2013-11-22, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Du påstår att jag medvetet lämnar en felaktig uppgift i tråden?

att KJ ljuger för förhörsledarna om att han skall ha ringt VB under söket är felaktigt, ja. vet inte om det är medvetet av dig, men varför säga det om man inte är säker?
Citera
2013-11-22, 20:24
Medlem
Mitt första inlägg i tråden. Har följt den sporadiskt.
Har två frågor:
1. Hade både KJ och MB kvar VB:s telnr i sina mobiler?
2. Har någon försökt förklara hur blodet på bagageluckan
kunnat hamna där? Verkar vara en konstig plats för blodet
att hamna på.

Har inte läst FUP-en.
Citera
2013-11-22, 20:24
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gileas
att KJ ljuger för förhörsledarna om att han skall ha ringt VB under söket är felaktigt, ja. vet inte om det är medvetet av dig, men varför säga det om man inte är säker?

Asså, det här jäkla tuggandet om att KJ ljuger, var finner vi belägg för att KJ medvetet ljuger?

Att han har konstiga berättelser och motsägelsefulla uttalanden säger väl inte att karln ljuger? Det kan lika gärna handla om yttringar som beror på KJ:s diagnoser?

Tidsuppgifter, tja, asperger kan ju betyda att man inte har ett riktigt normalt tidsbegrepp, så har jag förstått saken. Att han inte minns, så kan det vara.
Citera
2013-11-22, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Kan du komma med en sammanhängande teori?
Givetvis svarar du inte på frågor. Konspirationsteoretiker och foliehattar brukar sällan vilja göra det. Istället ställer de motfrågor för att försöka styra diskussionen bort från sina egna tillkortakommanden. Då blir det lättare att låtsas att man inte hade fel om/när man blir motbevisad. Återigen, det är inte jag som förlorar när du spelar dummare än vad du är, även om jag börjar bli mer osäker på hur mycket du egentligen spelar. Ditt val av användarnamn är uppenbarligen ingen slump, motvalls och grälsjuk som du är, och du identifierar dig nog med din avatar på mer än ett ytligt sätt. Och texten i din signatur "Idioter vågar inte svara." framstår i sammanhanget som ett sällsynt olyckligt val från din sida.

VB kommer hem till KJ. Där uppstår nån sorts konflikt, möjligen sexuella trevare från KJ:s sida. Hon blir rädd (därav larmslagningen och sms:en till MB), men inte livrädd. Han beter sig kanske mer konstigt än riktigt hotfullt. Kanske en strypning. Jag tror att det är fullt möjligt att hon lämnar KJ:s bostad i livet, men han kanske kör ifatt henne varpå mordet sker på en plats och styckningen sker på en annan plats. Troligen ute i skogen eller i nåt av alla värn. Då behöver han inte oroa sig för att bloda ner bostaden eller bilen mer än nödvändigt. Likdoften och blodet i bilen beror på att han transporterar liket/likdelarna i den. Uppenbarligen känner han sig hemma i skogarna, så det kan förklara varför kroppen hamnade där den hamnade. När det sker har jag ingen aning om, men förmodligen i omgångar. Det är ju lättare att arbeta osedd ute i skogen än att bryta sig in i bilar och andras lägenheter för att plantera bevis. Men jag kan inte resonera som en styckmördare, så varför han mördar och styckar henne kan nog ingen annan än han själv svara på - om ens han kan det. Sexuell frustration, svartsjuka gentemot ärkesvinet MB och mental ohälsa i största allmänhet låter som möjliga förklaringar. Mobilen, händerna och andra saker som saknas är nog uppbrända och/eller dumpade i ett vattendrag. Enkelt men effektivt.

Svårare än så behöver det inte vara. Självklart är det hur enkelt som helst att hitta hål i teorin. Det är det som är hela poängen. Inget är omöjligt att ifrågasätta om man vill ifrågasätta det.
Citera
2013-11-22, 21:08
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverax
Givetvis svarar du inte på frågor. Konspirationsteoretiker och foliehattar brukar sällan vilja göra det. Istället ställer de motfrågor för att försöka styra diskussionen bort från sina egna tillkortakommanden. Då blir det lättare att låtsas att man inte hade fel om/när man blir motbevisad. Återigen, det är inte jag som förlorar när du spelar dummare än vad du är, även om jag börjar bli mer osäker på hur mycket du egentligen spelar. Ditt val av användarnamn är uppenbarligen ingen slump, motvalls och grälsjuk som du är, och du identifierar dig nog med din avatar på mer än ett ytligt sätt. Och texten i din signatur "Idioter vågar inte svara." framstår i sammanhanget som ett sällsynt olyckligt val från din sida.

VB kommer hem till KJ. Där uppstår nån sorts konflikt, möjligen sexuella trevare från KJ:s sida. Hon blir rädd (därav larmslagningen och sms:en till MB), men inte livrädd. Han beter sig kanske mer konstigt än riktigt hotfullt. Kanske en strypning. Jag tror att det är fullt möjligt att hon lämnar KJ:s bostad i livet, men han kanske kör ifatt henne varpå mordet sker på en plats och styckningen sker på en annan plats. Troligen ute i skogen eller i nåt av alla värn. Då behöver han inte oroa sig för att bloda ner bostaden eller bilen mer än nödvändigt. Likdoften och blodet i bilen beror på att han transporterar liket/likdelarna i den. Uppenbarligen känner han sig hemma i skogarna, så det kan förklara varför kroppen hamnade där den hamnade. När det sker har jag ingen aning om, men förmodligen i omgångar. Det är ju lättare att arbeta osedd ute i skogen än att bryta sig in i bilar och andras lägenheter för att plantera bevis. Men jag kan inte resonera som en styckmördare, så varför han mördar och styckar henne kan nog ingen annan än han själv svara på - om ens han kan det. Sexuell frustration, svartsjuka gentemot ärkesvinet MB och mental ohälsa i största allmänhet låter som möjliga förklaringar. Mobilen, händerna och andra saker som saknas är nog uppbrända och/eller dumpade i ett vattendrag. Enkelt men effektivt.

Svårare än så behöver det inte vara. Självklart är det hur enkelt som helst att hitta hål i teorin. Det är det som är hela poängen. Inget är omöjligt att ifrågasätta om man vill ifrågasätta det.
Och hur hamnade tejpen i håret? Tog han med sig den när han jagade efter henne?
Citera
2013-11-22, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Asså, det här jäkla tuggandet om att KJ ljuger, var finner vi belägg för att KJ medvetet ljuger?

Att han har konstiga berättelser och motsägelsefulla uttalanden säger väl inte att karln ljuger? Det kan lika gärna handla om yttringar som beror på KJ:s diagnoser?

Tidsuppgifter, tja, asperger kan ju betyda att man inte har ett riktigt normalt tidsbegrepp, så har jag förstått saken. Att han inte minns, så kan det vara.

Jag måste säga, att FHL ställer väldigt många oprecisa frågor och lämnar osedvanligt stort utrymme för KJ att spekulera kring. Rent ut tycker jag man "använder" sig av hans handikapp.

Kanske mot bättre vetande?

KJ borde haft en expert på AS vid sin sida.

Det borde väl vara det mest naturliga. Om man nu vill kommunicera med varandra. Att man förstår frågorna och svaren?

EDIT. Läser just nu Fup:en från perrongmordet i Umeå. Måste säga att FHL där verkar betydligt mer neutrala. Har bara läst hälften.
Senast redigerad av Remark 2013-11-22 kl. 21:22.
Citera
2013-11-22, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grottis2
Mitt första inlägg i tråden. Har följt den sporadiskt.
Har två frågor:
1. Hade både KJ och MB kvar VB:s telnr i sina mobiler?
2. Har någon försökt förklara hur blodet på bagageluckan
kunnat hamna där? Verkar vara en konstig plats för blodet
att hamna på.

Har inte läst FUP-en.

1. Ja, Men MB som en helt annan person eftersom han vill dölja riktiga namnet för sin fru.

Båda har raderat sms från henne. Kj verkar ha gjort det för att han i sin enfald trodde att han skulle undvika att bli upptäckt av polisen som den sista att ha träffat henne. En av hans aspbergerplaner.

MB var den sista som hade sms-kontakt med VB, och raderade sms:en enligt egen utsago för att han skulle rensa minnet på sin telefon.
Alternativt för undvika att polisen skulle se vad för sorts meddelanden VB skickade till honom. Vissa tror att han bestämt träff med henne, vilket passar in i bilden att hon inte skickat fler desperata "svara svara" sms till MB.
VB var en proffessionell stalker och har utpressat andra killar på pengar för att inte avslöja olika saker.

Blodet på bagageluckan har hamnat där genom att:
1. KJ har puttat in en död VB. Och blod har runnit ut.
2. KJ har fraktat sin döda hund tidigare under året.
3. Någon (mördaren) har planterat blod där, antingen genom att öppna den olåsta dörren och sedan bakluckan. Eller genom att spruta in blod genom kanten av den låsta bakluckan.
4. Polisen har fått för sig att hjälpa ärendet framåt, eftersom man satt fast, genom att plantera lite blod där. (Ja, plantering sker årligen, vilket är bevisat)
5. Vb har själv smetat ut några droppar blod på listen då hon lagt in sin väska. Antingen via ett öppet sår från karaten eller från sin väska, eller träningskläder.

Välj ett av ovanstående alternativ. Något av dem stämmer.

Att betänka är att inget av de cirka 30 föremålen som befunnit sig i bakluckan har blod på sig. Förutom en trädgårdshandske? och en konsumpåse. Tejpen som hittades på VBs hår eller hals, har inte ETT ENDA spår från bakluckan på sig, trots att SKL verkligen uttryckligen kontrollerat detta. = Tejpen har INTE befunnit sig i bakluckan... Men VB har enligt åklagarna.
Hmm.. Blodspåret verkar alltså inte hänga ihop med tejpen som satt fast på VB... Konstigt eller?
Citera
2013-11-22, 21:23
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag måste säga, att FHL ställer väldigt många oprecisa frågor och lämnar osedvanligt stort utrymme för KJ att spekulera kring. Rent ut tycker jag man "använder" sig av hans handikapp.

Kanske mot bättre vetande?

KJ borde haft en expert på AS vid sin sida.

Det borde väl vara det mest naturliga. Om man nu vill kommunicera med varandra. Att man förstår frågor och svaren?
Man märker att FL saknar förståelse för funktionshindret tydligt vid förhöret om tejpen. Förenklat:
- Är det din tejp? frågar FL och visar en bild.
- Ja
- Hur kom VB:s blod på den?
- Någon måste ha planterat det.

Både FL och KJ utgår från att det är hans tejp, trots att han bara ser den på bild. Och då kan inte KJ komma på någon annan förklaring än att den har planterats. Och det används mot honom, trots att det är en gissning.

Vi har kommit fram till andra lösningar i tråden. Själv tror jag att det är VB:s tejp, som hon har glömt på skåpet. Och då är blodet lättförklarligt. Men här utnyttjar FL och sedermera åklagarna KJ:s funktionshinder som indirekt bevis. Han har kommit med dåliga svar.
Senast redigerad av Quarrel 2013-11-22 kl. 22:02.
Citera
2013-11-22, 21:28
Medlem
Som vanligt tycker jag att många spårat ur nu. Någonstans borde vi väl gå tillbaka till början igen? Och bara se på fakta.

För dem som tycker sig veta att KJ är skyldig till livstids fängelse.. Även om han inte va i någon typ av psykos vid dådet så att säga så vägen till dådet har en sjuklig bakgrund, och det är där man bör förändra. Det är ingen ide att sätta en grovt psykiskt sjuk person i fängelse när denne lider av störningar och knappt kunnat ta hand om sig själv innan, långt innan någon av er hade ens hört talas om honom.
Och det är ren fakta.
Citera
2013-11-22, 21:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OY

Detta som du kallar "tuggandet om att KJ ljuger" har pågått och kommer att pågå så länge tråden
lever. Inga inlägg i världen kan få dessa skribenter att se på saken annorlunda.
Åklagarna och Massi, utan kunskap inom funktionshinder och psykologi enligt dom själva, har sagt att KJ ljuger och då gör han det, så är det.

När vi får möjligheten att läsa dombeslutet kommer vi förhoppninggsvis inte att kunna läsa om att beslutet är taget pga KJ:s udda personlighet.
Hans "lögner", hans "utbrott" mot US eller den sekretessade BUP-journalen.
Inget av detta har betydelse, endast dom tekniska bevisen har fällt KJ och enligt mig räcker dessa inte för att dömma en person på livstid.

Detta fall kommer högst troligt till hovrätten och då har man en RPU att luta sig tillbaka på.
Tingsrätten har endast en §7:a att gå på och en §7- utredning görs hastigt, maxtid är någon timme.
Därför vore det mycket underligt ifall tingsrätten tagit med KJ:s udda personlighet i sitt beslut
om att KJ är en styckmördara. Har tingsrätten nu gjort detta skall dom naturligtvis skämmas,
men det tror jag inte dom kommer att behöva göra.
Citera
2013-11-22, 21:36
Medlem
Kropp tejp baklucka = spår.
Tejpen satt bevisligen fast på håret på VB.
Vi kan till 99,9% anta att den kom dit innan hon hamnade i gropen. Troligtvis innan transport till gropen. Och troligtvis var tejpen med i transporten.
Trots det hittas inte ett enda spår från KJs baklucka på tejpen.
Detta var åklagarnas teori, eftersom de ber SKL att kolla spår på tejpen från bakluckan. De hittat inte ett dammkorn ens från KJs bil.
Föreställ er hur en död kropp, kanske styckad, med en påse för huvudet och massor av tejpbitar. Släpas in i bakluckan så det blir blodspår. Men tejpen visar inga spår från Kj, bakluckan, eller andra delar av hans bil.
Zero spår.
Frågan är egentligen vilka spår tejpen innehöll. Är det redovisat? Några okända dnaspår? Fingeravtryck? Fibrer? Damm?

Damm från KJs badrum?? Nej inte ens det.

Mycket konstigt att åklagarna och polisen inte reagerar eller rapporterar om ett sådant kraftigt bevis att Tejpen inte färdats i bilen.

Betvivlare kommer säga att tejpen kanske inte nuddade något i bilen. Absolut inte troligt scenario att en människa med aspberger som inte ens kan knyta skorna släpar ett lik över kanten på sin bil så blod smetas ut, men tejpen med klister inte drar med sig fibrer eller damm från bilen.
Glöm det!
Citera
2013-11-22, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Man märker att FL saknar förståelse för funktionshindret tydligt vid förhöret om tejpen. Förenklat:
- Är det din tejp? frågar FL och visar en bild.
- Ja
- Hur kom VB:s blod på den?
- Någon måste han planterat.

Både FL och KJ utgår från att det är hans tejp, trots att han bara ser den på bild. Och då kan inte KJ komma på någon annan förklaring än att den har planterats. Och det används mot honom, trots att det är en gissning.

Vi har kommit fram till andra lösningar i tråden. Själv tror jag att det är VB:s tejp, som hon har glömt på skåpet. Och då är blodet lättförklarligt. Men här utnyttjar FL och sedermera åklagarna KJ:s funktionshinder som indirekt bevis. Han har kommit med dåliga svar.

FL tar inte någon som helst hänsyn till AS. Tvärtom, de använder det emot honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in