2013-11-24, 02:15
Medlem
Murkelpurkels avatar
Okej, väntar på att bli verifierad.

Hur som helst, hur går det till med skatt och liknande?
jag minade ihop coinsen för ca 2-3 år sedan och glömde sedan bort adressen, nu är den åter i min ägo och bitcoins för 50-70 tusen kronor ska säljas av.
hur skattar jag på dessa?
och hur gör jag för att inte banken ska bli väldigt misstänksamma och frysa mitt konto då det helt plötsligt dyker upp en massa pengar?
Citera
2013-11-24, 02:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Murkelpurkel

jag minade ihop coinsen för ca 2-3 år sedan och glömde sedan bort adressen, nu är den åter i min ägo och bitcoins för 50-70 tusen kronor ska säljas av.
och hur gör jag för att inte banken ska bli väldigt misstänksamma och frysa mitt konto då det helt plötsligt dyker upp en massa pengar?

menar du 50.000 bitcoins?

Om det är 50kkr så kommer de knappast frysa ditt konto, det är ju strax över medellön i Stockholm. Skulle de "bli misstänksamma" så är det väl bara att förklara hur det ligger till, inget olagligt så vitt jag vet?
Jag har ifall aldrig haft problem med detta, är det något du döljer så sälj på localbitcoins och ta cash.

Tror inte det är skatt på btc, jag har aldrig betalt någon ifall.
Citera
2013-11-24, 02:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Folk är tröga. Det är inte så intuitivt eftersom folk inte begriper att folk är tröga. Exempelvis gillar de flesta inte att lära sig nya saker, men de är inte medvetna om att det är så det ligger till. Ilskan när ny information presenteras skapar irrationellt motstånd och eftersom folk inte vet att de hatar att lära sig nya saker tolkar de sitt irrationella motstånd som rationellt.
Behövs ett antal iterationer innan de - oavsett de vill eller inte - råkar lära sig den nya informationen ändå. Och BTC är alltså ny information. Ett nytt sätt att göra saker.

Nästa gång de presenteras med det är det inte ny information längre och skapar därför inte samma friktion.

Var det tillräckligt flummigt förklarat?

Lite sent i natten för att förstå helt, men tror jag förstår.

Citat:
Med det sagt, ja BTC är högrisk idag. Ingen tvekan. Men högrisk betyder inte negativt EMV.

EDIT: Just ja, och en del av spurten är att Kineserna kom igång. De drev en enorm topp och konvergerade sedan en bra bit under den toppen. Tror de ligger strax över övriga marknader idag men inte med samma hästlängder. Generellt tycker jag ökningen går lite för snabbt. Exponentiell ökning är helt logisk och antagligen korrekt, men det känns lite svajigt när det går ännu snabbare.

Tror i övrigt man ser lite olika på den här utvecklingen beroende på hur insatt man är i BTC. Många av oss har sett detta som en tidsfråga och är inte det minsta förvånade. Samtidigt har vi också hängt med ett tag och har ett stort intresse och därför antagligen bias åt andra hållet istället. När saker och ting sker enligt förväntan är det klart att man övervärderar sin förståelse för det.

Jag tänkte mest eftersom, många i dagsläget, ser Bitcoin som ett investeringsmedel snarare än en valuta. Alltså bitcoin borde följa samma mönster som en aktie med vad allt det har ett göra. T.ex. borde psykologin finnas bakom samt förväntningar om vad valutan ska prestera. Om flera ser bitcoin som en "aktie" finns ju också då att om en ökning sker under liten volym, så finns det ganska stor chans att det går neråt igen om det inte finns något som "aktien" står på.

När jag upptäckte bitcoin var jag själv sugen att slänga in lite pengar. När jag läste om delay med transaktioner från bank till bitcoins så började allting kännas lite otympligt och orkade inte riktiga göra det. Sedan när valutan är så svajig så vet jag inte om jag hade orkat bevaka det 24/7 med risk för en allt för stor nedgång.

Har läst lite om bitcoins och kan ändå förstå uppgången av kursen. Intresset ökar ju var dag med att använda valutan i samhället samtidigt som många är trötta på ekonomer som leker med andras pengar. Fast det är ändå någonting med valutan som gör att jag inte riktigt förstår den.
Citera
2013-11-24, 02:41
Medlem
Murkelpurkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lPhone
menar du 50.000 bitcoins?

Om det är 50kkr så kommer de knappast frysa ditt konto, det är ju strax över medellön i Stockholm. Skulle de "bli misstänksamma" så är det väl bara att förklara hur det ligger till, inget olagligt så vitt jag vet?
Jag har ifall aldrig haft problem med detta, är det något du döljer så sälj på localbitcoins och ta cash.

Tror inte det är skatt på btc, jag har aldrig betalt någon ifall.

näe glad hade jag vart om jag hade 50k BTC

50-70kkronor ifall kursen håller sig.
påväg neråt litegrann nu dock
Citera
2013-11-24, 04:49
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defactoretard
När jag upptäckte bitcoin var jag själv sugen att slänga in lite pengar. När jag läste om delay med transaktioner från bank till bitcoins så började allting kännas lite otympligt och orkade inte riktiga göra det.
Intressant aspekt här är att de flesta tänker på en sån här sak som att bitcoin skulle vara omständlig att hantera. Det visar hur hög friktion det är för att förstå nya tekniker - det är ju nämligen de andra valutorna det är fel på. Bitcoin-transaktioner är smidiga.
Det tog ett tag innan jag själv svängde runt där och insåg vart felet låg, trots att det egentligen är självklart. Och då är jag ändå ovanligt exponerad för bitcoin.

Som investering är det som de flesta andra: Har man ett djupt intresse har man en fördel, har man inte det är det gambling (om man inte råkar känna rådgivare med rätt intresse osv).
Om bitcoin skapar en rejäl spekulationsbubbla hamnar några på toppen av den med alla sina besparingar. Det kommer vara de ointresserade, lata, pengagiriga suckers. Som vanligt. Respektabla människor har ingen anledning alls att vara rädda för volatila marknader. Handla med förnuft, var alltid robust mot att kursen går ner på noll och se till att andas när marknaden svänger.

Men som sagt, saknas intresset är det alltid svårt att göra en bra investering. Ska ni in och veva ändå, se till att kompensera för hur man svarar på allmän hysteri. Kroppen vill köpa och sälja i fel lägen.

Som teknik däremot.. de som har mod, förstånd och inte minst är open minded nog att se detta för vad det är har fått en glimt rakt in i framtiden. Och det gäller absolut inte bara valuta-lösningar.
Citera
2013-11-24, 09:59
Medlem
72mms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Som teknik däremot.. de som har mod, förstånd och inte minst är open minded nog att se detta för vad det är har fått en glimt rakt in i framtiden. Och det gäller absolut inte bara valuta-lösningar.
I ett kort perspektiv är nog detta väldigt sant. I ett historiskt perspektiv tror jag Bitcoin kommer att ses som en naturlig följd i något som startade på 90-talet.

Min gissning är att i framtidens historieböcker så kommer en top-5 lista över nyckelhändelser i teknikutvecklingen innehålla 1982 (TCP/IP), 1991 (HTTP), 1999 (Napster) & 2009 (Bitcoin). Jag tror faktiskt att även om 100 år kommer dessa datum anses som viktiga.
Citera
2013-11-24, 10:54
Medlem
montevideoss avatar
Någon sålde bitcoins för 147 miljoner dollar nyligen

http://www.coindesk.com/194993-btc-transaction-147m-mystery-and-speculation/
Citera
2013-11-24, 11:17
Medlem
72mms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av montevideos
Någon sålde bitcoins för 147 miljoner dollar nyligen

http://www.coindesk.com/194993-btc-transaction-147m-mystery-and-speculation/
Nej. Någon flyttade 195k Bitcoins.
Citera
2013-11-24, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Murkelpurkel

Banken kommer förmodligen frysa ditt konto om du får massa pengar från utlandet. Det bästa är att sälja dina bitcoin genom ett svenskt företag som ger dig kvitto, t.ex Safello.se.
Stora summor pengar från ett svenskt företag är inga problem om du har kvitto på köpet. Skatteverket har sagt att minade bitcoin skall beskattas som om de köptes in för 0 kr, alltså blir det 30% på hela beloppet som skall redovisas på deklarationen i samma ruta som aktieförsäljningar.
Citera
2013-11-24, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Miyou
Klart att man måste övervaka lite, men det mesta borde väl gå att automatisera?
Jo visst går det göra mycket automatiskt, men jag tror det är lite farligt att förlita sig helt och hållet på programvara när det gäller pengar, det kan hända mycket med en finurlig snubbe och 12 timmar obevakad natt. Man bör ha både programmerare som är väldigt skickliga och säkerhetsmedvetna och övervakningspersonal som arbetar med utbetalningar. Man får förstås lättare att hålla en låg online wallet också till exempel. Man kan också alltid ge direktsupport om någon undrar något om det alltid finns någon som är beredd på att svara.

Citat:
Att ta för dåligt betalt klagar väl inte kunderna på? Men jag håller med att hålla ner transaktionerna är en bra idé och för mig så är en minimigräns på orderstorlek en självklarhet. Man vill ju inte att bottar ska skapa en massa små ordrar för att manipulera priset. Men ja ett minimicourtage är nog också en bra idé.

Nej kunderna klagar inte på priset, jag är dock övertygad om att problem som till exempel Mtgox och Bitstamp upplever lite hela tiden, som till exempel oerhört lång verifieringstid just nu grundar sig på att man har en oflexibel struktur och inte likvida medel att snabbt ställa om sig. Det måste finnas pengar tillgängliga för att anpassa sig om marknaden blir större. Framförallt för att hela sidan ska kunna erbjuda service som fungerar, det kan gå ganska fort att kunderna lämnar och att något annat ställe blir större. Och alla decimaler som finns på ordrar på både Kapiton och Mtgox känns bara fel. Till exempel är priset på kapiton 4000kr styck ungefär och man kan lägga ordrar på ett (1!) öres intervall. För att få en fungerande orderlista som är överskådlig och lättläst skulle jag säga att kanske 5 kronors intervall är lagomt, då kan man lägga sig 0,125% över eller under någon annans order. 1 krona skulle ge 0,025% vilket också skulle vara rimligt jämfört med nuvarande system.

Citat:
BankID låter smart. Någon som vet vad det kostar att teckna avtal med dem?
Är du intresserad av att starta en marknad här i Sverige eller har du några andra idéer?

Jag tror Bankid är ett måste för att kunna konkurrera effektivt mot utländska företag. Jag vet inte vad det kostar, men det går förstås göra en förfrågan vad det finns för betalningsmodeller. Jag är intresserad av att starta en sajt och tror att det finns en marknad att täcka in, jag känner flera skickliga programmerar men ingen har haft tid, pengar eller lust att satsa på det så jag letar fortfarande någon som kan programmera, de kostnader som uppstår i form av IT, licens av ev bankid, kapital till AB, ansökan FI osv räcker helt för mig så det är oavlönat arbete för alla tills man går med en vinst. Jag kan själv programmera, men främst på hobbynivå, även om jag kan skriva en handelsmotor i php, python eller möjligtvis efter lite knep och knåp i något annat språk så är det inget jag vill starta en sajt på. Hemsidedelen är jag dock lite bättre på, men är inte professionell inom området.
Citera
2013-11-24, 12:07
Medlem
nilosands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av markerpenna
Banken kommer förmodligen frysa ditt konto om du får massa pengar från utlandet. Det bästa är att sälja dina bitcoin genom ett svenskt företag som ger dig kvitto, t.ex Safello.se.
Stora summor pengar från ett svenskt företag är inga problem om du har kvitto på köpet. Skatteverket har sagt att minade bitcoin skall beskattas som om de köptes in för 0 kr, alltså blir det 30% på hela beloppet som skall redovisas på deklarationen i samma ruta som aktieförsäljningar.

Safello.se vågar jag inte röra, de kräver personuppgifter och kommer säkerligen skicka in dina uppgifter till skatteverket. Finns mycket bättre alternativ
Citera
2013-11-24, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av markerpenna

Går det inte att slussa runt pengarna på nätet på något sätt så att det inte ser ut att komma från bitcoin? Föra över till någon nätlösning, typ neteller för att sen skicka in på någon pokersida och göra uttaget därifrån?

Det låter väldigt godtyckligt att beskatta bitcoins med 30% och anta ett ingångsvärde på 0kr. Det innebär att man börjar med en förlust på 30% som måste hämtas igen när man köper sina bitcoins. Har du källa på att det fungerar så?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in