2013-11-23, 23:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Ann von s
Vad är det som är så konstigt med att folk kan tycka om en person som visar sig vara en mördare? Man vet så lite om en person egentligen. Har träffat en del mördare faktiskt. Jag försvarar inte brotten dom har begått.
Då har vi olika värderingar här livet.
Citera
2013-11-23, 23:36
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korean
Då har vi olika värderingar här livet.
Vilken djävla dumt svar du gav. Men jag förväntade mig inget klokare svar. Klart som fan vi har olika värderingar.

Jag kan lova dig att även du skulle kunna tycka om en mördare. Det står liksom inte "mördare" inpräntat i pannan på dom.
Citera
2013-11-23, 23:36
Medlem
Nu har jag lyssnar på samtalet och killen vräker ju ur sig olika gator och platser, närmare bestämt så uppger han under ca 1 minut 7 platser och gator och det gör man väl bara om man är hyfsat bekant vid området? Det finns på tok för lite tvekningar om gator och platser för att han ska vara en person som är obekant vid området. Dessutom säger han ju VALL-HALLA vägen i slutet av samtalet när han är stressad och vill iväg.
Citera
2013-11-23, 23:40
Medlem
ErikJs avatar
Är det bekräftat att PH var bög eller kunde tänka sig att vara med en kille?

Kan mötesplatsen som i min värld (hyfsat bra koll på aktuella området) är helt "fel" vart ett ställe som PH och GM (RO) bestämde möte vid för att utföra oralsex eller analsex, något som RO plötsligt drog sig ur eller kände sig äcklad av PH efter att akten var avslutad? Eller om de kanske möttes där för oralsex i utbyte mot droger.

Har dessa teorier diskuterats? Har missat de sista 60 inläggen...

Mvh
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZT
dump facebook startsida

http://i42.tinypic.com/vg5tmd.jpg

De tidigare 74 Facebookvännerna har nu blivit 71...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Har också ett par ord i frekvent bruk som jag uttalar med kort vokal i löpande tal och med lång om stavningen ska framgå. Här lutar jag åt en fint dock, faktiskt.

Men vi får väl se.
6 sekunder in i samtalet säger han VAAALHALLAVÄGEN

0.42 in i samtalet säger han VALLHALLAVÄGEN. Tror han blev stressad mot samtalets slut och glömde att han skulle finta med vaaaalhallavägen.
Senast redigerad av Wildis 2013-11-23 kl. 23:43.
Citera
2013-11-23, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Nu har jag lyssnar på samtalet och killen vräker ju ur sig olika gator och platser, närmare bestämt så uppger han under ca 1 minut 7 platser och gator och det gör man väl bara om man är hyfsat bekant vid området? Det finns på tok för lite tvekningar om gator och platser för att han ska vara en person som är obekant vid området. Dessutom säger han ju VALL-HALLA vägen i slutet av samtalet när han är stressad och vill iväg.

Absolut, känner man inte till valhallavägen så känner man troligen inte till någon av de andra gator/platser han nämner, och definitivt inte allihop.
Citera
2013-11-23, 23:49
Medlem
Ska bli intressant och se om detta är en isolerad engångshändelse eller om det finns fler möjliga incidenter.
Citera
2013-11-23, 23:53
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErikJ
Är det bekräftat att PH var bög eller kunde tänka sig att vara med en kille?

Kan mötesplatsen som i min värld (hyfsat bra koll på aktuella området) är helt "fel" vart ett ställe som PH och GM (RO) bestämde möte vid för att utföra oralsex eller analsex, något som RO plötsligt drog sig ur eller kände sig äcklad av PH efter att akten var avslutad? Eller om de kanske möttes där för oralsex i utbyte mot droger.

Har dessa teorier diskuterats? Har missat de sista 60 inläggen...

Mvh
Nej, slängde fram en liten blänkare tidigare, men ingen nappade. MGM verkar vara tillsammans med en köpefru vilket för mig tyder på vissa problem med det motsatta könet så jag vill inte avskriva teorin om bisexualitet helt, speciellt som flera liknande mord med övervåld har handlat om sådana relationer.

Det måste finnas personer här med kännedom om MGM, skulle vara intressant med era anonyma observationer.
Citera
2013-11-24, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Känns som att åklagaren kommer få det tufft att kunna bevisa uppsåt för mord/dråp? Även om RO:s DNA/avtryck finns på mordvapnet kan han ju hävda att han försökte hjälpa BO genom att försöka dra ut kniven osv... Eller att han var i sällskap med den riktiga GM som använde RO:s kniv.

Och kan han inte fällas för mord eller dråp kommer han ju aldrig att kunna dömas.

Polisen är ju som beskrivet mycket självsäkra på bevisläget. I mina ögon måste de ha något mycket starkare än just DNA/avtryck. Tex att RO har lättat sitt hjärta för någon, vilket kanske har kunnat snappats upp om han haft span på sig under en tid

Ja, han kan ha lättat sitt hjärta, det vore det bästa. Men sedan undrar jag om inte samtalet kan bli rätt så avgörande om så inte är fallet. Om det visar sig att någon på SKL med typ 99% säkerhet kan säga att det är MGN:s röst i luren, måste det vara graverande för honom tycker jag. Men inte vet jag om det finns tekniska metoder för röstanalys som är lika säkra som handskriftsanalyser, men man hoppas ju det.

Själv så fastnade jag för tre saker i samtalet. Det ena var uppringarens förhållandevis snabba tal och det andra hans namedropping av gator och platser. Det tredje var när han säger "men hör här....jag måste gå nu", han kunde lika gärna sagt "men du, jag måste gå nu", men istället säger han "hör här", vilket nästan låter lite "högtidligt" eller artigt iaf. Med lite tur är det ett uttryck han fortfarande använder frekvent och som kanske gjort att folk känt igen hans sätt att uttrycka sig på "men hör här...jag måste gå på ett möte nu" osv...Folk har inte sällan sådana "egenheter" för sig i språket, vanor som är svåra att lägga av med och som man själv kanske inte tänker på.
Citera
2013-11-24, 00:46
Medlem
Cinnabars avatar
Hur fick man napp på den här killen?

Tycker inte att rösten låter som en ung kille, det är nog en äldre person som inte ville bli inblandad.
Citera
2013-11-24, 00:53
Avslutad
Lite mer om telefonen:

90 000 var telefonnumret till den svenska SOS-tjänsten under perioden 17 december 1956-1 juli 1996. Sedan 112.

Så slog han 112 eller 90 000 ? Samtalet skedde i oktober 1996. Det är inte omöjligt att han slog 90000, det fungerade fortfarande.

Vid den här tiden var det också troligen en telefonkortsautomat, de sattes in i de flesta kiosker från 1991. Det gick dock att ringa 112 / 90 000 utan kort.

På de gamla gröna automaterna fanns det ju en röd knapp för att komma direkt till 90 000.
Jag har också ett svagt minne att de på de stod kioskens telefonnummer.

För att dölja var han ringde ifrån, kan han ha använt #31# ? Eller har SOS alarm ett system som kopplar bort det, så att de ändå ser numret på den som ringer?

Jag tänker om han ringde ifrån en mobiltelefon. Vad jag minns var det först 1997-98 som det verkligen slog igenom att alla hade en mobil. Men han kan ju ha haft det 1996, åren innan var det töntigt att ha en stor mobil, men här någonstans svängde det. Han kan också ha ringt #31# hemifrån. Kanske har polisen först på senare tid fått klarlagt varifrån det ringdes och därför kunnat ringa in han.

Det är förstås besvärande för den misstänkte om polisen vet att ringaren har slagit #31#
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in