Citat:
Ursprungligen postat av 13579111317
Det här är verkligen intressant. Vet man var paret befann sig när de såg mannen? Kan de verkligen sett hela hans förflyttning från Valhallavägen till telefonkiosken?
Ja, säg det! Det jag refererar till är det som den då aktuelle mordutredaren Bo säger i
Cold case. Så här går snacket i programmet; mordutredarens ord: " ...
jo, det finns ett par som kommer här och åker i en personbil, som ser hur en person springer över Valhallavägen ... ner; springer Brahegatan ner – i den riktningen."
Direkt därpå fortsätter TV4-speakern genom att säga: "
Mannen som springer från platsen korsar alltså Valhallavägen och kommer in på Brahegatan. Han springer sedan Brahegatan rakt ner till Karlavägen, där han tar vänster. Några hundra meter senare i höjd med Nybrogatan kommer han fram till en telefonkiosk."
Varpå mordutredaren säger: "
Han ringer från en telefonkiosk som finns här nere på Karlavägen, på den sidan. Det stod två telefonkiosker bredvid varandra, och det var från den första han ringde. Och det vet vi med säkerhet – för Televerket har spårat samtalet till just den telefonkiosken."
Citat:
Hur har man kommit fram till dessa slutsatser? Enligt mig låter personen ifråga visserligen påverkad, men vem skulle inte vara påverkad om man nyss bevittnat ett knivöverfall?
Jo, du. Inte vet jag, faktiskt. Det som i alla fall föregår det jag citerade, är att programledaren frågar mordutredaren – "
Skadebilden – vad har man kunnat utläsa?", varefter utredaren svarar "
Man kan ju läsa då att ... det är en väldigt aggressiv handling ... person sannolikt drogpåverkad, men också med psykopatiska drag.".
Citat:
Nu är jag en lekman i dylikt, och spelar något av djävulens advokat för att om möjligt kunna utesluta vissa händelseförlopp.
Men jag antar att man låtit psykologer och/eller beteendevetare lyssna på samtalet och därefter tagit deras bedömning.
Det jag vet att man har gjort (som just sägs i CC-programmet) är att man tagit hjälp av Stockholms universitet, institutionen för lingvistik, där man med hjälp av bland annat en
talarprofilering analyserade mannen som ringde.
Det man kom fram till där var t.ex. att den uppringande mannen "har sin språkliga bakgrund i Stockholm; ... hör hemma i någon av Stockholms förorter, med undantag av Lidingö och Djursholm". Där sägs vidare: "Personen är också påverkad av någonting. Man säger också att rösten är något ljusare än vad rösten skulle vara normalt – med anledning ut av den här påverkan och att personen har sprungit en hel del."