Citat:
Visserligen så kan organisation ha ett finger med i spelet absolut, men tror du inte att det även skiljer kvalité mellan olika försvararna? Motivera gärna varför det är mindre "konst" att försvara? Jag skulle gissa att speluppfattningen bland försvarare är högre än de offensiva spelarna eftersom att backarna alltid måste vara två steg före spelaren som kommer mot en..
Jag har aldrig sagt att det inte skiljer sig något i kvalitét . Det gör det naturligtvis. Jag har inte heller sagt att det är "mindre" konst. Det är bara mindre individbaserat. Du försvarar som en enhet.
Enheten består ju förvisso av individer men ändå.
Citat:
Jaså?
Det är därför som b.la. finns scouter (och analytiska typer) som kan se storheten hos en back, en ganska stor kontrast till skillnad där sorlet efter den bästa målgöraren hörs mest...
Jag förstår knappt vad du försöker säga med det där. En usel försvarare som Jonas Olsson kan glänsa om han bara behöver ta hand om spel framför sig, det vill säga höjddueller. Ta bort allt skydd från mittfältet som han har i WBA och helt plötsligt så blir alla hans brister i speluppfattning och övriga fundamentala egenskaper tydliga.
Är han en bra försvarare helt plötsligt, i WBA? Eller är det andra faktorer som spelar in? Vad är en bra försvarare? Hur jävla teoretisk vill du vara?
En anfallare som öser in mål är bra. Även om det finns olika nyanser i deras spel som gör de olika mycket värda. Och som även gör de bättre/sämre än andra.
--
Vem är bäst, Subotic eller Hummels? Var Luiz mer aggressiva spelstil mer viktig än Silvas tillbakadragna stil i Brasiliens Conederations cup vinst?
--
Citat:
Väljer man att titta på matchreferat och att man väljer att vilja se underhållning i första hand så är inte ovanligt att sådana resonemang förs fram. Men väljer man att titta på djupet hur spelet egentligen fungerar, så är dom defensiva försvararna som gör det möjligt för de offensiva spelarna att glänsa...
Jag är väl medveten om hur "spelet" fungerar. Och ditt påstående motsäger inte nödvändigtvis mitt. Det är fortfarande oftast de offensiva spelarna som utmärker sig mer individuellt.
Placera Silva i en fyrbackslinje bestående av tre division 2 spelare. De begår ofta små misstag i positionsspelet så han måste på egen hand försöka täcka upp för de. Klarar han det, tror du?
Ett offensivt exempel är ju Gareth Bale. Han lyckades prestera finfint
nästan på egen hand. Eller var det tack vare Dawsons sidledsförflyttning i den 47:e minuten som täckte upp yta x som gjorde det möjligt för honom att dundra in ett långskott?
--
Offensiva spelare kan oftast, eller åtminstone beroende på spelstil fortfarande kan glänsa
MER än de defensiva i ett sammanhang likt mitt extremexempel med division 2 och Silva.
En skicklig anfallare i ett dåligt kollektiv kan fortfarande göra sina mål. En skicklig försvarare i ett dåligt kollektiv får det svårare. Det är MIN åsikt det.
*inväntar en kommentar om att jag ska motivera det*
Citat:
Säg det till Milan vars försvar har havererat sedan brassen stack till Paris...
Lite skillnad det där. Det är inte bara Silva som har försvunnit. Och Milan hade inte något dåligt kollektiv, de var hyfsat välorganiserade. Försvinner världens bästa försvarare så märker man det ändå. Oavsett hur välorganiserade de är.
Silva hade ju dock inte på egen hand räddat ett lags backlinje.
Citat:
Och vart har jag sagt att Maxwell bidragit i samma dignitet som Zlatan? Bara konstaterade att han har bidragit en hel del när han väl har varit uppe på banan trots skadebeskymmer som
Med tanke på att han har varit skadad under delar under sin karriär så är det lätt hänt att man kan få den uppfattningen.. Men de gånger som Maxwell har ställt upp på banan så har gjort det stabilt på sin vänsterkant....
Ja, stabilt/okej. Inte briljant. Jag förstår inte heller vad du vill få sagt med att nämna Maxwell.
Citat:
Och återigen, det finns backar som är kapabla till att glänsa ....
Har aldrig sagt något annat. Det är fortfarande
mer en fråga om hur organiserade laget är. Zlatan (Eller kanske Hysén för all del) kan fortfarande prestera någorlunda i ett oorganiserat anfallsspel. Olsson kan inte prestera i ett försvar som inte är organiserat.
Citat:
Hur menar du nu? Han hade vettiga lagkamrater att leka med under sin sejor där. Du får det låta som att Zlatan spelade i Stoke...
Att de saknade bra kreativa mittfältare. Att du ens försöker påstå annat.
Det är väl allmän kännedom att Inter behövde en kreativ mittfältare. Vilket de fick senare i Sneijder.
Vad fan ska jag göra, ge dig en källa på att de inte var kreativa? Du är ju bara jobbig nu.
Citat:
Klart att Cambiasso inte är lika bra som Zlatan då de har helt olika spelarroller
Argentinaren var definitivt en av världens bästa spelarna på sin position..
Smidigt att sätta etiketter på folk som man inte känner...
Det var mer en pik till dig då jag nästan förväntade mig att du skulle svara att Cambiasso som individ var den viktigaste spelaren.
--
Var det Javi Martinez eller Schweinsteiger som var viktigast i den defensiva mittfältsrollen i Bayern ? Etc etc, det är svårt att säga vem av alla som är viktigast i ett försvar som fungerar bra. Det vill säga, i ett försvar där alla jobbar för varandra, där de fungerar som en synkroniserad enhet.
Är det Carricks sätt att täcka ytor på eller är det Vidics stenhårda spel som är viktigast? Det är en fråga om åsikter.
Artetas sätt att läsa spelet på eller Ramseys fysik och lungor?
Citat:
Meningen som jag har fetmarkerat skulle jag vilja få en motivering tack?
Henke har gång på gång lyckas frispela Rooney, Zlatan, Ronaldinho m.lf. genom sitt fantastiska rörelsemönster, grym speluppfattning samt att han sällan hade några dippar under sin karriär...
Jag har redan motiverat det. Han kan genom sin teknik, sin fantastiska blick och fysik länka med sina lagkamrater på fantastiskt bra sätt. Han är enligt mig bättre än Henke på det. Det är min åsikt, jag kan omöjligen basera detta på fakta då det inte funkar i ett subjektivt resonemang.
--
Jag förstår inte ens vad du vill uppnå med den här diskussionen längre...
EDIT: Jag borde nog skaffa mig ett liv. Att jag ens slösade tid på det där.