtGox. Dom tjänster som har tagit över för SR nu (Sheep/BMR) använder endast Bitstamp (och CBX) för prisar på deras marknadsplatser. Vad betyder det? Rent enkelt betyder det att priset på BTC/SEK (=Svenska Kapiton) sannolikt kommer ligga närmare i SEK vad USD/BTC (på Bitstamp) blir justerad för USD/SEK än hittills.
Kapiton har den senaste tiden varit prisat mellan Bitstamp och MtGox (ungefär Bitstamp+MtGox / 2). Jag tror Kapiton kommer ligga närmare Bitstamp i SEK framöver. Inte bra för oss som har tjänad en "acceptabel" procent på å köpa BSTP och sälja KPTN - men "life goes on". Just nu ligger best bid hos Kapiton nära, best bid är ungefär $119.8 och Bitstamp är på $118.87. Volymen på Kapiton har varit nästan noll senaste 24 timmer. Det kommer garanterad ta sig upp igen när alla förstår att SRs stängning inge kommer påverka något.
Ut över det tror jag inte SRs stängning kommer påverka något som helst. Faktisk är det lite
positivt att 26k BTC nu är tagit av marknaden en period (Jag vet FBI/polisen i USA säljer bilar, hus och motsvarande efter rättegång och dom, vi kan endast spekulera i vad dom kommer göra med dom men så jag förstår det kan som faktiskt sälja dom på något tidpunkt).