2013-11-21, 15:36
Medlem
tillbakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jajjamen
Självklart måste jag sälja snart, vågar kanske vänta till dom är upp i 5000 men det känns i magen som att det kommer störta snart...

Nej jag har dom inte på kaption.

Då om jag vore dig är det bara sälja!
Citera
2013-11-21, 15:44
Medlem
Bimboankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rhymenoceros
Är bara verifierad på Kapiton, men då de har stängt nu så funderar jag på att byta till BTCX.

Som jag förstår det så behöver man inte registrera sig och skicka in kopia på ID-handlingar när man använder BTCX. Men hur mycket förlorar man på att använda sig av dem? BTC verkar stå högt i kurs hos dem, jämfört med andra... Hur ligger det till?

Är endast i behov av att köpa BTC för 1,000kr.

Tackar på förhand för svar.

På Btcx.se så kan du köpa BTC upp till 4.000:- annars måste du registrera dig. iaf kan jag rekommendera BTCX.se har handlat där mer än 4ggr.
Citera
2013-11-21, 15:46
Medlem
Bimboankans avatar
Citat:
Självklart måste jag sälja snart, vågar kanske vänta till dom är upp i 5000 men det känns i magen som att det kommer störta snart...

kan ju iaf sälja av kanske mer än hälften och få tebaks pengarna du spenderade på dom och lite till. sen kan du ju ha några/någon kvar och vänta och se hur det går.
Citera
2013-11-21, 15:50
Medlem
Citat:

Spara 10st. Om valutan inte kraschar så tror jag den kommer vara mycket högt värderad inom en snar framtid.
Citera
2013-11-21, 16:13
Medlem
72mms avatar
Citat:
Vad glad jag är när jag köpte 100 bitcoins för 60kr styck och sparade på 80 av dom. Får nog bli att försöka få ut dom på något sätt nu.
Om du absolut inte behöver pengarna så skulle jag låta dem vara. Du har investerat 6000kr, så även om allt skulle rasa och kursen går till noll riskerar du ju inte att förlora mer än så.
Citera
2013-11-21, 16:59
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 72mm
Om du absolut inte behöver pengarna så skulle jag låta dem vara. Du har investerat 6000kr, så även om allt skulle rasa och kursen går till noll riskerar du ju inte att förlora mer än så.
Jag håller inte med. Han riskerar hela sitt innehav oavsett. Varje ögonblick innebär ett nytt val. Valet just nu står mellan 300.000 kr eller 80 BTC. Vad som hänt förut är irrelevant. Det är vad som händer i framtiden som spelar roll. Huruvida risken han tar är ett köp eller enbart fortsatt ägande förändrar inte lönsamheten av beslutet.

Med det sagt så kommer jag aldrig sälja av hela mitt innehav av bitcoins. Vid vissa nivåer kommer jag sälja av en del för att diversifiera mig, men jag kommer alltid spara en betydande andel just för att inte ha missat chansen om Bitcoin blir stort.

Nära ATH på Stamp nu igen.
Citera
2013-11-21, 18:05
Medlem
Gynekologstols avatar
Till en början så vill jag inte att mitt inlägg skall missförstås. Jag är helt emot övervakningssamhället och dess lagar som reglerar penningtvätt.

Med detta sagt så tänkte jag fråga varför det anses vara så farligt att behöva skicka in legitimation till bitcoinbörser? Jag anser inte att anonymiteten förändras åt något håll på grund av detta eftersom att samtliga transaktioner till och från börserna ändå kan spåras med hjälp av banksystemet.

Är det inte bättre att behålla sin anonymitet genom att använda sig av en mixingtjänst? Jag tänker mig följande upplägg:
1) Använd den bästa börsen, oavsett om de begär legitimation eller inte.
2) Använd Tor till att skapa en forward address på en mixingtjänst (t.ex. https://blockchain.info/en/wallet/send-shared). Eftersom att Tor används så kan du alltid hävda att det var den som skulle ha betalningen som skapade adressen.
3) Skicka bitcoins från börsen till forward address hos mixingtjänsten. Detta steg säkerställer att ingen kan spåra till vem du har betalat.

Jag är medveten om att det kan kännas obehadligt att lita på en mixingtjänst, men detta går att lösa genom att till exempel föra över 1/10 av beloppet i taget eller liknande.

Min sista fråga är helt enkelt vilken bitcoinbörs som är bäst under dessa förutsättningar. Jag har räknat ut Kapiton, så mina tankar går till MtGox eller FYB-SE. Några förslag?
Citera
2013-11-21, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Med detta sagt så tänkte jag fråga varför det anses vara så farligt att behöva skicka in legitimation till bitcoinbörser?
I kursen "Datasäkerhet 1A för nybörjare" lär man sig att aldrig klicka på filer skickade från okända, lämna ut sina inloggningsuppgifter eller annan personlig information. Att skicka högupplösta ID-handlingar över internet är givetvis något att avråda från. Du har ingen kontroll över vad som händer med dessa. Kan någon obehörig snappa upp mailet? Hur länge, var och hur lagras informationen? Dessutom har många (eller en majoritet) av Bitcoin-handelsplatserna haft intrång eller försvunnit under oklara omständigheter. För mig är det rätt självklart varför man tvekar inför att skicka sina uppgifter till okända.
Citera
2013-11-21, 18:20
Medlem
72mms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2_Thumbs_Up
Jag håller inte med. Han riskerar hela sitt innehav oavsett. Varje ögonblick innebär ett nytt val. Valet just nu står mellan 300.000 kr eller 80 BTC. Vad som hänt förut är irrelevant. Det är vad som händer i framtiden som spelar roll. Huruvida risken han tar är ett köp eller enbart fortsatt ägande förändrar inte lönsamheten av beslutet.

Med det sagt så kommer jag aldrig sälja av hela mitt innehav av bitcoins. Vid vissa nivåer kommer jag sälja av en del för att diversifiera mig, men jag kommer alltid spara en betydande andel just för att inte ha missat chansen om Bitcoin blir stort.
Tja, jag antar att det inte finns något riktigt rätt eller fel, kanske bara mer eller mindre smart Är det inte bara en fråga om en vägning av kortsiktig vinst mot långsiktig, och potentiellt mycket större, vinst?

Jag antar att det även beror lite på hur många coins man har och hur högt man anser att kursen kan gå inom en överskådlig framtid.
Citera
2013-11-21, 18:27
Medlem
Första BTC:n inhandlad via Bitstamp (570$), gick väldigt smidigt om man bortser från verifikationsperioden.

Några dagar kvar tills studiebidrag, hoppas att inte BTC:n har stuckit iväg i värde tills dess.

Stefan Molyneux aka Freedomain Radio ger sin syn på dagsläget och framtiden för BTC: https://www.youtube.com/watch?v=XcsBmAqNzCE
Citera
2013-11-21, 18:31
Medlem
72mms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wulbari
Stefan Molyneux aka Freedomain Radio ger sin syn på dagsläget och framtiden för BTC: https://www.youtube.com/watch?v=XcsBmAqNzCE
Den mannen har en del intressanta tankar men han är alldeles otroligt omständlig. Han skulle ofta kunna säga samma sak med en tiondel av orden. Det clippet kunde man dock komma igenom.
Citera
2013-11-21, 18:55
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TDKii
I kursen "Datasäkerhet 1A för nybörjare" lär man sig att aldrig klicka på filer skickade från okända, lämna ut sina inloggningsuppgifter eller annan personlig information. Att skicka högupplösta ID-handlingar över internet är givetvis något att avråda från. Du har ingen kontroll över vad som händer med dessa. Kan någon obehörig snappa upp mailet? Hur länge, var och hur lagras informationen? Dessutom har många (eller en majoritet) av Bitcoin-handelsplatserna haft intrång eller försvunnit under oklara omständigheter. För mig är det rätt självklart varför man tvekar inför att skicka sina uppgifter till okända.
Att skicka filer till någon är motsatsen till att klicka på okända filer från andra. En legitimationshandling är inte samma sak som inloggningsuppgifter.

I övrigt så håller jag med dig i att man förlorar kontroll över bilden, men frågan är om det betyder något. Om någon vill genomföra en identitetsstöld så kan de göra det med hjälp av uppgifter som ändå går att få från bland annat skatteverket.

Dessutom så är det väl inte bara bitcoinbörser som kräver legitimation. Kräver inte alla finansiella tjänster på distans kopia av legitimation nu för tiden?

Ett alternativ kanske vore att manipulera bilden på något uppenbart sätt, t.ex. genom att skriva KOPIA över den med hjälp av Photoshop.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in