Citat:
Ursprungligen postat av
TDKii
En sak är säker: du förstår inte hur ett pyramidspel fungerar om du tror att allt som minskar i värde plötsligt blir ett pyramidspel.
Bitcoin kan inte vara ett pyramidspel eftersom ingen äger nätverket och alla transaktioner är helt öppna för vem som helst att kontrollera.
Om man läser svenska wikipedia för pyramidspel så står det (bl annat):
Ett pyramidspel bygger på att medlemmarna betalar en medlemsavgift, insats eller köptvång av produkter som skapar värdet i kedjan. När pyramiden faller förlorar deltagarna denna insats eller blir sittande med värdelösa produkter. Så länge det finns nya kunder fungerar likviditeten men inte om kunder vill ha tillbaka sina pengar.
Mitt påstående var att en misslyckad bitcoin fungerar som ett pyramidspel, håller du inte med om det? Det är detta som gör att en del beskyller bitcoin för att vara ett pyramidspel idag, eftersom de är helt övertygade om att det kommer att misslyckas. Men jag är optimist, och tror att det kommer att fungera.
Citat:
Hur menar du att tidiga investerare kan tjäna mycket pengar om bitcoin misslyckas? De borde väl snarare förlora ännu mer än de senaste investerarna?
Underförstått så menade jag tidiga investerare som realiserat sina vinster, men jag var inte helt tydlig.
Citat:
Om du är intresserad av att lära dig mer istället för att försöka skrämma folk finns
här en video som förklarar skillnaderna.
Min avsikt är inte att skrämma folk, utan att sakligt upplysa om den fakta som finns.