Citat:
Ursprungligen postat av
Dogmatix
Det låter väldigt godtyckligt att beskatta bitcoins med 30% och anta ett ingångsvärde på 0kr. Det innebär att man börjar med en förlust på 30% som måste hämtas igen när man köper sina bitcoins. Har du källa på att det fungerar så?
Detta går under beskattning av kapital. Man betalar 30% i skatt på mellanskillnaden mellan inköp och försäljning. Om man inte har kvitto på inköp att dra av, så räknas alltså allt som vinst.
Jag tror det finns en 20%-regel, som går ut på att du får lov att ta upp 20% av vinsten som inköpskostnad ifall du inte har kvitto på inköpen. Men jag vet inte om den gäller när man gräver sina egna bitcoins.
Citat:
Ursprungligen postat av
fppE
Men jag menar, det handlar om 300 kr i skatt som jag skippar isåfall. Vad kan det bli för påföljder av detta?
Och hur stor chans är det egentligen att dom kollar upp en insättning på mitt konto på 3200 kronor?
Det är först när du säljer dina bitcoins som du har en vinst du skall skatta för. Om du säljer dem via en vanlig svensk web-sida, så kommer de att bokföra transaktionen och ha koll på vart kronorna skickades (alltså ditt bankkonto). I USA finns omfattande regler för hur detta skall gå till så att det är spårbart. Jag vet inte exakt hur det är i Sverige, men jag förväntar mig att skatteverket har rätt att göra revision och begära utdrag.
Varför inte behålla dina bitcoins, och använda dem i stället? Om de nu kommer att bli mer allmänt accepterade.
Alternativt kan du stämma träff med någon på stan som köper dina bitcoins utan kvitto.