2013-11-20, 16:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Zlatan har ju en legendstatus som är större än dessa spelare ur ett globalt perspektiv. Han är både en skickligare spelare och betydligt mer mytomspunnen. Möjligtvis att Totti är på samma nivå. Man behöver inte vara 10 år i en klubb för att bli en legend.
Källa?

Citat:
Du drar alltså fram enbart poachers (målskyttar) som bättre än Zlatan... Där många inte ens gjort lika många mål som den betydligt mer mångfacetterade Zlatan. Smidigt... Dessutom är det bara Henry som är jämförbar.
Nu ska du och jag sätta och ner och kolla om ditt påstående stämmer verkligen...

Bara för att jag är på gott humör, så lägger jag upp fram statistik på hur många mål Zlatan och övriga anfallare har gjort mellan mellan säsongerna 2000-01 tills 2009-2010 under klubblagssammanhang för enkelhetens skull..

Thierry Henry: 249 mål
Henrik Larsson: 248 mål
Ruud van Nistelrooy: 219 mål
Samuel Eto'o: 214 mål
Andrei Shevchenko 168 mål
Zlatan Ibrahimović: 161 mål
Filippo Inzaghi: 137 mål

Så jag förstår absolut inte vart ditt resonemang kommer ifrån som jag har fetmarkerat...

Citat:
Du tror på allvar att fem priser av samma sort i en av världens bästa ligor är oförtjänta... Om du hade sett Serie A så hade det varit uppenbart att Zlatan har varit den överlägset bästa internationella spelaren i ligan under 00-talet om man ser över tid.
Och det baserar du på vad...?
Man kan undra varför försvarsspelare sällan blir nominerade trots att de är med i den vinnande laget, för vad är kriterierna för att ens kunna få det priset i första hand...

Citat:
Maxwell är duktig han med. Men se spelet bakom. En av världens tio bästa vänsterbackar styr inte laget på samma sätt som en världsklass-anfallare.
Vad jag ville lyfta fram var att Maxwell var också delaktig i de ligatitlar som han har tagit, även om brassen naturligtvis inte är den som ska stå för målen. Fotboll är trots allt en lagsport, eller hur?

Citat:
Givevetvis är konkurrensen svag, men han hade slagit Henke och Ljungberg med lätthet även om de hade peakat de senaste fem åren. Priset är så seriöst det kan bli, men Zlatan är bara totalt överlägsen.
Det blir liksom lite svårt att göra den parallellen när Henke bestämde sig för att flytta hem till AS p.g.a familjeskäl samt att Fredde bestämde sig för att åka till MLS, tycker du inte det? Det hade varit möjligtvis jämförbar när duon var ännu och härjade i Europa med sina respektive klubblag..

Jag vidhåller att priset är ett skämt fram tills att det har börjat komma några spelare som börjar prestera på den europeiska toppnivån...
Citat:
Zlatan är vår största idrottare i den största sporten. Det är bara Borg och J-O, som jag glömde, som kan mäta sig med honom. Resten av de svenska idrottshjältarna höll på med pseudo-idrotter. Jag hoppas George Scott var ett ironiskt skämt.
Ingen kan förneka att Zlatan är den bäste idrottare i den största sporten just nu, annars så är det bara Henke som kan konkurrera med honom om den fotbollsspelaren som varit mest betydelsefull i modern tid.

Personligen hur du väljer att exkludera Stenmark som fullkomligt förändrade alpin-åkningen då han slaktade rekord. Att han bokstavligen myntade uttrycken "När Sverige stannade" och fick den internationella förbundet för Alpin att ändra reglerna tre gånger då han var helt överlägsen förminskar inte hans storhet. Vägrar man inse detta så är man ett troll eller bara okunnig.

Däremot så håller jag om att det var magstarkt att nämna George Scott, borde ha nämnt Ingo Johansson istället...

Psuedo-idrott?

Citat:
Mest utrymme i pressen. Mest citerade personen. Största idolen. Det är lättundersökt och gör honom otroligt inflytelse-full. Man ska inte dra billiga poäng om att han har mer indirekt makt än de lagstiftande politikerna, men bortom dem är han tämligen onårbar.
Du menar alltså inte att dagens enorma möjligheter till att exponera sig i olika mediakanaler kan ha ett finger med i spelet, till skillnad från då man som bäst kunde marknadsföra sig antingen i TV, Radio eller tidningar?

Citat:
Henke-diskussionen har jag redan tagit ett dussin gånger. Kort sagt: Zlatan har mer priser, mer titlar, bättre individuella prestationer i landslaget, bättre individuella prestationer i klubblagen, och har som spelare betydligt bättre egenskaper.
Och jag kan kontra med att Henke var en betydlig bättre lagspelare som gjorde sina medspelare bättre i både klubblag respektive landslag. Samt att han själv har levererat samt att han har egenskaper som överstiger Zlatans trots att Henke inte har storleken med sig...

Citat:
Det är bara Laudrup som kommer i närheten.
Motivera hur det kommer det sig att du valde att rata den gamle Schmeichel, Hyppiä?

Citat:
Är Zlatan viktigare än defensiven så förtjänar han givetvis mer beröm. Har man sett matcherna med rätt bakomliggande kunskap så ser man det.
Eller så kan man helt enkelt utgå ifrån att en stark defensiv är hela grunden till att offensiva spelare ska kunna glänsa och ta åt sig äran, det hör till i allmänbildningen liksom...

Inte så märkligt att nästan varenda gång som han har vunnit ligatitlar så har defensiven hos ligasegrarna varit bättre än de övriga... Man kan fråga sig själv om Zlatan hade vunnit sina ligatitlar med Inter, Milan, Juventus om Silva, Cambiasso, Cordoba, Thuram inte fanns bakom honom...

Citat:
Mm, det gjorde jag. Och det är väl tämligen uppenbart för alla utom dig att jag kunnat stärka mina resonemang.
Hehe...
Ta en titt på dina egna resonemang igen säger jag...
Citera
2013-11-20, 16:33
Medlem
Mellbergans avatar
Tippo, angående målstatistiken: Det är ju kul att du utesluter Zlatans målfacit från 2010 och framåt. När han har gjort som mest mål.

PSG
2012–13 (inte slut än):

Mål: 33

Milan
2011–12
2010–11

Mål: 56

Barcelona:
2010–11
2009–10
Mål: 22

Inter:
2008–09
2007–08
2006–07

Mål: 66

Juventus
2005–06
2004–05

Mål: 26

Ajax(tre sista säsongerna):
2004–05
2003–04
2002–03

Mål: 39

39+26+66+56+33=220 mål

Dessutom är Ruud van Nistelrooy den enda som har lika högt målsnitt i landslaget som Zlatan. Men då har Zlatan spelat mer matcher och därmed gjort mer mål. Dessutom i ett sämre lag.
Citera
2013-11-20, 16:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mellbergan
Tippo, angående målstatistiken: Det är ju kul att du utesluter Zlatans målfacit från 2010 och framåt. När han har gjort som mest mål.
Jag visste att någon skulle droppa den kommentaren...

Självklart så valde jag medvetet att utesluta målen som Zlatan och övriga har gjort efter 2010. Själva frågan var trots allt vilken CF som gjorde fler mål än Zlatan under hela 00-talet....

Dock så förändrar det inte att jag har rätt i sak
Citera
2013-11-20, 16:55
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tippu

Självklart så valde jag medvetet att utesluta målen som Zlatan och övriga har gjort efter 2010. Själva frågan var trots allt vilken CF som gjorde fler mål än Zlatan under hela 00-talet....

I den frågan har du ju rätt! Men det är ju för att Zlatan inte var i närheten av att vara stor år 2000 haha. Han var knappt en professionell fotbollsspelare vid den tiden. Jämförelsevis med dem andra spelarna på din lista som är betydligt äldre och kommit längre i karriären vid den tidpunkten.

Däremot kan du ju inte säga emot att Zlatan är en bättre målskytt än dessa på din lista. Och då har vi inte ens gått in på Zlatans kaliber i framspelningar jämfört med spelarna från din lista.
Senast redigerad av Mellbergan 2013-11-20 kl. 16:57.
Citera
2013-11-20, 16:57
Medlem
anteri17s avatar
Citat:

Jaja. Jag menade som du kanske förstår under det här seklet.

Edit: Och jag kommer med ett längre svar på ditt inlägg sent ikväll. Jag har tyvärr inte tid just nu. Hål till godo.
Citera
2013-11-20, 17:30
Medlem
Citat:
Och det baserar du på vad...?
Man kan undra varför försvarsspelare sällan blir nominerade trots att de är med i den vinnande laget, för vad är kriterierna för att ens kunna få det priset i första hand...

Vad jag ville lyfta fram var att Maxwell var också delaktig i de ligatitlar som han har tagit, även om brassen naturligtvis inte är den som ska stå för målen. Fotboll är trots allt en lagsport, eller hur?

Ja, en anledning kan ju vara att försvarsspelare i viss mån är beroende av organisation. Konsten att försvara är mindre individbaserad än konsten att göra mål.

Det är svårare att se vem som är en bra försvarare än vem som är en bra anfallare. Det är inget konstigt i att det oftast är offensiva spelare som vinner alla individuella utmärkelser. Det är trots allt de som utmärker sig mer individuellt.

Zlatan kan glänsa i ett ostrukturerat kollektiv men Thiago Silva skulle aldrig kunna glänsa i ett lag utan någon defensiv organisation. Även om han är världens bästa försvarare.

--

Att du ens försöker jämföra Maxwell är ju bara patetiskt. Han har inte ens alltid varit ordinarie när han väl har vunnit sina titlar. Ja, det är en lagsport men tro det eller ej - vissa spelare är mer viktiga än andra.

Självklart så vann de också tack vara en bra defensiv. Återigen, så är en defensiv något kollektivt, även om vissa spelare utmärker sig individuellt där. Typ, Maicon som kanske var världens bästa högerback.
Jämför det med Zlatan, som individuellt sett utmärkte sig trots att han spelade i ett Inter utan någon form av kreativitet.

Han var helt klart Inters bästa spelare, och ligans bästa. Nej, Cambiasso var inte lika bra. Du är bara en fotbollshipster som är enkel att genomskåda.

EDIT: Och nä, Henke var absolut inte en bättre fotbollsspelare. Ja, du kommer nämna hans defensiv som argument att han var en bättre lagspelare. Även hans länkspel, som Zlatan är överlägsen på.

Han besitter en teknik och en blick som få spelare gör. Därför kan han på ett bra sätt involvera sina lagkamrater i spelet. Inte självisk någonstans.
Senast redigerad av dickpUmp 2013-11-20 kl. 17:49.
Citera
2013-11-20, 19:38
Medlem
Trist att vi inte får spela tävlingsmatcher med landslaget på ett år.

Men 48 mål på 96 matcher betyder att han bara behöver göra 2 mål för att slå Sven Rydells rekord och bli bästa målskytt i landslaget genom tiderna och förhoppningsvis gör han det innan eller samtidigt som han når 100 matcher, fint snitt med 0.5 mål/match över 100 matcher.

Kanske kan sluta på 60 mål / 120 matcher till pensionen?

Nu får man hoppas det går bra i CL, finns ju en chans till både skytteligavinst och/eller titel.
Underdogs helt klart, men chansen finns!
Citera
2013-11-21, 01:02
Medlem
anteri17s avatar
Jag har ingen lust att svara dig Tippu. Mellbergan och DickPump har gjort det bra. Jag har skrivit hundratals inlägg om Zlatan redan. Det finns inget egenvärde att trycka dit en pajas. Ha det bra i helgen när Zlatan fortsätter imponera.
Citera
2013-11-21, 10:53
Medlem
Angående Zlatan vs Henrik Larsson så har jag några synpunkter.
Jag tycker att det är först nu i slutet av sin karriär som Zlatan blivit en bättre spelare än vad Larsson var. Det var som att något hände med Zlatan när Hamren tog över och Zlatan fick mer ansvar att leda landslaget.
När Zlatan var yngre hände det rätt ofta att han blev grinig, och gnällig när det inte gick bra för honom. Kunde stå och gestikulera, och gnälla på sina lagkompisar, i stället för att ändra sitt eget spel och på så vis komma in i matchen.
Men det var Larsson jädra duktig på. Larsson var så rörlig och smart, han kunde alltid se till att komma med i spelet, oavsett hur duktiga backar han spelade mot.
Med det sagt så kan jag hålla med om att Zlatan som han spelat efter 2010 nog är bättre än vad Larsson var på sin tid.
Men ska man jämföra dem över hela sina respektive karriärer så blir det mer öppet för diskussion.
För övrigt kan jag tycka det är synd att det tog sån tid för Zlatan att hans mentala kapacitet, kom ikapp hans tekniska kapacitet. Han kunde vunnit några Ballon D'or .
Citera
2013-11-21, 11:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mellbergan
I den frågan har du ju rätt! Men det är ju för att Zlatan inte var i närheten av att vara stor år 2000 haha. Han var knappt en professionell fotbollsspelare vid den tiden. Jämförelsevis med dem andra spelarna på din lista som är betydligt äldre och kommit längre i karriären vid den tidpunkten.

Däremot kan du ju inte säga emot att Zlatan är en bättre målskytt än dessa på din lista. Och då har vi inte ens gått in på Zlatans kaliber i framspelningar jämfört med spelarna från din lista.
Återigen en kommentar som jag räknade med...

Jag ska försöka gå igenom detta helt pedagogiskt för att tydliggöra min ståndpunkt i den här frågan...
Återigen så har min lista som jag presenterade utgick helt enligt som anteri17 sa, helt oavsett ålder eller övriga förutsättningar. Tror du inte på mig så kan jag likväl citera användaren ifråga skrev:

Citat:
Vem fan har varit bättre som CF än honom under 2000-talet, om man ser till en hel karriär? Inte en jävel är svaret. Och folk tycker på allvar att RvP, Falcao, Suarez och Lewa är på Zlatans nivå...

Men visst, följer man ditt resonemang så kan man likväl diskvalificera med att ens jämföra Zlatans karriär med kvartteten eftersom anledningarna är att deras karriärer tog fort efter 2010 eller snarare så att de är betydligt yngre än Zlatan (undantaget RvP)?

PS: Du vet väl om att Eto'o är ungefär i samma ålder som Zlatan?
Citera
2013-11-21, 11:40
Medlem
Apropå Stenmark så håller han själv Zlatan som den störste i svensk idrott. Sedan får vi se om Zlatan är i lika god form som Stenmark när han blir 57 (?).

Nu när Sverige inte spelar VM så blir det intressant att se hur länge Zlatan harvar på i landslaget. Jag vill minnas att han tidigare sagt att ett eventuellt VM 2014 skulle vara det sista han gör. Jag tänker följa utvecklingen med skräckblandad förtjusning, eftersom han inte kan fortsätta att bli bättre och bättre hur länge som helst.
Citera
2013-11-21, 12:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dickpUmp
Ja, en anledning kan ju vara att försvarsspelare i viss mån är beroende av organisation. Konsten att försvara är mindre individbaserad än konsten att göra mål.
Visserligen så kan organisation ha ett finger med i spelet absolut, men tror du inte att det även skiljer kvalité mellan olika försvararna? Motivera gärna varför det är mindre "konst" att försvara? Jag skulle gissa att speluppfattningen bland försvarare är högre än de offensiva spelarna eftersom att backarna alltid måste vara två steg före spelaren som kommer mot en..

Citat:
Det är svårare att se vem som är en bra försvarare än vem som är en bra anfallare
Jaså?
Det är därför som b.la. finns scouter (och analytiska typer) som kan se storheten hos en back, en ganska stor kontrast till skillnad där sorlet efter den bästa målgöraren hörs mest...

Citat:
Det är inget konstigt i att det oftast är offensiva spelare som vinner alla individuella utmärkelser. Det är trots allt de som utmärker sig mer individuellt.
Väljer man att titta på matchreferat och att man väljer att vilja se underhållning i första hand så är inte ovanligt att sådana resonemang förs fram. Men väljer man att titta på djupet hur spelet egentligen fungerar, så är dom defensiva försvararna som gör det möjligt för de offensiva spelarna att glänsa...

Citat:
Zlatan kan glänsa i ett ostrukturerat kollektiv men Thiago Silva skulle aldrig kunna glänsa i ett lag utan någon defensiv organisation. Även om han är världens bästa försvarare.
Säg det till Milan vars försvar har havererat sedan brassen stack till Paris...

Citat:
Att du ens försöker jämföra Maxwell är ju bara patetiskt. Han har inte ens alltid varit ordinarie när han väl har vunnit sina titlar. Ja, det är en lagsport men tro det eller ej - vissa spelare är mer viktiga än andra.
Och vart har jag sagt att Maxwell bidragit i samma dignitet som Zlatan? Bara konstaterade att han har bidragit en hel del när han väl har varit uppe på banan trots skadebeskymmer som
Med tanke på att han har varit skadad under delar under sin karriär så är det lätt hänt att man kan få den uppfattningen.. Men de gånger som Maxwell har ställt upp på banan så har gjort det stabilt på sin vänsterkant....

Citat:
Självklart så vann de också tack vara en bra defensiv. Återigen, så är en defensiv något kollektivt, även om vissa spelare utmärker sig individuellt där. Typ, Maicon som kanske var världens bästa högerback.
Och återigen, det finns backar som är kapabla till att glänsa ....

Citat:
Jämför det med Zlatan, som individuellt sett utmärkte sig trots att han spelade i ett Inter utan någon form av kreativitet.
Hur menar du nu? Han hade vettiga lagkamrater att leka med under sin sejor där. Du får det låta som att Zlatan spelade i Stoke...

Citat:
Han var helt klart Inters bästa spelare, och ligans bästa. Nej, Cambiasso var inte lika bra. Du är bara en fotbollshipster som är enkel att genomskåda.
Klart att Cambiasso inte är lika bra som Zlatan då de har helt olika spelarroller
Argentinaren var definitivt en av världens bästa spelarna på sin position..

Smidigt att sätta etiketter på folk som man inte känner...

Citat:
EDIT: Och nä, Henke var absolut inte en bättre fotbollsspelare. Ja, du kommer nämna hans defensiv som argument att han var en bättre lagspelare. Även hans länkspel, som Zlatan är överlägsen på.
Meningen som jag har fetmarkerat skulle jag vilja få en motivering tack?
Henke har gång på gång lyckas frispela Rooney, Zlatan, Ronaldinho m.lf. genom sitt fantastiska rörelsemönster, grym speluppfattning samt att han sällan hade några dippar under sin karriär...

Citat:
Han besitter en teknik och en blick som få spelare gör. Därför kan han på ett bra sätt involvera sina lagkamrater i spelet. Inte självisk någonstans.
Läs ovan.
Senast redigerad av Tippu 2013-11-21 kl. 13:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in