2013-11-24, 20:00
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
(Detta inlägg är från 12/5 av en användare som hade kontakt med VB´s mamma).

Men... polisanmälningarna som är gjorda av VB är väl genomgångna såvitt jag vet? Bland annat finns ju i FUP (1037) ett förhör med en person som blev polisanmäld av VB år 2010. Ni kan väl inte på allvar tro att polisen inte utrett en anmälan från Vatchareeya mot hustrun till en av de som misstänktes från början i utredningen?

Den här uppgiften (om det inte var någon som trollade, men mitt minne säger mig att det var en person som utan att känna mamman tog kontakt med henne) ska ses i ljuset av att det lämnades av en förvirrad och upprörd kvinna vars dotter varit försvunnen en vecka. En kvinna med språksvårigheter dessutom och som på omvägar fått reda på att en annan kvinna skrivit elaka saker om hennes dotter på Facebook. Allting talar för att det är en ren missuppfattning, oavsett var i ledet nu missuppfattningen uppkommit.
Citera
2013-11-24, 20:03
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Är inte det normala snarare att man hittar spår på några få ställen bara när brottslingar försökt sopa undan efter sig? Jag tycker det är en av flera märkliga antaganden i alternativteorierna att det borde vara besudlingar överallt i bilen och lägenheten. Vad stöder man egentligen såna antaganden på?
Jo, men inte med så stora skillnader som det blivit i KJs bil. Ingenting i kup'en, men fyra besudlingar i och på bagageutrymmet. Sen att både bagaget och kup'en var belamrade med skräp och prylar gör det ännu mer konstigt. Du tillhör ju klanen som tror att han utfört alla momenten och att han utfört minst en eller två transporter inkl en styckning. Att utföra detta utan att få besudlingar på händer, kläder och skor. Bagagets innehåll med blodig påse och utsmetad blod kring listen passar KJs personlighet. Avsaknaden av mord- och styckningsplats jämfört med fp1 och 2 är lika stora kontraster. Det är därför som jag kopplar sista transporten till Mjösjöberget som KJs verk. Resterande undanröjande är bevisligen väl genomfört medan bagaget och ödehuset är ett enda stort hafsverk och passar in i KJs värld.
Citera
2013-11-24, 20:05
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bolinda
Det är ju synd att det inte finns någon spaningslista på MB som man
har på KJ.
Det finns det säkert. Men den är inte så poängfylld i ett åtal mot KJ.
Citera
2013-11-24, 20:06
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Men... polisanmälningarna som är gjorda av VB är väl genomgångna såvitt jag vet? Bland annat finns ju i FUP (1037) ett förhör med en person som blev polisanmäld av VB år 2010. Ni kan väl inte på allvar tro att polisen inte utrett en anmälan från Vatchareeya mot hustrun till en av de som misstänktes från början i utredningen?

Den här uppgiften (om det inte var någon som trollade, men mitt minne säger mig att det var en person som utan att känna mamman tog kontakt med henne) ska ses i ljuset av att det lämnades av en förvirrad och upprörd kvinna vars dotter varit försvunnen en vecka. En kvinna med språksvårigheter dessutom och som på omvägar fått reda på att en annan kvinna skrivit elaka saker om hennes dotter på Facebook. Allting talar för att det är en ren missuppfattning, oavsett var i ledet nu missuppfattningen uppkommit.
Missuppfattningen kanske var att det inte gjordes någon polisanmälan. Sid 971:
Citat:
[J-ES] säger spontant att [YT:s] fru för någon vecka sedan berättat för [J-ES:s] fru i samband med Vatchareeyas minnesstunda att [AN] hotat ta ihjäl Vatchareeya. Om det sker via SMS kan [J-ES] inte svara på men det ska ha skett ca 1 månad innan Vatchareeya försvinner.
Citera
2013-11-24, 20:06
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Så här såg det ut hemma hos en mördare efter att han hade städat. http://imageshack.us/a/img90/8117/bildernybro.pdf
Så såg det inte ut hos KJ när han greps. Hade det inte varit intressant att se hur det såg ut hemma hos MB samtidigt?

Ja: OM du kan förklara blodspåren och likdoften i KJ:s bil samt hur logiken bakom hur MB som mördare ska betett sig egentligen går ihop:

Citat:
- Å ena sidan är Berg en kolerisk, våldsam typ som hotar både kreti och pleti med döden och antagligen kapabel att göra vad som helst när han blir förbannad (Fast han är såvitt känt vare sig polisanmäld eller dömd för något våldsbrott)
- Å andra sidan är han ett iskallt kalkylerande kriminalgeni som förmodligen har planerat att röja sin besvärliga älskarinna ur vägen en längre tid (han har bl.a. förberett sig genom att slå på KJ:s bil i bilregistret) och sen i en djävulskt uttänkt plan lägga skulden på denne KJ genom att dels plantera blod och likdoft i hans bil och dels göra så att allt ser ut som ett verk av en galning som dessutom lägger benen där han själv varit och sökt av tidigare på en plats där han hittar som i sin egen bakficka

-Å tredje sidan så kanske han blev galen av svartsjuka när KJ åkte till VB och gav sig ut för att leta efter henne och lyckades också trots att det inte gick att ringa till henne och SEN mördade han och styckade henne innan han planterade bevis i KJ:s bil som han på något vis visste vilken det var (fast ingen sökt på bilen under den tid som Berg haft en teoretisk möjlighet att göra planteringar, innan han fick span på sig)
- Å ena sidan är han iskall och planerande i sitt dåd och i dess efterdyningar. Å andra sidan verkar han helt tagen på sängen när polisen kommer på besök i hans restaurang och drar lögner som uppenbart kommer att genomskådas. Och när han erkänner (vilket han ju måste göra pga att FB- och SMS-trafik kommer att avslöja honom om också inte rykten "på byn") så kommer ju detta även komma till fruns kännedom, vilket ju var precis det han också ville undvika genom att mörda VB
- Å ena sidan har han tagit till en djävulsk plan för att sätta dit den stackars autistiske KJ som inte kan göra en fluga förnär. Å andra sidan gör han inte minsta lilla försök i förhören att kasta skulden på KJ. Hur lätt hade det inte varit att säga att han mindes det VB skrev som "Han är knäpp"? Hur lätt hade det inte varit att säga att VB pratat när de träffats om att KJ är väldigt udda och säger och gör konstiga saker som ibland är hotfulla. Men har den iskalle och beräknande planteringsmördaren gjort något sådant? Nada!
- Å ena sidan har han grymt planlagt ett mord på sin stalkande, hemliga flickvän för att hon inte ska avslöja honom. Å andra sidan har han inte gjort något särskilt vid de tillfällen hon faktiskt har gjort för honom olämpliga saker. Jo förresten: Denne mordiske, våldsamme typ spärrade ut henne från att skriva på klubbens hemsida när hon lagt in en olämplig, personlig hälsning till honom där! Så fruktansvärt!
- Å ena sidan är allt planlagt och förberett för att komma undan mordet, inklusive blodplanteringar i en oskyldigs bil och en hantering av liket som ska peka ut en galning. Å andra sidan har han inte orkat skaffa sig ett jättetrovärdigt alibi för lördagskvällen då han smög sig ut för att mörda Vatchareeya.
- Och varför i detta iskallt planlagda mord med falskt alibi och annat låter han frun dra uppmärksamheten till sig genom att skriva hemskheter på facebook om den försvunna? Vad är syftet med det? Först få henne att vittna falskt och sen springer hon raka vägen och gör dem ännu mer misstänkta? Hur i helsefyr får folk ihop det?
Citera
2013-11-24, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mack-Bolan
Då har man ivartfall ett tfnnummer som man kan spåra såvida det inte är ett kontantkort då.

Jag tror det är sökningar på nätet som avses.

Är det kollat?
Citera
2013-11-24, 20:14
Medlem
Är det någon som haft/har någon teori om varför tejpen på VB var i tio bitar på sammanlagt 2,2 (?)meter?
Citera
2013-11-24, 20:14
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mack-Bolan
Tja, jag vet inte. Hade han speciella kläder och skor som han bytte om till behövde KJ inte städa särskilt väl i kupen. Märk att KJ var medveten om en hel del när det gäller att eliminera spår.
"jag vet att ni misstänker mig men ni har inga bevis"

Tyvärr för KJ trots sin kunskap var han inte i närheten av att göra det perfekta brottet.
Ja han kan ha läst boken "så här städar du bort bevis från bilen om du utfört en styckning". Synd att han inte hann läsa kapitel 7 som handlade om bagaget. Jag tycker skillnaden mellan kup'e och bagage är för stor. Att byta kläder och tvätta sig och att i förväg planerat detta, sen avsluta det hela med att ta en trasa och lite halvhjärtat torka av listen, kasta in sina gamla handskar och en påse som varit med i något skede hänger inte ihop med klädbytet.
Citera
2013-11-24, 20:17
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Så vi ska diskutera med JO, inte i Flashback. Är det det du vill?
Varför skulle det ena utesluta det andra? Om man hyser uppfattningen att åklagaren har begått tjänstefel kan man knappast få rättelse genom att posta på Flashback? Det rimliga är väl isåfall att göra bådadera?

För MrFold har en poäng: Om men verkligen anser att åklagaren har begått tjänstefel, är det närmast ens medborgerliga plikt att anmäla vederbörande till JO. Om man bara pratar om att åklagaren har begått tjänstefel som en del i sin argumentation om vem som är skyldig, eller bör dömas, i ett kriminalfall, och inte på minsta sätt försöker få vederbörande lagförd, måste man inte då betraktas som full av skit - som våra vänner på andra sidan Atlanten skulle uttrycka saken.
Citera
2013-11-24, 20:20
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldenman1
Inte så konstigt eftersom dom vill rikta misstankarna mot KJ...

"dom"?
"vill"?

Åklagarna vill fälla gärningsmannen till brottet oavsett vem det är.
Vilket nu har gjorts.

Hade det varit karategubben hade han suttit bakom lås och bom idag och inte KJ.

Såklart.
Citera
2013-11-24, 20:20
Medlem
Kommer någon i håg på vilka grunder man tog in KJ när
man hittade VB?
Citera
2013-11-24, 20:22
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centurion3
Är det någon som haft/har någon teori om varför tejpen på VB var i tio bitar på sammanlagt 2,2 (?)meter?

Nä, men en tanke är väl att en sån tejp är skör i sig och knappast hållbar för att veva runt ett par varv runt en påse på halsen. Det är nog inte så hållbart utan går av. Är personen stressad eller nervös blir det än värre fipplande kan jag tänka mig.

Citat:
Ursprungligen postat av bolinda
Kommer någon i håg på vilka grunder man tog in KJ när
man hittade VB?

Skäligen misstänkt och man tog en utredningsvecka. Det va ju Bingo för sen fick man snabbt svar på blodfyndet, sen va det liksom inget snack längre vem som ansågs vara misstänkt. Man arbetade hårt och metodiskt och sen framkom fler och fler bevis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in