Till en början så vill jag inte att mitt inlägg skall missförstås. Jag är helt emot övervakningssamhället och dess lagar som reglerar penningtvätt.
Med detta sagt så tänkte jag fråga varför det anses vara så farligt att behöva skicka in legitimation till bitcoinbörser? Jag anser inte att anonymiteten förändras åt något håll på grund av detta eftersom att samtliga transaktioner till och från börserna ändå kan spåras med hjälp av banksystemet.
Är det inte bättre att behålla sin anonymitet genom att använda sig av en mixingtjänst? Jag tänker mig följande upplägg:
1) Använd den bästa börsen, oavsett om de begär legitimation eller inte.
2) Använd Tor till att skapa en forward address på en mixingtjänst (t.ex.
https://blockchain.info/en/wallet/send-shared). Eftersom att Tor används så kan du alltid hävda att det var den som skulle ha betalningen som skapade adressen.
3) Skicka bitcoins från börsen till forward address hos mixingtjänsten. Detta steg säkerställer att ingen kan spåra till vem du har betalat.
Jag är medveten om att det kan kännas obehadligt att lita på en mixingtjänst, men detta går att lösa genom att till exempel föra över 1/10 av beloppet i taget eller liknande.
Min sista fråga är helt enkelt vilken bitcoinbörs som är bäst under dessa förutsättningar. Jag har räknat ut Kapiton, så mina tankar går till MtGox eller FYB-SE. Några förslag?