2013-11-20, 21:38
Medlem
MontyBurnss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Vore väl snarare ytterst konstigt om inte en så här ung valuta har sådana svängningar. Ju mindre den är värd, desto större blir de procentuella effekterna.
Jo jag förstår ju det, men jag hoppas bara inte att folk blir avskräckta av volaliteten som råder just nu.

Jag vill ju verkligen att bitcoin ska lyckas!
Denna kille talar om just detta på ett bra sätt , hur en ung valuta beter sig. Som bitcoin gör just nu. http://www.c-spanvideo.org/program/316336-5# Sevärd.
Citera
2013-11-20, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 72mm
Att ingen stat har kontroll över valutan är precis vad som gör den så attraktiv. Alla funktioner protokollet erbjuder är vad som ger valutan dess värde. Att dollarn har ett värde beror inte på att någon garanterar dess värde, det har inte varit sant sedan 1973. Enda anledningen dollarn fungerar är att så många har förtroende för den, när det förtroendet fallerar kan allt rasa.

Haha, tror du gemene man bryr sig ett dugg om staten har kontroll över valutan eller inte? Kanske knarkköpande anarkister går igång på den funktionen men för majoriteten är det en negativ sak.
Citera
2013-11-20, 22:01
Medlem
Det här med verifiering, det känns olustigt att skicka iväg en högupplöst bild av ett id med foto, personnummer och signatur på. Kan det missbrukas på något sätt ifall aktören är oseriös? En riskanalys efterfrågas kära "dödsknarkarflashbackare" Tänker i första hand på Bitstamp (Slovenien?) och BTC-e (Ryssland?). Vill gärna handla ju, och då med just det upplägget som de har där man kan tradea lite med när man går in och till vilken kurs

Sedan en fråga till så jag fattat detta rätt: när man växlar via btcx så blir det väl till en okänd kurs som råkar gälla vid just det tillfället som de behandlar ordern va? Vilket kan bli 48h framåt i tiden ifrån orderläggning enligt deras nuvarande meddelande om hög arbetsbelastning.
Citera
2013-11-20, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Samurai-Cinema
Det här med verifiering, det känns olustigt att skicka iväg en högupplöst bild av ett id med foto, personnummer och signatur på. Kan det missbrukas på något sätt ifall aktören är oseriös? En riskanalys efterfrågas kära "dödsknarkarflashbackare" Tänker i första hand på Bitstamp (Slovenien?) och BTC-e (Ryssland?). Vill gärna handla ju, och då med just det upplägget som de har där man kan tradea lite med när man går in och till vilken kurs

Sedan en fråga till så jag fattat detta rätt: när man växlar via btcx så blir det väl till en okänd kurs som råkar gälla vid just det tillfället som de behandlar ordern va? Vilket kan bli 48h framåt i tiden ifrån orderläggning enligt deras nuvarande meddelande om hög arbetsbelastning.

Bitstamp och Btc e känns seriösa, Bitstamp är från UK. Rekomenderar nån av dom framför btcx, då du som sagt får handla till den kurs du vill.
Citera
2013-11-20, 23:29
Medlem
72mms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bullgnome
Haha, tror du gemene man bryr sig ett dugg om staten har kontroll över valutan eller inte? Kanske knarkköpande anarkister går igång på den funktionen men för majoriteten är det en negativ sak.
Ja, det tror jag verkligen. Jag tror att det finns en växande massa som är ordentligt oroliga och frustrerade över hur storbanker och stater inte tycks klara av att driva en fungerande ekonomi. Många känner sig helt utlämnade; Grekland, Cypern, EMU:n, krisen 2009, bank-bailouts, etc, etc.. En helt vansinnigt konstruerad världsekonomi som sjunger på sista versen. En reserv-valuta som lever på hoppet. Då tror jag många ser enorm potential i ett ekonomiskt system som inte kan ägas av en ekonomisk elit.
Citera
2013-11-20, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 72mm
Ja, det tror jag verkligen. Jag tror att det finns en växande massa som är ordentligt oroliga och frustrerade över hur storbanker och stater inte tycks klara av att driva en fungerande ekonomi. Många känner sig helt utlämnade; Grekland, Cypern, EMU:n, krisen 2009, bank-bailouts, etc, etc.. En helt vansinnigt konstruerad världsekonomi som sjunger på sista versen. En reserv-valuta som lever på hoppet. Då tror jag många ser enorm potential i ett ekonomiskt system som inte kan ägas av en ekonomisk elit.

Jag hör dit och jag tror ett växande antal människor tänker likadant. Dock tror jag att en överväldigande andel (iaf här i Sverige och i västeuropa) fortfarande inte resonerar som så. T.o.m. på en nyhetsartikel i alternativ media var en klar majoritet av läsarkommentarerna mycket skeptiska och pratade skit om Bitcoin.

Får för mig att den stora massan helt svalde SVTs vinkel då de lade ut en tecknad dödskallevarning över hela rutan i ett inslag på Rapport. Det var ingen tvekan om budskapet: "HÅLL ER UNDAN GOTT FOLK, DET HÄR ÄR INGET FÖR ER"!

Hittade ett nyare inslag på Gomorron Sverige som iaf var mer nyanserat och med lite fakta om grunderna: Bitcoin - framtidens valuta?

Edit: Tar tillbaka det om alternativa medier. Hittade en artikel med rätt stor andel positiva kommentarer. Bitcoin-bankomat öppnar i Stockholm
Senast redigerad av Samurai-Cinema 2013-11-21 kl. 00:26. Anledning: Lagt till västeuropa. Lagt till Edit.
Citera
2013-11-21, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OhBurial
Bitstamp och Btc e känns seriösa, Bitstamp är från UK. Rekomenderar nån av dom framför btcx, då du som sagt får handla till den kurs du vill.

Tack för svar. Ja risken känns liten. Det var mer att jag tänkte vad kan konsekvensen bli om den lilla risken ändå slår in och ett högupplöst id kommer på villovägar?

Firma och adress i UK såg jag att det finns. Det är uppgifterna nedan jag lurade på ang. ett ursprung i Slovenien, men det spelar väl ingen jätteroll.

"Bitstamp.net is owned by Bitstamp d.o.o. and based in Slovenia." Källa: bitcoin.it

Account owner:
Bitstamp LIMITED
Address: 5 J. House, Calleva Park, Aldermaston
City: Reading, Berkshire RG7 8NN
Country: United Kingdom

Bank name:
Unicredit banka Slovenija d.d.
Address: Smartinska 140
City: 1000 Ljubljana
Country: Slovenia
IBAN: SI56290000170073837
BIC (SWIFT): BACXSI22

CEO, Nejc Kodrič

Källa: New banking details - Bitstamp
Citera
2013-11-21, 00:40
Medlem
Hur kan Kapitons pris ligga på 2900, medan Mtgox ligger på 3700 och BTCX på 4100?! Inte ska det väl skilja så mycket mellan olika sidor
Citera
2013-11-21, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David--
Hur kan Kapitons pris ligga på 2900, medan Mtgox ligger på 3700 och BTCX på 4100?! Inte ska det väl skilja så mycket mellan olika sidor
Dålig omsättning på kapiton, pengar och btc som finns på sidan är i stort sätt låsta.
Citera
2013-11-21, 03:29
Medlem
Vart köper ni era bitcoins ifrån? Vilken rekomenderar ni, vilken är snabbast osv?

Tack, ha det bra.
Citera
2013-11-21, 07:51
Medlem
svulles avatar
Onekligen väldigt volatil valuta, som sig bör. Satt man och handlade i sann tradingmanér under natten så kunde man definitivt göra sig väldigt mycket pengar. Studsade upp och ned kraftigt, precis som det gjort under de senaste dagarna.

Intressant blir väl när maxtaket för antalet bitcoins i omlopp nås. Känns ju spontant som, utan att vara jätteinsatt, som att det finns incitament för att valutan ska totalkrascha, vilket resulterar i att ett fåtal personer kommer tjäna mycket pengar, medan en förkrossande majoritet kommer förlora pengar.

Finns det någon uppskattad tid då maxtaket kan komma att uppnås? Det är ju egentligen först då det blir intressant.
Senast redigerad av svulle 2013-11-21 kl. 07:59.
Citera
2013-11-21, 07:52
Medlem
zaaph1s avatar
Brukade alltid handla btc på btcx med swish och få coinsen på max en timme. Nu ser jag att det är stort tryck på coins och att det är förseningar, gäller det även med swish?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in