2013-11-24, 01:02
Medlem
ErikJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Lite mer om telefonen:

90 000 var telefonnumret till den svenska SOS-tjänsten under perioden 17 december 1956-1 juli 1996. Sedan 112.

Så slog han 112 eller 90 000 ? Samtalet skedde i oktober 1996. Det är inte omöjligt att han slog 90000, det fungerade fortfarande.

Vid den här tiden var det också troligen en telefonkortsautomat, de sattes in i de flesta kiosker från 1991. Det gick dock att ringa 112 / 90 000 utan kort.

På de gamla gröna automaterna fanns det ju en röd knapp för att komma direkt till 90 000.
Jag har också ett svagt minne att de på de stod kioskens telefonnummer.

För att dölja var han ringde ifrån, kan han ha använt #31# ? Eller har SOS alarm ett system som kopplar bort det, så att de ändå ser numret på den som ringer?

Jag tänker om han ringde ifrån en mobiltelefon. Vad jag minns var det först 1997-98 som det verkligen slog igenom att alla hade en mobil. Men han kan ju ha haft det 1996, åren innan var det töntigt att ha en stor mobil, men här någonstans svängde det. Han kan också ha ringt #31# hemifrån. Kanske har polisen först på senare tid fått klarlagt varifrån det ringdes och därför kunnat ringa in han.

Det är förstås besvärande för den misstänkte om polisen vet att ringaren har slagit #31#

1. Du verkar inte ha läst ett enda inlägg tidigare i denna tråd
2. Du verkar ha missat efterlyst på torsdagar (och numera onsdagar)
3. Du verkar ha missat Veckans Brott på SVT
4. Du verkar inte läsa nyheterna på internet, eller köpa dagstidningar

För hela samtalet går att lyssna på sedan 17 år tillbaka. Dels,

-Här i denna tråd finns länk
-På cold case gruppens hemsida
-På Aftonbladets hemsida
-Etc
-Etc
-Etc

Senast redigerad av ErikJ 2013-11-24 kl. 01:08.
Citera
2013-11-24, 01:06
Medlem
Flor-Idas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Det må så vara. Vad kan då vara "avvikande" om vi ser till nutid. Ja, när jag spontant överanalyserar hans Facebook känns det som att det är lite väl många "galanta thailändskor" som bor i Thailand i hans vänkrets (vilket förvisso kan bero på att han är gift med en thai och då lagt till hennes väninnor på sin fejja, men ändå knepigt att det inte dräller av lika många thaimän där?). Hans fru verkar vara runt 20 år yngre än honom själv och det är kanske inte så jättekonstigt, det smått märkliga tycks vara att han har en fabiless för thaidamer, det kan tyda på att han har ett något knepigt känsloliv och inte förmår knyta kontakt till vita medelklasskvinnor på ett "normalt sätt" eller så är han bara galen i thailändskor för att han tycker de är snygga eller nå´t eller så är han inte alls galen i thaikvinnor utan har bara råkat träffa en thai på semestern och sedan lagt till hela hennes kvinnliga bekantskapskrets på sin fejja.

Jag reagerade också på det. I stort sett bara thai-folk som vänner. Däremot saknas nästan helt sådana som kan vara kollegor eller f d kollegor. En man i hans ålder, med den utbildnings- och yrkesbakgrund borde ha massor av gamla kollegor och studiekamrater på sin FB. Att han inte har det tyder starkt på att han är lite "speciell" och kanske en ensamvarg. Jag tycker även att hans utseende är lite "typiskt asperger" eller liknande. Ja, jag vet att det låter fördomsfullt, att man inte kan se vem som har AS osv. Men lägger man ihop alla pusselbitar så får man en viss bild.
Senast redigerad av Flor-Ida 2013-11-24 kl. 01:21.
Citera
2013-11-24, 01:06
Medlem
ErikJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Nej, slängde fram en liten blänkare tidigare, men ingen nappade. MGM verkar vara tillsammans med en köpefru vilket för mig tyder på vissa problem med det motsatta könet så jag vill inte avskriva teorin om bisexualitet helt, speciellt som flera liknande mord med övervåld har handlat om sådana relationer.

Det måste finnas personer här med kännedom om MGM, skulle vara intressant med era anonyma observationer.

Jag har hela tiden trott att det rör sig om antingen droger eller homosexuella inslag som gör att de dels träffas på denna väldigt avskilda och ologiska plats och sedan stärks detta när allt går så snett. Eller så är PH eller GM ditlurad av den andre i tron att det ska ske droghandel eller sexköp och GM ångrar sig, får kalla fötter eller vad det nu kan röra sig om och allt går väldigt snett.

När det nu dessutom kommer fram saker om att han idag lever med en tjej från Asien (köpetös eller inte) så förstärker detta min egna teori.

Finns verkligen NOLL anledningar till att "springa" på varandra på den plats där detta mord utspelade sig. Däremot är jag absolut inte säker på att det är planerat sen innan, snarare att detta "bara hände" pga uppkomna händelser i anslutninn till deras (kärleks/drog)affärer.

Och eftersom han varken före eller efter varit i den uppkomna situationen så får han dåligt samvete och därför kontaktar SOS Alarm (alltså aldrig misshandlad/mördat), då har han "iaf visat att han faktiskt inte vill att PH ska förblöda på platsen". Kan tolkas som en irrationell eller rationell handling beroende på hur man ser på det.
Senast redigerad av ErikJ 2013-11-24 kl. 01:14.
Citera
2013-11-24, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Lite mer om telefonen:

90 000 var telefonnumret till den svenska SOS-tjänsten under perioden 17 december 1956-1 juli 1996. Sedan 112.

Så slog han 112 eller 90 000 ? Samtalet skedde i oktober 1996. Det är inte omöjligt att han slog 90000, det fungerade fortfarande.

Vid den här tiden var det också troligen en telefonkortsautomat, de sattes in i de flesta kiosker från 1991. Det gick dock att ringa 112 / 90 000 utan kort.

På de gamla gröna automaterna fanns det ju en röd knapp för att komma direkt till 90 000.
Jag har också ett svagt minne att de på de stod kioskens telefonnummer.

För att dölja var han ringde ifrån, kan han ha använt #31# ? Eller har SOS alarm ett system som kopplar bort det, så att de ändå ser numret på den som ringer?

Jag tänker om han ringde ifrån en mobiltelefon. Vad jag minns var det först 1997-98 som det verkligen slog igenom att alla hade en mobil. Men han kan ju ha haft det 1996, åren innan var det töntigt att ha en stor mobil, men här någonstans svängde det. Han kan också ha ringt #31# hemifrån. Kanske har polisen först på senare tid fått klarlagt varifrån det ringdes och därför kunnat ringa in han.

Det är förstås besvärande för den misstänkte om polisen vet att ringaren har slagit #31#

Han ringde ifrån en telefonkiosk vid hörnet Nybrogatan och Karlavägen.
Citera
2013-11-24, 01:40
Medlem
Flor-Idas avatar
RO är vän med en kvinna som i sin tur är vän med en Swartling, på FB.
Citera
2013-11-24, 02:15
Medlem
flakmopedistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flor-Ida
RO är vän med en kvinna som i sin tur är vän med en Swartling, på FB.
Inga som helst slutsatser kan dras av det. Finns över 200 nu levande personer i Sverige med det namnets exakta stavning. Lägg därtill hundratalet med annan stavning. Swartlings ridskola grundades 1905. De som ägde den vid tiden för mordet var Gunilla och Fredrik Swartling (syskon). Källa.

Om RO skulle idag ha en FB-vän som har en FB-vän som är en Swartling som är inblandad i ridskolan så är det ett mycket...mycket...svagt indicium.
Senast redigerad av flakmopedisten 2013-11-24 kl. 02:19.
Citera
2013-11-24, 03:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zetalof
Då var det som jag trodde, du har ingen som helst jävla aning om vad du pratar om.

Sluta snacka skit.
Du är ju inne och uppviglar i fler trådar , Perrongmordet.
Kom med något konkret istället.

Klart som fan RO är misstänkt.
Samma i denna tråd , är polisen intresserad då ÄR man misstänkt.
Och ja folk som importerar sin fru ÄR konstiga , kan man inte träffa tjejer på vanligt vis ja då ÄR man knepig! Sedan så verkar han inte helt hundra känns det som när man bläddrar på hans facebook.
Citera
2013-11-24, 03:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykopatchefer
De tidigare 74 Facebookvännerna har nu blivit 71...

Och nu är de 59...
Citera
2013-11-24, 03:53
Medlem
Fickludds avatar
Citat:
Jag reagerade också på det. I stort sett bara thai-folk som vänner. Däremot saknas nästan helt sådana som kan vara kollegor eller f d kollegor. En man i hans ålder, med den utbildnings- och yrkesbakgrund borde ha massor av gamla kollegor och studiekamrater på sin FB. Att han inte har det tyder starkt på att han är lite "speciell" och kanske en ensamvarg. Jag tycker även att hans utseende är lite "typiskt asperger" eller liknande. Ja, jag vet att det låter fördomsfullt, att man inte kan se vem som har AS osv. Men lägger man ihop alla pusselbitar så får man en viss bild.
Det finns betydligt bättre sociala nätverk för yrkesfolk än Facebook. Jag ser det snarare som ett sundhetstecken att det saknas affärskontakter eftersom FB är så tramsigt.
Citera
2013-11-24, 03:56
Medlem
Cinnabars avatar
Det är väl ganska uppenbart, att om de två var studenter vid samma tidpunkt, är det inte orimligt att de träffats på kth. För er som inte vet, umgås folk från många utbildningar på festerna, inte bara teknologer, utan även ekonomer, jurister med flera. Jag skulle tro att de träffats och att det slagit slint för banemannen. Svartsjuka, eller något annat.

Enligt Leif GW är brottsplatsen nära offrets hem, om han känt sig förföljd är detta en genväg. Han trodde han skulle slippa sin förföljare, men tyvärr. Antagligen en kränkt psykopat i farten, eller? Mycket märkligt mord ändå.
Citera
2013-11-24, 04:00
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:

Rasister som du förnekar sig aldrig. En as-diagnos ställs inte utifrån ett utseende, i så fall får du hela den finska befolkningen emot dig. Där har många "brett mellan ögonen". Om du har en bekräftad as-person framför dig kan du kanske titta efter tecken, men man ställer inte diagnoser utifrån ett foto.

Att han valt thaikretsen tror jag är synnerligen väl valt. Han vill undgå upptäckt. Alla pratar om mordet i hans kretsar, eller minns det. Jobbigt läge för honom. Skönt att slippa!
Senast redigerad av Cinnabar 2013-11-24 kl. 04:02.
Citera
2013-11-24, 04:16
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltomten
Sluta snacka skit.
Du är ju inne och uppviglar i fler trådar , Perrongmordet.
Kom med något konkret istället.

Klart som fan RO är misstänkt.
Samma i denna tråd , är polisen intresserad då ÄR man misstänkt.
Och ja folk som importerar sin fru ÄR konstiga , kan man inte träffa tjejer på vanligt vis ja då ÄR man knepig! Sedan så verkar han inte helt hundra känns det som när man bläddrar på hans facebook.

Var kommer informationen om att han har importerat någon fru?

Han träffade sin nuvarande fru i Stockholm, enligt hennes egna uppgifter. Det finns ju en hel del thailändare bosatta i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in