2013-11-27, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goldenman1
Elhalsband är förbjudet i Sverige idag. Får verkligen hoppas att polisen följer våra lagar...

Ja, det är förbjudet enligt svensk lag. Helt korrekt.

Hur det är med efterlevandet inom försvaret/polisen har jag ingen kännedom om. Men att det förekommer bland t.ex. ägare till fågelhundar det vet jag.

Det är däremot tillåtet i åtminstone Nordnorge.

Vill man vara lyckosam i ripjakten så .... Det är något man använder enstaka gång vid befästning inget som upprepas. Jag försvarar det inte.

Men det förekommer. Absolut.
Senast redigerad av Remark 2013-11-27 kl. 20:40.
Citera
2013-11-27, 20:36
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Tror jag, det. Och någon "slangkoppling" har ingen redovisat vad jag har sett. Kan vara så att någon koppling till "slangen" inte finns - eller så är den mörkad och väldigt hemlig. Men jag antar att det finns fler än "der Schlange" som fascineras av att föreviga morbida motiv och events ..
Inga seriekopplingar, däremot parallellkopplingar. Tyvärr kan man inte skriva på annat sätt om man inte ska bryta mot någon regel med tanke på vad som skrivits tidigare.
Citera
2013-11-27, 20:37
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laponica
Första fetningen. Har också funderat om det kan vara något sådant. Han misstänker att den gula påsen kommer att dyka upp och att den kan bindas till honom. Lika bra att säga att han gett den till henne och på så sätt minimera bevisvärdet. Kanske är det helt enkelt den som suttit fast med tejpen över huvudet.

andra fetningen.
Precis! Fick helt klart känslan att det är precis den vägen som använts. Skulle vara intressant att veta hur noga terrängen efter den vägen är genomsökt. Synd att snön ligger tät nu. Får vänta till våren.

Jag tror att påsen är en slags lokalfärg som det brukar heta. Jag tyckte att inlägget tidigare idag från sign Fiana var intressant (hon har skrivit utifrån bl.a. att hon själv har en neuropsykiatrisk diagnos). Där skrev hon bl.a:

Citat:
Tror en av de springande punkterna som lättast låter sig sammanfattas kort är att det i de här lägena är mycket lättare att minnas en lögn. Något som är ganska tvärt om vad som antas i normalfall. Minnesbilden för lögnen kommer ha chansen att vara mångt tydligare i detaljer då den är medvetet placerad där än de som placeras där lätt och automatiskt i "normalfall".

... vilket också på sätt och vis bekräftas i den här artikeln:

http://www.sciencedaily.com/releases/2013/09/130904205111.htm (även om det som studerades där var om det var lättare att minnas en lögnaktig historia man berättat än ett rent förnekande av något)

Jag tror att KJ mycket snabbt satte ihop en historia om vad som hänt när de skildes åt. Denna historia är konsistent och förändras inte genom förhören. Särskilt med tanke på hans enligt egen utsago dåliga minne så är det anmärkningsvärt att han har en sån detaljskärpa runt om en händelse som - om den hade varit sann - hade varit synnerligen vardaglig och trivial. Följa med till hallen, få en kram, ge en gul påse till skolböckerna, dricka precis fem öl. Det är dock lite intressant att vid det allra första förhöret är det "några öl" och ingen gul påse. Dessa detaljer läggs till i förhör 2 och 3. Han lägger också till att hon verkade nedstämd när han hämtade henne.

Sen känns det som att han inte funderat lika mycket kring vilka frågor han kunde få runt andra tillfällen än själva mordkvällen/natten. Därför blir det också svårare att svara. En inte helt långsökt gissning är att han - med lite referens till artikeln ovan - glömmer sitt rena förnekande av besöket vid gula huset den 9:e maj (han saknar helt enkelt en bra alternativhistoria)
Senast redigerad av MrFold 2013-11-27 kl. 20:42.
Citera
2013-11-27, 20:40
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laponica
Kom igen nu Mr.Fold! Du brukar ju ha på fötterna och skriva rätt skarpa saker. Visst kan det handla om psykos och snedtändning. Men knappast hasch va?! Nätdroger mer troligt isf. Men borde inte brodern ha märkt något då? Av dom källor jag har så är ett mörkande från brodern helt omöjligt. Han upplevde ju KJ som nykter t o m.

Ja det är inte särskilt troligt. Frågan är ändå om han på något vis "vaknar till" ur ett eventuellt psykostillstånd efter att dramatiska händelser inträffat i bostaden och tvingar sig att verka någorlunda normal vid sitt korta besök hos brodern (som förmodligen var ganska lindrigt intresserad av sin brors närvaro där och inte iakttog honom särskilt noga)
Citera
2013-11-27, 20:43
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Inga seriekopplingar, däremot parallellkopplingar. Tyvärr kan man inte skriva på annat sätt om man inte ska bryta mot någon regel med tanke på vad som skrivits tidigare.

M. Regler av det här slaget är vanligtvis både på gott och ont. Bara att gilla läget och parallellkoppla ?
Citera
2013-11-27, 20:45
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Tror jag, det. Och någon "slangkoppling" har ingen redovisat vad jag har sett. Kan vara så att någon koppling till "slangen" inte finns - eller så är den mörkad och väldigt hemlig. Men jag antar att det finns fler än "der Schlange" som fascineras av att föreviga morbida motiv och events ..

Polisen hittade inget på KJ:s dator med den..läggningen. Det kan tillskrivas honom som en fördel och talar emot en "önskan" om blodiga och bisarra scenerier.
Citera
2013-11-27, 20:46
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Finns det något som talar för att KJ brukade annat än tobak och alkohol? Han säger iaf själv att det är vad han använder, ingenting annat?

FUP 1431 (förhör med Rasmus Rosengren)

Citat:
Rasmus tillfrågas om Kristoffer röker på
Han svarar att han har hört att han gör det. Tillfrågad om hur länge Kristoffer hållit på med
det svarar Rasmus att han hörde det första gången för ca ett år sedan. Kristoffer ska ha sagt
Att han vill ha provat det, annars skulle han ångra att han aldrig provat. Enligt vad Rasmus
hört har Kristoffer rökt på fler gånger efter det.

några andra som får frågan säger dock att han inte gör det. Jag tycker det känns som en öppen fråga. Märkligt nog verkar inte förhörsledarna ha frågat honom något om detta.
Citera
2013-11-27, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
112*-ringningen har förbryllat mig hela tiden. Den kan tala för ett mycket utdraget förlopp där KJ har växlat mellan att vara hotfull/aggressiv och ångerfull/vädjande. Men han har inte velat släppa iväg henne från lägenheten. Om vi antar att KJ skrev något i stil med vad MB kunde dra sig till minnes så är det scenariot inte helt orealistiskt. Kanske var det t.o.m. så att hon stannade för att hon tyckte synd om honom, trots tidigare hot/utfall. Men vad som än hände så eskalerade situationen till slut bortom all kontroll.

Kan man utesluta nån slags snedtändning/haschpsykos? Kanske drack KJ några fler öl än vad han säger redan på eftermiddagen, efter att ha rökt på innan VB kom. Eller har han stoppat i sig något annat han fått tag på, någon nätdrog som fått en obehaglig biverkan?
Allt är möjligt,men detta i din historia med bundna vrister stämmer inte.
Det fanns inga märken som motsvarade det vad jag kan se.
Men händelseförloppet i stort kan stämma om hon fördes ut levande.
Han kan ha tagit den risken om hon varit strypt/slagen medvetslös.
Hade han blivit upptäckt hade han hävdat att hon slagit huvudet och var
på väg till sjukhus. då hade han bara riskerat misshandel.
Citera
2013-11-27, 20:50
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Polisen hittade inget på KJ:s dator med den..läggningen. Det kan tillskrivas honom som en fördel och talar emot en "önskan" om blodiga och bisarra scenerier.

Fast det finns ju ändå inget i utredningen som tyder på att mordet haft någon form av sexuella undertoner. Och det finns anledning att påminna om att den här snälla killen som inte kan rensa en fisk en gång har tagit stryptag på en flickvän, mordhotat en annan i tonåren enligt ett vittne och uppenbarligen hade något i sina BUP-journaler som åklagarna fann tillräckligt intressant för att vilja åberopa. Du för en helt hopplös kamp när du försöker måla upp honom som osannolik GM utifrån sin karaktär.
Citera
2013-11-27, 20:51
Medlem
highfives avatar
För er som nu är hundra på att KJ är GM får ni ett köttben att tugga på. När KJ åkte till lillebror som jammade lite irländsk folkmusik i föräldrahemmet med kompisen så var nog KJ ganska säker på att DJ inte var hemma utan att han åkt till hotell Bodensia. Därför blev besöket lite kort och stressat för KJ.

På kvällen den 4/5 var det irländsk musikafton på hotellet. DJ spelade irländsk folkmusik i ett lokalt band. KJ hade tom filmat sin bror i slutet av april när han spelade i aulan i Björknäsgymnasiet. Trubadurerna började spela vid 21-tiden.
Citera
2013-11-27, 20:52
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ebh
Allt är möjligt,men detta i din historia med bundna vrister stämmer inte.
Det fanns inga märken som motsvarade det vad jag kan se.
Men händelseförloppet i stort kan stämma om hon fördes ut levande.
Han kan ha tagit den risken om hon varit strypt/slagen medvetslös.
Hade han blivit upptäckt hade han hävdat att hon slagit huvudet och var
på väg till sjukhus. då hade han bara riskerat misshandel.

Det är ju en kille med dokumenterat risktagande, visst kan han ha tagit risken att ertappas med en skadad VB.
Citera
2013-11-27, 20:52
Medlem
Quarrels avatar
I TR berättade MB (30:00 in i inspelningen) att han inte alls kände till KJ före gripandet. Men hans fru gjorde det, sid 1119.
Citat:
När hennes dotter [TL] fick se meddelandet och bilden sa hon direkt att personen på bilden var [KJ] och inte någon annan. [TL], som känner [KJ] lite, tyckte att det var konstig och lite skumt.
AN har kollat Facebook, både VB och AF. Är det möjligt att hon inte har sett kopplingen mellan Ploy och KJ, och inte diskuterat detta med sin make? Är det sannolikt att MB inte kände till KJ? Sid 1119:
Citat:
[AN] bad också sin man [MB] att undersöka vem det var som snokade i deras liv. [MB],
som kan mycket om datorer, kom inte heller fram till vem det var som snokade i deras liv.
Kom han fram till KJ utan att berätta det?

En motsägelse finns, i TR berättade MB (35:00) att han skjutsade hem EL till Bodsvedjan och att hon inte tränade. Men i FUP på sid 1004 tränade hon, enligt MB. EL bor för övrigt på samma adress som KJ.

Sid 1123:
Citat:
Restaurangens öppettider är måndag – torsdag kl. 11.00 – 19.00, fredag 11 – 20,
lördag 12 – 20 och söndag 15.00 – 19.00.
Men 1:00:20 in i inspelningen berättar han att han just skulle öppna när han förhördes 17:45-18:01 onsdagen den 8 maj.
Senast redigerad av Quarrel 2013-11-27 kl. 20:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in