2012-03-05, 13:12
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 13579111317
Hej, ny i tråden.

Har ett par frågor som jag inte lyckats hitta svaret på, trots timmar med läsning:

1. Han sades någonstans ha haft en större väska med sig. Stämmer detta, och i så fall, hittades den på mordplatsen?
2. Är det tänkbart att uppringaren sett mordet från gångstigen mellan Swartlings och Musikhögskolan? Alltså, ser man mordplatsen från gångstigen?

Är det inte extremt ovanligt med sådant övervåld vid personrån? Vad kan ha föranlett detta?
Å ena sidan är det någorlunda fri sikt mellan gångstig och mordplats.

Å andra sidan var nog inte själva mordplatsen upplyst. Och vid gångstigen står (i alla fall nuförtiden) en gatlykta som lyser ned mot gångstigen och - även om de inte direkt bländar - stör utsikten mot mordplatsen. Plus att staketet är ivägen.

Från gångstigen kan man se om två personer bråkar vid mordplatsen. Kanske kan man uppfatta att den ena personen hugger den andra. Men jag bedömer att man inte har en chans att se blod eller detaljer.

Det är c:a 10-20 (jag vet inte exakt på vilken punkt mordet begicks) meter mellan gångstig och mordplats.
Citera
2012-03-05, 14:54
Medlem
13579111317s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle
Å ena sidan är det någorlunda fri sikt mellan gångstig och mordplats.

Å andra sidan var nog inte själva mordplatsen upplyst. Och vid gångstigen står (i alla fall nuförtiden) en gatlykta som lyser ned mot gångstigen och - även om de inte direkt bländar - stör utsikten mot mordplatsen. Plus att staketet är ivägen.

Från gångstigen kan man se om två personer bråkar vid mordplatsen. Kanske kan man uppfatta att den ena personen hugger den andra. Men jag bedömer att man inte har en chans att se blod eller detaljer.

Det är c:a 10-20 (jag vet inte exakt på vilken punkt mordet begicks) meter mellan gångstig och mordplats.

Tack för infon. Men jag undrar om det verkligen var så kolsvart att ett eventuellt vittne inte kunde urskilja vad som pågick, dels därför att gärningsmannen rimligen måste kunna se tillräckligt för att utföra dådet, och dels för att de sällan blir helt mörkt inne i en stad (finns alltid ströljus som reflekteras från moln etc).

Vidare så tror jag inte att uppringaren nämnde blod, utan bara "många hugg".

Ponera att det gick till som följer:

Vittnet/uppringaren kommer gående norrifrån och hör ljud från tumult, kanske även skrik, innifrån Swartlings. Han viker av från gångvägen för att se vad som pågår och ser där hur en person i grå jacka drar fram en kniv och hugger en annan person upprepade gånger. Vittnet blir panikslagen och springer allt vad han orkar därifrån. Efter några hundra meter sansar han sig och bestämmer sig att ringa SOS-alarm, han har ju trots allt sett någon bli knivad.

Vad han inte vet är att GM springer efter honom (därav vittnesuppgifter om en man i grå jacka som springer över Valhallavägen och mot Brahegatan).

Vittnet har därefter lagt ihop 2 och 2; dels är han misstänkt för mordet, och dels letar den verkliga GM efter honom. Bäst att hålla låg profil i ett sånt läge. Att uppringaren talar på ett märkligt sätt kan lika väl bero på att han är fullpumpad med adrenalin efter vad han bevittnat.

Bara ett scenario över hur det skulle kunnat gå till.
Citera
2012-03-05, 16:03
Medlem
Citat:
Ponera att det gick till som följer:

Vittnet/uppringaren kommer gående norrifrån och hör ljud från tumult, kanske även skrik, innifrån Swartlings. Han viker av från gångvägen för att se vad som pågår och ser där hur en person i grå jacka drar fram en kniv och hugger en annan person upprepade gånger. Vittnet blir panikslagen och springer allt vad han orkar därifrån. Efter några hundra meter sansar han sig och bestämmer sig att ringa SOS-alarm, han har ju trots allt sett någon bli knivad.

Vad han inte vet är att GM springer efter honom (därav vittnesuppgifter om en man i grå jacka som springer över Valhallavägen och mot Brahegatan).

Vittnet har därefter lagt ihop 2 och 2; dels är han misstänkt för mordet, och dels letar den verkliga GM efter honom. Bäst att hålla låg profil i ett sånt läge. Att uppringaren talar på ett märkligt sätt kan lika väl bero på att han är fullpumpad med adrenalin efter vad han bevittnat.

Bara ett scenario över hur det skulle kunnat gå till.
Visst. Ett scenario.

Det jag kan nämna apropå det jag fetat i din text, är att:

Enligt den mordutredare som hade han om ärendet och som uttalar sig i Cold case-programmet på TV4 om fallet, frambringas denna information:

1. Vittnesiakttagelsen av paret som såg den som sprang över Valhallavägen ... – uttryckte sig som så att "personen sprang Brahegatan ner; rakt ner till Karlavägen, där han tar till vänster; några hundra meter senare i höjd med Nybrogatan kommer han fram till en telefonkiosk. Av de två telefonkioskerna på plats där, ringer mannen från den första".

2. Vad gäller "fullpumpad med adrenalin", så formulerar han som var mordutredare då att uppringaren var: "person sannolikt påverkad, men också med psykopatiska drag".
Citera
2012-03-05, 16:35
Medlem
Claude-Ms avatar
Citat:
Vidare så tror jag inte att uppringaren nämnde blod, utan bara "många hugg".

Han sa vad jag minns: "blodet bah spruta"

Men jag kan minnas fel.
Senast redigerad av Claude-M 2012-03-05 kl. 16:46.
Citera
2012-03-05, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Claude-M
Han sa vad jag minns: "blodet bah spruta"

Men jag kan minnas fel.
Nej något om blod nämns inte i larmsamtalet, däremot nämner ringaren att det handlar om många knivhugg 2 gånger, men jag tror att den mening du tänker på är hans avslutande mening:
Citat:
Jag måste skynda tillbaka och kolla hur snubben mår alltså. Det här är inge bra, han fick många hugg - jag bara kuta.
Citera
2012-03-05, 18:16
Medlem
Claude-Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foolson
Nej något om blod nämns inte i larmsamtalet, däremot nämner ringaren att det handlar om många knivhugg 2 gånger, men jag tror att den mening du tänker på är hans avslutande mening:

Så är det nog.

Finns det någon som har tillgång till samtalet? (Ljud)
Citera
2012-03-05, 23:46
Medlem
13579111317s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PontusEnhorning
1. Vittnesiakttagelsen av paret som såg den som sprang över Valhallavägen ... – uttryckte sig som så att "personen sprang Brahegatan ner; rakt ner till Karlavägen, där han tar till vänster; några hundra meter senare i höjd med Nybrogatan kommer han fram till en telefonkiosk. Av de två telefonkioskerna på plats där, ringer mannen från den första".

Det här är verkligen intressant. Vet man var paret befann sig när de såg mannen? Kan de verkligen sett hela hans förflyttning från Valhallavägen till telefonkiosken?

Citat:
Ursprungligen postat av PontusEnhorning
2. Vad gäller "fullpumpad med adrenalin", så formulerar han som var mordutredare då att uppringaren var: "person sannolikt påverkad, men också med psykopatiska drag".

Också mycket intressant. Hur har man kommit fram till dessa slutsatser? Enligt mig låter personen ifråga visserligen påverkad, men vem skulle inte vara påverkad om man nyss bevittnat ett knivöverfall?

Nu är jag en lekman i dylikt, och spelar något av djävulens advokat för att om möjligt kunna utesluta vissa händelseförlopp.

Men jag antar att man låtit psykologer och/eller beteendevetare lyssna på samtalet och därefter tagit deras bedömning.

Jag har tillgång till SOS-samtalet, ska se om jag kan få upp det någonstans
Citera
2012-03-05, 23:52
Medlem
13579111317s avatar
Här är en transkrption av samtalet, lånat från en post tidigare i tråden:

Citat:
S = SOS-operatör
O = Oidentifierad person
S: SOS Alarm.
O: Ja hej, det ligger en knivskuren snubbe på… Valhallavägen tror jag det heter, Swartlings ridskola.
S: Telefonnumret till dig?
O: Det vet jag fan inte alltså.
S: Vadådå var ringer du ifrån då?
O: Eh, Karlavägen tror jag.
S: Aa.
O: Jag gick förbi och såg ett rån, det var en snubbe i grå jacka.
S: Var ringer du ifrån för ställe nu?
O: Karlaplan någonstans, Karlavägen – jag vettefan.
S: Är det en telefonkiosk eller är det…?
O: Det är det.
S: Aha.
O: Men hörru, jag måste gå tillbaka och se hur det är med han alltså – han fick många knivhugg.
S: Aa, var var det här någonstans sa du?
O: Öh, Swartlings ridskola på… fan vad heter det, det blir väl.. Valhallavägen.
S: Valhallavägen. Swartlings ridskola?
O: Ja för fan! Ligger vid Stadion ungefär.
O: Jag måste skynda tillbaka och kolla hur snubben mår alltså. Det här är inge bra, han fick många hugg – jag bara kuta.
S: Aa jag skickar dit polisen.
O: Hej.
Citera
2012-03-06, 02:15
Medlem
Citat:
Det här är verkligen intressant. Vet man var paret befann sig när de såg mannen? Kan de verkligen sett hela hans förflyttning från Valhallavägen till telefonkiosken?
Ja, säg det! Det jag refererar till är det som den då aktuelle mordutredaren Bo säger i Cold case. Så här går snacket i programmet; mordutredarens ord: " ... jo, det finns ett par som kommer här och åker i en personbil, som ser hur en person springer över Valhallavägen ... ner; springer Brahegatan ner – i den riktningen."
Direkt därpå fortsätter TV4-speakern genom att säga: "Mannen som springer från platsen korsar alltså Valhallavägen och kommer in på Brahegatan. Han springer sedan Brahegatan rakt ner till Karlavägen, där han tar vänster. Några hundra meter senare i höjd med Nybrogatan kommer han fram till en telefonkiosk."
Varpå mordutredaren säger: "Han ringer från en telefonkiosk som finns här nere på Karlavägen, på den sidan. Det stod två telefonkiosker bredvid varandra, och det var från den första han ringde. Och det vet vi med säkerhet – för Televerket har spårat samtalet till just den telefonkiosken."

Citat:
Hur har man kommit fram till dessa slutsatser? Enligt mig låter personen ifråga visserligen påverkad, men vem skulle inte vara påverkad om man nyss bevittnat ett knivöverfall?
Jo, du. Inte vet jag, faktiskt. Det som i alla fall föregår det jag citerade, är att programledaren frågar mordutredaren – "Skadebilden – vad har man kunnat utläsa?", varefter utredaren svarar "Man kan ju läsa då att ... det är en väldigt aggressiv handling ... person sannolikt drogpåverkad, men också med psykopatiska drag.".

Citat:
Nu är jag en lekman i dylikt, och spelar något av djävulens advokat för att om möjligt kunna utesluta vissa händelseförlopp.

Men jag antar att man låtit psykologer och/eller beteendevetare lyssna på samtalet och därefter tagit deras bedömning.
Det jag vet att man har gjort (som just sägs i CC-programmet) är att man tagit hjälp av Stockholms universitet, institutionen för lingvistik, där man med hjälp av bland annat en talarprofilering analyserade mannen som ringde.

Det man kom fram till där var t.ex. att den uppringande mannen "har sin språkliga bakgrund i Stockholm; ... hör hemma i någon av Stockholms förorter, med undantag av Lidingö och Djursholm". Där sägs vidare: "Personen är också påverkad av någonting. Man säger också att rösten är något ljusare än vad rösten skulle vara normalt – med anledning ut av den här påverkan och att personen har sprungit en hel del."
Citera
2012-03-06, 10:18
Medlem
13579111317s avatar
*host* Var kan man få tag på detta avsnitt av "Cold Case"? *host*

Uppringaren springer alltså den här vägen.

C:a 650 meter, vilket borde ta 2-4 minuter beroende på tempo. Jag gissar att telefonkioskerna är borta vid det här laget.
Senast redigerad av 13579111317 2012-03-06 kl. 10:23. Anledning: Komplettering
Citera
2012-03-08, 00:02
Medlem
SibirienKalles avatar
Några saker angående området:

1: Det är nog en riktig bedömning att en person på som står på gångstigen skulle kunna uppfatta att en person hugger/slår mot en annan person på mordplatsen. Däremot tror jag det är svårt att uppfatta en eventuell kniv. Och likaså tror jag inte man uppfattar att offer eller gärningsman har en grå jacka (vilket uppringaren nämner). Mordplatsen är trots allt inte alldeles enkel att se från gångstigen och staketet (som jag tror fanns där även vid tiden för mordet) går precis längs gångstigen och är rätt högt.

2: Även om det ofta är ljust i en storstad på natten så är detta en riktigt mörk hörna, utan egen belysning och med hus och träd som skuggar bort så gott som allt ljus utifrån. Mörkare än på mordplatsen är det inte på många platser i Stockholm. Faktum är att stället är som gjort för ljusskygga personer att träffas på vilket naturligtvis gör att man kan börja fundera i olika riktningar.

3: Intressant med vittnet som sett en person springa Brahegatan från Valhallavägen till Karlavägen; det är nämligen så att Brahegatan går över en puckel och det är inte fri sikt från Valhallavägen till Karlavägen. Så om ett enda vittne ska ha sett mannen springa just den vägen måste den personen inte bara ha stått på krönet utan även stått där under den tid det tar att springa och till på köpet haft tid att iaktta och komma ihåg att han sprang hela vägen. Vem har tid med sånt klockan 5 en måndagmorgon? Inte tidningsbudet eller sophämtaren i alla fall; de ränner ut och in ur hus hela tiden.
Citera
2012-03-08, 00:46
Medlem
Citat:
*host* Var kan man få tag på detta avsnitt av "Cold Case"? *host*

Uppringaren springer alltså den här vägen.

C:a 650 meter, vilket borde ta 2-4 minuter beroende på tempo. Jag gissar att telefonkioskerna är borta vid det här laget.
Programmet gick alltså 2005 cirka på TV4. Min information är en återgivning utskriven på ett papper, efter att högst tillfälligt ha kunnat se avsnittet genom en fil från en bekant tidigare i vintras. (Jag har dessvärre inte länkadressen kvar.)

Den där vägen som uppringaren ska ha sprungit (hur man nu kan veta att det är exakt den; jag ställer mig något skeptisk till polisens tolkning av det aktuella vittnet alternativt vittnets återgivning eller just TV4-produktionens förmedling ...) skulle jag säga sammanlagt är något längre än just "ca 650 meter".

Härom dagen var jag själv där och mätte sträckan per fot och fick distansen från där telefonkiosken ska ha stått bort mot och en bit upp i Swartlings ridskoleområde, ca 60–75 m fågelvägen ifrån Valhallavägen. (Även om jag inte gick upp och in i det gamla ridskoleområdet, då det nu är ett högt staket med lås in dit.)
Jag får den sammanlagda sträckan, den genaste d.v.s., till 725–750 m cirka. Jag kan ha fel något. Ska f.ö. dit igen med mäthjul och stege (så man kommer in på området) inom ett par veckor och kolla upp distansen meterexakt. (Problemet är också var exakt på metern telefonkiosken står nere på Karlavägen.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in